E-sport blir riktig idrott

Permalänk
Melding Plague

E-sport blir riktig idrott

Svenska e-sportförbundet röstas in som medlem i Riksidrottsförbundet, och får därmed samma möjligheter som andra idrottsföreningar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen är jag en idrottare och sportintresserad! (casual gaming räknas väl?)

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Skoj! Det var på tiden

Permalänk
Avstängd

Dvs, det finns pengar att tjäna

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

trevligt för de yngre nu när det blir allt mer pengar i detta.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Betyder detta (på sikt) att mitt WoW-subscription kan betalas med hjälp av företagets friskvårdsbidrag?

Det vore en dröm. /s

Permalänk
Medlem

Idrott vet jag väl inte om det blir, men en sport åtminstone vilket inte är fy skam. I framtiden med VR och löpband så kanske det även blir en idrott?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Om jag är Diamond i Overwatch 2, kan det nu då likställas med att jag spelar i Diamond League? xD
Dags å leta sponsorer och dra in cash!

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Äntligen är jag en idrottare och sportintresserad! (casual gaming räknas väl?)

Du får regga dig i någon framtida korpen-serie!

Permalänk
Medlem

Sport visst.
Idrott i hvete heller

Permalänk
Medlem

De rör ju inte på sig, det känns inte som rätt väg att gå. De borde gått med i Svenska Tankesportsförbundet istället, men de har väl inte samma skatteförmåner och andra rättigheter som Riksidrottsförbundet än

Permalänk
Musikälskare

Äntligen... Riktigt sent på bollen

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twilighter:

Idrott i hvete heller

Pfft, svettig blir man iaf! Är väl det som räknas?

Permalänk
Medlem

Ja, jag springer mycket bra i spel utan att tappa stamina, eller räknas det som doping då?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Sicket trams. E-sport är sport, men det kommer aldrig vara idrott.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Pfft, svettig blir man iaf! Är väl det som räknas?

Det synes litegrann som skytte. Hand-öga koordination, koncentration, ett inre djup och ungefär lika mycket motion. (Jag rackar inte ned på skytte, det är en konst, och jag ser e-sport på samma sätt)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Känns som anledningen handlar om att få ta del av kakan som tilldelas Riksidrottsförbundet av staten.
E-sport verkar anses vara en "precissionssport" såsom dart, boule osv.
Medans schack anses vara en tankesport. Hittar ingen bra info om tankesporter kvalar in.

Permalänk
Medlem

Esport är inte idrott (imho)

Idrott i min värld är en fysisk övning.
Schack t.ex. är inte heller en idrott. Det är en sport eftersom man kan tävla i det men det är fn ingen idrott.
Så nu när kidsen har idrott i skolan så kan de sitta och spela spel?

För övrigt är det en massa idrotter som egentligen inte är idrott utan uppvisning:
Backhoppning: Vem hoppade längst? Nej nej, det är irrelevant! Det viktigaste är att hoppa snyggt!
Konstsim: ffs!

Idrott: fysisk utövning och man mäter ett resultat objektivt för att kora vinnaren.
Sport: inget krav på fysisk utövning men man mäter resultat objektivt för att kora vinnaren.
Uppvisning: inga som helt krav utöver: finast vinner. (Möjligtvis: vem har flest paljetter på sig när det gäller konståkning).

Oavsett - kul att det förhoppningsvis ger fler möjlighet att spela seriöst!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Ett jäkla skämt, sport absolut.
Idrott aldrig, idrott bör främja hälsa spela dator/TV spel är väl ungefär lika bra som att ta tjack när det kommer till hälsa.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Idrott i min värld är en fysisk övning.
Schack t.ex. är inte heller en idrott. Det är en sport eftersom man kan tävla i det men det är fn ingen idrott.
Så nu när kidsen har idrott i skolan så kan de sitta och spela spel?

För övrigt är det en massa idrotter som egentligen inte är idrott utan uppvisning:
Backhoppning: Vem hoppade längst? Nej nej, det är irrelevant! Det viktigaste är att hoppa snyggt!
Konstsim: ffs!

Idrott: fysisk utövning och man mäter ett resultat objektivt för att kora vinnaren.
Sport: inget krav på fysisk utövning men man mäter resultat objektivt för att kora vinnaren.
Uppvisning: inga som helt krav utöver: finast vinner. (Möjligtvis: vem har flest paljetter på sig när det gäller konståkning).

Oavsett - kul att det förhoppningsvis ger fler möjlighet att spela seriöst!

Svår fråga.

När man spelar spel så har man ju redskap - mus och tangentbord. Dessa redskap måste man ju använda med bra fysisk teknik och precision för att vinna över motståndaren. Det vill säga det är lite mer än bara att "tänka" som i schack. I schack spelar de ju ingen roll hur du flyttar en pjäs rent fysiskt medan i gaming så spelar det stor roll.

Är inte typ Dart med i RF? Det är ju inte mycket mer fysiskt än gaming. Bara olika redskap. xD

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Det är högsommar, solen kokar sakta upp din lägenhet samtidigt som du sitter och gejmar intensivt. Datorn pumpar ut flera hundra watt värme i ditt lilla vindstilla rum. Du spelar nonstop från morgon till kväll i kallingarna du vakna upp i, svettet bara forsar ner mellan skinkorna. THIS IS IDROTT! Finns det någon mer intensiv sport?? haha, jk

Permalänk
Medlem

Det är väl framförallt CS som organiserat sig, inte alla spel/tävlingar?

Permalänk
Medlem

Yey nu kan jag skriva att jag är sportfreak som tränar flera timmar, alla dagar i veckan på min tinderprofil. "Idrottsman" snarare än arbetslös/kroniskt sjuk. Jojatackarja!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Nu inväntar vi bara dopingskandalerna.

Höghöjdsträning, bloddopning och anabola steroider och ett stort missbruk av astmasprayer för ökad lungförmåga.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Ett jäkla skämt, sport absolut.
Idrott aldrig, idrott bör främja hälsa spela dator/TV spel är väl ungefär lika bra som att ta tjack när det kommer till hälsa.

Kan bara instämma till fullo 👍

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Det är högsommar, solen kokar sakta upp din lägenhet samtidigt som du sitter och gejmar intensivt. Datorn pumpar ut flera hundra watt värme i ditt lilla vindstilla rum. Du spelar nonstop från morgon till kväll i kallingarna du vakna upp i, svettet bara forsar ner mellan skinkorna. THIS IS IDROTT! Finns det någon mer intensiv sport?? haha, jk

Skaffa AC så blir det mindre svettigt mellan skinkorna 😅

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Tar inte gift på nedanstående, subjektiv tolkning av läget, men eftersom det var lite tråkig stämning i kommentarerna så är det viktigt att nyansera och ge lite kontext:

En av de främsta aspekterna till denna ”inkludering” i RF har mindre att göra med vad som per definition är idrott och mer att göra med stt simplifiera för utövare, föreningar och organisationer att arrangera turneringar, visumprocesser, bidrag, anpassningar av skolgång, värnplikt etcetera.

Pragmatiskt att kringgå massiv byråkrati för att tillstå lagändringar för att tillämpa de fördelar som åtnjutes av ”reguljära idrottare”.

Finns säkert många exempel på sporter som inte kan falla under ”idrott” i den meningen att det skall svettas, kontraheras mängder av muskler, kräver hög VO2MAX samt otrolig koordination (tvivlar inte på att några SweC:are säkerligen kan spänna till glutealerna i paritet med många elitidrottare när något upplevs lite jobbigt!) men oavsett får plats inom RF och omfamnas i en stor härlig kramgo gemenskap.

Kombinera e-sport och rekommenderade nivåer av fysisk aktivitet samt kost, med flexibilitet för individuella skillnader så blir det bra, de talar säkert om detta i skolan för framtidens aspirerande e-sport proffs.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 CPU: Ryzen 9 3900X med Noctua NH-D15 GPU: Asus TUF 3080 10GB OC RAM: 64GB G.Skill Trident Z Neo @ 3600Mhz CL 16-19-19-39 Moderkort:ASUS ROG Crosshair VIII DARK Hero SSD m.2: 2 x 2TB Seagate FireCuda 520 SSD 2.5: 2 x 480GB Kingston A400

Permalänk
Medlem

OK. Idag fick Sveriges schackförbund också komma in efter många års försök. Vore konstigt annars.
Ordet "E-sport" blev till en gång i tiden efter att en grupp tävlande i datorspel vid en resa til en tävling fick visum enligt samma klassificering som just schack-spelare.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

E-sport är minst lika mycket idrott som Schack.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

Nu inväntar vi bara dopingskandalerna.

Höghöjdsträning, bloddopning och anabola steroider och ett stort missbruk av astmasprayer för ökad lungförmåga.

https://www.engadget.com/2015-07-17-esports-adderall-doping.h...

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X