Denon precison audio component/ am-fa stereo receiver DRA 335R Vänster kanal spökar

Permalänk

Denon precison audio component/ am-fa stereo receiver DRA 335R Vänster kanal spökar

Jag har en denon DRA 335R som strular lite. Den vänstra kanalen vill inte funka alla gånger. Ibland spelar den och ibland inte. Jag kan sätta på någon låt när den vänstra kanalen inte funkar och inte göra något och rätt som det är så funkar den igen. Någon som vet vad det skulle kunna vara för något. Jag har kollat att det inte är kablarna som har dålig kontakt och att dem funkar. För övrigt är det likadant med lurar om jag kopplar in dem så låter det från den högra luren och den vänstra funkar lite då och då.
Tack i förhand

Permalänk
Medlem

Du kan prova denna spray över volym och ballansratten, du måste öppna lädan för att komma åt dessa , https://www.biltema.se/kontor---teknik/datortillbehor/skarmre...

Du kan även trycka in dessa rattar försiktigt och skruva fram och till baka

Permalänk

Hej anton

Vad har volym och balans ratten med att den vänstra kanalen att göra och hur hjälper den sprayen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electric_light:

Vad har volym och balans ratten med att den vänstra kanalen att göra och hur hjälper den sprayen?

Balansratten har rätt mycket med vänster/höger att göra, volymen styr ju också båda kanalerna. Sprayen tvättar bort eventuell oxidering på kontaktytorna som kan orsaka glapp.

Permalänk

Keyser

Nu förstår jag vad ni menade. Sorry för missförståndet. Jag ska testa och se ifall det det hjälper. Tack för Svaren

Permalänk
Rekordmedlem

Är det reglagen som är dåliga brukar det gå att höra om man manövrerar dem utan att ha nån insignal, sprakar det påtagligt när de manövreras är det ofta reglagen.
Tänk också på att det är kontakter ("reglage") som växlar utgång och mellan hörlur och högtalare. Och det finn en del interna kontakter som också kan ha blivit dåliga, tex volymen verkar sitta på ett eget kort ansluten med en kabel.

Den har också förstegsutgång så om reglagen (förutom högtalar och hörlursswitchning) är dåliga så kommer det att höras via den men är det ok där ligger problemen i slutstegsdelen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

kan även vara att elektrolytkondensatorerna börjat bli dåliga i den iom att modellen är typ 30-33 år gammal.

så passa på och kolla i den efter kondensatorer liknande dessa på kretskortet när du ändå är och gräver i den.

(färgen kan variera men formen brukar generellt vara liknande i varierande storlekar)

kolla så de inte har gegg runt sig och att de inte ser svullna ut på toppen

exempel på svullna/läckande kondensatorer

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows