Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Det är inte vad vi pratar om, jag ville ha den storleken som i4an är (egentligen lite mindre). Däremot är det klart jag hade föredragit om man utnyttjade innerdimensionerna bättre, jag hade gärna tagit mer förvaringsutrymmen eller mer benutrymme istället för att bilen är kompatibel med en fossilmotor. Det är precis det vi ser i bilar som bygger på elbilsplattformar, man får mer utrymmen med samma ytterdimensioner då man kan flytta fram kupéutrymmen längre fram när man inte behöver bry sig om att få plats med förbränningsmotorn.

Kanske, eller så är det ett medvetet val att bygga en sportkupé tight inuti, som man gör med sportigare bilar generellt. Taycan är inte lika luftig som en Model 3 eller Id.4 heller för det är också en bil med sportiga ambitioner exempelvis. Sen är det klart att det innebär vissa kompromisser med en plattform som stöder olika typer av drivlinor, jag tror dock du tolkar val man gjort av helt andra anledningar som det också. i5 kommer att ha mer plats i kupén än i4 för att det är en större familjebil medan i4 är en sportkupé, de hade båda kunnat ha lite mer utrymme på vissa specifika platser i bilen (frunk och mittenplatsen bak främst) om de hade varit dedikerade elbilsbyggen, men att kupén är "tight", eller trång om man är på det humöret, kommer enligt min uppfattning av bilens sportambitioner snarare än dess fossila ursprung.

Citat:

Jag kan lova att när BMW släpper Neue Klasse kommer vi få se dessa saker åtgärdade, de kommer vara större på insidan i relation till ytterdimensioner, lättare för sin storlek och vara effektivare. Och det är inte för de kommer ha upptäckt någon helt ny teknologi som inte existerar idag utan för att de då kan slippa tänka på att de måste kunna få in en fossilmotor också.

Säkert kommer det att bli en viss skillnad, men handlar det om runt ett par procent eller något mer? BMW's plattform för i5 är inte en fossilplattform ombyggd för eldrift utan en plattform tänkt till båda sakerna redan från början, så den är inte så ineffektiv som många tror.

Citat:

Och nej, bagaget är inte större i i4an än Model 3, det är mindre användbar volym även om öppningen är större. Jag fick in klart mer packning i Model 3an än i i4an och det utan att använda frunken, kan kolla Björn Nylands bananboxtest också ifall du vill se mer vetenskapligt test. Och då är i4an ändå större än Model 3 vad gäller ytterdimensioner också. Däremot är öppningen större då det är en halvkombi så det är såklart ett plus.

Jag har inte jämfört dem sida vid sida, men exempelvis detta test säger 450 liter för Model 3 och 470 för i4, dock färre resväskor. Det test jag läste var detta dock:
"Pop the BMW’s bonnet, and there’s not much to see – only a huge plastic panel that covers much of the car’s electronics. In contrast, both of its rivals have storage areas under theirs. Despite this, the BMW’s overall load volume of 470 litres is still larger than the figures quoted for the other two cars, which are the capacities of the front and rear cargo areas combined.

One of the benefits of using the 4 Series Gran Coupé’s body as a starting point is that the i4 benefits from a practical hatchback tailgate, so the boot is much more accessible than the Model 3’s. The rear seats fold down, too, creating a total capacity of 1,290 litres. "

Citat:

Den är mindre på insidan och mindre effektiv för sin klass, jämfört med Tesla är den klart mindre effektiv men det är inte heller en helt fair jämförelse för Teslan har skalat bort massvis med saker för att få ner vikten.

Enligt TeslaBjörn så var i4 den första som matchade Model 3 LR i 1000km-testet, så jag vet inte om jag skulle se den som klart mindre effektiv eller på något sätt dålig för sin klass.

Citat:

Som sagt är det ingen dålig bil men den har helt klart brister som jag är säker på har att göra med att så stor del av bilen dedikerats till ett motorutrymmet.

Eller så är det inte brister utan features, för att det är en sportkupé.

Citat:

Inte för pengarna nej, för i4an är det okej, men för 1,5 mille så tycker jag man skall få större batteri och ladda snabbare år 2023, BMW kommer vara sämst i klassen här. Men de vill väl inte lägga allt för mycket krut på en plattform som snart är legacy.

Jag tycker det är fel att döma ut en bil baserat på några enstaka siffror innan den har lanserats, som inte är dess selling points alls, speciellt inte när de inte är särskilt dåliga på något sätt, bara inte lika bra som de absolut bästa.

Citat:

I så fall är 5-serien ännu äldre, har ju funnits många årtionden längre. För jag kan säga att Model S har ändrats i princip helt från grunden sedan den kom vid det här laget.

5-serien byts ut mot en helt ny bil sådär var sjätte-åttonde år som de flesta bilar på marknaden. Model S har inte bytts ut alls utan är samma som när den lanserades, om än med vissa saker förbättrade under tiden, men att saker förbättras mellan generationerna, till och med mellan "facelifts", är inte alls ovanligt. XC40 Recharge bytte från framhjulsdrift till bakhjulsdrift nu nyligen exempelvis, efter och separat from facelift.

Skrivet av Blomman90:

Vad menar du ens? Försöker du göra till en sport att välja ut så fördelaktiga fakta som möjligt för att stödja din världsbild??
En M60 har 601 HK och gör 0-100 på 3,8s.
En Taycan GTS har 598 HK och gör 0-100 på 3,7s. Men den är då alltså inte jämförbar med BMWn för den har ju faktiskt 3(!) hästar mindre (fastän den är rappare till 100)?? En Taycan Turbo har 680 hästar och är som sagt rejält mycket rappare med sina 3,2s för 0-100. Så att säga att man måste ha en Turbo för att få bättre prestanda än en M60 är ju bara helt löjlig verklighetsomskrivning! Cherrypicking i sin värsta form!

Jag har inte sagt något om prestanda, bara effekt, och för att gå över i5 M60 i effekt så behöver man gå upp till en Turbo. Att Taycan är snabbare är väl ganska väntat förstås, det är, som jag sagt många gånger nu, en helt annan typ av bil med annat fokus.

Citat:

Om något kan man snarare argumentera för att Taycan 4S, som gör 0-100 0,2 sekunder långsammare också kan anses vara jämförbar, och då med nästan exakt samma listpris.

Absolut, om 0-100 är det enda man bryr sig om.

Citat:

Absolut är laddkurvan också av högsta intresse. Men en högre startpunkt (framförallt en 65 KW högre startpunkt) räcker en ganska lång väg. Sedan är ju Taycan och Audi kända för att hålla en riktigt hög laddkurva, medan i vart fall i4:an (som verkar ha samma elsystem som i5:an - i vart fall om man går på specsen) inte ha en fullt så god laddkurva, i vart fall om man ska tro ViBilägares provkörning. Så på en riktig långkörning så hade nog Taycanen slagit BMWn med hästlängder.

Det finns totalt fem bilar med 800V teknik på marknaden. Kia EV6, Ioniq 5 och 6, samt syskonen Taycan och E-tron RS. Bortsett från dem så ligger i5 rätt bra till.

Det är väldigt svårt att värdera laddhastigheterna förstås. Biljournalister försöker testa så rättvist som möjligt men det är så många aspekter som kan påverka att det är svårt att säga något definitivt om man inte har data från massa bilar över lång tid. Teslabjörn exempelvis fick ju väldigt bra resultat från i4.

Sen är det ju hela grejen med att snabbladdningshastigheten för de flesta är något som spelar roll ytterst sällan. Tio-tjugo minuter extra paus på hundra mils långresa kanske är jättejobbigt för den kringresande trombonreparatören på akututryckning, men inte för så många andra.

Och det är förstås bara om man hittar en laddare som är villig att ge högre effekt än 200KW, vilket väl kräver en del tur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

När V4 laddarna byggs ut, kommer det underlätta. Annan placering och längre kablar...

https://alltomelbil.se/nu-har-teslas-forsta-supercharger-v4-s...

Synd att det inte blev sådana i Mantorp

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Är du snabb så kan du få en BYD Atto 3 i helgen! Har kört båda och även om Atto 3 inte var någon bra bil för sitt listpris (i mitt tycke) så är den klart värd 2 995kr/mån, bättre bil än MG4!

<Uppladdad bildlänk>

Japp det var det jag tänkte på. Det priset är bara 1000 mil och utan vinterdäck, så det springer iväg en bra bit över det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Kanske, eller så är det ett medvetet val att bygga en sportkupé tight inuti, som man gör med sportigare bilar generellt. Taycan är inte lika luftig som en Model 3 eller Id.4 heller för det är också en bil med sportiga ambitioner exempelvis. Sen är det klart att det innebär vissa kompromisser med en plattform som stöder olika typer av drivlinor, jag tror dock du tolkar val man gjort av helt andra anledningar som det också. i5 kommer att ha mer plats i kupén än i4 för att det är en större familjebil medan i4 är en sportkupé, de hade båda kunnat ha lite mer utrymme på vissa specifika platser i bilen (frunk och mittenplatsen bak främst) om de hade varit dedikerade elbilsbyggen, men att kupén är "tight", eller trång om man är på det humöret, kommer enligt min uppfattning av bilens sportambitioner snarare än dess fossila ursprung.

Vem har sagt något om det du pratar om? Jag har inga problem med att den är trång i sig men det är ingen liten bil på utsidan men den har dåligt med utrymme på insidan givet ytterdimensionerna om vi pratar om elbilar. Tror knappast de har massa luft bakom panelerna bara för att hålla den ”trång och sportig” då det hade varit mer fördelaktigt att i så fall minska yttermåtten på bilen. De kan fortsatt ha den trång om de vill men man skulle kunna ha saker som vettig förvaring i mittkonsolen som i de flesta elbilar som bygger på en elbilsplattform.

Det är fakta att de måste göra avkall ifall de skall stödja en fossilmotor också och det är en brist med bilen som jag tycker märks. Det är mycket som ändras om man bygger en elbil från grunden, saker som att batteripacket kan stötta upp hela konstruktionen och ge vridstyvhet “gratis” är ett exempel.

Detsamma kan jag lova kommer gälla i5an, givet yttermåtten kommer innerdimensionerna vara rätt dåliga för att vara elbil. Så går det när man måste anpassa sig efter att få plats med stor fossilmotor i fronten.

Skrivet av snajk:

Jag har inte jämfört dem sida vid sida, men exempelvis detta test säger 450 liter för Model 3 och 470 för i4, dock färre resväskor. Det test jag läste var detta dock:
"Pop the BMW’s bonnet, and there’s not much to see – only a huge plastic panel that covers much of the car’s electronics. In contrast, both of its rivals have storage areas under theirs. Despite this, the BMW’s overall load volume of 470 litres is still larger than the figures quoted for the other two cars, which are the capacities of the front and rear cargo areas combined.

One of the benefits of using the 4 Series Gran Coupé’s body as a starting point is that the i4 benefits from a practical hatchback tailgate, so the boot is much more accessible than the Model 3’s. The rear seats fold down, too, creating a total capacity of 1,290 litres. "

Har ägt båda, man får in markant mer faktiska saker i Model 3. Sedan kanske man kan få plats med fler påsar med vatten totalt i i4an men jag brukar frakta saker som har lite mer fast form. Vet knappt om det skulle gå in tre golfbaggar i i4ans bagage faktiskt givet hur lite plats det var kvar efter två.

Skrivet av snajk:

Enligt TeslaBjörn så var i4 den första som matchade Model 3 LR i 1000km-testet, så jag vet inte om jag skulle se den som klart mindre effektiv eller på något sätt dålig för sin klass.

Nu jämför de dock AWD varianter mot en RWD i4 vilket blir rätt missvisande, och 1000 km testet är inte ett förbrukningstest oavsett. Kan säga eftersom jag haft Model 3 LR (samma förbrukning som P på samma fälgstorlek) och i4 M50 att M50 drar markant mer, speciellt i högre hastigheter.

Skrivet av snajk:

Jag tycker det är fel att döma ut en bil baserat på några enstaka siffror innan den har lanserats, som inte är dess selling points alls, speciellt inte när de inte är särskilt dåliga på något sätt, bara inte lika bra som de absolut bästa.

Ja du får betala 1,5 mille för i5an om du vill det säger jag inget om, det jag säger är att jag hade aldrig gjort det när man får så mycket mer hos andra för samma pengar. Och jag har ändå väntat på bilen då det kändes som ett vettigt alternativ.

Skrivet av snajk:

5-serien byts ut mot en helt ny bil sådär var sjätte-åttonde år som de flesta bilar på marknaden. Model S har inte bytts ut alls utan är samma som när den lanserades, om än med vissa saker förbättrade under tiden, men att saker förbättras mellan generationerna, till och med mellan "facelifts", är inte alls ovanligt.

Nu hittar du på saker för att försöka få rätt, i princip allt på Model S har förändrats (ibland flera gånger) sedan den lanserades. Skillnaden mot BMW är att man gör större förändringar löpande istället för att försöka suga ut det som en “facelift”, dvs fler får uppdateringarna.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av snajk:

5-serien byts ut mot en helt ny bil sådär var sjätte-åttonde år som de flesta bilar på marknaden. Model S har inte bytts ut alls utan är samma som när den lanserades, om än med vissa saker förbättrade under tiden, men att saker förbättras mellan generationerna, till och med mellan "facelifts", är inte alls ovanligt. XC40 Recharge bytte från framhjulsdrift till bakhjulsdrift nu nyligen exempelvis, efter och separat from facelift.

Fast vänta nu. Tesla lanserade en helt ny Model S så sent som förra året. Motorer, batteri, inredning, infotainmentsystemet, (både mjuk- och hårdvara), kameror och radar till assistanssystemen… allt är helt nytt. Det är i princip bara det yttre som fortfarande är likt. Men överlag är det verkligen en helt ny bil.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Du kan ringa EU som tänker reglera partiklar även från bromsar och däck i Euro 7, inklusive från elbilar.

Jag bad med trevlig ton om en källa därför att jag är intresserad, och jag fick ett trevligt svar av Yoshman. har du inget trevligt att säga får du låta bli att citera mig och ring EU själv och dela med dig efter ert samtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Det du skriver stämmer ju in med det @snajk skrev.
Max är inte så viktigt utan laddningsnivå överlag som är viktigare.
De flesta videos med Björn Nyland visar ju att det är knappt möjligt att komma upp i maxeffekt. Antingen för kallt, fel intervall av av SOC osv.

Nu snabbladdare jag väldigt sällan och det är på semestern så för min del är det strunt samma. Det jag vill se är ett bättre kösystem och allra helst slippa köa.

Nu sa ju inte jag emot det. Däremot påpekade jag att om den ena börjar 65 kw högre så är det bara där ganska mycket att ta igen. När Taycan börjat "throttla" så kanske den hoppar ner på BMWns högsta-nivå.

Sedan hittade jag ett test som visade att Taycanen snitt inte var långt ifrån BMWns max. Så inte nog med att den har betydligt högre högsta-nivå (vilket är bra om man gör ett väldigt kort laddstopp för att få de sista milen man behöver), den krossade även BMWn vid full laddning.....

Jag har aldrig några problem att nå bilens maximala laddhastighet. Inte ens när det är vinter. Sedan önskar jag såklart att den hade en bättre laddkurva, för den är tyvärr inte den bästa. Men om man känner sin bil och kan planera sin körning efter dess egenskaper så är det inga konstigheter att nå max. Men som i fallet ovan, även om man inte når max så kommer Taycanen att smälla BMWn på fingrarna. Det är helt enkelt överlägsen när det kommer till laddning.

Skrivet av Alling:

Kilowatt (kW) är en enhet för effekt. Energi anges typiskt i kilowattimmar (kWh). 1 kWh = 1 kW × 1 h. Laddningseffekt kan anges i kW eller kWh/h (vilket är samma sak; notera att ”h:na tar ut varandra”), men aldrig i ”kW/h”.

Det var väldigt slarvigt av mig, tack för rättningen!

Skrivet av snajk:

Jag har inte sagt något om prestanda, bara effekt, och för att gå över i5 M60 i effekt så behöver man gå upp till en Turbo. Att Taycan är snabbare är väl ganska väntat förstås, det är, som jag sagt många gånger nu, en helt annan typ av bil med annat fokus.
Absolut, om 0-100 är det enda man bryr sig om.

Nej, du har inte sagt något om prestanda. Du har hittat en liten irrelevant specifikation (det faktum att i5 M60 har 3 hästar mer än Taycan 4S) som du sedan förstorar upp använder för att göda dina egna argument, trots att det överhuvudtaget saknar praktiskt betydelse. Sedan svarar du mitt inlägg med "om 0-100 är det enda som är viktigt", som att det skulle vara något obskyrt, men dina 3 hästar som på pappret alltså diffar ändå är av sådan avgörande betydelse att man därför får göra jämförelsen mot en ytterligare 300k dyrare Taycan...

Skrivet av snajk:

Det finns totalt fem bilar med 800V teknik på marknaden. Kia EV6, Ioniq 5 och 6, samt syskonen Taycan och E-tron RS. Bortsett från dem så ligger i5 rätt bra till.

Det är väldigt svårt att värdera laddhastigheterna förstås. Biljournalister försöker testa så rättvist som möjligt men det är så många aspekter som kan påverka att det är svårt att säga något definitivt om man inte har data från massa bilar över lång tid. Teslabjörn exempelvis fick ju väldigt bra resultat från i4.

Det är möjligt att den gör. Men av en (ur många aspekter) världsledande biltillverkare, med en helt nyintroducerad elbil och med prislapp på uppåt 1,5 miljoner, så har jag högre förväntningar.

Jag kollade precis på Björns test av i4an, och han sa att den "throttlade" betydligt mycket tidigare än vad han hade hoppats.

Skrivet av snajk:

Sen är det ju hela grejen med att snabbladdningshastigheten för de flesta är något som spelar roll ytterst sällan. Tio-tjugo minuter extra paus på hundra mils långresa kanske är jättejobbigt för den kringresande trombonreparatören på akututryckning, men inte för så många andra.

Och det är förstås bara om man hittar en laddare som är villig att ge högre effekt än 200KW, vilket väl kräver en del tur.

Ja, för de flesta spelar det inte så stor roll nej. Men de flesta kommer inte heller köpa en BMW för över miljonen. För de som dock gör det, så kan man kanske tänka sig att sådana saker är av högre relevans. Jag tänker mig att de som köper elbilar i den prisklassen endast vill kunna sätta säg och köra mil efter mil, veta att man har en bil som ligger i teknologisk framkant. Det gör dessvärre inte BMW med denna modell.

Audi A6 som torde vara en direkt konkurrent till denna kommer att presenteras senare under året och ska ju enligt uppgift ha 800v-teknik, så dessvärre tror jag denna BMW kommer se väldigt blek ut i jämförelse med A6an.

Gällande laddare så är det ganska många som har högre effekt än 200 KW. Alla Ionity, Circle C och de flesta Tesla SC är ju det. Även om man skulle komma till en laddare med 200 KW så skulle Taycanen ladda snabbare, för den skulle börja throttla betydligt senare än BMWn, som börjar göra det redan vid 20%.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SUMITOMO:

Precis!
När människor i framtiden tankar vätgas på mackar, vem hade trott det för x antal år sedan, vem vet? Inte du, inte jag.
Men som teknikintresserad följer man utvecklingen och ser om problemen utvecklas till lösningar.

Grejen är ju den att förbränningsmotorn har nått sin vägs ände. Efter över 130 år av utveckling så finns det inte mycket mer jos att pressa ur den, och alla ytterligare effektivitetsvinningar som uppnås betalas med priset att göra en redan mycket komplicerad maskin ännu mycket mer komplicerad, ännu dyrare, och med ännu fler felkällor och större underhållsbehov.

Samma med bränsleceller; naturlagarna sätter stopp, och oavsett hur mycket du forskar kan du inte kringgå att det kostar mer energi att frigöra vätgas ur vatten än vad du får ut ens i teorin av att reagera vätgasen med syre. Sedan finns det en annan fundamental gräns för den maximala teoretiska effektiviteten för bränsleceller (vilken är en bit under 70% vill jag åminna mig) - detta är i teorin - i praktiken kommer det såklart vara lägre.

Så du kommer alltid att behöva betala ett mycket högre pris för att framföra vätgas-bränslecellfordonet en viss sträcka än motsvarande batterielektriska fordon. Och vad för fördelar får man för det mycket högre priset? Snabbare tankning? Ingen direkt fördel, då många elbilar hemladdas eller jobbladdas eller liknande - de flesta bilar står ju stilla ca 95% av tiden så det finns gott om tid att ladda den då. Har du hemladdning kan du börja dagen varje dag med en full tank med elbilen - försök få tillstånd att tillverka vätgas och komprimera den till enormt tryck hemma i villaområdet säger jag ju bara... lol

Sedan finns det redan nu batteripackar som enligt kinesisk tillverkare laddar 5-80% på 5 minuter. Du hinner nätt och jämt köpa en påse Ahlgrens bilar i mackens affär och gå och pinka innan det är klart, vilken normalt funtad människa skulle gnälla om detta? Och såklart är det här något som kommer fortsätta förbättras.

Längre räckvidd då? Tja, elbilar har redan längre räckvidd än de flesta kör nästan alla dagar på året. Även vintertid. Och detta kommer såklart fortsätta bli bättre över tid.

Skrivet av Yoshman:

Och uttalanden om dagens pris på vätgas är ju helt irrelevant.

Är det dock, verkligen? Priset för både vätgas och elbilsladdning styrs av elektricitetspriset - om vätgasbilen kräver långt högre energiåtgång för att färdas motsvarande sträcka (inkluderat elektrolys, kompression, pumpning, transporter, förluster i bränslecellen osv) så kommer den fundamentala prisskillnaden att ligga fast såväl nu som i framtiden.

Citat:

väte är det mest förekommande atomslaget både på jorden och i universum

Ser inte hur detta är relevant dock; vi har ju till att börja med inte tillgång till hela universums utbud av vätgas...

Citat:

rätt lite forskning har så här långt gjorts på alternativa sätt att lagra väte, en hel del framsteg har ändå gjorts på att absorbera väte in i olika former av nano-strukturer. Även om det kostar en del energi att få tillbaka väte i gasform från sådan lagring så kan det vara superinteressant p.g.a. energidensiteten (samt att väte är så lättillgängligt)

Sånt kan vara intressant för exempelvis fraktfartyg, eller kanske långdistansflyg osv då dessa transportformer skitar ned så oproportionerligt mycket att högre energipris för bränsleceller är en smocka vi kan ta för miljöns skull (särskilt då gällande fartyg som drivs med bunkerolja - eller helvetesklägg som det snarare borde kallas.)

Lättillgängligt bara i teorin förresten; i och med att väte sitter fast så hårt i vattenmolekylen så är det i själva verket tämligen svårtillgängligt (vatten är ju "askan" av att bränna väte i en syrgasatmosfär - eller motsvarande reaktion under cellandningsprocessen i biologiska organismer.)

Citat:

Allt för ensidigt fokus är ett problem, ett exempel är ju utsläpp av mikropartiklar. Det var tunnelseende på avgasröret, när man breddade synfältet visade sig att "övriga" utsläpp av mikropartiklar orsakade av bilkörning är >1000 gånger högre än det från avgasröret...

Det stora problemet med avgasröret är alla giftkemikalier som sprutar ut där. Miljontals människor dör varje år av luftföroreningar från fordonstrafik. Att säga att däck orsakar mycket mer partiklar än avgasrörsutsläpp gör ju som ingen skillnad där, det är två vitt skillda ting. (Partiklar är såklart också något vi borde titta mer strängt på för övrigt.)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Vem har sagt något om det du pratar om? Jag har inga problem med att den är trång i sig men det är ingen liten bil på utsidan men den har dåligt med utrymme på insidan givet ytterdimensionerna om vi pratar om elbilar. Tror knappast de har massa luft bakom panelerna bara för att hålla den ”trång och sportig” då det hade varit mer fördelaktigt att i så fall minska yttermåtten på bilen. De kan fortsatt ha den trång om de vill men man skulle kunna ha saker som vettig förvaring i mittkonsolen som i de flesta elbilar som bygger på en elbilsplattform.

Utrymme är inte fokus i en sportkupé, det är allt jag säger. Det spelar ingen roll vilken du tittar på, den kommer inte att vara "luftig" inuti, och det är ett medvetet val. Sen hade man absolut kunnat få ett större fack i armstödet fram, en frunk, och mer fotutrymme mitten bak, om det var en dedikerad elbilsplattform, men det är som sagt inte fokusområden för en sportkupé. Id.3 exempelvis har mindre yttermått (well, inte höjd) än i4, ingen kardantunnel och bra med utrymme mellan framstolarna, men den har heller inga sportiga ambitioner.

Sen är ju utbudet av elbilsmodeller inte så stort, så det är svårt att hitta någon att jämföra med. Taycan eller Model 3 är väl närmast, men ändå inte så nära. Taycan är en större bil och mer sportfokuserad än i4, Model 3 är inte så sportig förutom på vissa aspekter. EQE möjligtvis men den är större och dyrare.

Citat:

Det är fakta att de måste göra avkall ifall de skall stödja en fossilmotor också och det är en brist med bilen som jag tycker märks. Det är mycket som ändras om man bygger en elbil från grunden, saker som att batteripacket kan stötta upp hela konstruktionen och ge vridstyvhet “gratis” är ett exempel.

Är det problem med vridstyvheten på i4? I så fall är det ju ett faktiskt problem. Men annars har de ju uppenbarligen löst det i konstruktionen.

Det är klart att det innebär kompromisser i hur man utvecklar en modell om man behöver ta höjd för olika typer av drivlinor, men om dessa inte märks av slutanvändaren så är det väl inget problem i praktiken liksom. Man kan absolut irritera sig på känslan av att bilen hade kunnat vara bättre på vissa områden om den hade varit en "ren elbil" men du valde ju den i alla fall så uppenbarligen vägde andra egenskaper än frunk och storleken på facket i armstödet tyngre.

Citat:

Detsamma kan jag lova kommer gälla i5an, givet yttermåtten kommer innerdimensionerna vara rätt dåliga för att vara elbil. Så går det när man måste anpassa sig efter att få plats med stor fossilmotor i fronten.

Tja, samtidigt hör det ju till deras designspråk för sedaner, att de har en lång motorhuv, så jag tror inte det hade ändrats även om de hade en dedikerad elbilsplattform. iX exempelvis har inte direkt fått en liten "motorhuv" eller front trots dedikerad plattform, kolfiberteknik och så, däremot en frunk.

Citat:

Har ägt båda, man får in markant mer faktiska saker i Model 3. Sedan kanske man kan få plats med fler påsar med vatten totalt i i4an men jag brukar frakta saker som har lite mer fast form. Vet knappt om det skulle gå in tre golfbaggar i i4ans bagage faktiskt givet hur lite plats det var kvar efter två.

Man mäter inte med vattenpåsar utan normalt med "lådlitrar", alltså kuber 10x10 cm. Andra mäter med bananlådor, läskbackar och liknande. Olika mätmetoder ger förstås olika resultat, och det kan säkert vara så att Model 3 ger mer användbart utrymme. Å andra sidan är väl halvkombiluckan och flexibiliteten hos i4 också en ganska stor fördel när det gäller praktikaliteten i bagagen liksom?

Citat:

Nu jämför de dock AWD varianter mot en RWD i4 vilket blir rätt missvisande, och 1000 km testet är inte ett förbrukningstest oavsett. Kan säga eftersom jag haft Model 3 LR (samma förbrukning som P på samma fälgstorlek) och i4 M50 att M50 drar markant mer, speciellt i högre hastigheter.

Det är inte ett förbrukningstest, nej, men det är ju ett test där man kör långt och snabbladdar och det är väl det som folk verkar vara mest oroliga för? Sen är det förstås bättre att dra mindre, men tittar man i Björns lista så verkar det inte vara några jätteskillnader. Model 3 LR (tvåhjulsdriven borde den vara för det står inte "LR AWD") drog 186 Wh/km i snitt, performance drog 212, 26 Wh mer. i4 40 drog 208 och M50 229, en skillnad på 21 Wh. Teslan är effektivare men

Citat:

Ja du får betala 1,5 mille för i5an om du vill det säger jag inget om, det jag säger är att jag hade aldrig gjort det när man får så mycket mer hos andra för samma pengar. Och jag har ändå väntat på bilen då det kändes som ett vettigt alternativ.

Kanske det, men man kan väl säga det samma om alla BMW, eller för den delen MB, Jaguar etc. Du får mer för pengarna sett till specifikationer om man köper en Kia eller en Ford exempelvis. Sen finns det andra kvaliteter som en del anser är värda merkostnaden.

Sen håller jag förstås med, den är definitivt dyr, men hur dyr den är relativt andra likvärdiga modeller vet vi inte riktigt då det inte finns så många. EQE ligger väl på ungefär samma pris, samma eller sämre laddhastighet och så. Inte lika kraftig eller snabb riktigt men sannolikt bättre förbrukning då den ju är mer aerodynamisk och är byggd på en elbilsplattform och så. Större batteri har den väl så definitivt bättre räckvidd, men sannolikt inte enorma skillnader i praktiken.

Citat:

Nu hittar du på saker för att försöka få rätt, i princip allt på Model S har förändrats (ibland flera gånger) sedan den lanserades. Skillnaden mot BMW är att man gör större förändringar löpande istället för att försöka suga ut det som en “facelift”, dvs fler får uppdateringarna.

Slår ihop svar nedan:

Skrivet av Xyborg:

Fast vänta nu. Tesla lanserade en helt ny Model S så sent som förra året. Motorer, batteri, inredning, infotainmentsystemet, (både mjuk- och hårdvara), kameror och radar till assistanssystemen… allt är helt nytt. Det är i princip bara det yttre som fortfarande är likt. Men överlag är det verkligen en helt ny bil.

Det är fortfarande samma bil, att de byter motorer och förändrar inredningen ändrar inte det, utan sammantaget är det ungefär förändringar motsvarande en vanlig facelift. Vilket alltså sker ungefär var fjärde år för de flesta vanliga modeller.

Skrivet av Blomman90:

...

Nej, du har inte sagt något om prestanda. Du har hittat en liten irrelevant specifikation (det faktum att i5 M60 har 3 hästar mer än Taycan 4S) som du sedan förstorar upp använder för att göda dina egna argument, trots att det överhuvudtaget saknar praktiskt betydelse. Sedan svarar du mitt inlägg med "om 0-100 är det enda som är viktigt", som att det skulle vara något obskyrt, men dina 3 hästar som på pappret alltså diffar ändå är av sådan avgörande betydelse att man därför får göra jämförelsen mot en ytterligare 300k dyrare Taycan...

Jag missade Taycan GTS, sorry, den var inte med i artikeln jag kollade på då den inte fanns när den skrevs. Men vad jag menar är att i5 inte är så dyr relativt Taycan. Taycan är sportigare, generellt lite snabbare, men lär också vara rätt mycket mindre praktisk. Och Taycan kostar från runt samma, eller lite mer, för liknande, eller lite mer, effekt/prestanda.

Citat:

Det är möjligt att den gör. Men av en (ur många aspekter) världsledande biltillverkare, med en helt nyintroducerad elbil och med prislapp på uppåt 1,5 miljoner, så har jag högre förväntningar.

Tja, det är klart att det hade sett bättre ut med lite mer effekt, det säger jag inte emot. Men fokuset på topphastigheten på snabbladdningen är ju inte riktigt motiverat tycker jag. Sen är det ett år kvar till den faktiska lanseringen, det är inte alls ovanligt att de är lite konservativa eller försiktiga i sina påståenden innan lansering för att sen höja när den faktiskt kommer. Kanske baserat på kritik från den första papperslanseringen.

Citat:

Jag kollade precis på Björns test av i4an, och han sa att den "throttlade" betydligt mycket tidigare än vad han hade hoppats.

Så kan det vara. Men det finns som sagt många aspekter som spelar in. Med tanke på att i4 med den mindre effekten klarade hans långkörning på 9:20 är ändå rätt imponerande, speciellt med tanke på att det inte är en "ren" elbil och allt. Listan nedan är väl inte komplett heller men mer komplett än den i artikeln jag länkade i alla fall. Ev6 verkar bara ha testats i kyla, men Ioniq 5 kördes i normal temperatur och tog ändå 10 timmar på sig exempelvis:

Citat:

Ja, för de flesta spelar det inte så stor roll nej. Men de flesta kommer inte heller köpa en BMW för över miljonen. För de som dock gör det, så kan man kanske tänka sig att sådana saker är av högre relevans. Jag tänker mig att de som köper elbilar i den prisklassen endast vill kunna sätta säg och köra mil efter mil, veta att man har en bil som ligger i teknologisk framkant. Det gör dessvärre inte BMW med denna modell.

Tja, jag har ingen aning. Min fördomsfulla bild av de som kör nya 5-serie är att det är tjänstemän som bor några mil utanför en storstad och pendlar in med bilen, men det kanske beror på att det är mest sådana jag ser förstås.

Visserligen kan man ju tänka sig att siffror, prestanda; laddhastighet; batteristorlek, är väldigt viktiga för den generella BMW-köparen, men kanske inte så viktiga att de skulle köpa något annat än en BMW ändå.

Citat:

Audi A6 som torde vara en direkt konkurrent till denna kommer att presenteras senare under året och ska ju enligt uppgift ha 800v-teknik, så dessvärre tror jag denna BMW kommer se väldigt blek ut i jämförelse med A6an.

Jo så kan det kanske bli. BMW och Mercedes har ju en tendens att se lite på Audi som "lite sämre" liksom. De har inte riktigt samma arv och släktskapet med mer alldagliga märken är ju mer tydligt eller så. Men det är nya tider nu på flera sätt och kartan håller ju på att ritas om, så vi får väl se hur det spelar ut sig.

Citat:

Gällande laddare så är det ganska många som har högre effekt än 200 KW. Alla Ionity, Circle C och de flesta Tesla SC är ju det. Även om man skulle komma till en laddare med 200 KW så skulle Taycanen ladda snabbare, för den skulle börja throttla betydligt senare än BMWn, som börjar göra det redan vid 20%.

Jo det finns absolut en del. Inte alla kan leverera full effekt alltid dock, men oavsett så är 205 KW hyfsat snabbt, och vi vet inget om hur laddkurvan ser ut än. De pratar ju om någon ny teknik för förvärmning och så, så det kan ju vara så att den har riktigt bra laddkurva ändå. Det finns ingen Taycan vad jag kan se i listan ovan däremot en en e-tron GT och den är ju rätt imponerande speciellt med tanke på att det ändå är en prestandainriktad bil. Men i4 40 är ju då ännu mer imponerande med allt som ligger den i fatet liksom.

För att sammanfatta så tycker jag bara att det är för tidigt att döma ut denna bilen bara baserat på pris, 0-100 och laddhastighet liksom. Den är inte överdrivet dyr sett till konkurrensen, beroende på vilka man ser som konkurrenter förstås, och har sannolikt inte farligt långsam laddning om än sannolikt inte imponerande. Men det är en BMW vilket för många är ett tungt argument. Och resten kan vi bara spekulera om än så länge, den kanske är jättesmart inredd (inte så sannolikt), den kanske verkligen är grym på vägen (mer sannolikt), eller så kanske den har helt andra egenskaper som gör att den inte är medioker även om tre av siffrorna vi nu känner till inte imponerar så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Hur är erfarenheterna runt ID.3 1st Edition-bilarna? Såhär 2-3 år senare. Har hört rykten om att de har vissa problem som åtgärdats i senare versioner - men rykten på stan är ju rykten på stan.

Det finns ganska stort antal begagnade i Norge till förhållandevis bra priser, därför är de väldigt intressanta. De flesta har också nybilsgaranti kvar, så det är ju trevligt.

Hört om problem med värmepumparna på vintern. Tror att de i Norge tom. betalat tillbaka pengar till köparna av ID3 då de inte visat sig hålla effektivitet och måttet. Mjukvaran är det som jag hört ID3-ägare främst klaga på.

Har du däremot garanti så är du ju rätt trygg med andra typer av mekaniska tekniska fel. Så jag skulle nog inte vara så orolig att köpa ett fint ex. av en ID3 i Norge.

Ett annat alternativ kan ju vara systermodellen Born från Cupra, som jag personligen tycker har något trevligare interiör (ID3 är ju rätt plastig internt). Är ju annars i grund och botten en ID3, med alla dess både fördelar och nackdelar.

www.finn.no har du säker redan hittat till, men om inte så är det där du enklast håller span på beg. norska bilar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Allt för ensidigt fokus är ett problem, ett exempel är ju utsläpp av mikropartiklar. Det var tunnelseende på avgasröret, när man breddade synfältet visade sig att "övriga" utsläpp av mikropartiklar orsakade av bilkörning är >1000 gånger högre än det från avgasröret... Förhoppningsvis blir det inte tunnelseende på just batterier (kring mikropartiklar görs nu bl.a. arbete på att ta fram däck som är bättre ur denna aspekt).

Forskare har ju konstaterat att det som kraftigast förbättrat luftkvaliteten i Stockholms innerstad är antalet ökade elbilar och även minskad användning av dubb. Så att byta till elbil och köra dubbfritt så bidrar du starkt till att minska mikropartiklarna enligt de svenska forskarna och deras studier.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Grejen är ju den att förbränningsmotorn har nått sin vägs ände. Efter över 130 år av utveckling så finns det inte mycket mer jos att pressa ur den, och alla ytterligare effektivitetsvinningar som uppnås betalas med priset att göra en redan mycket komplicerad maskin ännu mycket mer komplicerad, ännu dyrare, och med ännu fler felkällor och större underhållsbehov.

Samma med bränsleceller; naturlagarna sätter stopp, och oavsett hur mycket du forskar kan du inte kringgå att det kostar mer energi att frigöra vätgas ur vatten än vad du får ut ens i teorin av att reagera vätgasen med syre. Sedan finns det en annan fundamental gräns för den maximala teoretiska effektiviteten för bränsleceller (vilken är en bit under 70% vill jag åminna mig) - detta är i teorin - i praktiken kommer det såklart vara lägre.

Så du kommer alltid att behöva betala ett mycket högre pris för att framföra vätgas-bränslecellfordonet en viss sträcka än motsvarande batterielektriska fordon. Och vad för fördelar får man för det mycket högre priset? Snabbare tankning? Ingen direkt fördel, då många elbilar hemladdas eller jobbladdas eller liknande - de flesta bilar står ju stilla ca 95% av tiden så det finns gott om tid att ladda den då. Har du hemladdning kan du börja dagen varje dag med en full tank med elbilen - försök få tillstånd att tillverka vätgas och komprimera den till enormt tryck hemma i villaområdet säger jag ju bara... lol

Sedan finns det redan nu batteripackar som enligt kinesisk tillverkare laddar 5-80% på 5 minuter. Du hinner nätt och jämt köpa en påse Ahlgrens bilar i mackens affär och gå och pinka innan det är klart, vilken normalt funtad människa skulle gnälla om detta? Och såklart är det här något som kommer fortsätta förbättras.

Längre räckvidd då? Tja, elbilar har redan längre räckvidd än de flesta kör nästan alla dagar på året. Även vintertid. Och detta kommer såklart fortsätta bli bättre över tid.

Är det dock, verkligen? Priset för både vätgas och elbilsladdning styrs av elektricitetspriset - om vätgasbilen kräver långt högre energiåtgång för att färdas motsvarande sträcka (inkluderat elektrolys, kompression, pumpning, transporter, förluster i bränslecellen osv) så kommer den fundamentala prisskillnaden att ligga fast såväl nu som i framtiden.

Ser inte hur detta är relevant dock; vi har ju till att börja med inte tillgång till hela universums utbud av vätgas...

Sånt kan vara intressant för exempelvis fraktfartyg, eller kanske långdistansflyg osv då dessa transportformer skitar ned så oproportionerligt mycket att högre energipris för bränsleceller är en smocka vi kan ta för miljöns skull (särskilt då gällande fartyg som drivs med bunkerolja - eller helvetesklägg som det snarare borde kallas.)

Lättillgängligt bara i teorin förresten; i och med att väte sitter fast så hårt i vattenmolekylen så är det i själva verket tämligen svårtillgängligt (vatten är ju "askan" av att bränna väte i en syrgasatmosfär - eller motsvarande reaktion under cellandningsprocessen i biologiska organismer.)

Det stora problemet med avgasröret är alla giftkemikalier som sprutar ut där. Miljontals människor dör varje år av luftföroreningar från fordonstrafik. Att säga att däck orsakar mycket mer partiklar än avgasrörsutsläpp gör ju som ingen skillnad där, det är två vitt skillda ting. (Partiklar är såklart också något vi borde titta mer strängt på för övrigt.)

Du sågar allting som inte innefattar dagens elbilar.
Precis som att dagens elbilar är perfekta, den slutliga lösningen för all framtid.
Otroligt att man kan bli en fanboy med skygglappar.

Uppenbarligen ser inte industrin på samma sätt som du.
Då de satsas mångmiljardbelopp på detta.
Dom måste vara helt tappade då eller?

Tänk i det större perspektivet, tunga fordon och maskiner på batteri?
Skall Mærsk köra sina båtar på batteri?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Du kan ringa EU som tänker reglera partiklar även från bromsar och däck i Euro 7, inklusive från elbilar.

Fördelen med elbilar, gäller både BEV och bränslecelllsbilar, är ju att man bromsar extremt mycket mindre med mekaniska bromsar. Med enpedalskörning så bromsar med genom att återvinna rörelseenergin till el till batterierna.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Utrymme är inte fokus i en sportkupé, det är allt jag säger. Det spelar ingen roll vilken du tittar på, den kommer inte att vara "luftig" inuti, och det är ett medvetet val. Sen hade man absolut kunnat få ett större fack i armstödet fram, en frunk, och mer fotutrymme mitten bak, om det var en dedikerad elbilsplattform, men det är som sagt inte fokusområden för en sportkupé. Id.3 exempelvis har mindre yttermått (well, inte höjd) än i4, ingen kardantunnel och bra med utrymme mellan framstolarna, men den har heller inga sportiga ambitioner.

Sen är ju utbudet av elbilsmodeller inte så stort, så det är svårt att hitta någon att jämföra med. Taycan eller Model 3 är väl närmast, men ändå inte så nära. Taycan är en större bil och mer sportfokuserad än i4, Model 3 är inte så sportig förutom på vissa aspekter. EQE möjligtvis men den är större och dyrare.
Är det problem med vridstyvheten på i4? I så fall är det ju ett faktiskt problem. Men annars har de ju uppenbarligen löst det i konstruktionen.

Det är klart att det innebär kompromisser i hur man utvecklar en modell om man behöver ta höjd för olika typer av drivlinor, men om dessa inte märks av slutanvändaren så är det väl inget problem i praktiken liksom. Man kan absolut irritera sig på känslan av att bilen hade kunnat vara bättre på vissa områden om den hade varit en "ren elbil" men du valde ju den i alla fall så uppenbarligen vägde andra egenskaper än frunk och storleken på facket i armstödet tyngre.

Ja du kanske är sådan som tycker att när man köpt något så är den saken det bästa som någonsing kan ha gjorts (inget fel i det) men jag är mer intresserad av att se framtida förbättringar istället. Ja jag köpte i4:an och tycker det är en väldigt bra bil men kan ändå påtala bristerna med den och hoppas på att BMW löser de i framtiden. Det finns klara fördelar med att bygga elbilar som faktiska elbilar från grunden och de fördelarna hoppas jag man kan få i en framtida i4 då det hade gjort bilen ännu bättre.

Haft den i 8-9 månader nu så börjar bli dags att titta på vad som skall ersätta den om ett år eller så och vill såklart ha en bättre bil som nästa bil. Hade gärna sett en “helelbil” i i4 format från BMW som nästa bil men det verkar dröja till 2026 innan man kan få leverans av en sådan och då kanske det är en SUV som kommer först så det är väl minst en bil därimellan (kanske två).

Skrivet av snajk:

Sen är det förstås bättre att dra mindre, men tittar man i Björns lista så verkar det inte vara några jätteskillnader. Model 3 LR (tvåhjulsdriven borde den vara för det står inte "LR AWD") drog 186 Wh/km i snitt, performance drog 212, 26 Wh mer. i4 40 drog 208 och M50 229, en skillnad på 21 Wh. Teslan är effektivare men

Blir större skillnader ju snabbare man kör, speciellt med motvind, har i vissa fall haft mycket högre förbrukning i M50 än i den Model 3 jag hade tidigare även med samma fälgdimensioner. Worst case är nästan 60 Wh/km högre förbrukning för i4:an, då låg förbrukningen kring 285 Wh/km och då var det ändå 12-14 grader ute så hade kunnat bli klart högre ifall det var närmare nollan.

Skrivet av snajk:

Slår ihop svar nedan:
Det är fortfarande samma bil, att de byter motorer och förändrar inredningen ändrar inte det, utan sammantaget är det ungefär förändringar motsvarande en vanlig facelift. Vilket alltså sker ungefär var fjärde år för de flesta vanliga modeller.

I så fall är “nya” 5-serien inte en ny bil heller, den har ju funnits i årtionden. För det är inte bara motorer och inredning som har ändrats sedan Model S kom som du hävdar utan det är mycket mycket djupare förändringar än så då i princip allt på bilen har omdesignats speciellt i samband med “refresh” som kom 2021 där man gjorde stora förändringar. Det är egentligen bara exteriören man har kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Sen är ju utbudet av elbilsmodeller inte så stort, så det är svårt att hitta någon att jämföra med. Taycan eller Model 3 är väl närmast, men ändå inte så nära. Taycan är en större bil och mer sportfokuserad än i4, Model 3 är inte så sportig förutom på vissa aspekter. EQE möjligtvis men den är större och dyrare.
Är det problem med vridstyvheten på i4? I så fall är det ju ett faktiskt problem. Men annars har de ju uppenbarligen löst det i konstruktionen.

Det är ju riktigt att det finns i dag färre modeller att välja på bland BEV jämfört med ICE-bilar.

Själv när jag bytte ut min gamla elbil senast, sommaren 2021, så valde jag personligen just mellan en ny Tesla M3, Taycan och Polestar 2.

Nästa gång jag byter så kommer det nog fortsatt stå mellan Tesla M3P, Taycan (Polestar kommer nog inte bli aktuell, då de blir allt mer kinesiska, och tycker PS2 har för stor mittkonsol som jag slår i högerknät obekvämt i), BMW i4 och BMW i5.

Visst är de inte några exakta motsvarigheter, men det är de som jag själv tycker är oerhört kul och sportiga i karaktären att köra. Helt enkelt roliga bilar som man kan köra som en biltjuv med och ta kruviga vägar i extremt hög fart, men bilar som ändå fungerar som praktiska bilar för mig att göra längre tjänstebilsresor med.

Så det är väl krav på roliga kraftfulla sportiga egenskaper (även om inga av de är sportbilar), samt att de skulle fungera bekvämt och ladda snabbt på långresor i jobbet. Då går SUV bort för mig (gillar inte heller körkänslan i SUV:ar som är allt för mycket busskänsla), och är dessa sedaner som återstår. Förhoppningsvis kommer även kanske några nya roliga bilar till nästa sommar när det är aktuellt med bytet för mig.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Hört om problem med värmepumparna på vintern. Tror att de i Norge tom. betalat tillbaka pengar till köparna av ID3 då de inte visat sig hålla effektivitet och måttet. Mjukvaran är det som jag hört ID3-ägare främst klaga på.

Har du däremot garanti så är du ju rätt trygg med andra typer av mekaniska tekniska fel. Så jag skulle nog inte vara så orolig att köpa ett fint ex. av en ID3 i Norge.

Ett annat alternativ kan ju vara systermodellen Born från Cupra, som jag personligen tycker har något trevligare interiör (ID3 är ju rätt plastig internt). Är ju annars i grund och botten en ID3, med alla dess både fördelar och nackdelar.

www.finn.no har du säker redan hittat till, men om inte så är det där du enklast håller span på beg. norska bilar.

Svenska konsumenter har också fått tillbaka pengar för att man lovade för mycket angående effektiviteten på värmepumpen.

@emilakered
Åker du inte Kona? Skulle säga att den är trevligare än ID.3 även om jag hatar allt plingade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

@emilakered
Åker du inte Kona? Skulle säga att den är trevligare än ID.3 även om jag hatar allt plingade.

e-Niro var det nog, tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Du sågar allting som inte innefattar dagens elbilar.
Precis som att dagens elbilar är perfekta, den slutliga lösningen för all framtid.
Otroligt att man kan bli en fanboy med skygglappar.

Uppenbarligen ser inte industrin på samma sätt som du.
Då de satsas mångmiljardbelopp på detta.
Dom måste vara helt tappade då eller?

Tänk i det större perspektivet, tunga fordon och maskiner på batteri?
Skall Mærsk köra sina båtar på batteri?

Lenny skrev i texten du citerade:
Sånt kan vara intressant för exempelvis fraktfartyg, eller kanske långdistansflyg osv då dessa transportformer skitar ned så oproportionerligt mycket att högre energipris för bränsleceller är en smocka vi kan ta för miljöns skull (särskilt då gällande fartyg som drivs med bunkerolja - eller helvetesklägg som det snarare borde kallas.)

Permalänk
Datavetare
Skrivet av martinot:

Forskare har ju konstaterat att det som kraftigast förbättrat luftkvaliteten i Stockholms innerstad är antalet ökade elbilar och även minskad användning av dubb. Så att byta till elbil och köra dubbfritt så bidrar du starkt till att minska mikropartiklarna enligt de svenska forskarna och deras studier.

Du menar denna studie som utfördes mellan åren 2002-2019, vid slutåret stod BEV för ~1 % totala bilflottan? (I kontext av denna tråd, ändå värt att nämna: specifikt i Stockholm ökar BEV nu snabbt och nådde över 6 % i slutet av 2022)

Hur kan något som först i slutet av studien når en sådan liten andel, framförallt när sista mätperioden spände över åren 2016-2019 vilket gör påverkan från BEV ännu mindre.

Allt Om Elbil verkar ändå övertygade att det är just elbilar som är orsaken, långt mer sannolikt är nog att det är just förbudet mot dubbdäck samt förbättringar som skett i den andra >99 % av bilflottan under tiden studien skedde.

Vidare drog den engelska studie som jag länkade ovan, som specifikt tittade på utsläpp av mikropartiklar att det just var däcken som var huvudorsaken, inte avgaser.

Skrivet av SUMITOMO:

Du sågar allting som inte innefattar dagens elbilar.
Precis som att dagens elbilar är perfekta, den slutliga lösningen för all framtid.
Otroligt att man kan bli en fanboy med skygglappar.

Uppenbarligen ser inte industrin på samma sätt som du.
Då de satsas mångmiljardbelopp på detta.
Dom måste vara helt tappade då eller?

Tänk i det större perspektivet, tunga fordon och maskiner på batteri?
Skall Mærsk köra sina båtar på batteri?

Skrivet av Wiinis:

Lenny skrev i texten du citerade:
Sånt kan vara intressant för exempelvis fraktfartyg, eller kanske långdistansflyg osv då dessa transportformer skitar ned så oproportionerligt mycket att högre energipris för bränsleceller är en smocka vi kan ta för miljöns skull (särskilt då gällande fartyg som drivs med bunkerolja - eller helvetesklägg som det snarare borde kallas.)

Tyckte detta börjar bli en side-track så svarade själv här tidigare idag (som civ.ing i kemiteknik + att jag idag bl.a jobbar med utveckling av programvara till BEV/PHEV battericeller gör att jag finner frågeställningen spännande).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du menar denna studie som utfördes mellan åren 2002-2019, vid slutåret stod BEV för ~1 % totala bilflottan?

Ja, det var den.

https://www.tv4.se/artikel/6znrMgDyD7f6Q2894Ngm4z/luften-allt...

"Dubbdäcksförbud och elektriska bilar har gjort luften renare i Stockholm, vilket i sin tur har lett till att barnens lungfunktion förbättras.

Forskarna på Karolinska institutet, som står bakom studien, menar att resultaten är viktiga eftersom dålig lungfunktion är kopplat till flera kroniska sjukdomar.

– Den lungfunktion man har som ung vuxen har man med sig hela livet, och kan vi nu tydligt visa att vi kan förbättra luftkvaliteten då minskar vi också risken för sänkta lungfunktioner som vi vet kopplas till KOL och hjärtkärlsjukdomar, säger Erik Melén, professor i barnmedicin vid Karolinska institutet."

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ja, det var den.

https://www.tv4.se/artikel/6znrMgDyD7f6Q2894Ngm4z/luften-allt...

"Dubbdäcksförbud och elektriska bilar har gjort luften renare i Stockholm, vilket i sin tur har lett till att barnens lungfunktion förbättras.

Forskarna på Karolinska institutet, som står bakom studien, menar att resultaten är viktiga eftersom dålig lungfunktion är kopplat till flera kroniska sjukdomar.

– Den lungfunktion man har som ung vuxen har man med sig hela livet, och kan vi nu tydligt visa att vi kan förbättra luftkvaliteten då minskar vi också risken för sänkta lungfunktioner som vi vet kopplas till KOL och hjärtkärlsjukdomar, säger Erik Melén, professor i barnmedicin vid Karolinska institutet."

Värt att nämna är att ingenstans i studien nämns orsaken till minskade mängd partiklar. Misstänker att det är journalisten som dragit egna slutsatser.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av martinot:

Hört om problem med värmepumparna på vintern. Tror att de i Norge tom. betalat tillbaka pengar till köparna av ID3 då de inte visat sig hålla effektivitet och måttet. Mjukvaran är det som jag hört ID3-ägare främst klaga på.

Har du däremot garanti så är du ju rätt trygg med andra typer av mekaniska tekniska fel. Så jag skulle nog inte vara så orolig att köpa ett fint ex. av en ID3 i Norge.

Ett annat alternativ kan ju vara systermodellen Born från Cupra, som jag personligen tycker har något trevligare interiör (ID3 är ju rätt plastig internt). Är ju annars i grund och botten en ID3, med alla dess både fördelar och nackdelar.

www.finn.no har du säker redan hittat till, men om inte så är det där du enklast håller span på beg. norska bilar.

Tack för input! 🙏 Värmepumpen är väl inget att göra åt då, helt enkelt. Ift mjukvaran så hoppas jag den har och kommer uppdateras! De jag ser på har gått under 3000 mil, så bör ju vara helt OK mekaniskt.

Ift Born så finns det helt enkelt få eller inga sådana beg i prisklassen. ID.3 däremot ligger i drivor... Ett av många exempel, på tal om Finn. Jag fiskar där varje dag. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=304712863

Skrivet av Asus_84:

Svenska konsumenter har också fått tillbaka pengar för att man lovade för mycket angående effektiviteten på värmepumpen.

@emilakered
Åker du inte Kona? Skulle säga att den är trevligare än ID.3 även om jag hatar allt plingade.

Skrivet av ztenlund:

e-Niro var det nog, tror jag.

Stämmer bra med e-Niro! Den är dock leasad, så får inte ta med till NO. Kan teoretiskt köpa loss och importera, men helt enkelt inte värt vare sig ekonomiskt eller för osäkerheten som finns ift nybilsgaranti och liknande. Att köpa en "ny" e-Niro i NO är 5-100K (ish) upp från ID.3 med samma miltal och år, och det känns inte värt. Nedan som exempel - i samma prisklass som ID.3 länkad ovan är det nästan tre gånger miltalet och två år äldre.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=304742559

Här är ett snabbt exempel på hyfsat relevant sökning. Under 300K, under 10K mil, femdörrar, rätt region (ish)... samt inte från privatpersoner, det orkar jag inte med. Blir en del brus, men ska man sammanfatta är de relevanta som återkommer ID.3, e-2008 och e-C4 framför allt.
https://www.finn.no/car/used/search.html?body_type=2&body_typ...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Tack för input! 🙏 Värmepumpen är väl inget att göra åt då, helt enkelt. Ift mjukvaran så hoppas jag den har och kommer uppdateras! De jag ser på har gått under 3000 mil, så bör ju vara helt OK mekaniskt.

Ift Born så finns det helt enkelt få eller inga sådana beg i prisklassen. ID.3 däremot ligger i drivor... Ett av många exempel, på tal om Finn. Jag fiskar där varje dag. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=304712863

Stämmer bra med e-Niro! Den är dock leasad, så får inte ta med till NO. Kan teoretiskt köpa loss och importera, men helt enkelt inte värt vare sig ekonomiskt eller för osäkerheten som finns ift nybilsgaranti och liknande. Att köpa en "ny" e-Niro i NO är 5-100K (ish) upp från ID.3 med samma miltal och år, och det känns inte värt. Nedan som exempel - i samma prisklass som ID.3 länkad ovan är det nästan tre gånger miltalet och två år äldre.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=304742559

Här är ett snabbt exempel på hyfsat relevant sökning. Under 300K, under 10K mil, femdörrar, rätt region (ish)... samt inte från privatpersoner, det orkar jag inte med. Blir en del brus, men ska man sammanfatta är de relevanta som återkommer ID.3, e-2008 och e-C4 framför allt.
https://www.finn.no/car/used/search.html?body_type=2&body_typ...

Gällande problemen med värmepumparna så handlar det inte så mycket om "problem", utan snarare att VW lovade mer än de kunde hålla. Minns inte siffrorna exakt, men tror dom pratade om typ 40% lägre förbrukning, vilket nog inte är några problem för själva värmepumpen jämfört med ett el-element men dom fick det nog att låta som räckvidden.

Sen är väl värmepumpen bland de sämre gällande effektivitet, en blandning av att det är en relativt ny CO2-baserad pump vilket inte är särskilt vanligt i bilar, och dels att det helt enkelt är fossilbilstänket där man bygger en plattform, stoppar dit massa grejor, sen tvingas pussla in fler grejor med det utrymme som finns kvar, sen tvingas pussla in ännu fler grejor osv osv.

I slutändan handlar det ju om huruvida förbrukning och batterikapacitet och laddningsförmåga räcker för dig.

Mjukvaran är väl ett problem, och att få ut version 3.0 och högre har visat sig ta rätt lång tid. Tror äntligen de har kommit igång för ID.4, frågan är hur det är för ID.3. Den funkar på de äldre versionerna, men är betydligt bättre i de senare versionerna. Dealbreaker eller inte kan nog bara en provkörning avgöra. I övrigt är de nog rätt trevliga bilar, grannen kör i stort sett bara BMW men leasade en ID.3:a och är mycket nöjd med både komfort, ljudnivå och räckvidd, och det är i Västerbottens inland där både kyla och avstånd är elbilens värsta fiender.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Lidodido:

Gällande problemen med värmepumparna så handlar det inte så mycket om "problem", utan snarare att VW lovade mer än de kunde hålla. Minns inte siffrorna exakt, men tror dom pratade om typ 40% lägre förbrukning, vilket nog inte är några problem för själva värmepumpen jämfört med ett el-element men dom fick det nog att låta som räckvidden.

Sen är väl värmepumpen bland de sämre gällande effektivitet, en blandning av att det är en relativt ny CO2-baserad pump vilket inte är särskilt vanligt i bilar, och dels att det helt enkelt är fossilbilstänket där man bygger en plattform, stoppar dit massa grejor, sen tvingas pussla in fler grejor med det utrymme som finns kvar, sen tvingas pussla in ännu fler grejor osv osv.

I slutändan handlar det ju om huruvida förbrukning och batterikapacitet och laddningsförmåga räcker för dig.

Mjukvaran är väl ett problem, och att få ut version 3.0 och högre har visat sig ta rätt lång tid. Tror äntligen de har kommit igång för ID.4, frågan är hur det är för ID.3. Den funkar på de äldre versionerna, men är betydligt bättre i de senare versionerna. Dealbreaker eller inte kan nog bara en provkörning avgöra. I övrigt är de nog rätt trevliga bilar, grannen kör i stort sett bara BMW men leasade en ID.3:a och är mycket nöjd med både komfort, ljudnivå och räckvidd, och det är i Västerbottens inland där både kyla och avstånd är elbilens värsta fiender.

Ja, nej - förstått det ift värmepumparna att det handlar om en kapacitets- och prestandafråga snarare än att de går sönder eller liknande. Så i slutänden handlar det om totaliteten - där ID.3 oavsett har betydligt bättre range än alternativen i prisklassen, hamnar alltså på pluskontot.

Mjukvaran, tack för info. Är ganska dåligt påläst där. Tidigare granne som fick sin ID.3:a i mitten av 2020 hade massa märkliga småproblem i början - bland annat att all instrumentering slog av och "rebootade" en gång vid körning på motorväg, vilket jag är jävligt ointresserad av. Efter någon/några OTA löste sig det mesta dock - men det kanske främst var rena buggfixar.

Jag är inte ute efter världens mest sexy mjukvara eller infotainment här, bara det fungerar. Inte så att e-Niro har ett system som andas 2023 direkt, och det är jag helt fine med.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Hört om problem med värmepumparna på vintern. Tror att de i Norge tom. betalat tillbaka pengar till köparna av ID3 då de inte visat sig hålla effektivitet och måttet. Mjukvaran är det som jag hört ID3-ägare främst klaga på.

Har du däremot garanti så är du ju rätt trygg med andra typer av mekaniska tekniska fel. Så jag skulle nog inte vara så orolig att köpa ett fint ex. av en ID3 i Norge.

Ett annat alternativ kan ju vara systermodellen Born från Cupra, som jag personligen tycker har något trevligare interiör (ID3 är ju rätt plastig internt). Är ju annars i grund och botten en ID3, med alla dess både fördelar och nackdelar.

www.finn.no har du säker redan hittat till, men om inte så är det där du enklast håller span på beg. norska bilar.

Du får gärna länka till problemen med värmepumparna, de "problem" som jag känner till är att VW gjorde utfästelser om effektiviteten som de senare backade om. I samband med detta fick köparna av bilarna en återbetalning.
Undrar om Tesla kanske snart gör samma sak med sina ickefungerande torkare, farthållare osv.?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

5-serien byts ut mot en helt ny bil sådär var sjätte-åttonde år som de flesta bilar på marknaden. Model S har inte bytts ut alls utan är samma som när den lanserades, om än med vissa saker förbättrade under tiden, men att saker förbättras mellan generationerna, till och med mellan "facelifts", är inte alls ovanligt. XC40 Recharge bytte från framhjulsdrift till bakhjulsdrift nu nyligen exempelvis, efter och separat from facelift.

Ojsan. Konsten att förmedla att man inte har koll utan att säga det rakt ut.

Jag har en Model S från 2020 och Model S som finns att köpa idag är en en helt annan bil. Precis som min 2020:a är en helt annan bil än en från 2016. Man arbetar mer som ett agilt utvecklingsteam där förändringar introduceras inkrementellt istället för i stora steg. Med både för- och nackdelar.

Facelifts är ett säljknep.

Permalänk
Avstängd

Påminner mig om Volvo som uppdaterade en kromlist och vips så hade man en ny modell att sälja. Sen var det ingen skillnad i konceptet på 40 år. Lite som BMW 5-serie. Vad skiljer en 2023 530d från en 2003 530d.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Gällande problemen med värmepumparna så handlar det inte så mycket om "problem", utan snarare att VW lovade mer än de kunde hålla. Minns inte siffrorna exakt, men tror dom pratade om typ 40% lägre förbrukning, vilket nog inte är några problem för själva värmepumpen jämfört med ett el-element men dom fick det nog att låta som räckvidden.

Sen är väl värmepumpen bland de sämre gällande effektivitet, en blandning av att det är en relativt ny CO2-baserad pump vilket inte är särskilt vanligt i bilar, och dels att det helt enkelt är fossilbilstänket där man bygger en plattform, stoppar dit massa grejor, sen tvingas pussla in fler grejor med det utrymme som finns kvar, sen tvingas pussla in ännu fler grejor osv osv.

I slutändan handlar det ju om huruvida förbrukning och batterikapacitet och laddningsförmåga räcker för dig.

Mjukvaran är väl ett problem, och att få ut version 3.0 och högre har visat sig ta rätt lång tid. Tror äntligen de har kommit igång för ID.4, frågan är hur det är för ID.3. Den funkar på de äldre versionerna, men är betydligt bättre i de senare versionerna. Dealbreaker eller inte kan nog bara en provkörning avgöra. I övrigt är de nog rätt trevliga bilar, grannen kör i stort sett bara BMW men leasade en ID.3:a och är mycket nöjd med både komfort, ljudnivå och räckvidd, och det är i Västerbottens inland där både kyla och avstånd är elbilens värsta fiender.

Skrivet av emilakered:

Ja, nej - förstått det ift värmepumparna att det handlar om en kapacitets- och prestandafråga snarare än att de går sönder eller liknande. Så i slutänden handlar det om totaliteten - där ID.3 oavsett har betydligt bättre range än alternativen i prisklassen, hamnar alltså på pluskontot.

Mjukvaran, tack för info. Är ganska dåligt påläst där. Tidigare granne som fick sin ID.3:a i mitten av 2020 hade massa märkliga småproblem i början - bland annat att all instrumentering slog av och "rebootade" en gång vid körning på motorväg, vilket jag är jävligt ointresserad av. Efter någon/några OTA löste sig det mesta dock - men det kanske främst var rena buggfixar.

Jag är inte ute efter världens mest sexy mjukvara eller infotainment här, bara det fungerar. Inte så att e-Niro har ett system som andas 2023 direkt, och det är jag helt fine med.

Det går att boka in Id 3 för 3.2 via verkstad nu och det ska gälla alla. Uppdaterade min förra veckan.

Detta avser att den har lägre mjukvara än 3.0

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Ja du kanske är sådan som tycker att när man köpt något så är den saken det bästa som någonsing kan ha gjorts (inget fel i det) men jag är mer intresserad av att se framtida förbättringar istället.

Jag vet inte varför du drar in mina preferenser i diskussionen, jag har medvetet hållit de utanför och försökt diskutera faktabaserat.

Citat:

Ja jag köpte i4:an och tycker det är en väldigt bra bil men kan ändå påtala bristerna med den och hoppas på att BMW löser de i framtiden.

Absolut.

Citat:

Det finns klara fördelar med att bygga elbilar som faktiska elbilar från grunden och de fördelarna hoppas jag man kan få i en framtida i4 då det hade gjort bilen ännu bättre.

Jo så kan det absolut vara. Men den är ju inte dålig idag relativt andra elbilar oavsett om de är byggda på en dedikerad elbilsplattform eller inte.

Citat:

Haft den i 8-9 månader nu så börjar bli dags att titta på vad som skall ersätta den om ett år eller så och vill såklart ha en bättre bil som nästa bil.

Du får förstås byta bil hur ofta du vill, men att knappt ha en ny bil i två år innan man byter den känns ganska slösaktigt på flera plan.

Citat:

Hade gärna sett en “helelbil” i i4 format från BMW som nästa bil men det verkar dröja till 2026 innan man kan få leverans av en sådan och då kanske det är en SUV som kommer först så det är väl minst en bil därimellan (kanske två).

Jo, det stora fokuset på SUV:ar och Crossovers är inte så kul, speciellt inte för oss som vill ha en bil att köra, tyvärr är det ju dit marknaden har varit på väg ganska länge. VW slutade exempelvis sälja Polo här för några år sedan men säljer fortfarande högbyggda bilar på samma plattform.

Citat:

Blir större skillnader ju snabbare man kör, speciellt med motvind, har i vissa fall haft mycket högre förbrukning i M50 än i den Model 3 jag hade tidigare även med samma fälgdimensioner. Worst case är nästan 60 Wh/km högre förbrukning för i4:an, då låg förbrukningen kring 285 Wh/km och då var det ändå 12-14 grader ute så hade kunnat bli klart högre ifall det var närmare nollan.

Så kan det absolut vara förstås. Men det är ju svårt för en individ att avgöra utan långvariga tester med någon större säkerhet, motvinden kanske var kraftigare när du körde ena bilen jämfört med den andra exempelvis, eller så kanske du körde lite fortare eller något annat. Men Tesla generellt och Model 3 specifikt är ju väldigt effektiva bilar, inga andra tillverkare når deras effektivitet utan stora ansträngningar, och i allmänhet mycket lägre effekt och sämre prestanda, så det är en hög ribba att nå liksom.

Citat:

I så fall är “nya” 5-serien inte en ny bil heller, den har ju funnits i årtionden. För det är inte bara motorer och inredning som har ändrats sedan Model S kom som du hävdar utan det är mycket mycket djupare förändringar än så då i princip allt på bilen har omdesignats speciellt i samband med “refresh” som kom 2021 där man gjorde stora förändringar. Det är egentligen bara exteriören man har kvar.

Listan över förändringar är absolut lång, men det mesta är ju mindre justeringar på olika sätt.

Nya material för inredning, gjorde baksätets dyna tjockare, gjorde baksätets dyna tunnare igen, la till kameror, ökade effektiviteten med någon procent tack vare något nytt material i någon komponent, tog bort öppningsbar taklucka, la till panorama-tak, ändrade panorama-taket, la till adaptiva stötdämpare, uppdaterade adaptiva stötdämpare, gjorde adaptiva stötdämpare till standard, flyttade ett tillval till ett paket, tog bort den fejkade grillen, la till elektrisk öppning av laddluckan, och så vidare. De har gjort två större uppdateringar, 2016 och 2021, men likväl är det samma bil och ändringarna är inte direkt större, även om de kanske är fler, än vad vilken modell som helst går igenom under dess levnadstid.

5-serie 2024 kommer däremot att vara en helt ny bil precis som dagens G30 (2017-2024) var en helt ny bil jämfört med föregående F07 (2009-2017) som var en helt ny bil mot föregångaren E60 (2003-2010)... Motorerna är väl det som följer med över generationerna i viss mån, men de brukar uppdateras löpande oberoende av modellen.

Man kan absolut föredra Teslas mer inkrementella uppdateringar, men de är ju också ett problem. Jag har exempelvis varit med om att bilverkstäder monterat helt fel komponenter för att året bilen byggdes också var generationsskiftes-året liksom, med Teslas modell så är alla år generationsskiften i viss mån, vilket gör det svårt att veta vad som finns i bilen och hur man ska hantera reparationer och så. Det underlättar inte direkt för en köpare heller, tester man läser kanske inte alls stämmer längre exempelvis. Det kan vara ett problem för andra bilar med, men då handlar det för det mesta om efter en facelift. Jag köpte exempelvis en bil sista modellåret, och alla djupare tester jag läste kom typ de första två åren, sen kom lite kortare artiklar efter faceliften men de gick ju inte igenom exempelvis ändringar i paket eller liknande. Så ett paket som alla (svenska) tester sa var väldigt kritiskt att välja till på grund av en sak hade inte den saken längre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Curik:

Ojsan. Konsten att förmedla att man inte har koll utan att säga det rakt ut.

Jag har en Model S från 2020 och Model S som finns att köpa idag är en en helt annan bil. Precis som min 2020:a är en helt annan bil än en från 2016. Man arbetar mer som ett agilt utvecklingsteam där förändringar introduceras inkrementellt istället för i stora steg. Med både för- och nackdelar.

Facelifts är ett säljknep.

Frågan är väl vad du lägger i begreppet "helt ny bil" för det är ju uppenbart för alla som tittar på den att det inte är en helt ny bil utan samma bil, med mindre förändringar.

Hade du haft en 520D från 2017 och bytt till en 550i från 2023 så hade det också varit en väldigt stor skillnad liksom, men det är fortfarande samma modell.