Det är inte vad vi pratar om, jag ville ha den storleken som i4an är (egentligen lite mindre). Däremot är det klart jag hade föredragit om man utnyttjade innerdimensionerna bättre, jag hade gärna tagit mer förvaringsutrymmen eller mer benutrymme istället för att bilen är kompatibel med en fossilmotor. Det är precis det vi ser i bilar som bygger på elbilsplattformar, man får mer utrymmen med samma ytterdimensioner då man kan flytta fram kupéutrymmen längre fram när man inte behöver bry sig om att få plats med förbränningsmotorn.
Kanske, eller så är det ett medvetet val att bygga en sportkupé tight inuti, som man gör med sportigare bilar generellt. Taycan är inte lika luftig som en Model 3 eller Id.4 heller för det är också en bil med sportiga ambitioner exempelvis. Sen är det klart att det innebär vissa kompromisser med en plattform som stöder olika typer av drivlinor, jag tror dock du tolkar val man gjort av helt andra anledningar som det också. i5 kommer att ha mer plats i kupén än i4 för att det är en större familjebil medan i4 är en sportkupé, de hade båda kunnat ha lite mer utrymme på vissa specifika platser i bilen (frunk och mittenplatsen bak främst) om de hade varit dedikerade elbilsbyggen, men att kupén är "tight", eller trång om man är på det humöret, kommer enligt min uppfattning av bilens sportambitioner snarare än dess fossila ursprung.
Jag kan lova att när BMW släpper Neue Klasse kommer vi få se dessa saker åtgärdade, de kommer vara större på insidan i relation till ytterdimensioner, lättare för sin storlek och vara effektivare. Och det är inte för de kommer ha upptäckt någon helt ny teknologi som inte existerar idag utan för att de då kan slippa tänka på att de måste kunna få in en fossilmotor också.
Säkert kommer det att bli en viss skillnad, men handlar det om runt ett par procent eller något mer? BMW's plattform för i5 är inte en fossilplattform ombyggd för eldrift utan en plattform tänkt till båda sakerna redan från början, så den är inte så ineffektiv som många tror.
Och nej, bagaget är inte större i i4an än Model 3, det är mindre användbar volym även om öppningen är större. Jag fick in klart mer packning i Model 3an än i i4an och det utan att använda frunken, kan kolla Björn Nylands bananboxtest också ifall du vill se mer vetenskapligt test. Och då är i4an ändå större än Model 3 vad gäller ytterdimensioner också. Däremot är öppningen större då det är en halvkombi så det är såklart ett plus.
Jag har inte jämfört dem sida vid sida, men exempelvis detta test säger 450 liter för Model 3 och 470 för i4, dock färre resväskor. Det test jag läste var detta dock:
"Pop the BMW’s bonnet, and there’s not much to see – only a huge plastic panel that covers much of the car’s electronics. In contrast, both of its rivals have storage areas under theirs. Despite this, the BMW’s overall load volume of 470 litres is still larger than the figures quoted for the other two cars, which are the capacities of the front and rear cargo areas combined.
One of the benefits of using the 4 Series Gran Coupé’s body as a starting point is that the i4 benefits from a practical hatchback tailgate, so the boot is much more accessible than the Model 3’s. The rear seats fold down, too, creating a total capacity of 1,290 litres. "
Den är mindre på insidan och mindre effektiv för sin klass, jämfört med Tesla är den klart mindre effektiv men det är inte heller en helt fair jämförelse för Teslan har skalat bort massvis med saker för att få ner vikten.
Enligt TeslaBjörn så var i4 den första som matchade Model 3 LR i 1000km-testet, så jag vet inte om jag skulle se den som klart mindre effektiv eller på något sätt dålig för sin klass.
Som sagt är det ingen dålig bil men den har helt klart brister som jag är säker på har att göra med att så stor del av bilen dedikerats till ett motorutrymmet.
Eller så är det inte brister utan features, för att det är en sportkupé.
Inte för pengarna nej, för i4an är det okej, men för 1,5 mille så tycker jag man skall få större batteri och ladda snabbare år 2023, BMW kommer vara sämst i klassen här. Men de vill väl inte lägga allt för mycket krut på en plattform som snart är legacy.
Jag tycker det är fel att döma ut en bil baserat på några enstaka siffror innan den har lanserats, som inte är dess selling points alls, speciellt inte när de inte är särskilt dåliga på något sätt, bara inte lika bra som de absolut bästa.
I så fall är 5-serien ännu äldre, har ju funnits många årtionden längre. För jag kan säga att Model S har ändrats i princip helt från grunden sedan den kom vid det här laget.
5-serien byts ut mot en helt ny bil sådär var sjätte-åttonde år som de flesta bilar på marknaden. Model S har inte bytts ut alls utan är samma som när den lanserades, om än med vissa saker förbättrade under tiden, men att saker förbättras mellan generationerna, till och med mellan "facelifts", är inte alls ovanligt. XC40 Recharge bytte från framhjulsdrift till bakhjulsdrift nu nyligen exempelvis, efter och separat from facelift.
Vad menar du ens? Försöker du göra till en sport att välja ut så fördelaktiga fakta som möjligt för att stödja din världsbild??
En M60 har 601 HK och gör 0-100 på 3,8s.
En Taycan GTS har 598 HK och gör 0-100 på 3,7s. Men den är då alltså inte jämförbar med BMWn för den har ju faktiskt 3(!) hästar mindre (fastän den är rappare till 100)?? En Taycan Turbo har 680 hästar och är som sagt rejält mycket rappare med sina 3,2s för 0-100. Så att säga att man måste ha en Turbo för att få bättre prestanda än en M60 är ju bara helt löjlig verklighetsomskrivning! Cherrypicking i sin värsta form!
Jag har inte sagt något om prestanda, bara effekt, och för att gå över i5 M60 i effekt så behöver man gå upp till en Turbo. Att Taycan är snabbare är väl ganska väntat förstås, det är, som jag sagt många gånger nu, en helt annan typ av bil med annat fokus.
Om något kan man snarare argumentera för att Taycan 4S, som gör 0-100 0,2 sekunder långsammare också kan anses vara jämförbar, och då med nästan exakt samma listpris.
Absolut, om 0-100 är det enda man bryr sig om.
Absolut är laddkurvan också av högsta intresse. Men en högre startpunkt (framförallt en 65 KW högre startpunkt) räcker en ganska lång väg. Sedan är ju Taycan och Audi kända för att hålla en riktigt hög laddkurva, medan i vart fall i4:an (som verkar ha samma elsystem som i5:an - i vart fall om man går på specsen) inte ha en fullt så god laddkurva, i vart fall om man ska tro ViBilägares provkörning. Så på en riktig långkörning så hade nog Taycanen slagit BMWn med hästlängder.
Det finns totalt fem bilar med 800V teknik på marknaden. Kia EV6, Ioniq 5 och 6, samt syskonen Taycan och E-tron RS. Bortsett från dem så ligger i5 rätt bra till.
Det är väldigt svårt att värdera laddhastigheterna förstås. Biljournalister försöker testa så rättvist som möjligt men det är så många aspekter som kan påverka att det är svårt att säga något definitivt om man inte har data från massa bilar över lång tid. Teslabjörn exempelvis fick ju väldigt bra resultat från i4.
Sen är det ju hela grejen med att snabbladdningshastigheten för de flesta är något som spelar roll ytterst sällan. Tio-tjugo minuter extra paus på hundra mils långresa kanske är jättejobbigt för den kringresande trombonreparatören på akututryckning, men inte för så många andra.
Och det är förstås bara om man hittar en laddare som är villig att ge högre effekt än 200KW, vilket väl kräver en del tur.