PizzaClockers - pizzans hemligheter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

<Uppladdad bildlänk>

Calzone är ju riktigt trevligt ibland.

Blev riktigt sugen på att göra en när jag såg din.

Permalänk

Titta gärna 04:35-05:37 om pizzaugnar & pizzastenar och 13:40-16:00 om degrecept:

Han rekommenderar minst 475C grader varm yta där pizzan ligger i ugnen för krispig pizza. Alltså är pizzasten ett måste i vanliga ugnar.

Han rekommenderar 1 kg mjöl, 7,5 dl vatten, 20 g salt och 2 g jäst för simpelt degrecept. Sedan verkar han nämna att vattnet ska vara 67 grader varmt för att kunna optimera jäsningsprocessen. Men jag är osäker på om han pratar i C eller F? 67F = 19C.

Mvh,
WKL.

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Sedan verkar han nämna att vattnet ska vara 67 grader varmt för att kunna optimera jäsningsprocessen. Men jag är osäker på om han pratar i C eller F? 67F = 19C.

Det måste vara 19C han pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Titta gärna 04:35-05:37 om pizzaugnar & pizzastenar och 13:40-16:00 om degrecept:
https://www.youtube.com/watch?v=wD4HylLWA7s

Han rekommenderar minst 475C grader varm yta där pizzan ligger i ugnen för krispig pizza. Alltså är pizzasten ett måste i vanliga ugnar.

Det är nog Fahrenheit han pratar om med 475 grader också.

Permalänk
Skrivet av underd0g76:

Det är nog Fahrenheit han pratar om med 475 grader också.

Då blir det ca 250C grader vilket känns rätt lågt, tycker du inte?

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olläh:

Recept: https://www.svt.se/recept/pizzadeg
Som nybörjare rekommenderar jag att man går ner i hydrering. Kanske gå ner till 630g vatten i detta receptet. Kommer resultera i en mer lätthanterlig deg.

Mäta upp jäst:
https://youtu.be/HJxdlPLk9yQ

Blanda deg:
https://youtu.be/IkAKU--ykuk

Vika deg:
https://youtu.be/clJyWbNr8GE

Bolla deg:
https://youtu.be/LAKxf5DSj0Q

Baka pizzan:
https://youtu.be/GILiIJzuPbg

Tack som fan.

Visa signatur

Fia med knuff är det ursprunget till Dota 2.

Permalänk
Snusfri

Måste tipsa om att Parmigiano Reggiano Grovriven är grymt god på pizza, lite dyrt men ack så värt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Då blir det ca 250C grader vilket känns rätt lågt, tycker du inte?

Jo kanske det. Har sett att de rekommenderar temperatur på stenen på minst 350C. Men 475 låter högt samtidigt.

Permalänk
Medlem

Behöver pizzaplatta till ugn. billigt men snålar såklart inte.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Behöver pizzaplatta till ugn. billigt men snålar såklart inte.

Använder Nordwik pizza/bakstål 37x33cm 1cm tjockt. Ugnen på 300grader och du får inte bättre ugnsbakade pizzor.
Är den billig? Njae men beroende på tjocklek 6mm eller 1cm så hamnar du på 799kr-ca1000kr. Helt klart värt varenda krona.
http://nordwiksweden.com/2018/10/13/bakstal-pizzastal/

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Behöver pizzaplatta till ugn. billigt men snålar såklart inte.

Jag valde detta

https://bagarenochkocken.se/baktillbehor/pizzasten-baksten/ko...

Det är praktiskt med uppviket bak på stålet och bra med ett handtag då det är ganska tungt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Jag valde detta

https://bagarenochkocken.se/baktillbehor/pizzasten-baksten/ko...

Det är praktiskt med uppviket bak på stålet och bra med ett handtag då det är ganska tungt

Köpte samma stål, minus den uppvikta kanten på Clas Ohlsson. Mycket nöjd. Ser att den är på extrapris för tillfället: https://www.clasohlson.com/se/Kockums-Jernverk-pizzastal---bakstal-37-x-33-cm/p/44-4409

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Köpte samma stål, minus den uppvikta kanten på Clas Ohlsson. Mycket nöjd. Ser att den är på extrapris för tillfället: https://www.clasohlson.com/se/Kockums-Jernverk-pizzastal---bakstal-37-x-33-cm/p/44-4409

Tackar den ser fin ut. Hur noga är det med pizza spade ? Jag är lite noob och vill bara ha nice pizza till bra pris 🏆👌

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Tackar den ser fin ut. Hur noga är det med pizza spade ? Jag är lite noob och vill bara ha nice pizza till bra pris 🏆👌

Oj, du frågar en annan amatör Får sannolikt hundra olika svar på lika många personer du frågar. Jag köpte en billig spade med träskaft och billig metall. Funkar ok, men kräver lite mer mjöl än vad jag önskar för att glida av lätt. Mer mjöl ryker gärna på järnet.

Jag kommer nog att byta ut den mot en enkel träspade som jag får sandpappra och jobba in tills den blir helt slät. Hade jag köpt ny metallspade så hade det blivit någon med hål i och lite vassare beläggning. Typ Oonis eller den de har hos Lilla Napoli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

VARNING! ENDAST FÖR UTOMHUSBRUK – FÖR DIN EGEN SÄKERHET.

Så står det i manualen.

Men jo, jag tänker på allt du nämnt och det finns inte direkt utrymme för den i köket om den inte får vara nära någonting. Brandsläckare har jag men helst ska man ju undvika brand i den mån det går :).

Så köp inte COZZE elektriskt pizzaugn om ni tänkt använda den inomhus. Kommer försöka sälja eller ge bort den till någon med trädgård.

Cozze 17" elektriskt. En uppdatering på den här ugnen.

Jag gav bort den till närstående med möjlighet att använda den utomhus. För skojs skull testade de att använda den inomhus en gång och låt säga att de fick plocka ned varje brandvarnare. Osigt. Cozze ska man nog undvika inomhus om man inte har någon form av rejäl utsugsventilation modell restaurant hemma.

Men fungerade ypperligt utomhus. Två minuter för genomgräddad pizza. Perfekt till större familjer/samlingar tänker jag.

Permalänk
Medlem

Äntligen finns review på Mustang Vomero 16. Jag var sugen pga priset och att den såg ut ha hyfsat bra kvalité men ville invänta test (som tur var) fast är iof inte längre sugen på gasol. En brännare på sidan tror jag inte är något problem alls då många gasdriva pro-ugnar har det men visst man får hålla och koll och rotera pizzan i det lilla utrymmet. Problemet verkar vara att den är mycket vindkänslig och att stenen inte blir tillräckligt varm enligt vissa medan andra säger att den lätt kommer upp i 450 grader. Det brukar vara tvärtom, att stenen blir för varm och bränner botten. 1799:- just nu. Ser den som alternativ till Netonnets pizzaugnar tex.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pincett:

Använder Nordwik pizza/bakstål 37x33cm 1cm tjockt. Ugnen på 300grader och du får inte bättre ugnsbakade pizzor.
Är den billig? Njae men beroende på tjocklek 6mm eller 1cm så hamnar du på 799kr-ca1000kr. Helt klart värt varenda krona.
http://nordwiksweden.com/2018/10/13/bakstal-pizzastal/

Är Prisskillnaden värd att välja 10mm istället för 6mm? Skiljer typ 300:-
Min pizzasten gick sönder när den kyldes ner här om dagen...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pincett:

Använder Nordwik pizza/bakstål 37x33cm 1cm tjockt. Ugnen på 300grader och du får inte bättre ugnsbakade pizzor.
Är den billig? Njae men beroende på tjocklek 6mm eller 1cm så hamnar du på 799kr-ca1000kr. Helt klart värt varenda krona.
http://nordwiksweden.com/2018/10/13/bakstal-pizzastal/

Finns ingen anledning att betala de pengarna. Skiter man i finbutiken och kan leva med att man inte får ett fancy namn på stålbiten samt med larvig säljtext... istället kontaktar man ngn firma som säljer stål, i mitt fall https://www.stalshoppen.se/lagerlista?kategori=balk så fick jag en måttskuren bit för 270:- som passar perfekt i min Weber som stekbord/pizzaplåt. Jag valde 8mm tjock å den är tung som bly å perfekt till t.ex. smashburgers. Bör ju finnas liknande firmor runtom i landet. Direkt larviga pengar för samma produkt i finbutiken, dessutom är det ju guld värt att få den måttanpassad.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Är Prisskillnaden värd att välja 10mm istället för 6mm? Skiljer typ 300:-
Min pizzasten gick sönder när den kyldes ner här om dagen...

Jag kan inte säga hur stor skillnaden är på 6 och 10mm, men vår 10mm håller till tre pizzor innan man får värma upp den lite igen för den "perfekta" ytan under.

Skrivet av Ragnvlad:

Finns ingen anledning att betala de pengarna. Skiter man i finbutiken och kan leva med att man inte får ett fancy namn på stålbiten samt med larvig säljtext... istället kontaktar man ngn firma som säljer stål, i mitt fall https://www.stalshoppen.se/lagerlista?kategori=balk så fick jag en måttskuren bit för 270:- som passar perfekt i min Weber som stekbord/pizzaplåt. Jag valde 8mm tjock å den är tung som bly å perfekt till t.ex. smashburgers. Bör ju finnas liknande firmor runtom i landet. Direkt larviga pengar för samma produkt i finbutiken, dessutom är det ju guld värt att få den måttanpassad.

Håller med, "finbutiken" är bara strunt egentligen om man nu har någon villig firma som vill sälja en specialskuren bit till sig.
Jag provade här i byn men det föll på samma girighet som på många andra ställen, de skulle ha mer betalt än "finbutiken", men visst känner man någon så skulle jag kunna leva utan namnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Finns ingen anledning att betala de pengarna. Skiter man i finbutiken och kan leva med att man inte får ett fancy namn på stålbiten samt med larvig säljtext... istället kontaktar man ngn firma som säljer stål, i mitt fall https://www.stalshoppen.se/lagerlista?kategori=balk så fick jag en måttskuren bit för 270:- som passar perfekt i min Weber som stekbord/pizzaplåt. Jag valde 8mm tjock å den är tung som bly å perfekt till t.ex. smashburgers. Bör ju finnas liknande firmor runtom i landet. Direkt larviga pengar för samma produkt i finbutiken, dessutom är det ju guld värt att få den måttanpassad.

Det finns ju mycket stålvarianter. Vilka varianter är det som lämpar sig för mat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det finns ju mycket stålvarianter. Vilka varianter är det som lämpar sig för mat?

Generellt brukar man använda kolstål till stålet

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pincett:

Jag kan inte säga hur stor skillnaden är på 6 och 10mm, men vår 10mm håller till tre pizzor innan man får värma upp den lite igen för den "perfekta" ytan under.

OK tack för svar blir nog en dyrare då vi brukar köra 3 pizzor

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Så här skriver pizza steel: (https://pizzasteel.se/)

Sen vi sålde vårt första pizzastål i Danmark, maj 2015, har vi spenderat mycket tid på att testa olika ståltyper och dimensioner.

Genom att göra så, upptäckte vi (mycket till vår egen förvåning) att tjockare inte automatiskt blir bättre. Om du vill ha ett bakstål som fungerar utmärkt både för att göra pizza och att baka bröd, måste bakstålet ha rätt dimensioner. Är det för smalt kommer det inte att lagra tillräckligt med hetta för det första steget som är krävande, när degen träffar stålet och absorberar värme. Är det för tjockt blir det problem för degen att ladda om efter inledningsfasen i bakningen. Eftersom toppen av bakstålet är täckt av deg, kan det bara absorbera ny hetta genom stålets botten. Ju tjockare stål, desto svårare att ladda om.

Så, efter att ha testat 2, 4, 6, 8, 10 och 12 mm stål utförligt i flera månader, framträdde två vinnare:

6 och 8 mm stål gav båda utmärkta resultat.
Men, eftersom 6 mm stål når topptemperatur fortare, och för att det väger ungefär 2 kg mindre än 8 mm-versionen (som gör det enklare att hantera i köket), blev 6 mm-prototypen testvinnaren på de flesta punkter.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Ni som gräddar i vanlig ugn, vart i ugnen gräddar ni? Kör en sten näst högst upp i ugnen med grillfunktion ovanifrån, men känner att jag saknar lite lite värme underifrån trots stenen. Tycker dock det blir lite för klent ovanifrån om jag flyttar ner och kör undervärme. Är stål bättre än sten i det avseendet? Har inte riktigt lust att ta detta upp till pizzaugn-nivån ännu

Senaste försöket med vedrökt sidfläsk, räkor och egenodlat grönt, lite för tjock deg ut mot kanterna men det tar sig

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Ni som gräddar i vanlig ugn, vart i ugnen gräddar ni? Kör en sten näst högst upp i ugnen med grillfunktion ovanifrån, men känner att jag saknar lite lite värme underifrån trots stenen. Tycker dock det blir lite för klent ovanifrån om jag flyttar ner och kör undervärme. Är stål bättre än sten i det avseendet? Har inte riktigt lust att ta detta upp till pizzaugn-nivån ännu

Senaste försöket med vedrökt sidfläsk, räkor och egenodlat grönt, lite för tjock deg ut mot kanterna men det tar sig

https://i.imgur.com/TnuCMz5.jpg

Längst upp, max värme, grillinställning och i vanlig ugn tycker jag det blev mycket bättre med stål än sten. Oavsett sten eller stål så låt ugnen och stenen bli riktigt genomvarmt först, tar längre tid än man tror.

Permalänk
Medlem

@macmann1
Stål är bättre i vanlig ugn. Minst 1 timme uppvärmning, jag har 8 cm mellan stål och grillelement. Max värme vilket är 275 grader och grill som jag justerar av/på. Min gamla ugn från Husqvarna kommer faktiskt upp i 320 grader när jag kollar hur varmt stålet är. Det ser inte ut som att din ugn är tillräckligt varm men annat har också betydelse. Hur länge bakar du pizzan?
Jag kör pizzan i 3 min i vanlig ugn. Finns inget rätt eller fel, bara olika stilar men testa att inte lägga tomatsås på kanten eftersom det motverkar fluffighet och kanske öva på att baka ut pizzan lite tunnare? Rätt deg krävs också. Hur mycket vatten i förhållande till mjöl?
Aningen blek pizza om det nu inte är vad du föredrar, se till att du inte har kall deg och så kan du trixa med några gram socker i degen och olivolja för bättre "bränna".

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Längst upp, max värme, grillinställning och i vanlig ugn tycker jag det blev mycket bättre med stål än sten. Oavsett sten eller stål så låt ugnen och stenen bli riktigt genomvarmt först, tar längre tid än man tror.

Skrivet av bennyfax:

@macmann1
Stål är bättre i vanlig ugn. Minst 1 timme uppvärmning, jag har 8 cm mellan stål och grillelement. Max värme vilket är 275 grader och grill som jag justerar av/på. Min gamla ugn från Husqvarna kommer faktiskt upp i 320 grader när jag kollar hur varmt stålet är. Det ser inte ut som att din ugn är tillräckligt varm men annat har också betydelse. Hur länge bakar du pizzan?
Jag kör pizzan i 3 min i vanlig ugn. Finns inget rätt eller fel, bara olika stilar men testa att inte lägga tomatsås på kanten eftersom det motverkar fluffighet och kanske öva på att baka ut pizzan lite tunnare? Rätt deg krävs också. Hur mycket vatten i förhållande till mjöl?
Aningen blek pizza om det nu inte är vad du föredrar, se till att du inte har kall deg och så kan du trixa med några gram socker i degen och olivolja för bättre "bränna".

Jag har inte tagit någon tid, jag kör tills jag tycker den ser OK ut. Den kan absolut ha lite mer färg men jag tycker inte om "sotfläckar" eller hur man nu ska uttrycka sig så hellre lite för ljus Degen jag använder just nu är en snabbjäst variant med 25g jäst, 8-9dl mjöl, 4dl vatten, 1 tsk salt och 0,5dl olivolja. Men det varierar, jag testar mig fram med olika såklart. Utbakningen är det som det brister på mest och ja jag vill ha den tunnare ut mot kanterna, men det tar sig helt klart framåt och jag övar på. Tar till mig och tackar för tipsen! har beställt ett stål också, så får jag se hur det upplevs.

Några tidigare varianter, så formen går ju åt rätt håll iaf

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

@macmann1
ok, skaffa gärna en våg. Lika bra att köpa en känslig på 0.01g så att du kan väga jästen men det är inte jättenödvändigt. Du kan använda kryddmått för torrjäst eller pressa i färsk jäst i måttet och därefter dela på hälften eller vad du nu behöver. Det är nödvändigt för att ändra på vattenhalten i degen tex tills du blir nöjd.
Det kan vara svårt att baka ut en snabbjäst deg bra men formen på pizzorna är charmig!

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

1.5 år med Ooni, 4 år av Pizza
Nu blir det lite av en bildbomb, men det får ni helt enkelt leva med. Det är ganska exakt 1.5 år sedan jag skaffade en Ooni, och jag har nu äntligen nått en nivå av Pizza som jag är genuint stolt över.

Jag har bakat pizza åt vänner. Jag har bakat pizza åt kollegor. Åt BRF. Till och med kunder i jobbet, (jobbar som managementkonsult). Grillen har i praktiken betalt av sig mer än tusen gånger om ifall man börjar räkna in affärsvärde och relationer. Ett par favoriter har skapats under året, men man ska verkligen inte underskatta enkla pizzor med bra råvaror. En riktigt bra buffalo mozzarella tillsammans med hemmagjord tomatsås på San marzano tomater kombinerat med råvaror som patanegra, nduja, salsiccia, pesto och annat riktigt gott.

Degen, buffeln och tomaterna är nyckeln. Jag har hittat en lokal kille i saluhallen som har allt jag behöver. (Speciellt kombinationen av en helt otrolig patanegra men också att han säljer San Marzano - tomater.)

Bildbomb

Jag har lagat pizza åt BRF'en ute på gården...

...hela vägen till sälen vid jul i minus 20.

Från fantastiska salsiccia och chorizo pizzor...

... till enkla men precis lika fantastiska margharitas

Mysiga Pizzakvällar...

... till stora pizzamiddagar.

Och så himla mycket mer. Det har varit en otrolig pizzaresa men hur mycket olika recept som helst, olika vattenhalt, olika jästider, olika mängder jäst, varmt, kallt, högt och lågt. Ugnen har varit med på resor från Malmö i syd till Sundsvall i norr och den presterar alltid, oavsett temp ute.

Kommer fortsatt laga pizza, men nu är det dags att ge sig in i fler lite ovanligare maträtter. Kanske Thai? Indiskt? Vem vet. Men pizzan kommer för evigt vara det där trumfkortet man drar ut när man ska göra något som folk helt enkelt inte förväntar sig, oavsett om det är middag med vänner eller för att imponera på den där kunden.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

1.5 år med Ooni, 4 år av Pizza
Nu blir det lite av en bildbomb, men det får ni helt enkelt leva med. Det är ganska exakt 1.5 år sedan jag skaffade en Ooni, och jag har nu äntligen nått en nivå av Pizza som jag är genuint stolt över.

Jag har bakat pizza åt vänner. Jag har bakat pizza åt kollegor. Åt BRF. Till och med kunder i jobbet, (jobbar som managementkonsult). Grillen har i praktiken betalt av sig mer än tusen gånger om ifall man börjar räkna in affärsvärde och relationer. Ett par favoriter har skapats under året, men man ska verkligen inte underskatta enkla pizzor med bra råvaror. En riktigt bra buffalo mozzarella tillsammans med hemmagjord tomatsås på San marzano tomater kombinerat med råvaror som patanegra, nduja, salsiccia, pesto och annat riktigt gott.

Degen, buffeln och tomaterna är nyckeln. Jag har hittat en lokal kille i saluhallen som har allt jag behöver. (Speciellt kombinationen av en helt otrolig patanegra men också att han säljer San Marzano - tomater.)

Bildbomb

Jag har lagat pizza åt BRF'en ute på gården...
https://imgur.com/J1Pjtkx.jpg

...hela vägen till sälen vid jul i minus 20.
https://imgur.com/oAYCafk.jpg

Från fantastiska salsiccia och chorizo pizzor...
https://imgur.com/Pw5FeCf.jpg

... till enkla men precis lika fantastiska margharitas
https://imgur.com/QWd1G2P.jpg

Mysiga Pizzakvällar...
https://imgur.com/7ZLQkro.jpg

... till stora pizzamiddagar.
https://imgur.com/MMhVND7.jpg

Och så himla mycket mer. Det har varit en otrolig pizzaresa men hur mycket olika recept som helst, olika vattenhalt, olika jästider, olika mängder jäst, varmt, kallt, högt och lågt. Ugnen har varit med på resor från Malmö i syd till Sundsvall i norr och den presterar alltid, oavsett temp ute.

Kommer fortsatt laga pizza, men nu är det dags att ge sig in i fler lite ovanligare maträtter. Kanske Thai? Indiskt? Vem vet. Men pizzan kommer för evigt vara det där trumfkortet man drar ut när man ska göra något som folk helt enkelt inte förväntar sig, oavsett om det är middag med vänner eller för att imponera på den där kunden.

Såg riktigt nice ut. Får en nästan att önska att man bodde i hus, för då skulle jag definitivt skaffa ved/gas-eldad pizzaugn.