Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av keitaro:

Går i bilbytartankar och är inne på en Tesla Model Y Long range AWD (dragkrok, standard Autopilot, vinterhjul). Har i dagsläget en Skoda Superb IV laddhybrid. Fått offert på en 2022 års MY som gått 1000mil för 600k. Finns det nån som helst anledning att börja kika på EV6, Ioniq 5/6 eller nåt annat? Kan kanske sträcka mig till 650k men där tar det nog stopp.

Har du provkört någon tesla? De är väldigt, väldigt speciella bilar. Trevliga, men speciella 😁om man gillar det eller int är svårt att veta innan man testat.

Vi stod mellan tesla, ev6 och ioniq 5 nör vi valde bil. Jag älskade model 3 och 6, Frun klarade inte av tesla alls, så blev en ev6.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Köp en ny Model Y om en beggad kostar de pengarna.

EV6 är snarare en konkurrent till Model 3 sett till de utrymmen som erbjuds.

Sure bacon.
En sedan som utrymmesmässigt konkurrerar med en crossover/SUV? Hade M3:an varit en halvkombi (som MS) hade jag köpt argumentet men jämförelsen faller snabbt om du ska stoppa in en låda modell större i bakluckan. Det här är ju verkligen en icke-diskussion.

Men MY är king om man vill ha s p a c e .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Vill man inte lägga en miljon på en elbil kan man lägga 329k istället eller privatleasa för 2995kr/mån

https://alltomelbil.se/mg-introducerar-ny-basmodell-av-mg4-oc...

Är lite som att säga att man kan köpa en Dacia lika gärna som en Mercedes. Inte riktigt likvärdigt.

Däremot är det ju bra att det finns olika (el)bilar i flera olika prisklasser.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Har du provkört någon tesla? De är väldigt, väldigt speciella bilar. Trevliga, men speciella 😁om man gillar det eller int är svårt att veta innan man testat.

Vi stod mellan tesla, ev6 och ioniq 5 nör vi valde bil. Jag älskade model 3 och 6, Frun klarade inte av tesla alls, så blev en ev6.

Visst är de lite annorlunda i designen, men så speciellt svåra eller annorlunda är de väl verkligen inte att köra? Min fru, som normalt kör Mercedes eller BMW, kör lätt och utan problem vår Tesla. Samma sak med vår dotter som övningskör.

Det sagt så håller jag med att man skall man provköra innan köp, men det gäller precis alla bilar man inte provat innan.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Är lite som att säga att man kan köpa en Dacia lika gärna som en Mercedes. Inte riktigt likvärdigt.

Och det tror jag dom flesta förstod. Det var en anspelan på att många tyckte en miljon var dyrt, alltså lite av en brygga över till en nyhet. Ska försöka uttrycka mig tydligare nästa gång…

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Och det tror jag dom flesta förstod. Det var en anspelan på att många tyckte en miljon var dyrt, alltså lite av en brygga över till en nyhet. Ska försöka uttrycka mig tydligare nästa gång…

Ok, gott! Då är även jag med.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Är det lite desperation från Toyota man kan ana?
Wooh, det går för fort (vi hinner inte med).
https://alltomelbil.se/toyota-utspelet-fordela-batteriresurse...

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Visst är de lite annorlunda i designen, men så speciellt svåra eller annorlunda är de väl verkligen inte att köra? Min fru, som normalt kör Mercedes eller BMW, kör lätt och utan problem vår Tesla. Samma sak med vår dotter som övningskör.

Det sagt så håller jag med att man skall man provköra innan köp, men det gäller precis alla bilar man inte provat innan.

Förstår inte heller vad som skulle vara så speciellt med att köra en Tesla. Väntar på en Model Y, men kör just nu en Volvo C40. Skulle säga att de är ganska lika i körkänsla. Inredning och instrumentering skiljer sig åt såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, det stämmer. Är bara AC på vänstersidan, och CCS är på höger. Oavsett så tycker jag att placeringen framför framdörren är sämre än att ha den där bak som på normala elbilar.

Vår senaste hybrid (BMW) har sitt AC-intag på samma ställe som Taycan, och jag tycker det är himla dumt och opraktiskt. Nu snabbladdas vi ju inte vår hybrid, men blir ju verkligen ingen höjdare på Tesla SuC med den placeringen.

Så även om Tesla SuC nu öppnat upp (vilket tidigare var en showstopper för mig att välja annat än Tesla), så blir det ju extremt praktiskt svårt att ladda där med en sådan dum placering som på Taycan.

Även om fronten har sina problem i nordiska klimat (isbildning/snö på vintern), så är det ändå bättre än den nuvarande placeringen på Taycan skulle jag påstå.

Varför skulle höger fram vara dåligt om man vill ladda hos Tesla? Höger fram och vänster bak är väl så kompatibelt det kan bli?

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Är det lite desperation från Toyota man kan ana?
Wooh, det går för fort (vi hinner inte med).
https://alltomelbil.se/toyota-utspelet-fordela-batteriresurse...

Ännu ett bevis till att Toyota ligger hopplöst efter.
Bättre att bygga 0 ICE motorer än 100 st ICE motorer.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Varför skulle höger fram vara dåligt om man vill ladda hos Tesla? Höger fram och vänster bak är väl så kompatibelt det kan bli?

För att intaget sitter bakom framhjulet och då behövs långa kablar för att nå dit.
Teslas stolpar som man kommer till bredvid bör räcka, men dom platser som stolparna står på tvären bakom rutan räcker inte kabeln fram.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

För att intaget sitter bakom framhjulet och då behövs långa kablar för att nå dit.
Teslas stolpar som man kommer till bredvid bör räcka, men dom platser som stolparna står på tvären bakom rutan räcker inte kabeln fram.

Ahh okej. Jag visste att de var snåla med längd på kabeln men jag trodde inte det var så snålt.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Hedersmedlem

Skoda släppte en ny "infotainment" produkt igår som man "köper" gratis. Den kallas Powerpass Map och ska integrera deras Power pass i kartan om jag fattat det helt rätt. Så man enklare kan navigera till stödda laddstationer. Deras "vanliga" karta har ju också laddstationer så lite osäker vad som är nytt men kanske är det just att den vet vilka laddstationer som du kan betala med Powerpass. Aktiverade den igår kväll så ska kolla mer idag vad som är nytt. Blir till att testa i sommar när jag ska till Dale Carlia med dottern på fotbollscup.

Edit: när jag läser mer låter det som en separat "app" ..... ("Simplify your electric driving experience with the Powerpass Map. This app will bring you the most up-to-date information about public charging stations"). Beskrivningen nedan säger dock att man ska kunna navigera så jag antar den ändå jobbar ihop med vanliga kartan.

"*Online charging station detail*
Avoid waiting for occupied chargers. Powerpass Map allows you to check the availability of charging points in advance.

*Money saving*
Navigation to the nearest charging station
Display and navigate yourself to the nearest or the best reviewed charging station straight from your car navigation.

*One App*
Live feedback
Access or provide online rating and feedback about charging stations in the Powerpass Map."

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Vill man inte lägga en miljon på en elbil kan man lägga 329k istället eller privatleasa för 2995kr/mån

https://alltomelbil.se/mg-introducerar-ny-basmodell-av-mg4-oc...

Synd att det är det ”lilla” batteriet och snik-varianten utan backkamera och värmepump.
(Tänker på deras nya leasingkampanj)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MP-Jan:

Sure bacon.
En sedan som utrymmesmässigt konkurrerar med en crossover/SUV? Hade M3:an varit en halvkombi (som MS) hade jag köpt argumentet men jämförelsen faller snabbt om du ska stoppa in en låda modell större i bakluckan. Det här är ju verkligen en icke-diskussion.

https://youtu.be/65ibktkizcE

Men MY är king om man vill ha s p a c e .

OK, en Model 3 med halvkombilucka.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sweborn:

i5 väger som ett riktigt as också. Lär sakna utrymmen.

5-serien brukar av många (biljournalister bland annat) ses som världens bästa bil och så har det varit sedan typ nittiotalet så jag tror den har utrymmen som räcker. BMW har ju varit ganska bra på att bygga elbilar på samma plattform som fossilbilarna utan att det innebär så stora nackdelar. i4 är inte jättestor förstås, men det är också en kompakt sportkupé-modell, men iX3 är ju riktigt trevlig och iX1 ser också bra ut.

Citat:

Tror deras modellserier gör att det är svårt för BMW. De tvingas kränga en relativt effektklen modell med halvdana utrymmen för en massa pengar för att motivera kunderna att betala 800 papp för en bensindriven 540i med halvdana utrymmen.

Tja, de har (på senare tid) valt att inte separera fossilbilarna från de vanliga modellerna, så mycket i alla fall. Jag vet inte om det är en bra strategi eller ej. Men de har ju många trogna och relativt konservativa kunder så jag misstänker att det kan vara bra. Har man alltid köpt en 5- eller 7-serie så kan man fortsätta att göra det trots att man byter till elbil, vilket för en del personer kan vara viktigt eller i alla fall kännas tryggt. Mercedes har ju lite liknande målgrupp, minus sportighet möjligtvis, men konservativa ofta äldre personer, och de har ju försökt göra något mellanting, döpa elbilarna så att kopplingen till fossilbilarnas serier är tydlig men ändå ha helt egna bilar. Frågan är om det räcker för deras konservativa kunder. Deras SUV:ar har väl sålt rätt bra, men de är ju också generellt mycket närmare motsvarande fossilbil, medan EQE och EQS är rätt annorlunda liksom. Audi försöker på liknande sätt passa in elbilarna i samma namnstrategi som fossilbilarna. Medan exempelvis VW eller Kia har helt separata bilar. Vilket sannolikt beror på att de inte har lika konservativa kunder, inte lika märkestrogna. Det finns säkert de som köper en ny Passat var tredje år exempelvis, men inte alls i samma utsträckning som de som köper 5-serie eller E-klass med jämna mellanrum liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

5-serien brukar av många (biljournalister bland annat) ses som världens bästa bil och så har det varit sedan typ nittiotalet så jag tror den har utrymmen som räcker. BMW har ju varit ganska bra på att bygga elbilar på samma plattform som fossilbilarna utan att det innebär så stora nackdelar. i4 är inte jättestor förstås, men det är också en kompakt sportkupé-modell, men iX3 är ju riktigt trevlig och iX1 ser också bra ut.

Tycker min i4a är en riktigt bra bil men den har klara brister för att vara en elbil av den storleken, det märks att bilen är en konverterad fossilbil istället för en elbilsplattform när man använder den. BMW ligger efter och det kommer inte lösa sig förens de börjar leverera elbilar på en riktig elbilsplattform vid 2025.

När det gäller i5 så tävlar ju i5 M60 i pris med Taycan och då tycker jag det mindre batteriet och långsammare laddningen inte är acceptabel, Taycan är ändå en 3 år gammal modell och i5an levererar klart sämre specs för samma pengar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Tycker min i4a är en riktigt bra bil men den har klara brister för att vara en elbil av den storleken, det märks att bilen är en konverterad fossilbil istället för en elbilsplattform när man använder den. BMW ligger efter och det kommer inte lösa sig förens de börjar leverera elbilar på en riktig elbilsplattform vid 2025.

Börjar? De har ju haft i3 och har iX redan.

Men jag hör ofta detta, det märks, men inget om hur det märks. Så hur märks det? Kardantunneln är väl det jag kan komma på, men i en sportig kupémodell är fotutrymme för mittenplatsen bak kanske inte så högt prioriterat? Samma med att det inte finns någon frunk, vilket dock gäller även många elbilar byggda som elbilar från grunden. Prestandamässigt är den inte dålig på något sätt, inte heller när det gäller förbrukning. Infotainment håller jag som bland de bästa, även om jag vet att många verkar gilla Teslas system väldigt också.

Citat:

När det gäller i5 så tävlar ju i5 M60 i pris med Taycan och då tycker jag det mindre batteriet och långsammare laddningen inte är acceptabel, Taycan är ändå en 3 år gammal modell och i5an levererar klart sämre specs för samma pengar.

Men det är helt olika typer av bilar. Taycan är mycket mer en sportbil än vad 5-serien är, även i M-skrud. Behöver du en familjebil så innebär Taycan en hel del kompromisser i utrymme och praktikalitet, som en 5-serie sannolikt inte har. Effektmässigt behöver du dessutom gå upp till Taycan Turbo för att få mer effekt än M60, vilket innebär typ 50% högre pris än den.

Och jag håller förstås med om att 5-serie är för dyr, men bilar är fan dyra nu. En Model S börjar på 1,25 miljoner ungefär och den är lastgammal nu, med många brister, så jämfört med den är ju 5-serien rena fyndet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Skoda släppte en ny "infotainment" produkt igår som man "köper" gratis. Den kallas Powerpass Map och ska integrera deras Power pass i kartan om jag fattat det helt rätt. Så man enklare kan navigera till stödda laddstationer. Deras "vanliga" karta har ju också laddstationer så lite osäker vad som är nytt men kanske är det just att den vet vilka laddstationer som du kan betala med Powerpass. Aktiverade den igår kväll så ska kolla mer idag vad som är nytt. Blir till att testa i sommar när jag ska till Dale Carlia med dottern på fotbollscup.

Edit: när jag läser mer låter det som en separat "app" ..... ("Simplify your electric driving experience with the Powerpass Map. This app will bring you the most up-to-date information about public charging stations"). Beskrivningen nedan säger dock att man ska kunna navigera så jag antar den ändå jobbar ihop med vanliga kartan.

"*Online charging station detail*
Avoid waiting for occupied chargers. Powerpass Map allows you to check the availability of charging points in advance.

*Money saving*
Navigation to the nearest charging station
Display and navigate yourself to the nearest or the best reviewed charging station straight from your car navigation.

*One App*
Live feedback
Access or provide online rating and feedback about charging stations in the Powerpass Map."

Tror den har funnits ett tag. Som jag förstår det har man valt att göra en separat app för att visa hållplatser, status, lediga platser osv (typ Chargefinder fast en egen app, inbyggt). Man borde väl snarare ha integrerat det i deras befintliga navigations-app, men jag misstänker att det finns nån teknisk förklaring till varför man inte gjort så. Ännu ett tecken på varför dom är efter när det gäller mjukvaru-sidan...

Har ju för övrigt kommit en press-release på Enyaq L&K 85 och 85x, med nya batteriet och drivlinan från ID.7 som jag inte tror nån skrivit nåt om här.

Från vecka 42 ska dessutom de tillverkade Enyaq-bilarna få ME4-mjukvaran, som inte kommer komma till de äldre bilarna utan blir nog en separat branch (men features från den kommer komma till ME3-bilar). Bland annat manuell och automatisk förvärmning av batteri kommer då.

Anledningen till att ME4 blir separat tros vara att de bilarna får ny hårdvara vilket förmodligen snabbar upp infotainment. Misstänker det blir samma som ID.7 får, så just nu sitter jag och hoppas att vår beställda bil försenas så pass att vi får den varianten

Permalänk
Medlem

Dags att slå på popcornmaskinen?

https://www.reuters.com/business/autos-transportation/german-...

https://electrek.co/2023/05/25/tesla-files-insider-stole-100g...

I sann amerikansk stil svarar tydligen Teslas "Managing Counsel for Litigation" den tyska tidningen bl a så här:

"As you know, use of illegally obtained data for media reporting is not allowed absent exceptional circumstances. The possession of such data itself without a proper justification breaches, among other things, data protection law. And mishandling this information subjects recipients, such as Handelsblatt, to liability for violation of trade secrets, data protection law, and handling stolen data, among other things. Any such sensitive data in your possession also requires you to protect it carefully against further misappropriation. To this end, please send us a copy of this information, immediately delete all other copies, and confirm with us that you’ve done so."

Det är säkert precis det Handelsblatt tänker göra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Börjar? De har ju haft i3 och har iX redan.

Men jag hör ofta detta, det märks, men inget om hur det märks. Så hur märks det? Kardantunneln är väl det jag kan komma på, men i en sportig kupémodell är fotutrymme för mittenplatsen bak kanske inte så högt prioriterat? Samma med att det inte finns någon frunk, vilket dock gäller även många elbilar byggda som elbilar från grunden. Prestandamässigt är den inte dålig på något sätt, inte heller när det gäller förbrukning. Infotainment håller jag som bland de bästa, även om jag vet att många verkar gilla Teslas system väldigt också.

Kardantunnel, knappt något urymme under golvet i bagageutrymmet (vilket tas bort nästan helt av en sub om man tar HK systemet), bagageutrymmet, ingen frunk, dåligt med benutrymme för storleken. Visst finns det andra som saknar frunk, är trånga, har kardantunnel osv men då har de också gjort något att som att ha tryckt fram kupén istället för att skapa mer utrymme. Vad gäller i4an så har man inte gjort något av det man kan göra när man bygger elbil från grunden, den har helt enkelt alla brister samtidigt.

Förbrukningen är väl ganska average, inte sämst men den utmanar å andra sidan inte så många elbilsplattformar av samma typ. Trodde den skulle vara sämre än den var men den vinner inga priser heller.

Skrivet av snajk:

Men det är helt olika typer av bilar. Taycan är mycket mer en sportbil än vad 5-serien är, även i M-skrud. Behöver du en familjebil så innebär Taycan en hel del kompromisser i utrymme och praktikalitet, som en 5-serie sannolikt inte har. Effektmässigt behöver du dessutom gå upp till Taycan Turbo för att få mer effekt än M60, vilket innebär typ 50% högre pris än den.

Och jag håller förstås med om att 5-serie är för dyr, men bilar är fan dyra nu. En Model S börjar på 1,25 miljoner ungefär och den är lastgammal nu, med många brister, så jämfört med den är ju 5-serien rena fyndet.

Du kan jämföra med EQE också om du vill, samma sak där, sämre specs men samma pris som en bil som funnits ute ett tag nu. Att sätta in samma batteripack i i5 M60 som man har i i4 M50 för en halvmille mindre är bara galet, det är en större bil som kostar mycket mer.

Sen håller jag inte med om att Model S är lastgammal, uppdateringen som kom nyligen är mer eller mindre en ny bil då de gjorde om så mycket från grunden. Sitter på en helt ny batteriplattform osv, men visst har den många andra brister.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Börjar? De har ju haft i3 och har iX redan.

Men jag hör ofta detta, det märks, men inget om hur det märks. Så hur märks det? Kardantunneln är väl det jag kan komma på, men i en sportig kupémodell är fotutrymme för mittenplatsen bak kanske inte så högt prioriterat? Samma med att det inte finns någon frunk, vilket dock gäller även många elbilar byggda som elbilar från grunden. Prestandamässigt är den inte dålig på något sätt, inte heller när det gäller förbrukning. Infotainment håller jag som bland de bästa, även om jag vet att många verkar gilla Teslas system väldigt också.
Men det är helt olika typer av bilar. Taycan är mycket mer en sportbil än vad 5-serien är, även i M-skrud. Behöver du en familjebil så innebär Taycan en hel del kompromisser i utrymme och praktikalitet, som en 5-serie sannolikt inte har. Effektmässigt behöver du dessutom gå upp till Taycan Turbo för att få mer effekt än M60, vilket innebär typ 50% högre pris än den.

Och jag håller förstås med om att 5-serie är för dyr, men bilar är fan dyra nu. En Model S börjar på 1,25 miljoner ungefär och den är lastgammal nu, med många brister, så jämfört med den är ju 5-serien rena fyndet.

En Taycan GTS är snabbare än I5 (3,7s), Taycan 4S något långsammare (4,0s). Men en Taycan Turbo, som du jämför med, är betydligt snabbare (3,2s - 0,6 sekunder är mycket när man är nere på låga 3:or). Vidare så laddar Taycan i max 270 KW, medan BMWn ligger på 205. Jag antar att det främst är sådana saker som får den "helt nya" I5:an att kännas lite gammal redan innan den släpps. I vart fall för prislappen runt 1,5 miljon med lite utrustning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Ännu ett bevis till att Toyota ligger hopplöst efter.
Bättre att bygga 0 ICE motorer än 100 st ICE motorer.

Toyota ligger efter, de kommer snart att kursa läser man på diverse forum.

https://www.focus2move.com/world-car-group-ranking/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Kardantunnel, knappt något urymme under golvet i bagageutrymmet (vilket tas bort nästan helt av en sub om man tar HK systemet), bagageutrymmet, ingen frunk, dåligt med benutrymme för storleken. Visst finns det andra som saknar frunk, är trånga, har kardantunnel osv men då har de också gjort något att som att ha tryckt fram kupén istället för att skapa mer utrymme. Vad gäller i4an så har man inte gjort något av det man kan göra när man bygger elbil från grunden, den har helt enkelt alla brister samtidigt.

Jag tror helt enkelt du har köpt fel bil. Du ville han en praktisk och stor familjebil men köpte en trång sportkupé.

Samtidigt är den ju rätt praktisk på en del sätt. Bagagen är större än Model 3 exempelvis, med mycket större öppning och så.

Citat:

Förbrukningen är väl ganska average, inte sämst men den utmanar å andra sidan inte så många elbilsplattformar av samma typ. Trodde den skulle vara sämre än den var men den vinner inga priser heller.

Still... folk gapade rätt mycket om att ombyggda fossilbilar blir så ineffektiva och mycket sämre, men i praktiken är denna i alla fall ungefär lika effektiv och har inte några andra större nackdelar, mer än avsaknad av frunk då vilket även gäller många rena elbilar.

Citat:

Du kan jämföra med EQE också om du vill, samma sak där, sämre specs men samma pris som en bil som funnits ute ett tag nu. Att sätta in samma batteripack i i5 M60 som man har i i4 M50 för en halvmille mindre är bara galet, det är en större bil som kostar mycket mer.

Vad som är galet är det extrema fokuset på batteristorlek och maximal laddeffekt. Den har ett batteri som är över 80 KWh och laddar med över 200 KW, det räcker.

Citat:

Sen håller jag inte med om att Model S är lastgammal, uppdateringen som kom nyligen är mer eller mindre en ny bil då de gjorde om så mycket från grunden. Sitter på en helt ny batteriplattform osv, men visst har den många andra brister.

Fortfarande en gammal bil. De förnyar sina bilar hela tiden, vilket är ett problem som kommer att bli större för efterkommande ägare, men i grunden är det samma bil som när den kom.

Skrivet av Blomman90:

En Taycan GTS är snabbare än I5 (3,7s), Taycan 4S något långsammare (4,0s). Men en Taycan Turbo, som du jämför med, är betydligt snabbare (3,2s - 0,6 sekunder är mycket när man är nere på låga 3:or). Vidare så laddar Taycan i max 270 KW, medan BMWn ligger på 205. Jag antar att det främst är sådana saker som får den "helt nya" I5:an att kännas lite gammal redan innan den släpps. I vart fall för prislappen runt 1,5 miljon med lite utrustning...

Ja Taycan är snabbare, det är en sportbil på ett annat sätt än BMW:n, som sagt. Effektmässigt behöver man dock komma upp till Turbo för att ha samma eller mer effekt än M60. och den börjar på över 1,8 miljoner, igen som sagt.

Max laddeffekt är inte super men den är inte så viktig som många gör den för det är ju under ganska kort tid den faktiskt laddar med sådana hastigheter. Det är ju därför biltidningarna börjat redovisa laddkurvor istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag tror helt enkelt du har köpt fel bil. Du ville han en praktisk och stor familjebil men köpte en trång sportkupé.

Samtidigt är den ju rätt praktisk på en del sätt. Bagagen är större än Model 3 exempelvis, med mycket större öppning och så.

Det är inte vad vi pratar om, jag ville ha den storleken som i4an är (egentligen lite mindre). Däremot är det klart jag hade föredragit om man utnyttjade innerdimensionerna bättre, jag hade gärna tagit mer förvaringsutrymmen eller mer benutrymme istället för att bilen är kompatibel med en fossilmotor. Det är precis det vi ser i bilar som bygger på elbilsplattformar, man får mer utrymmen med samma ytterdimensioner då man kan flytta fram kupéutrymmen längre fram när man inte behöver bry sig om att få plats med förbränningsmotorn.

Jag kan lova att när BMW släpper Neue Klasse kommer vi få se dessa saker åtgärdade, de kommer vara större på insidan i relation till ytterdimensioner, lättare för sin storlek och vara effektivare. Och det är inte för de kommer ha upptäckt någon helt ny teknologi som inte existerar idag utan för att de då kan slippa tänka på att de måste kunna få in en fossilmotor också.

Och nej, bagaget är inte större i i4an än Model 3, det är mindre användbar volym även om öppningen är större. Jag fick in klart mer packning i Model 3an än i i4an och det utan att använda frunken, kan kolla Björn Nylands bananboxtest också ifall du vill se mer vetenskapligt test. Och då är i4an ändå större än Model 3 vad gäller ytterdimensioner också. Däremot är öppningen större då det är en halvkombi så det är såklart ett plus.

Skrivet av snajk:

Still... folk gapade rätt mycket om att ombyggda fossilbilar blir så ineffektiva och mycket sämre, men i praktiken är denna i alla fall ungefär lika effektiv och har inte några andra större nackdelar, mer än avsaknad av frunk då vilket även gäller många rena elbilar.

Den är mindre på insidan och mindre effektiv för sin klass, jämfört med Tesla är den klart mindre effektiv men det är inte heller en helt fair jämförelse för Teslan har skalat bort massvis med saker för att få ner vikten.

Som sagt är det ingen dålig bil men den har helt klart brister som jag är säker på har att göra med att så stor del av bilen dedikerats till ett motorutrymmet.

Skrivet av snajk:

Vad som är galet är det extrema fokuset på batteristorlek och maximal laddeffekt. Den har ett batteri som är över 80 KWh och laddar med över 200 KW, det räcker.

Inte för pengarna nej, för i4an är det okej, men för 1,5 mille så tycker jag man skall få större batteri och ladda snabbare år 2023, BMW kommer vara sämst i klassen här. Men de vill väl inte lägga allt för mycket krut på en plattform som snart är legacy.

Skrivet av snajk:

Fortfarande en gammal bil. De förnyar sina bilar hela tiden, vilket är ett problem som kommer att bli större för efterkommande ägare, men i grunden är det samma bil som när den kom.

I så fall är 5-serien ännu äldre, har ju funnits många årtionden längre. För jag kan säga att Model S har ändrats i princip helt från grunden sedan den kom vid det här laget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja Taycan är snabbare, det är en sportbil på ett annat sätt än BMW:n, som sagt. Effektmässigt behöver man dock komma upp till Turbo för att ha samma eller mer effekt än M60. och den börjar på över 1,8 miljoner, igen som sagt.

Vad menar du ens? Försöker du göra till en sport att välja ut så fördelaktiga fakta som möjligt för att stödja din världsbild??
En M60 har 601 HK och gör 0-100 på 3,8s.
En Taycan GTS har 598 HK och gör 0-100 på 3,7s. Men den är då alltså inte jämförbar med BMWn för den har ju faktiskt 3(!) hästar mindre (fastän den är rappare till 100)?? En Taycan Turbo har 680 hästar och är som sagt rejält mycket rappare med sina 3,2s för 0-100. Så att säga att man måste ha en Turbo för att få bättre prestanda än en M60 är ju bara helt löjlig verklighetsomskrivning! Cherrypicking i sin värsta form!

Om något kan man snarare argumentera för att Taycan 4S, som gör 0-100 0,2 sekunder långsammare också kan anses vara jämförbar, och då med nästan exakt samma listpris.

Skrivet av snajk:

Max laddeffekt är inte super men den är inte så viktig som många gör den för det är ju under ganska kort tid den faktiskt laddar med sådana hastigheter. Det är ju därför biltidningarna börjat redovisa laddkurvor istället.

Absolut är laddkurvan också av högsta intresse. Men en högre startpunkt (framförallt en 65 KW högre startpunkt) räcker en ganska lång väg. Sedan är ju Taycan och Audi kända för att hålla en riktigt hög laddkurva, medan i vart fall i4:an (som verkar ha samma elsystem som i5:an - i vart fall om man går på specsen) inte ha en fullt så god laddkurva, i vart fall om man ska tro ViBilägares provkörning. Så på en riktig långkörning så hade nog Taycanen slagit BMWn med hästlängder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Toyota ligger efter, de kommer snart att kursa läser man på diverse forum.

https://www.focus2move.com/world-car-group-ranking/

Att Toyota skulle kursa är ingen större risk, dom är fortfarande överlägsna ledare i antalet sålda fordon.
Dock kan deras ledning krympa och dom kan även få lämna över ledartröjan om dom fortsätter tjura och inte hakar på el-trenden innan den brett ut sig mer över världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Att Toyota skulle kursa är ingen större risk, dom är fortfarande överlägsna ledare i antalet sålda fordon.
Dock kan deras ledning krympa och dom kan även få lämna över ledartröjan om dom fortsätter tjura och inte hakar på el-trenden innan den brett ut sig mer över världen.

Var nog rätt mycket ironi i inlägget du citerade

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MacAllan:

Är det lite desperation från Toyota man kan ana?
Wooh, det går för fort (vi hinner inte med).

Det är fortfarande samma verklighetsfrånvända tjabbel från dem även fast de kickade VDn för bara några månader sedan. Helknepigt. Det är som att de med flit inte vill fatta att de största bilmarknaderna alla satt ett utgångsdatum på cancermotorer (och ge oss ett par stekheta somrar till med tork- och regn-katastrofer så kommer detta datum säkert att börja kortas ned steg för steg.)

De är verkligen som strutsen som trycker skallen i sanden när det kommer till elbilar, de förefaller omedvetna om att ju mer de stretar emot desto mer skadar de sig själva; kineserna och Tesla framför allt väntar definitivt inte på dem, och det gör inte de flesta andra av de västerländska tillverkarna heller (Ford och GM är dock lite sega i starten, och Stellantis gråter väldigt mycket krokodiltårar, men gör iallafall vissa tillstymmelser till självförändring.)

Under tiden Toyota motvilligt tagit sig att släppa en enda elbil (som de f.ö. knappt tillverkar, och är medvetet gjort lika snygg som deras Mirai - loooool), så hinner motståndarna ut med både en och två generationer av ett helt sortiment modeller. Som Tesla demonstrerat så man får inte bra lönsamhet att bygga elbilar om man gör på samma sätt som med cancerbilstillverkning. Det krävs nya, mer radikala grepp, men de kunskaperna lär man sig inte genom att sitta på händerna som Toyota gör. Det kommer att börja straffa sig under de kommande åren, och särskilt efter 2025, då i princip varje elbil som säljs INTE är en Toyota, och då elbilarna tar bara större och större tuggor av bilmarknaden för varje år som går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Var nog rätt mycket ironi i inlägget du citerade

Nähä, det menar du inte

Jag ville bra utveckla det lite.