Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nej? Det är ju en helt annan dimension än vad Curik angav.

Ja det är inte lätt.

Skrivet av Gainsgoblin:

Nu var dom helt plötsligt 300 billigare än ditt ursprungliga inlägg. Min poäng är att du hoppar in i en diskussion som handlar om dyra däck till elbilar med att säga att dina däck kostar 4000 styck. Nu visar det sig att dom var dels nästan 10% billigare än det pris du anger och du köpte dom också väldigt dyrt.
Ditt inlägg blir alltså väldigt missvisande, att påpeka det är inte att trolla. Det är snarare du som trollar när du trissat upp priset på däcken med 30%+

Har svårt att tro att du inte begriper vad c.a. betyder och du påstår ju att jag sagt saker jag inte sagt. Du vill bara gräla och det är min bild av dig sedan tidigare också. Tänkte ladda upp kvitto men jag kom fram till att det är bättre att inte mata trollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

TPMS sensorer är helt orimligt dyrt, bara för att få in trycket digitalt i bilen.

Tycker det finns sämre saker att lägga pengar på som bling-bling eller mer meningslösa funktioner. Rätt och exakt däcktryck är rätt vettig information att ha. Checkar själv rätt ofta att jag har rätt däcktryck.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Jag tror man kan använda normala däck, men eftersom det är breda fälgar så kostar ju dessa onekligen nåt, jag har samma erfarenhet som du kring med småbilar, min tidigare suzuki ignis hål 4.5 år på nya däck och dom var fortfarande som nya när jag bytte bil, och dom kostade kring 7000 (med fälgar och TPMS sensorer per vinter/sommardäck sätt).

Nu har jag googlat ihjäl mig kring däck till elbil och hur länge dom håller, folk är lite splittrad kring det, for det första handlar det om att elbilar accelerera ganska mkt. snabbare och det skapas extra mkt. friktion, några källor säger att elbilars däck slits ca. 20 procent mera än normala bilar, och andra säger att dom slits mindre, jag blir faktisk snor förvirrat.

Men man ska kanske också tänka på bilens vikt, klart en 3-4 tons elbil kommer att slita mycket på däcken det är ju ren fysik, men min Mazda Mx-30 väger faktisk inte så mkt. eftersom den är "bara" 1.7 ton. Min Suzuki bensinbil var under 900 kg.

Kollade just vad det skulle kosta med dom billigaste "goda" däck:

https://i.imgur.com/ZzTuMq5.png

Ännu dyrare än jag hade trodd.

Skrivet av JoOngle:

Nej du har delvis rätt, jag kollade lite sen, hade bare hörd att El-bilar som kan köra långt (vilken min Mazda MX-30 INTE kan) väger ganska mkt. pga. batterierna.

Sen finns det ju ganska tunga Elbilar:

GMC Hummer EV SUV EV 3x väger 4.2 ton.
Mercedes-Benz EQS SUV Maybach 680 väger 2.9 ton.
Volvo EX90 Twin Motor väger 2.8 ton.
BMW i7 M70 xDrive väger 2.7 ton.

I lågviktsklassen hittar vi t.ex:

Opel Corsa-e 50 kWh 1.5 ton.
Mini Cooper SE 135 kW bara 1.3 ton.
Dacia Spring Cargo med ynka 1 ton.
Citroën AMI Cargo bara 475 kg. wow...

Det är ju inte illa alls.

Skrivet av MacAllan:

Det priset för 4 hjul (däck + fälg) är inte dyrt, iaf tycker inte jag det.
Tittar själv efter kompletta hjul till min kommande Q4, mellan 26 - 28K är vad jag hittar i 19" om man skall ha premiumdäck (vilket jag alltid brukar välja).

Håller med. Inte dyrt i förhållande till storleken på hjulen.

Vill man gå ner i pris, och faktiskt även i förbrukning (vilket påverkar mer än bilens vikt), så är det första man skall göra att välja några mindre hjul.

Själv kör jag med 18" på vår Tesla.

Bättre för plånboken, men även bättre för både komfort och lägre förbrukning (= längre räckvidd).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Tittar man på Tesla X så är det nästan 2.5 Ton, S 2150 kg, Y 1898 kg och modell 3 nära samma sak.

Min Corolla 2005 är tjänstevikten 1220 kg.

Om man hårddrar det Corolla 1220 kg - Tesla X 2338 kg (tog den lägre vikten för att vara snäll)

Visst väger elbilar mer än ICE-bilar. Det går nog aldrig att komma ifrån. Batterier väger en hel del. Så är det.

Men det känns lite galet dumt att jämföra en Corolla med en stor SUV som Model X?

Kikar man på vår Mini Cooper SE så väger den 1,4 ton och vår Tesla Model 3 (rätt lik Corolla i storlek) 1,8 ton.

Dessutom så är moderna ICE-bilar oftare lite tyngre än en gamla ICE-bilar pga. ökade krav på krocksäkerhet och annan utrustning (2008 är verkligen antikt i bilsäkerhetsvärlden och klarar inte moderna säkerhetskrav).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det beror väl på...

<Uppladdad bildlänk>

Mitten av Valhallavägen i Stockholm. Stod en EV6 på andra sidan som hade krånglat sig in med ändan, men det är enkelriktat så det är inte så smidigt.

Tillägg: Just den gör delen är Milepost, men det är likadant på de andra platserna också. Jag kollade inte om det är någon brist i skyltningen eller om några hittat ett kryphål, för det var ovanligt många bilar som inte såg ut att vara inkopplade vid en snabb överblick. På grund av reglerna (och en liten aktör) har annars den här delen haft mycket sämre beläggning än andra laddplatser längs gatan.

Finns alltid undantag säkert, men normalt så brukar det rent praktiskt vara enklast med laddintaget i nosen (men dumt på vintern med is/snö som kan sätta igen det) eller längst bak på sidan (sedan kan man debattera om det skall vara vänster eller höger).

Har man det i nosen så kör man in med nosen först, och har man det på sidan bak så backar man in med bilen. Har fungerat perfekt för mig 100% av alla gånger.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Tycker det är dåligt med alternativ på kompakta hathback EVs, Tesla lär väl släppa en billigare variant här i något skede (den som talas som ska kosta typ från 25K USD) som lär ska vara det men det är ju säkert om 2 år det.

Skrivet av snajk:

Id.2 hoppas man på i alla fall. Men ungefär samma tidshorisont på den tyvärr.

Skrivet av RPGWiZaRD:

VW är inte riktigt min typ av bil, typ "Golf" är väl någorlunda acceptabel men gillar inte deras utseende och vill gärna ha nån sportigare/bättre körkänsla där jag tror ID.2 lutar väl mera åt lättstyrd komfortabel stadsbil. Nångång 2025 kanske Mazda släpper sin Mazda 3 EV variant men det är väldigt oklart om det ännu, bara att det kommer släppas 3 nya EVs nångång den tiden och finns patent på en kompakt EV variant design. Men räckvidden lär inte vara i toppklass.

Tycker om våran hot-hatch, Mini Cooper SE. Grymt kul och praktisk liten kompakt elbil. Härlig hot-hatch-körkänsla!

Honda E är ju också ett roligt lite nischat japanskt alternativ på kompakt hathback.

Även Fiat 500e är en charmig liten kompakt elbil. Snygg design och rolig italienare (även om kanske inte samma prestanda som en Mini med 180 hk).

Så tycker allt att det finns många roliga små kompakta elbilar på marknaden. Hade gärna haft alla tre!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nej? Det är ju en helt annan dimension än vad Curik angav.

Ungefär samma pris
https://www.dackonline.se/rshop/Dack/Michelin/Primacy-4/245-4...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Ja det är inte lätt.

Har svårt att tro att du inte begriper vad c.a. betyder och du påstår ju att jag sagt saker jag inte sagt. Du vill bara gräla och det är min bild av dig sedan tidigare också. Tänkte ladda upp kvitto men jag kom fram till att det är bättre att inte mata trollen.

Nej då, min poäng var bara att du förstärkte bilden av att däck till elbilar på något vis är löjligt dyra. Det är dom inte, det är samma som till vanliga nya tyngre bilar men du har köpt dom dyrt bara. Vi kan släppa det men du har betalat överpris men ibland är bekvämligheten viktigare än kostnaden. Säger man cirka så avrundar man till närmaste hundring när det gäller små belopp, man ökar inte upp med 10%.
Att tolka det som att jag bara vill gräla när jag tycker att onödigt saltande och skarvande blir fel får du väl göra. Jag tycker bara att man kan skriva någorlunda korrekta siffror. Dyraste det däcket någonsin varit nu och ändå billigare än ditt billigaste pris.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5733886#statistics

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Beställde precis nya däck (alltså på befintlig fälg) och det gick på c.a. 4000 kr styck. Vill inte veta vad kompletta hjul skulle ha kostat. Men det är 19" så ganska stora.

4000kr styck låter jäkligt dyrt, vad var det för däck?
De priserna jag kollade på var 235/55R19 som är standard på min EV6.

Edit: Såg att du hade andra dimensioner därav är dina dyrare, inget konstigt med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tycker det finns sämre saker att lägga pengar på som bling-bling eller mer meningslösa funktioner. Rätt och exakt däcktryck är rätt vettig information att ha. Checkar själv rätt ofta att jag har rätt däcktryck.

Ja, jag var väldigt glad av att ha såna nu i veckan.
I måndags morse så såg jag att den varnade för lågt tryck. Hade gått från 3 bar till 2,8.

Sen när jag åkte hem på eftermiddagen så hade det gått ner till 2 bar.
Då kunde jag åka förbi en däckverkstad på vägen hem och fixa punkteringen. Om jag inte haft sensorer så hade jag inte märkt det förrän på tisdag morgon och då hade det nog varit slut på luft i däcket och mitt garage är max 2m i takhöjd så hade blivit jobbigt att få in en bärgningsbil.

Appropå däckkostnader så är jag glad att jag kör på orginal 18" på teslan och inte köpt större fälgar
Hade 20", breda as på gamla bilen och behövde köpa nya däck till den under tiden jag hade bilen. Kostade 4500kr styck för ett par märkesdäck. [.IRONI]Det var inte ens en ELBIL. Tänk om det varit en elbil [./IRONI]

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Ja, jag var väldigt glad av att ha såna nu i veckan.
I måndags morse så såg jag att den varnade för lågt tryck. Hade gått från 3 bar till 2,8.

Sen när jag åkte hem på eftermiddagen så hade det gått ner till 2 bar.
Då kunde jag åka förbi en däckverkstad på vägen hem och fixa punkteringen. Om jag inte haft sensorer så hade jag inte märkt det förrän på tisdag morgon och då hade det nog varit slut på luft i däcket och mitt garage är max 2m i takhöjd så hade blivit jobbigt att få in en bärgningsbil.

Appropå däckkostnader så är jag glad att jag kör på orginal 18" på teslan och inte köpt större fälgar
Hade 20", breda as på gamla bilen och behövde köpa nya däck till den under tiden jag hade bilen. Kostade 4500kr styck för ett par märkesdäck. [.IRONI]Det var inte ens en ELBIL. Tänk om det varit en elbil [./IRONI]

Har du en elbil eller en annan ny bil borde du kunna se det aktuell trycket i varje däck på skärmen, behöver inte kliva ur för att checka det.

Permalänk
Medlem

Jösses! Vill man ha en fyrhjulsdriven i5: a så lär det svida i plånboken. Priser i pund visserligen men ganska god fingervisning om vad det handlar om för belopp. Från 1270000kr(?!). Gällande utseendet: den här kanske man bör se i verkligheten. Eller, jag hoppas det åtminstone.

I skrivande stund går den att konfa i UK och i Tyskland. På svenska sidan är den fortfarande täckt. Går att konfa på svenska sidan. Där anges ett annat pris än i artikeln, @MacAllan och @Aktsu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

https://youtu.be/CSDBxLUeb2s

Jösses! Vill man ha en fyrhjulsdriven i5: a så lär det svida i plånboken. Priser i pund visserligen men ganska god fingervisning om vad handlar om för belopp. Gällande utseendet: den här kanske man bör se i verkligheten. Eller, jag hoppas det åtminstone.

I skrivande stund går den att konfa i UK och i Tyskland. På svenska sidan är den fortfarande täckt.

Här är svenskt utgångspris.
https://alltomelbil.se/premiar-har-ar-nya-elbilen-bmw-i5-rack...

Permalänk
Medlem

Snygg men lite generisk design, men tack BMW att ni inte gick bananas med designen på den här modellen Touring blir intressant, äntligen en stor elkombi. Priset hamnar nog på en miljon dock...

Edit, såg länken under nu. 815k

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Ooof, det var dyrare än jag hade hoppats på, en M60 med lite utrustning lär ju hamna på 1,4 miljoner då. Speciellt när räckvidd och laddhastighet inte är direkt bättre än i i4an, hade hoppats på att få se 100 kWh batteri men det får man kanske vänta på tills BMW slutar med delad plattform mellan fossilbil och elbil.

Lär nog inte bli en i5 för mig med de priserna tyvärr, hade hoppats på att M60 skulle börja på dryga miljonen, ett alternativ mindre för bilbytet då…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ooof, det var dyrare än jag hade hoppats på, en M60 med lite utrustning lär ju hamna på 1,4 miljoner då. Speciellt när räckvidd och laddhastighet inte är direkt bättre än i i4an, hade hoppats på att få se 100 kWh batteri men det får man kanske vänta på tills BMW slutar med delad plattform mellan fossilbil och elbil.

Lär nog inte bli en i5 för mig med de priserna tyvärr, hade hoppats på att M60 skulle börja på dryga miljonen, ett alternativ mindre för bilbytet då…

Landade på ett konf-pris på 1 341 700 kr där jag skulle vara nöjd, utan större kompromisser. Konf-länk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Landade på ett konf-pris på 1 341 700 kr där jag skulle vara nöjd, utan större kompromisser. Konf-länk.

<Uppladdad bildlänk>

Ja, jag landade ca 120 papp över det för jag hade helt klart också tagit lädersäten, innovationpaketet, driving assistant pro, parning assistant pro och uppvärmd ratt och sådana saker.

Då är i4a bra mycket mer prisvärd för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja, jag landade ca 120 papp över det för jag hade helt klart också tagit lädersäten, innovationpaketet, driving assistant pro, parning assistant pro och uppvärmd ratt och sådana saker.

Då är i4a bra mycket mer prisvärd för mig.

Kan tänka mig att en bil för 1.5 msek funkar bra som parningsassistent

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Kan tänka mig att en bil för 1.5 msek funkar bra som parningsassistent

Tyvärr inte, frun var helt ointresserad av den .

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Snygg men lite generisk design, men tack BMW att ni inte gick bananas med designen på den här modellen Touring blir intressant, äntligen en stor elkombi. Priset hamnar nog på en miljon dock...

Edit, såg länken under nu. 815k

Tycker detta är mycket kul att det äntligen kommer kombi som är ren elbilar!

https://www.vibilagare.se/nyheter/bmw-i5-gor-debut-har-ar-nya...

Tycker det blir mycket intressant. Kommer i alla former av drivlinor med både el-, bensin- och dieselmotorer.

I Sverige kommer de två eldrivna versionerna att lanseras först. Det rör sig då om den bakhjulsdrivna instegsmodellen i5 eDrive40, samt den fyrhjulsdrivna prestandavarianten i5 M60 som kommer i höst.

Den som inte vill ha en ren elbil får vänta till våren 2024, då laddhybridversionerna 530e och 550e kommer till Sverige.

Till nästa år kommer även den nya 5-serien även som stationsvagn. i5 blir då BMW:s första elbil i Touring-utförande. Något som jag personligen tycker är spännande då det saknats rena kombi BEV.

Gillar personligen att den nya 5-serien skall fortsätta att se rätt normal ut, och inte lika vräkig och konstig som jag tycker många nya BMW gör.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tycker detta är mycket kul att det äntligen kommer kombi som är ren elbilar!

https://www.vibilagare.se/nyheter/bmw-i5-gor-debut-har-ar-nya...

Tycker det blir mycket intressant. Kommer i alla former av drivlinor med både el-, bensin- och dieselmotorer.

I Sverige kommer de två eldrivna versionerna att lanseras först. Det rör sig då om den bakhjulsdrivna instegsmodellen i5 eDrive40, samt den fyrhjulsdrivna prestandavarianten i5 M60 som kommer i höst.

Den som inte vill ha en ren elbil får vänta till våren 2024, då laddhybridversionerna 530e och 550e kommer till Sverige.

Till nästa år kommer även den nya 5-serien även som stationsvagn. i5 blir då BMW:s första elbil i Touring-utförande. Något som jag personligen tycker är spännande då det saknats rena kombi BEV.

Gillar personligen att den nya 5-serien skall fortsätta att se rätt normal ut, och inte lika vräkig och konstig som jag tycker många nya BMW gör.

Det tråkiga är dock när man antingen får välja mellan en prisvärd, lagom snabb bakhjulsdriven bil eller en prestandaorienterad fyrhjulsdriven sportutrustad megaversion med extra allt. Vi är nog många som vill ha fyrhjulsdrift för fästets skull, inte för att den har fler hästkrafter. Men en BMW i den prisklassen blir ju ändå aldrig riktigt en Svensson-bil så jag förstår att dom går det spåret, men tycker ofta fyrhjulsdrivna elbilar brukar få ett fokus på den extra prestandan.

Men håller med, fler kombis till folket.

Permalänk
Medlem

550e kan ju bli kul? 1.2 i baspris för i5 m versionen är lite högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tycker detta är mycket kul att det äntligen kommer kombi som är ren elbilar!

https://www.vibilagare.se/nyheter/bmw-i5-gor-debut-har-ar-nya...

Tycker det blir mycket intressant. Kommer i alla former av drivlinor med både el-, bensin- och dieselmotorer.

I Sverige kommer de två eldrivna versionerna att lanseras först. Det rör sig då om den bakhjulsdrivna instegsmodellen i5 eDrive40, samt den fyrhjulsdrivna prestandavarianten i5 M60 som kommer i höst.

Den som inte vill ha en ren elbil får vänta till våren 2024, då laddhybridversionerna 530e och 550e kommer till Sverige.

Till nästa år kommer även den nya 5-serien även som stationsvagn. i5 blir då BMW:s första elbil i Touring-utförande. Något som jag personligen tycker är spännande då det saknats rena kombi BEV.

Gillar personligen att den nya 5-serien skall fortsätta att se rätt normal ut, och inte lika vräkig och konstig som jag tycker många nya BMW gör.

Skrivet av Lidodido:

Det tråkiga är dock när man antingen får välja mellan en prisvärd, lagom snabb bakhjulsdriven bil eller en prestandaorienterad fyrhjulsdriven sportutrustad megaversion med extra allt. Vi är nog många som vill ha fyrhjulsdrift för fästets skull, inte för att den har fler hästkrafter. Men en BMW i den prisklassen blir ju ändå aldrig riktigt en Svensson-bil så jag förstår att dom går det spåret, men tycker ofta fyrhjulsdrivna elbilar brukar få ett fokus på den extra prestandan.

Men håller med, fler kombis till folket.

Har vi tur så gör dom som med iX: en och släpper en mellanversion (finns ju en xDrive40/50 och en m60). Kanske i samband med Touring-lanseringen?

Permalänk
Avstängd

En mininum i5 40 landade på 1014', och då har jag nog missat en del måsten.

Teknologin känns redan gammal.

Känns totalt ointressant.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sweborn:

En mininum i5 40 landade på 1014', och då har jag nog missat en del måsten.

Teknologin känns redan gammal.

Känns totalt ointressant.

Jo, alltså bortsett från priset är den ju ändå intressant tycker jag. BMW har bra kvalitet och kvalitetskänsla, och jag gillar verkligen deras iDrive. Kombimodell är också väldigt positivt. Men den borde kosta typ max 650K som grundpris eller så.

Permalänk
Medlem

Vill man inte lägga en miljon på en elbil kan man lägga 329k istället eller privatleasa för 2995kr/mån

https://alltomelbil.se/mg-introducerar-ny-basmodell-av-mg4-oc...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Går i bilbytartankar och är inne på en Tesla Model Y Long range AWD (dragkrok, standard Autopilot, vinterhjul). Har i dagsläget en Skoda Superb IV laddhybrid. Fått offert på en 2022 års MY som gått 1000mil för 600k. Finns det nån som helst anledning att börja kika på EV6, Ioniq 5/6 eller nåt annat? Kan kanske sträcka mig till 650k men där tar det nog stopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Vill man inte lägga en miljon på en elbil kan man lägga 329k istället eller privatleasa för 2995kr/mån

https://alltomelbil.se/mg-introducerar-ny-basmodell-av-mg4-oc...

Kul! Måste till bilar i de lägre prisklasserna också, hoppas det kan pusha övriga tillverkare lite till!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Jo, alltså bortsett från priset är den ju ändå intressant tycker jag. BMW har bra kvalitet och kvalitetskänsla, och jag gillar verkligen deras iDrive. Kombimodell är också väldigt positivt. Men den borde kosta typ max 650K som grundpris eller så.

i5 väger som ett riktigt as också. Lär sakna utrymmen.

Tror deras modellserier gör att det är svårt för BMW. De tvingas kränga en relativt effektklen modell med halvdana utrymmen för en massa pengar för att motivera kunderna att betala 800 papp för en bensindriven 540i med halvdana utrymmen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av keitaro:

Går i bilbytartankar och är inne på en Tesla Model Y Long range AWD (dragkrok, standard Autopilot, vinterhjul). Har i dagsläget en Skoda Superb IV laddhybrid. Fått offert på en 2022 års MY som gått 1000mil för 600k. Finns det nån som helst anledning att börja kika på EV6, Ioniq 5/6 eller nåt annat? Kan kanske sträcka mig till 650k men där tar det nog stopp.

Köp en ny Model Y om en beggad kostar de pengarna.

EV6 är snarare en konkurrent till Model 3 sett till de utrymmen som erbjuds.