Är Android-mobiler Döende?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Kanske bör påpeka att det inte är min åsikt utan en frågeställning efter min observation bland ungdomarna på bussen. Vet att det ännu så länge är som du säger att det är lite 40/60 på totalen. Därför jag blev så förvånad när jag inte såg en enda Androidmobil bland de 12-13 elever som höll på med sina mobiler. Rent statistiskt borde några haft en Android kan man ju tycka. Det faktum att så icke var fallet är anledningen till att jag undrar över hur det blir med Android i framtiden. Jag vill inte att Apple ska sådan extrem dominans gillar att det finns alternativ. Din observation gäller den även bland ungdomar som du ser? Kanske är det i så fall ett lokalt fenomen här i Örebro?

Din syn sen kanske inte är lika skarp som du tror och några hade Android men man ser inte skillnad på tio meters avstånd.

I mina kretsar är Android fortfarande vanligaste och många skulle inte ens byta till Apple om telefonerna var gratis. Så jag tror inte Android är döende, med ändringarna Google gör nu så tror jag Android istället kommer ta ännu mer marknad från Apple kommande år.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

För mig är det snarare väldigt negativt om någon köpt något endast för att det är dyrt och det tror jag många håller med om. Jag kan inte låta bli att tycka att en person som gör det är lite korkad.

Skillnad är det givetvis om någon köpt något dyrt för att den verkligen forskat och kommit fram till att det är värt pengarna för ändamålet.

Det går att filosofera i hur många tänker som sådant. Min poäng var att det fick till allt dyrare saker för vissa grupper. Personer som har ett 10 miljonshus utan lån, imponeras kanske inte så mycket på att någon har fixat en enklare mobil på avbetalning.
Men då finns det mobiler med guldskal, diamanter och annat. Där personen till dessa saker såklart får ha en bra bil etc.

Permalänk
Medlem

Det var mycket väntat scenario att konkurrensen skulle minska när Huawei försvann. Realistiskt sett är det bara Samsung som kan utmana nu när Huawei inte är med i matchen.

Krävs enorma resurser för att kunna ta upp kampen på riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Satt på bussen i ett säte riktat bakåt så hade översikt över hela bussen och en hel skolklass elever gick på som såg ut som åk 9'or. Säkert hälften av dem började fippla med sina mobiler under resan och det som slog mig då var att i stort sett varenda elev hade en iPhone av nått slag. Detta chockade mig lite faktiskt men fick mig också undra över hur det blev så? Apples mobiler har ju alltid dominerat i Sverige men så här pass extremt har jag inte sett det förr och med tanke på att dessa är ungdomar som anlägger sina vanor för framtiden så fick det mig att undra över om Apple med sina iPhones kommer ta över helt och Android inte kommer vara "a thing" i framtiden? Vad tror ni om detta? Varför tror ni att Apple blivit så dominant hos ungdomarna? Det var ju ett tag under några år då det svängde åt andra hållet (2016-2018) men sen svängde det tillbaka och det rejält vad jag förstått.

Ni som kör med iPhones de senaste åren varför gör ni det? Skulle ni kunna tänka er ett byte? Om inte varför då? Vad tror ni om framtiden för Android? Har nån mer än jag gjort liknande observationer hos de unga?

Den dagen någon hittar en modell där tillverkare tjänar på att underhålla sina Android enheter så kommer vi se längre livslängd och kvalitet. Historiskt så är det uselt när det gäller en livscykel på Android enheter jämfört med Apples prylar.

Samsung har skärpt sig och höjt ribban, kan bara hoppas att den höjs ytterligare och att andra följer med.
Ett bra exempel på hur dåligt det var (inte är) är att Samsungs S10 modell som släpptes 2019 numera är EOL och inte får några säkerhetsuppdateringar. Den såldes ändå ganska länge efter release.
Samma gäller uppdateringar generellt när det gäller Android, väldigt olika från olika tillverkare och även inom vissa tillverkare.
Ta t.ex. Galaxy A och S, där är det kvartalsvis och halvårsvis säkerhetsuppdateringar på vissa och månadsvis på andra.
Förutom att det är dåligt för konsument så är det ett jäkla meck för företag att hålla reda på vilka lurar som patchas när och var man ska lägga ribban för säkerhetskrav.

Man kan jämföra ovan med Apple där enheter från 2014/2015 fortfarande får uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Telefoner är väl lite vad det är. Men det som verkligen förvånar mig är alla kids med SVINDYRA kläder man ser nuförtiden. Fine att en iPhone kan vara dyr. Men jag ser på veckobasis kids med T-shirts för typ 5 tusen i kollektivtrafiken. Eller typ en jacka för 15 tusen. Då är något ordentligt fel.

Det är väl deras föräldrar som politikerna räknar som så fattiga att deras barn måse svälta....

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Bland kids är väl iPhone standard i princip. Om de själva får välja.

Kollar jag på alla ungar i åldrarna 10-20 i min närhet så har de allihopa iPhone.

Sen om man bara ser sig om ute så blir man nog lite snöblind.
Visst iPhone har ”bara” ca 50% marknadsandel ”problemet” är ju att tvåan Samsung bara har 15% och sen har resten några få procent vardera.

Dvs det man ser är inte en massa iPhones och en massa Samsungs. Utan man ser en massa iPhones och en potpurri av en oändlig mängd olika android-telefoner.
Så då är det lätt hänt att man registrerar det som att man bara ser en massa iPhones.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Skillnad är det givetvis om någon köpt något dyrt för att den verkligen forskat och kommit fram till att det är värt pengarna för ändamålet.

Då är det ju inte dyrt. Däremot kan det ju vara mycket pengar.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Tja, i takt med att marknaden mognar kommer fler att klara sig med mellan- eller budgetsegmentet. Har köpt Pixel 6a till barnen, de går ju att hitta nya för ca 2500 (Tradera) eller har gått att köpa till och från för 2990 från affärer, att barnen skulle få en "flaggskeppstelefon" för 10000+ är helt uteslutet, den dagen de vill ha sådant får de sommarjobba för saken. Pixel 6a är rejält bra, jag skulle lägga in den som aningen sämre än Galaxy S-serien, men bättre än Galaxy A-serien. Till ett fantastiskt pris. Kul att Pixel säljs officiellt i Sverige nu.

Apple har som sagt inget mellan- eller budgetsegment på telefoner (plattor möjligen), utan alla telefoner kostar antingen mer eller mindre premium eller får köpas refurbed, begagnad, eller halvt utdaterad (även om Apple har mer kräm under huven och uppdaterar längre så slits även Apples mobiler med tiden).

Tror dock att det är Galaxy S som tappar mer till billigare Androidmodeller än vad Apple tappar.

Skulle vara intressant att höra hårda fakta från operatörerna som säkert har bra koll på vilka modeller folk köper och använder, vilken ålder, kön, bostadsort, etc, som brukarna har, med mera.

Jag är f.ö förvånad över iphones starka ställning i USA, visst har telefoner bundlats med abb, men det finns ändå många amerikaner som inte har det så fett, hur kan en vanlig arbetarfamilj ha råd med iphones till alla i familjen?

Barnens kompisar (kring 10-årsåldern) har f.ö en blandning av Iphone och Android, kortfattat samma som föräldrarna har. Barnen med iphone har ärvt föräldrarnas telefoner och ofta är de slitna eller med trasiga skärmar. Barnen som har Android har ofta nya (men kanske billigare) telefoner. Men på högstadiet och gymnasiet kanske barnen vill ha nya mobiler, inte ärva gamla slitna, då tänker jag mig att nya androidlurar är billigare än nya iphone. Även om man pga vissa spel måste sträcka sig till Galaxy S kanske.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Jag känner att iPhones är lite en "låst" värld. Jag har en iPhone från jobbet som jag måste använda på arbetet, men jag kunde inte tänka mig att använda den som en "riktig" smartphone, för att jag ser iPhone och Apple världen som så inlåsta i deras eget ekosystem. På Android har jag frihet till vad som helst, det finns hur mkt. som helst, och Apple ser jag lite som "paywall" till absolut allt.

Permalänk
Medlem

Jag går på gymnasiet och har sett samma sak som OP. Jag har alltid kört Android men efter att många kompisar sade att iPhones var så otroligt bra (kameran, "allt bara funkar", FaceTime, etc), provade jag att byta. Efter att jag bytte var var min första impression av telefonen "meh", det har inte förändrats nu ett år senare. Personligen har jag ingen anledning att köpa en ny telefon, men skulle definitivt kunna gå tillbaka till Android. Jag tror att det som håller kvar ungdomar till iPhones är iMessage, FaceTime, och grupptryck. Speciellt från olika trender där trycka ned folk som inte har iPhones är något man tydligen gör. Utöver det är det nog också så att de flesta ungdomar helt enkelt får iPhones som present eller inte är särskilt insatta i vilken telefon de köper, och väljer något som alla andra har.

Permalänk
Medlem

Jag är rätt låst till iPhone:s av ett par anledningar. Jag är rätt beroende (inte drogberoende) av att kunna köra min Apple Watch, samt Apple Music. Spotify har crap utbud för den musik jag lyssnar på.

Android upplever jag som mycket virrigt vad gäller inställningar samt att man läser ju fan varje månad om något i Android OS och appar som gör lite vad de vill med din data. Det kan jag inte acceptera.

Det är typ tragiskt att Microsoft fuckade deras telefon-OS. De hade alla förutsättningar för att lyckas men de gav fan i att köpa portar av de viktigaste apparna och då går det fort att dö på smartphone-marknaden. Var ett jäkligt coolt OS och de hade layout m.m. som kom till de andra OS:en 10 år senare. Ytterst tråkigt; hade lätt valt MS-telefon idag om den fanns.

Permalänk

Jobbar som lärare och har noterat samma sak. Vi har "mobilhotell" där vi samlar in mobilerna i början av varje lektion och så vitt jag har kunnat se är det en elev på skolan som inte har iPhone. Ser allt från iPhone 6 till 14 Pro Max.

Permalänk
Medlem

Detta verkar ju vara något av en favorit slogan för folk som ska klaga på Apple och iphone, vad är det ni gör med era Android telefoner som är så fritt?
förutom att ladda ner någon app som sprider en massa dynga och malware?

Skrivet av JoOngle:

Jag känner att iPhones är lite en "låst" värld. Jag har en iPhone från jobbet som jag måste använda på arbetet, men jag kunde inte tänka mig att använda den som en "riktig" smartphone, för att jag ser iPhone och Apple världen som så inlåsta i deras eget ekosystem. På Android har jag frihet till vad som helst, det finns hur mkt. som helst, och Apple ser jag lite som "paywall" till absolut allt.

Visa signatur

If you play a Nickelback song backwards you’ll hear messages from the devil. Even worse, if you play it forwards you’ll hear Nickelback. - Dave Grohl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snotling:

Detta verkar ju vara något av en favorit slogan för folk som ska klaga på Apple och iphone, vad är det ni gör med era Android telefoner som är så fritt?
förutom att ladda ner någon app som sprider en massa dynga och malware?

I stort sett vad som helst vi har behov av.
Jag brukar t.ex överföra bilder och filer mellan min telefon och NAS med en enkel filhanterare. Något iOS inte låter mig göra och iPadOS låter mig göra men bara under väldigt begränsade former.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snotling:

Detta verkar ju vara något av en favorit slogan för folk som ska klaga på Apple och iphone, vad är det ni gör med era Android telefoner som är så fritt?
förutom att ladda ner någon app som sprider en massa dynga och malware?

Haha Apple har verkligen fångat dig för vem är det som klagar egentligen?

"Android är ju bara en massa appar med dynga och malware"

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snotling:

Detta verkar ju vara något av en favorit slogan för folk som ska klaga på Apple och iphone, vad är det ni gör med era Android telefoner som är så fritt?
förutom att ladda ner någon app som sprider en massa dynga och malware?

Mycket bättre notifikationsssystem. Även bubblor funktionen är jävligt trevligt, då behöver man inte öppna t.ex. Facebook Messager appen, eller SMS appen när man får ett meddelande utan kan svara på meddelandet genom "popup" fönster. Går naturligtvis att stänga av bubblor för den som inte gillar det men jag älskar den

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Absolut, Android har ju bara 70% av marknaden globalt, helt klart dött /S

Permalänk
Medlem

Många av Androids fördelar är inte relevanta på samma sätt som för 10 år sedan. På den tiden var det en big deal för mig att kunna lägga in musik och film ohindrat med bra appstöd, filhantering osv. Med bara streaming idag har den fördelen försvunnit. Sedan har vi integritetsbiten där Apple är bättre idag.

Android är också bra, men allting flyter lite bättre på iPhone.

Permalänk
Medlem

Nu ändrar du vad jag skriver, försöker inte klaga, jag är rent nyfiken av vad som är så mycket friare?
och ja, det är ju android appar som man ser artiklar om som skickar malware.

Du gav ju då inte mycket till svar heller.

Skrivet av NidoKing:

Haha Apple har verkligen fångat dig för vem är det som klagar egentligen?

"Android är ju bara en massa appar med dynga och malware"

bubblor köper jag, det hade varit trevligt. på vilket sätt är notifikationssystemet bättre? eller är det bubblorna du menar?
jag swipar ner på min iphone och ser mina notifikationer, vad gör android annorlunda?

Skrivet av jnsson:

Mycket bättre notifikationsssystem. Även bubblor funktionen är jävligt trevligt, då behöver man inte öppna t.ex. Facebook Messager appen, eller SMS appen när man får ett meddelande utan kan svara på meddelandet genom "popup" fönster. Går naturligtvis att stänga av bubblor för den som inte gillar det men jag älskar den

Visa signatur

If you play a Nickelback song backwards you’ll hear messages from the devil. Even worse, if you play it forwards you’ll hear Nickelback. - Dave Grohl

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Mycket bättre notifikationsssystem. Även bubblor funktionen är jävligt trevligt, då behöver man inte öppna t.ex. Facebook Messager appen, eller SMS appen när man får ett meddelande utan kan svara på meddelandet genom "popup" fönster. Går naturligtvis att stänga av bubblor för den som inte gillar det men jag älskar den

Detta går ju på iphone också

Permalänk
Skrivet av Joakim Ågren:

Ni som kör med iPhones de senaste åren varför gör ni det? Skulle ni kunna tänka er ett byte? Om inte varför då? Vad tror ni om framtiden för Android? Har nån mer än jag gjort liknande observationer hos de unga?

Varför iPhone? För att det är en relativt säker och mycket problemfri plattform med en god helhetsupplevelse och bra integration med övriga produkter i Applefamiljen.
Sett till enhetens livstid är det också ett relativt billigt sätt att äga en premiumtelefon: den är dyr i inköp, men man behöver ju bara köpa en vart femte till sjunde år om man inte absolut vill ha det senaste i hårdvaruväg, och ändå ha de senaste säkerhetsuppdateringarna. Den dator jag använder absolut mest utanför jobbsammanhang kostar mig utslaget på dess livstid ett par hundralappar i månaden - det är mindre än jag betalar för strömningstjänster.

Ja, jag kan tänka mig att byta av ideologiska skäl om någon tar fram en öppen plattform - ”fickdator med Linux eller BSD” - som är bra som helhet betraktad. Idag är även de mest öppna plattformarna helt i klorna på hur länge Qualcomm vill underhålla sina modemdrivrutiner. Jag tror ärligt talat inte det kommer ändra sig, realistiskt sett.

Framtiden för Android?
Som nu: iOS eller Android är i mångt och mycket en smaksak för medelklassen, och det verkar vara ungefär lika många som gillar vardera OS-familjen. För folk som inte har råd är Android å andra sidan enda realistiska alternativet. Så vi kommer troligen att röra oss mot en 50/50-fördelning i världen efterhand som medelklassen blir större, men Android som helhet betraktat kommer ha ett övertag helt enkelt för att det finns i de billigaste alternativen.

De som använder Android ”för att det är mer flexibelt” är troligen en osynlig blipp i den totala statistiken, liksom de som väljer endera plattformen av ideologiska skäl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyndaren:

Detta går ju på iphone också

Nej, inte på detta sätt

Bild tagen från denna hemsida https://mobilesyrup.com/2020/07/02/google-messages-support-an...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Faulisto:

Det var mycket väntat scenario att konkurrensen skulle minska när Huawei försvann. Realistiskt sett är det bara Samsung som kan utmana nu när Huawei inte är med i matchen.

Krävs enorma resurser för att kunna ta upp kampen på riktigt.

Huawei har väl aldrig varit någon större spelare häromkring? Däremot har det absolut tunnats ut lite bland de större tillverkarna. Sony har fortfarande telefoner, dock få modeller, och LG har dragit sig ur marknaden helt, i "väst" i alla fall, HTC nästan samma läge. Motorola kämpar på men de har svårt att ta sig ur budgetsegmentet. Å andra sidan har ju andra kinesiska tillverkare kommit och tagit en del marknadsandelar, Poco, Xiaomi och så vidare.

Det som dominerar i mina kretsar i alla fall, efter Samsung då (som fortfarande har ett hårt grepp om marknaden även om jag inte riktigt förstår varför) är Google Pixel. Med tanke på pris, prestanda och uppdateringslöftet så har jag svårt att se varför man skulle välja något annat, om man inte verkligen gillar Samsungs grejer då.

Permalänk

Jag håller i princip med det du säger förutom denna detalj.

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

men man behöver ju bara köpa en vart femte till sjunde år om man inte absolut vill ha det senaste i hårdvaruväg

Jag skulle snarare påstå historisk att man får ha väldigt låga krav hårdvaruväg om man vill ha en telefon så länge. För varje år som går nu (bortsett från de vikbara) så går det dock emot som du skrev.
Det finns saker som utvecklas snabbt, som optisk zoom och Bluetooth.

Det är rätt standard idag att man vill ha trådlösa hörlurar som strömlöst kopplar upp sig emot flera enheter. Svarar man från telefon, surfplattan, laptopen eller den stationära så ska hörlurarna automatisk koppla dit. Detta kanske fungerar bra i Apple ekosystem men utanför suger det, ofta bara dåligt med 2st enheter till samma trådlösa headset. Men för varje Bluetooth version man uppgraderar till ju bättre blir det.

Att utvecklingen fortfarande går så snabbt för väldigt grundläggande saker i en mobiltelefon gör att jag själv ratar de dyra, oavsett vilket märke de dyra mobilerna är. Såklart de dyra vore bättre än de billiga, men om man byter mobil vartannat år för att inte köra med supergammal hårdvara så blir det dyrt.
Angående supergammal hårdvara. Så när en sprillans ny flaggskepp mobil lanseras så är det inte alltid de har den senaste hårdvaran av flera anledningar, dels måste denna hårdvaran typ ha släpps 6 månader innan mobilen släpps för att de ska kunna få med den, beroende på vad vi nu pratar om för hårdvara.

Permalänk
Medlem

Somliga kommenterar i denna tråd.. 😂

Permalänk
Medlem

Då förstår jag 👍, nä detta sätt går ju inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snotling:

Detta verkar ju vara något av en favorit slogan för folk som ska klaga på Apple och iphone, vad är det ni gör med era Android telefoner som är så fritt?
förutom att ladda ner någon app som sprider en massa dynga och malware?

Jag kan spela DOS-spel via DOSBox och ScummVM som inte alls finns på iOS som exempel.
Sedan gillar jag att alla mina filer går att flytta enkelt mellan dator och mobil som gör det lätt för mig att lägga in filmer och serier jag vill ha med på resor eller pendlande till och från jobbet. Att man också oftast får 128GB eller 256GB lagring på telefonerna utan att behöva punga ut 12000-15000 kronor känns inte dumt det heller.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Min korta analys som högstadielärare:

Majoriteten av eleverna äger en iPhone. Den absoluta majoriteten äger också en äldre modell. Dessa två observationer beror på en mängd faktorer. Vi skulle kunna grotta ned oss i detta, men i grund och botten beror det på att en iPhone rullar på bättre än en Android. I synnerhet på sociala medier och framförallt Snapchat.

Permalänk
Avstängd

Har haft iPhone i alla år. Köpte en Samsung Fold4 nu, och har aldrig tittat tillbaka på iPhone. Förvisso ingen volymtelefon, men med alla möjligheter att använda OLED-skärmar kreativt har Apple en utmaning framför sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snotling:

bubblor köper jag, det hade varit trevligt. på vilket sätt är notifikationssystemet bättre? eller är det bubblorna du menar?
jag swipar ner på min iphone och ser mina notifikationer, vad gör android annorlunda?

Du har aviseringskategorier i Android och där kan jag välja hur olika notiser från samma app beter sig. T.ex. Aftonbladet appen kan jag välja om Nyheter ska ge ljud och/eller vibration medans sportaviseringar inte ska ge ifrån sig ljud eller vibration. Ser ut så här

Eller stänga av alla notiser från sportnyheter i Aftonbladet (som jag har gjort hos mig) men ha kvar nyhetsnotiser

Sedan så grupperar Android notiser om det kommer 3 eller mer aviseringar från samma app, ser ut så här

Notera att det står 19 till på 5:e raden med Aftonbladet, expanderar jag den notisen ser den ut så här

Dvs det är inte en rad för varje notis när den kommer ifrån samma app

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig