AMD Radeon RX 7600 – bra prestanda för pengarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik831:

En liten GPU är ju iofs en förutsättning för att kunna kränga många kort => Hög marknadsandel.

ja men då måste även priset vara lågt för att folk ska köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

720p är low end, 1080p-1440p är mellanklass, då ofta som en avvägning fps vs bildkvalitet.

720p är väl utdött sen tidigt 10tal? Borde snarare vara det logiska att 1080 budget, 1440 mellan och 4k high. Men verkar som att när det pratas om klasser i dagens grafik djungel så är det snarare prisklasser man går efter och inte hårdvaran i sig. Skevt är det i min mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

ja men då måste även priset vara lågt för att folk ska köpa.

Jag skulle kunna tänka mig att 7600 kan bli det, men att AMD inte kan sätta så lågt pris så länge de fortfarande har 6000-korten i lager. Ett riktigt dilemma.

Permalänk
Skrivet av mokkaN:

720p är väl utdött sen tidigt 10tal? Borde snarare vara det logiska att 1080 budget, 1440 mellan och 4k high. Men verkar som att när det pratas om klasser i dagens grafik djungel så är det snarare prisklasser man går efter och inte hårdvaran i sig. Skevt är det i min mening.

Exakt detta som AMD officiellt sa när de lanserade 6x50-korten.

6650xt - budgetkortet för 1080p
6750xt - mellankortet för 1440p
6950xt - high end kortet för 4k

Permalänk
Medlem

Dubbelt så snabbt som RX580 enligt Techpowerup... inte en MB mer i VRAM ens.... Även dubbelt så dyrt som jag köpte mitt RX580 för, men tar man med inflationen så är det såklart inte riktigt så illa.

Hur som... jag är inte imponerad. Inte ett dugg faktiskt. För 2500-2700ish hade det varit bra... så $200. Skulle inte förvåna mig om priset sjunker som en sten under sommaren.

Men man får ändå säga kudos till AMD som iaf ger folk med budget ett alternativ som inte kom ut i paketpris med farsgubbens 945:a.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bergstedt89:

Exakt detta som AMD officiellt sa när de lanserade 6x50-korten.

6650xt - budgetkortet för 1080p
6750xt - mellankortet för 1440p
6950xt - high end kortet för 4k

Det där är så jäkla märkligt. Jag bestämmer väl själv vilken skärm, vilka spel och på vilken nivå jag vill lägga mig när det kommer till ögongodis?

Spelade tex igenom Journey igen häromveckan, 4k på hör och häpna: ett 8 år gammalt GTX 1080 och det gick ju alldeles utmärkt. Nej det är inte Cyberpunk 2077 Path Tracing, men det var trevligt ändå.

Konstig marknadsföring och bara ett sätt att försöka komma undan med snåleriet med 128-bits minnesbuss. Nvidia har sagt liknande saker om 4060 också.

Permalänk
Medlem

Var väl som väntat, helt okej kort till ett okej pris. Varken mer eller mindre.

Det intressanta är väl hur mycket snabbare det blir mot 4060 om det blir det, samt prisskillnaden mellan dom två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det är väl inte imponerande siffror för oss i Sverige med vår kassa valuta, men det skall man inte beskylla AMD för.

Men jämför man med MSRP på $269 så är det ju rätt bra valuta för pengarna.
Kortet är ju ändå snabbare än ett 5700 XT som hade MSRP på $400 vid release och 6650 XT hade väl MSRP på $439?

5700 XT var på sin tid ett åtminstone nära nog ett toppkort, det var ju åtminstone AMDs toppkort. Det är klart att man har visst extra påslag för toppmodellen, det är ju åtminstone brukligt. Dessutom var releasen för precis 4 år sedan vilket brukar ses som en halv evighet i denna industri.

Beträffande 6-serien sedan var ju den sedan drabbad av galet höga priser redan från start som jag kommer ihåg det. Ett MSRP på det du beskrev för 6650 XT var redan då galet högt.

Permalänk
Medlem

Angående high/mid/low-end, 1080p60 lär vara low end, men 1080p300+ lär vara high end, samma som 1440p60 knappt är mid, men 1440p240 är high end. 1080p60 kan du spela på en APU idag, och 300hz är ju något helt annat. RX 6600 för lägre 1080p för 1000kr mindre känns mer rimligt för den som letar efter en lågkostandsburk än 7600. Svårt att se att man vill välja detta kort för 1080p

Att man stryper kortet från 1440p med minnesbussen är ganska konstigt i mina ögon. 6600 XT hade potential till 1440p, speciellt med FSR. Och man kan tycka att uppföljare (kanske är mer en uppföljare till RX 6600 såklart) bör klara 1440p lite bättre, men båda generationerna har 8gb med 128-bitars buss. Om vi vill ha 1440p low end, Intel 770, och 6700 Xt är de närmsta korten vilket går upp betydligt i pris då, för nästa hopp blir 4070? 3060 Ti har 8 gb på 256 bitars buss och klarar 1440p ganska OK om man inte letar efter high frame rate

Jag har svårt att se vem som skulle köpa detta kort idag, finns såklart någon som letar efter just exakt denna prestanda. Verkar dock finnas få användningsområden där andra kort inte ger bättre pris/prestanda eller andra lösningar ger samma eller bättre upplevelse

Så förstår om youtube är negativ, om än lite onödigt hårda ibland såklart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Fast Gamers Nexus största problem med grafikkortet verkar väl främst vara att de förväntar sig att AMD kommer sänka priset ännu mer i framtiden? I övrigt verkade de väl tycka det var ett okej grafikkort? Snarlikt till Hardware Unboxed som också tyckte priset på grafikkortet borde ha varit lägre?

Att det inte är tillräckligt bra prissatt jämfört med AMDs egna grafikkort från den äldre generationen?

Det jag syftade på mer än innehållet i den länkade videon var att det verkar vara de som skäller och är arga som får tittare. De som tar sig an ämnen mer sansat och konkret får ta ner sina videor...Ingen jättebra utveckling kan jag tycka.

Skrivet av Squallie:

Så du tycker 4060ti var en bra uppgradering från 3060ti?

Presterar bättre än ett 3070 i 1080/1440 med 25% mindre effektförbrukning = svalare och kostar 100 dollar mindre. Vad är dåligt med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Synd att inte zwormz eller Owen verkar ha fått ett kort. Har så svårt för dom där supernegativa testerna HUB och GN kör nuförtiden.

Jag vill bara veta vad korten klarar, sen kan jag bestämma själv om jag vill köpa det. Behöver ingen som talar om för mig hur jag skall spendera mina pengar.

Sweclockers tester är bra på den fronten. Sakligt.

https://www.youtube.com/watch?v=NXRvfxSCGp0

Permalänk
Medlem

Jag såg den i morse, tråkigt för honom när han varit ute och köpt grafikkort att jämföra med. Men det kommer bli en fin review, som alltid av Daniel Owen.

Permalänk
Medlem

7600 8gb slår inte ens snart 1 år gamla 6700 10 gb och får betyg bra produkt
trots samma pris ungefär. Hur kan ni ge detta betyg?
4070 fick utmärkt produkt och säljer dåligt värre.
Har Sweclockers blivit som Sverige i politiken att man vet bäst och gör inget
som resten av världen gör för man vet bäst? För det är snart ingen ide läsa
något av er för man tappar respekten när ni är så här dåliga! och nu mera i
svår konkurans från många andra på youtube. Förr var ni ensamma mer och
kunde ge intel utmärkt produkt för sina 5-10% förbättringar vart 18 månad.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Synd att inte zwormz eller Owen verkar ha fått ett kort. Har så svårt för dom där supernegativa testerna HUB och GN kör nuförtiden.

Jag vill bara veta vad korten klarar, sen kan jag bestämma själv om jag vill köpa det. Behöver ingen som talar om för mig hur jag skall spendera mina pengar.

Sweclockers tester är bra på den fronten. Sakligt.

Har fått uppfattningen att GN lägger in en del subjektiva åsikter gällande tillverkarna så som hur företagen sköter presskontakten i form av t.ex. kommunikation som sker i samband med lanseringen(drivrutiner, bristfällig information, oprofessionell hantering). De här åsikterna rinner sedan över till bedömningen av kortet.

Självklart förstår jag det men tycker ibland att det går lite för långt. Tror att både AMD och Nvidia skulle gynnas av att sköta kommunikationen och processerna som berör recensenter snyggare. I några av mailen som GN visade i sin recension så verkar AMD ha några riktiga klåpare som sköter e-mailkontakten med GN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD73:

7600 8gb slår inte ens snart 1 år gamla 6700 10 gb och får betyg bra produkt
trots samma pris ungefär. Hur kan ni ge detta betyg?
4070 fick utmärkt produkt och säljer dåligt värre.
Har Sweclockers blivit som Sverige i politiken att man vet bäst och gör inget
som resten av världen gör för man vet bäst? För det är snart ingen ide läsa
något av er för man tappar respekten när ni är så här dåliga! och nu mera i
svår konkurans från många andra på youtube. Förr var ni ensamma mer och
kunde ge intel utmärkt produkt för sina 5-10% förbättringar vart 18 månad.

Ska man ge alla nya produkter dåliga betyg och säga att det var bättre förr?

Jag vet inte vad som förväntas av en recension av många, men för egen del handlar det om att kunna göra ett medvetet köp där jag får som mest för mina pengar. Och även om denna generation har fruktansvärt låg prestandaökning jämfört med tidigare, med andra problem också, vad kan man mer göra som köpare än att köpa den prestandan man vill ha för de pengar man har? Och så dåligt står den sig inte i pris/prestanda relativt allt annat på marknaden just nu, även om alla vill se lägre priser såklart...

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte och shoppar efter low-end kort precis men om jag skulle bygga en billig gamingdator idag så skulle jag nog snegla på Arc 770 före både AMD och Nvidia, alternativt begagnat.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD73:

Förr var ni ensamma mer och
kunde ge intel utmärkt produkt för sina 5-10% förbättringar vart 18 månad.

Innan AMD lanserade Ryzen så hade Intel inte mycket till konkurrens.
Bulldozer/Piledriver processorerna låg långt efter och utanför vanliga PC så körde även Apple med Intel processorer på den tiden.

Det var nästan som att Intel bara konkurrerade med sig själv.

Ur det perspektivet tycker jag inte de är så konstigt att de produkterna kunde få utmärkt produkt.

Sen är det klart att man alltid kan vilja ha mer.
Jag hade gärna tagit ett grafikkort som är 10 gånger snabbare än RTX 4090 och har en TBP på 60W.
Men det är inte realistiskt att vänta sig att ett sånt kort kommer inom de närmsta 5 åren.
Frågan är om det kommer något så bra ens inom 10 år?

Man kan alltid önska saker.
Men om man inte förhåller sig till verkligheten så är det stor risk att bli besviken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Innan AMD lanserade Ryzen så hade Intel inte mycket till konkurrens.
Bulldozer/Piledriver processorerna låg långt efter och utanför vanliga PC så körde även Apple med Intel processorer på den tiden.

Det var nästan som att Intel bara konkurrerade med sig själv.

Ur det perspektivet tycker jag inte de är så konstigt att de produkterna kunde få utmärkt produkt.

Sen är det klart att man alltid kan vilja ha mer.
Jag hade gärna tagit ett grafikkort som är 10 gånger snabbare än RTX 4090 och har en TBP på 60W.
Men det är inte realistiskt att vänta sig att ett sånt kort kommer inom de närmsta 5 åren.
Frågan är om det kommer något så bra ens inom 10 år?

Man kan alltid önska saker.
Men om man inte förhåller sig till verkligheten så är det stor risk att bli besviken.

well, 6500XT verkar snabbare än 780Ti så inom 10 år lär det absolut komma

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

well, 6500XT verkar snabbare än 780Ti så inom 10 år lär det absolut komma

Njaeee. Kanske, men utvecklingen går allt långsammare. Vi närmar oss gränsen för vad som är möjligt med kisel. Tyvärr.

Utvecklingen mellan 2003 och 2013 gick bra mycket fortare än den från -13 till idag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sweisdapro:

well, 6500XT verkar snabbare än 780Ti så inom 10 år lär det absolut komma

RX 7600 är mindre än dubbelt så snabbt som ett 7 år gammalt GTX 1070. Och har samma mängd VRAM. Och har lite högre TDP. Så jag är extremt skeptisk till det där.

Om vi kollar RTX 4090 mot ett 10 år gammalt toppkort som just 780 Ti så har TDP ökat med nästan 100%.

En fulkoll på SweCs äldre prestandaindex då. 780 Ti i 1440p får 50 här medan 2080 Ti får 148.

I ett nyare index får 2080 Ti 97 och 4090 får 176 (i 1440p, som jag kollar för att 780 Ti med 3 GB känns för klent för 4K).

Så 2080 Ti är 2.96x snabbare än 780 Ti, och 4090 är 1.81x snabbare än 2080 Ti, och därmed i runda slängar 5.35x snabbare än 780 Ti.

Men TDP är ju som sagt nästan den dubbla, fast tack och lov drar det ju sällan nära max i spel. Oavsett vilket så har ju prestanda/watt har ju helt klart ökat mindre än 5x på 10 år. Att få en ökning på 10x prestanda till 1/8 effekt på ytterligare 10 år... nja.
Jag tror vi får vara glada om vi har en ökning på 5x prestanda överhuvudtaget, ens på 450 W.

Detta är förstås inga i närheten av exakta siffror, av flera skäl, t ex att 4090 lär vara CPU-begränsad i 1440p.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Hur länge kan det hålla på så här innan de åker på böter av exempelvis EU för att de riggar priserna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

RX 7600 är mindre än dubbelt så snabbt som ett 7 år gammalt GTX 1070. Och har samma mängd VRAM. Och har lite högre TDP. Så jag är extremt skeptisk till det där.

Om vi kollar RTX 4090 mot ett 10 år gammalt toppkort som just 780 Ti så har TDP ökat med nästan 100%.

En fulkoll på SweCs äldre prestandaindex då. 780 Ti i 1440p får 50 här medan 2080 Ti får 148.

I ett nyare index får 2080 Ti 97 och 4090 får 176 (i 1440p, som jag kollar för att 780 Ti med 3 GB känns för klent för 4K).

Så 2080 Ti är 2.96x snabbare än 780 Ti, och 4090 är 1.81x snabbare än 2080 Ti, och därmed i runda slängar 5.35x snabbare än 780 Ti.

Men TDP är ju som sagt nästan den dubbla, fast tack och lov drar det ju sällan nära max i spel. Oavsett vilket så har ju prestanda/watt har ju helt klart ökat mindre än 5x på 10 år. Att få en ökning på 10x prestanda till 1/8 effekt på ytterligare 10 år... nja.
Jag tror vi får vara glada om vi har en ökning på 5x prestanda överhuvudtaget, ens på 450 W.

Detta är förstås inga i närheten av exakta siffror, av flera skäl, t ex att 4090 lär vara CPU-begränsad i 1440p.

Intressant uträkning.
Alltid svårt att veta vad som händer längre bort i framtiden.
Men om jag tolkar din spekulation rätt, så verkar det vara runt 5X prestanda till liknande effektbudget jämfört med dagens kort. Att det kan vara sannolikt om ca 10 år.

Jag tror Intel kanske kan få till lite större procentuell förbättring.
Speciellt om man jämför med vid release av ARC med tidiga drivrutiner.

Permalänk
Snusfri

Intel ARC A750 känns som ett betydligt bättre köp än RX 7600.
Presterar bättre och är 500:- billigare.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Intel ARC A750 känns som ett betydligt bättre köp en RX 7600.
Presterar bättre och är 500:- billigare.

Hårklyverier kanske men är inte "presterar bättre" att ta i lite? På det hela taget som bäst liknande prestanda enligt SweC:s test eller? Inte uppenbart sämre men inte bättre heller. Helt beroende på titel baserat på de få tester jag sett.

Med det sagt så kanske något bättre pris och hur optimering av drivrutiner ser ut framöver tippar vågen mot A750 ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Hårklyverier kanske men är inte "presterar bättre" att ta i lite? På det hela taget som bäst liknande prestanda enligt SweC:s test eller? Inte uppenbart sämre men inte bättre heller. Helt beroende på titel baserat på de få tester jag sett.

Med det sagt så kanske något bättre pris och hur optimering av drivrutiner ser ut framöver tippar vågen mot A750 ändå.

Drivrutinerna har väl blivit märkbart bättre för Intel sedan testet? Fick för mig att de drog till med 30isch % förbättring i många spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD73:

7600 8gb slår inte ens snart 1 år gamla 6700 10 gb och får betyg bra produkt
trots samma pris ungefär. Hur kan ni ge detta betyg?
4070 fick utmärkt produkt och säljer dåligt värre.
Har Sweclockers blivit som Sverige i politiken att man vet bäst och gör inget
som resten av världen gör för man vet bäst? För det är snart ingen ide läsa
något av er för man tappar respekten när ni är så här dåliga! och nu mera i
svår konkurans från många andra på youtube. Förr var ni ensamma mer och
kunde ge intel utmärkt produkt för sina 5-10% förbättringar vart 18 månad.

Ja tyvärr måste man kolla andra recensioner nu för tiden för att få en bra helhetsbild.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Drivrutinerna har väl blivit märkbart bättre för Intel sedan testet? Fick för mig att de drog till med 30isch % förbättring i många spel?

Nu är det bara i ett spel, men Forza Horizon 5 har jag inte sett någon skillnad på A750 drivrutinerna jämfört med Sweclockers test, vad som är nytt är dock fläktkontrollern, så det går ju att överklocka för cirka 14% bättre prestanda utan att det går för varmt 78C i HW-monitorn. Jag måste dock säga att även på 100%/2200RPM så är kortet väldigt tyst.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Drivrutinerna har väl blivit märkbart bättre för Intel sedan testet? Fick för mig att de drog till med 30isch % förbättring i många spel?

Jag tänkte närmast på Sweclockers test av RX 7600. Utifrån det och något test till jag sett så vill jag nog inte påstå att A750 presterar bättre rakt över linan när det kommer till spel. Dock inte mycket sämre heller för den delen. Bättre prissatt, absolut. Jag skall dock inte påstå att jag kollat varje test som gjorts, kan ha fel m.a.o.

Du kan nog har rätt dock, bara fått för mig att det fortfarande finns mer att göra åt Intels drivrutiner. Inte för att AMD inte har att jobba med på det området också.

Permalänk

Är det bara jag som tror att AMD skippar 7700 och 7800 XT och kör 7750 XT eller 7850 XT eller skippar båda modellerna helt och hållet? Fast det i sig skulle vara konstigt då RNDA4 inte kommer förrän i slutet av 2024 alt tidigt 2025 som tidigast.

7900-serien från AMD är snabba grafikkort men kändes som att de 50% ökad prestanda per watt inte riktigt nåddes utan ligger strax under 40% istället.

Permalänk
Medlem

Tur för Intel att senaste generationens budgetkort från Nvidia och AMD är så klappkassa. Intel har således fortfarande en relevant produkt och kan komma ikapp ännu mer till Battlemage.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF