AI-trenden fyller Nvidias kassa – datacenter omsätter 46 miljarder kronor

Permalänk
Melding Plague

AI-trenden fyller Nvidias kassa – datacenter omsätter 46 miljarder kronor

Medan datacenter och AI håvar in kosing går det lite trögare för Gaming-segmentet och Geforce-märkta grafikkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så de kommer med andra ord inte sänka priserna på grafikkort för de säljer andra kretsar istället med mer marginaler… kul!

Permalänk
Medlem

Sad gamer noises

Permalänk
Medlem

Bojkotta

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Så de kommer med andra ord inte sänka priserna på grafikkort för de säljer andra kretsar istället med mer marginaler… kul!

Nvidia har blivit alldeles för stora för deras eget bästa.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Tur att AMD och Intel finns. Hur skulle det annars se ut.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Tur att AMD och Intel finns. Hur skulle det annars se ut.

Gör AMD ens någon skillnad dock? Deras strategi verkar mest vara att slota in kort med samma value fast på lite andra prisnivåer än Nvidia. Intel är väl för tidigt att säga något om.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:
Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Så de kommer med andra ord inte sänka priserna på grafikkort för de säljer andra kretsar istället med mer marginaler… kul!

Absolut inte. Man förväntar sig en försäljningstillväxt på 50% till i nästa kvartal, drivet av AI. Man slog även förväntningar för detta kvartal i samtliga segment, inklusive gaming. Är som du säger, företagsegmentet driver prisernaa på konsumentsidan uppåt. Är att kasta pengarna i sjön att sälja 4600 ti för 5000 kr när de kan få 100 000 kr för ett företagskort.

Gaming: $2.2 billion versus $1.9 billion expected

Jämför man med tidigare kvartal så är även det mycket bra för gamingsegmentet. Inte peak covid men bra mycket bättre än innan.

2019 : 1720 MUSD

2020 : 1055 MUSD

2021 : 1340 MUSD

2022 : 2760 MUSD

2023 : 3620 MUSD

2024 : 2240 MUSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Så de kommer med andra ord inte sänka priserna på grafikkort för de säljer andra kretsar istället med mer marginaler… kul!

Hade det fortfarande vart kapacitetbrist hos TSMC så hade det säkert vart fallet, nu är det nog framförallt kretsar som inte används i lika stor utsträckning i GeForce segmentet i mycket av deras datacenter-försäljning, t ex då Hopper, så det är ju inte riktigt att dom behöver prioritera resurserna. Rimligtvis så tjänar dom iaf, inom rimliga gränser, mer pengar på att faktiskt sälja kort till ett lägre pris än att dom ligger på hyllan och skräpar. Utecklingskostnaderna på många av kretsarna i Ada generationen för Geforce är ju redan gjorda, så det är väl inte direkt så att kommer överge det helt om det inte säljer som förväntat.

Dock så stämmer det ju såklart till viss del, då dom uppenbarligen inte är beroende av att geforce-korten är tjoskvältare för att hålla sina siffror uppe. Så dom kommer säkert vara motvilliga med prissänkingar, det är dom väl iof alltid. Men mycket av strategin har väl fortfarande handlat om att inte totalt underminera lagret av 3000-serien, som fortfarande verkar finnas i rätt stora volymer hos ÅF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Gör AMD ens någon skillnad dock? Deras strategi verkar mest vara att slota in kort med samma value fast på lite andra prisnivåer än Nvidia. Intel är väl för tidigt att säga något om.

Tror AMD kommer möjligen släppa toppkort i framtiden men går snart över till endast APU:er istället för diskreta kort. Lär inte dröja mer än 2-3 generationer innan de flesta kör på APU:er. De som vill köra 4k 144 Hz, eller vad nu high end är, får köpa diskreta GPU:er och då lär de börja på 25000 kr.

Permalänk
Medlem

Någon som har plöjt grundmaterialet som kan säga hur mycket de tjänat på Nintendo?

Permalänk

RTX 4060 8GB för ansenliga 4500kr nästa. Tredjepartsmodellerna någonstans i 5000 kronorsklassen. Keep it classy Nvidia!

Permalänk
Medlem
Citat:

Nvidia missade flera omsättningsmål för Gaming-segmentet under föregående år, vilket de menade berodde på avtagande intresse för spel och hårdvara.

Sedan kiosken ökade priset på en varmkorv från 25 kronor till 75:- och samtidigt minskade mängden kött i korven med 25% (man kan dock köpa Supervarmkorv TI för 115:- som har samma mängd kött som tidigare) har tyvärr omsättningen minskat. Det beror på ett avtagande intresse för varmkorv. Absolut, helt klart. Ingenting annat.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Bra då kan Nvidia mupparna se till att sänka rtx 4070 ti korten under 10000kr så blir alla nöjda och glada... särskilt jag! 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Sedan kiosken ökade priset på en varmkorv från 25 kronor till 75:- och samtidigt minskade mängden kött i korven med 25% (man kan dock köpa Supervarmkorv TI för 115:- som har samma mängd kött som tidigare) har tyvärr omsättningen minskat. Det beror på ett avtagande intresse för varmkorv. Absolut, helt klart. Ingenting annat.

Ärligt talat, hur många av dessa spel kräver egentligen något vassare grafikkort?

Fortnite
Roblox
Minecraft
LoL
Counter Strike Go
Valorant
Overwatch 2
Apex
Rocket League

Förutsatt att du inte ska raytraca i ovan nämnda spel så är det inte mycket att hänga i granen.
De största spelen har medioker grafik och är relativt lättdrivna.

Jag har länge varit sugen på ett nytt bättre kort men kan inte motivera det pga mitt 1080ti duger utmärkt till csgo i 1440p vilket är det enda jag spelar nu för tiden.

Permalänk
Medlem

Dom går rätt bra idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Gör AMD ens någon skillnad dock? Deras strategi verkar mest vara att slota in kort med samma value fast på lite andra prisnivåer än Nvidia. Intel är väl för tidigt att säga något om.

Jo, jag tror situationen skulle vara värre om Nvidia var helt utan konkurrenter.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Aktien steg 25% i efterhandeln igår på rapporten. Måste varit något av de sjukaste som hänt på börsen någonsin när man får rätt kontext til det hela. Se nedan:

– NVDA price has now moved more in the last 30 minutes than it did between its IPO in 1999 and 2018

– Intel's ENTIRE market cap: $120b. NVDA's market cap gains today: $210b

– NVDA now at a 320 P/E ratio

– NVDA: pumps 150% in 6 months in anticipation that it will beat estimates.
It beats estimates. Pumps another 25%.

– NVDA is up $220 billion in market cap after hours. That's equivalent to:
— 1x Costco
— 1x Greece
— 1x Bernard Arnault
— 1x Entire German auto industry
— 4x Cash left in the US Treasury

– A $400m earnings beat has now translated into a ~$200b market cap increase for NVDA. As a ratio, marketcap increased 50,000x to every $1 of earnings above analyst consensus. For further context, that marketcap increase is more or less the market value of the following companies, in order:
-Mcdonalds: $208b
-Salesforce: $204b
-Cisco:$198b
The afterhours increase EXCEEDS the entire market value of AMD (~$190b currently).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orchid:

Aktien steg 25% i efterhandeln igår på rapporten. Måste varit något av de sjukaste som hänt på börsen någonsin när man får rätt kontext til det hela.

Beror väl på att de förväntar sig försäljningstillväxt på nära 50% för nästa kvartal, eller 200% per år om det fortsätter (lär det inte göra, inget växer till himlen).

Detta är ändå ett "moget" bolag, att försäljningen helt plötsligt förväntas öka 50% är helt galet i sig.

Permalänk
Skrivet av Ibymafayhas:

Beror väl på att de förväntar sig försäljningstillväxt på nära 50% för nästa kvartal, eller 200% per år om det fortsätter (lär det inte göra, inget växer till himlen).

Detta är ändå ett "moget" bolag, att försäljningen helt plötsligt förväntas öka 50% är helt galet i sig.

Väldigt många som köper RTX 4090 istället för de lägre klasserna. Med ett 4090 får man iallafall prestanda för pengarna.

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Dinkefing:

Väldigt många som köper RTX 4090 istället för de lägre klasserna. Med ett 4090 får man iallafall prestanda för pengarna.

Tveksamt. Jag kan köpa ett 4090 utan bekymmer. Det är varje gång jag går förbi spegeln och tänker idiotjävel som inte gör att det är värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av o0Oo:

Tveksamt. Jag kan köpa ett 4090 utan bekymmer. Det är varje gång jag går förbi spegeln och tänker idiotjävel som inte gör att det är värt det.

Äh.. Livet är fört kort att hålla på med såna tankar. Har man råd så har man. Unna daj.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Dom går rätt bra idag

<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av Orchid:

Aktien steg 25% i efterhandeln igår på rapporten. Måste varit något av de sjukaste som hänt på börsen någonsin när man får rätt kontext til det hela. Se nedan:

– NVDA price has now moved more in the last 30 minutes than it did between its IPO in 1999 and 2018

– Intel's ENTIRE market cap: $120b. NVDA's market cap gains today: $210b

– NVDA now at a 320 P/E ratio

– NVDA: pumps 150% in 6 months in anticipation that it will beat estimates.
It beats estimates. Pumps another 25%.

– NVDA is up $220 billion in market cap after hours. That's equivalent to:
— 1x Costco
— 1x Greece
— 1x Bernard Arnault
— 1x Entire German auto industry
— 4x Cash left in the US Treasury

– A $400m earnings beat has now translated into a ~$200b market cap increase for NVDA. As a ratio, marketcap increased 50,000x to every $1 of earnings above analyst consensus. For further context, that marketcap increase is more or less the market value of the following companies, in order:
-Mcdonalds: $208b
-Salesforce: $204b
-Cisco:$198b
The afterhours increase EXCEEDS the entire market value of AMD (~$190b currently).

Helt klart en trevlig dag att vara aktieägare.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Så jävla nöjd att jag sålde av mina aktier förra sommaren, hade tänkte gå in när de gick under $110 köpte på mig 10% av mitt orginal innehav vid $130... buhu.. hade kunnat casha mitt bolån jag suttit kvar xD

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

P/E 320, håller mig borta. Det är ingen startup vi snackar om.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Nvidia har blivit alldeles för stora för deras eget bästa.

För TV-spelarens bästa*

Det är alltså business som man sysslar med hos Nvidia. Då siktar man på att gå med vinst och utvecklas framåt.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Orchid:

Aktien steg 25% i efterhandeln igår på rapporten. Måste varit något av de sjukaste som hänt på börsen någonsin när man får rätt kontext til det hela. Se nedan:

– NVDA price has now moved more in the last 30 minutes than it did between its IPO in 1999 and 2018

– Intel's ENTIRE market cap: $120b. NVDA's market cap gains today: $210b

– NVDA now at a 320 P/E ratio

– NVDA: pumps 150% in 6 months in anticipation that it will beat estimates.
It beats estimates. Pumps another 25%.

– NVDA is up $220 billion in market cap after hours. That's equivalent to:
— 1x Costco
— 1x Greece
— 1x Bernard Arnault
— 1x Entire German auto industry
— 4x Cash left in the US Treasury

– A $400m earnings beat has now translated into a ~$200b market cap increase for NVDA. As a ratio, marketcap increased 50,000x to every $1 of earnings above analyst consensus. For further context, that marketcap increase is more or less the market value of the following companies, in order:
-Mcdonalds: $208b
-Salesforce: $204b
-Cisco:$198b
The afterhours increase EXCEEDS the entire market value of AMD (~$190b currently).

Intressant....
Jag är inte så jätte insatt i ämnet....

Men var det inte så att nvidia gpuer var en "bristvara" och därför blev de så dyra?
Och sedan när gpuerna började finnas i lager igen så förutsåg man en dipp...
och borde därför rimligtvis ha tillverkat färre, right?

men konstigt nog.... så kan de sälja enorma mängder av dem till AI... och förväntar en ökning.... och... ingen brist till synes.. eller?

Permalänk
Medlem

”Grafikkort ska kosta så mycket tillverkaren vill att det ska kosta annars hämnar det utvecklingen”.

- Sweclockers finest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Så jävla nöjd att jag sålde av mina aktier förra sommaren, hade tänkte gå in när de gick under $110 köpte på mig 10% av mitt orginal innehav vid $130... buhu.. hade kunnat casha mitt bolån jag suttit kvar xD

Har gått upp över 100% här sedan jag köpte, rätt så najs. Vet inte om banken räknar in den svaga kronan dock.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M