Problem vissa spel XFX RX6950XT men Red Devil 6800 klockrent

Permalänk
Medlem

Problem vissa spel XFX RX6950XT men Red Devil 6800 klockrent

Tog bort mitt inlägg och skapa ett nytt då jag trodde jag löst det men icke så.
Behöver lite hjälp, spelade på mitt 6800 red devil och låg på 54 till 85 fps inge hack elller så utan flöt på kalasbra, kör 2560x1440
allt ställt på Epic, blur och film effekt tog jag bort annars allt på max, sen kom habegäret så jag köpte ett XFX RX6950XT och nu startar inte spelet kommer bara till läget när den skall optimera filer då kraschar hela datorn och bootar om.
Kört amdcleanup och återinstallerat drivor ominstallation av jedi survivor, jedi fallen order funkar även bf5 och de flesta spel jag provar.
Dom flesta spel jag provat funkar bra, provade igår Ghost Recon Wildlands och slår jag på ultra kvalitet crashar hela datorn , men går jag ner till very high ett steg ner bara från ultra funkar det klockrent kommer alltid in i menyerna på spelet.
Last of us part 1 har kraschat ett par gånger men verkar funka överlag men blir en reboot vid crash.
Har ingenting överklockat har bra kylning och luftflöde i låda, grafikkortet ligger på under 70 grader hotspot 80 grader som mest.
Provade att ta bort konfig filer då lyckades jag nån vända få igång spelet, på jedi survivor så kommer jag nästan alltid till läget då den optimerar sen är det olika på hur långt den hinner gå oftast sekunder bara.
Man tycker väl att det borde funka då mitt red devil 6800 var klockrent med patch 5.
Vet att spelet är dåligt optimerat men funderar på om det kan vara nåt fel på kortet?

Nån som har nåt tips på vad jag bör göra?
Jag har provat många tips från nätet men inget lyckas så jag hoppas nån här veta nån lösning

Det jag har
Ryzen 5900x vattenkyld
Asus Strix 550 F Gaming moderkort
32gb ram Corsair 3600
XFX merc RX6950XT
Win 11 med senaste uppdateringar

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

Provat installera om windows?

går fort och då kan du helt utesluta problem med mjukvara eller konstiga config filer osv.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av solifer68:

Tog bort mitt inlägg och skapa ett nytt då jag trodde jag löst det men icke så.
Behöver lite hjälp, spelade på mitt 6800 red devil och låg på 54 till 85 fps inge hack elller så utan flöt på kalasbra, kör 2560x1440
allt ställt på Epic, blur och film effekt tog jag bort annars allt på max, sen kom habegäret så jag köpte ett XFX RX6950XT och nu startar inte spelet kommer bara till läget när den skall optimera filer då kraschar hela datorn och bootar om.
Kört amdcleanup och återinstallerat drivor ominstallation av jedi survivor, jedi fallen order funkar även bf5 och de flesta spel jag provar.
Dom flesta spel jag provat funkar bra, provade igår Ghost Recon Wildlands och slår jag på ultra kvalitet crashar hela datorn , men går jag ner till very high ett steg ner bara från ultra funkar det klockrent kommer alltid in i menyerna på spelet.
Last of us part 1 har kraschat ett par gånger men verkar funka överlag men blir en reboot vid crash.
Har ingenting överklockat har bra kylning och luftflöde i låda, grafikkortet ligger på under 70 grader hotspot 80 grader som mest.
Provade att ta bort konfig filer då lyckades jag nån vända få igång spelet, på jedi survivor så kommer jag nästan alltid till läget då den optimerar sen är det olika på hur långt den hinner gå oftast sekunder bara.
Man tycker väl att det borde funka då mitt red devil 6800 var klockrent med patch 5.
Vet att spelet är dåligt optimerat men funderar på om det kan vara nåt fel på kortet?

Nån som har nåt tips på vad jag bör göra?
Jag har provat många tips från nätet men inget lyckas så jag hoppas nån här veta nån lösning

Det jag har
Ryzen 5900x vattenkyld
Asus Strix 550 F Gaming moderkort
32gb ram Corsair 3600
XFX merc RX6950XT
Win 11 med senaste uppdateringar

Inte gjort men tänkt stoppa in en annan disk och prova installera om och skulle det inte hjälpa så har jag gamla systemet kvar iaf.

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk

Testar du installera om och det fortfarande inte funkar som det ska låter det som du fått ett defekt kort

Visa signatur

Min burk: GPU: Gigabyte RTX 3070 Aorus Master, CPU: Ryzen 7 7700X, Moderkort: ASUS TUF B650M, Chassi: Phanteks Enthoo Evolv mATX, Skärm: Gigabyte G34WQC

Permalänk
Medlem
Skrivet av monkeypwner:

Testar du installera om och det fortfarande inte funkar som det ska låter det som du fått ett defekt kort

Lite rädd för det men då kortet är nån dag gammal bara så tror jag inte komplett har nåt problem med att jag returnerar det i värsta fall.

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Relik 📜

Vad har du för PSU?

6950 XT är avsevärt törstigare än 6800, och eftersom du främst verkar ha problem med höga settings (=maximal belastning på GPU) kan det vara att din PSU inte orkar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Vad har du för PSU?

6950 XT är avsevärt törstigare än 6800, och eftersom du främst verkar ha problem med höga settings (=maximal belastning på GPU) kan det vara att din PSU inte orkar.

EVGA Supernova G5 850W
Jag provade att undervolta lite med men ingen skillnad

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av solifer68:

EVGA Supernova G5 850W
Jag provade att undervolta lite med men ingen skillnad

850W ska räcka mer än väl. Har du provat att köra furmark, 3dmark eller något annat som pressar GPU:n?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

850W ska räcka mer än väl. Har du provat att köra furmark, 3dmark eller något annat som pressar GPU:n?

Inte testat nåt sånt program alls faktiskt.

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av solifer68:

Inte testat nåt sånt program alls faktiskt.

Kör något monitoreringsprogram för att se om det är just vid hög board draw eller tillfälliga spikar som krascherna inträffar. Då kanske man kan börja snegla på PSU:n. Testa även med furmark/liknande för att belasta.

Funderar på vad det är som belastas just vid shaderkompilering / optimering, men som jag tolkar ditt inlägg så är det även vid andra fall.

Efter det så hade jag gjort som du föreslår: Installera Windows på en annan disk, installera de spel som du har mest problem med (använd inte tidigare steamlibrary, utan dra ned det på nytt). Fungerar det då så har då något skit i din installation.

Fungerar det inte då så är det troligtvis något med kortet eller KANSKE psu (om du sett några indikationer på det när du testat belastning på kortet och kollat board draw).

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Kör något monitoreringsprogram för att se om det är just vid hög board draw eller tillfälliga spikar som krascherna inträffar. Då kanske man kan börja snegla på PSU:n. Testa även med furmark/liknande för att belasta.

Funderar på vad det är som belastas just vid shaderkompilering / optimering, men som jag tolkar ditt inlägg så är det även vid andra fall.

Efter det så hade jag gjort som du föreslår: Installera Windows på en annan disk, installera de spel som du har mest problem med (använd inte tidigare steamlibrary, utan dra ned det på nytt). Fungerar det då så har då något skit i din installation.

Har alltid msi afterburner igång och ofta amds eget och sett till kortet vad det drar så ligger det oftast på 300w med stunder på 370w om jag inte minns fel.

Jedi är alltid kompileringen, last of us osäker på den ghost recoon wildlands är ultra inställningen

Har en lös ssd disk så ska testa dra om windows på den och köra in spelen som krånglar, tycker inte mitt windows är så gammalt men närmare ett år så det kan väl ha hänt mycket på vägen antar jag?

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

Kör du två separata 8-pins kablar till grafikkortet eller en kabel som splittar i två? Om det senare, byt omedelbums.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solifer68:

Har alltid msi afterburner igång och ofta amds eget och sett till kortet vad det drar så ligger det oftast på 300w med stunder på 370w om jag inte minns fel.

Jedi är alltid kompileringen, last of us osäker på den ghost recoon wildlands är ultra inställningen

Har en lös ssd disk så ska testa dra om windows på den och köra in spelen som krånglar, tycker inte mitt windows är så gammalt men närmare ett år så det kan väl ha hänt mycket på vägen antar jag?

Har oftast inte med hur gammalt det är, snarare om det är något blivit knasigt.

Jag installerar själv om Windows var 3-6:e månad. Det blir alltid slött för mig efter ett tag och jag vet inte varför, men det skall man inte behöva göra. Beror väl på hur man behandlar Windows :). Har nu börjat köra olika saker som t.ex sql-server och IIS i en egna virtuella maskiner för att inte "smutsa" ner min installation med extra services.

Citat:

Kör du två separata 8-pins kablar till grafikkortet eller en kabel som splittar i två? Om det senare, byt omedelbums.

Kolla detta också!!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiklm:

Kör du två separata 8-pins kablar till grafikkortet eller en kabel som splittar i två? Om det senare, byt omedelbums.

Har 2st separata kablar

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Har oftast inte med hur gammalt det är, snarare om det är något blivit knasigt.

Jag installerar själv om Windows var 3-6:e månad. Det blir alltid slött för mig efter ett tag och jag vet inte varför, men det skall man inte behöva göra. Beror väl på hur man behandlar Windows :). Har nu börjat köra olika saker som t.ex sql-server och IIS i en egna virtuella maskiner för att inte "smutsa" ner min installation med extra services.

Kolla detta också!!

Lutar åt en ominstallation om test på ny disk löser problem, har iofs mycke spel och program installerat som man installerat och bytt ut så helt klart kan det vara behövligt oavsett

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem fast med ett PowerColor Red Devil 6950 XT, kör man Heaven benchmark eller Yuzu så kraschar den slumpmässigt.

Det roliga är att det kan fungera fint i någon dag eller två och sen när man startar datorn så bara kraschar det. Men vissa spel fungerar, som t.ex. Cyberpunk 2077 när den börjar krascha med andra spel.

Det jag märkt är att det bara verkar hända med kortet i OC-läge, ändrar man switchen till Quiet så verkar det fungera som det ska.

Har ett Seasonic Focus GX 850W, och har provat med både AMD och Intel platform med samma resultat.

Jag hade ett 3080 i datorn tidigare som fungerade felfritt.

Har funderat på att reklamera det till Proshop med känslan är att när de testar det så kommer de inte hitta några fel då det kan fungera fint i några dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joov:

Jag har samma problem fast med ett PowerColor Red Devil 6950 XT, kör man Heaven benchmark eller Yuzu så kraschar den slumpmässigt.

Det roliga är att det kan fungera fint i någon dag eller två och sen när man startar datorn så bara kraschar det. Men vissa spel fungerar, som t.ex. Cyberpunk 2077 när den börjar krascha med andra spel.

Det jag märkt är att det bara verkar hända med kortet i OC-läge, ändrar man switchen till Quiet så verkar det fungera som det ska.

Har ett Seasonic Focus GX 850W, och har provat med både AMD och Intel platform med samma resultat.

Jag hade ett 3080 i datorn tidigare som fungerade felfritt.

Har funderat på att reklamera det till Proshop med känslan är att när de testar det så kommer de inte hitta några fel då det kan fungera fint i några dagar.

Kraschar den alltid slumpmässigt , jag har även på min en bios switch men det står inget om oc läge eller silent på xfx sida bara att den har 2 bios, jag får samma fel oavsett hur den står på min.

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av solifer68:

Kraschar den alltid slumpmässigt , jag har även på min en bios switch men det står inget om oc läge eller silent på xfx sida bara att den har 2 bios, jag får samma fel oavsett hur den står på min.

Slumpmässigt är kanske fel ord, när den väl börjar krascha så hinner man oftast 10-30 sekunder in i spel eller benchmark innan den kraschar. Men det kan fungera fint i samma spel i en dag eller två och sen kommer problemet bara plötsligt, efter att man startat om datorn så fortsätter den krascha. Men skulle jag som sagt istället starta Cyberpunk så kan jag spela det utan problem.

Men börjar den krascha och jag ändrar switchen till quiet så går det bra att spela. Nästa dag brukar jag ändra tillbaka till OC och då fungerar det fint igen tills det inte gör det någon dag senare och då får man börja om.

Det är lustigt att det bara blir så i vissa titlar men inte alla.

Med mitt 3080 som jag flyttat till en annan dator nu så hade jag inga problem alls, och de drar ju ungefär lika mycket ström enligt MSI Afterburner.

Jag har också haft ett 5700 XT i datorn och det har jag heller inga som helst problem med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solifer68:

EVGA Supernova G5 850W
Jag provade att undervolta lite med men ingen skillnad

Jag kör mitt 6950 med ett supernova 750 G2

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av joov:

Slumpmässigt är kanske fel ord, när den väl börjar krascha så hinner man oftast 10-30 sekunder in i spel eller benchmark innan den kraschar. Men det kan fungera fint i samma spel i en dag eller två och sen kommer problemet bara plötsligt, efter att man startat om datorn så fortsätter den krascha. Men skulle jag som sagt istället starta Cyberpunk så kan jag spela det utan problem.

Men börjar den krascha och jag ändrar switchen till quiet så går det bra att spela. Nästa dag brukar jag ändra tillbaka till OC och då fungerar det fint igen tills det inte gör det någon dag senare och då får man börja om.

Det är lustigt att det bara blir så i vissa titlar men inte alla.

Med mitt 3080 som jag flyttat till en annan dator nu så hade jag inga problem alls, och de drar ju ungefär lika mycket ström enligt MSI Afterburner.

Jag har också haft ett 5700 XT i datorn och det har jag heller inga som helst problem med.

Låter som ett lika roligt fel som mitt, jag har iaf tänkt idag installera om win 11 på ny disk med spel jag har problem med så får återkomma och se om det blir skillnad.

Tänkte på ditt fel när du bytte kort rensade du rent gamla drivrutiner eller så vet att sånt kan påverka om gammalt ligger kvar.

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Jag kör mitt 6950 med ett supernova 750 G2

Mitt ska räcka med god marginal tycker jag.

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av solifer68:

Låter som ett lika roligt fel som mitt, jag har iaf tänkt idag installera om win 11 på ny disk med spel jag har problem med så får återkomma och se om det blir skillnad.

Tänkte på ditt fel när du bytte kort rensade du rent gamla drivrutiner eller så vet att sånt kan påverka om gammalt ligger kvar.

Jag började med DDU, när det inte hjälpte installerade jag om Windows, har provat både Windows 10 och Windows 11 men resultatet är det samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solifer68:

Mitt ska räcka med god marginal tycker jag.

Det tycker jag inte du ska vara orolig för om du inte har typ 10 HDD i burken

Från https://www.sweclockers.com/test/34253-radeon-rx-6950-xt-och-...

När det kommer till effektuttag är det inga direkta överraskningar som presenteras. Radeon RX 6950 XT Nitro Pure har en effektbudget på 370 W, vilket placerar kortet strax över Geforce RTX 3090 effektmässigt vid 465 W för hela systemet.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

En sak att testa är en bios reset, jag hade problem när jag gick från RTX 2080 till RX6950XT

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

En sak att testa är en bios reset, jag hade problem när jag gick från RTX 2080 till RX6950XT

Det ska jag iaf testa direkt

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

Att nollställa bios låter som en god idé ja.
Jag började fundera när jag läste detta "nu startar inte spelet kommer bara till läget när den skall optimera filer då kraschar hela datorn och bootar om."
Det är inte grafikkortet som jobbar då. Det är din cpu, ram och hårddisk.
Överklockar du något? Tänkte att när du nollställer din bios så se till att allt verkligen är stock. Ingen inställningen som gör cpu eller ram snabbare.

Återkom när du provat detta.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Uppdatering!

En bios reset hjälpte inte tyvärr men jag hade gjort massor med ändringar i bios sen tidigare så ja jag tror det påverkade en hel del.
Men kopplade in en tom ssd som jag gjorde en ny win 11 installation, installerade jedi survivor samt ghost recoon wildlands.
Uppdaterade allt till senaste ghost recoon funkade på 1a försöket på högsta inställningarna.
Jedi Survivor crashade 2ggr på 2 olika ställen men 3dje försöket så kom jag in i spelet ställde in på high för säkerhets skull sedan spelade jag fram till 1a save punkten slog av spel och starta om det kom in på en gång så då sparade jag konfig filerna som finns på 2 ställen höjde i spelet till epic spela längre spara osv, testat med omstart av dator med gott resultat.

Har nu spelat ca 2 timmar och allt flyter perfekt.

Ska prova att köra igång gamla systemet och kopiera nya konfig filer så får vi se.
Glad att man fick igång det tills slut o hoppas det håller i , grafikkortet är det iaf inte nåt fel på.

Tackar alla här för visat intresse

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

Kan detta eventuellt vara ett problem med Radeon Resizable Bar. Ta bort xmp (eller vad det heter med AMD) och kör minnena stock.Testa att stänga av och aktivera Resizable Bar för att se om stabiliteten ökar. Jag antar att du inte har överklockat grafikkortet samt dess videominne i dagsläget och endast kör stock. Testa även att köra Windows i hög prestanda i energisparläge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiklm:

Kan detta eventuellt vara ett problem med Radeon Resizable Bar. Ta bort xmp (eller vad det heter med AMD) och kör minnena stock.Testa att stänga av och aktivera Resizable Bar för att se om stabiliteten ökar. Jag antar att du inte har överklockat grafikkortet samt dess videominne i dagsläget och endast kör stock. Testa även att köra Windows i hög prestanda i energisparläge.

Just nu funkar det tiden får visa stabiliteten, nya systemet får vara kvar nu gamla win11 åker .
Märkte ingen skillnad med reziable bar så den får vara på, minnen är 3600 och jag har xmp så denna hastighet blir bra, har nu inget överklockat eller pillat på alls nu så det får vara så nu ett tag, märkte ingen skillnad på hög låg energispar.

stavfel
Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

2tim spel (jedi)sen vid omstart kraschade det igen, vid omboot så starta spelet och funkade 15min in i spelet sen krasch och dator boota om, provade då ghost recon på ultra och samma fel där igen.
Det enda jag gjort är att tala om för ea app och ubiconnect var de andra gamla spelen låg.
Körde furmark en liten stund och inga problem ca 67 grader med hotspot på under 80grader.
Man tycker väl att grafkkortet borde vara helt när bara 2 spel beter sig, körde igång lite andra spel med max och det var inga problem.

ska idag montera om grafikkortet samt mina minnen så man är säker på att allt har bra kontakt.
Det jag vet är ju att jedi survivor är kasst och bör bli bättre.
Ska testa efter jobb om det startar igen om inte stoppar jag in mitt rx5700 och provar lite.
Börjar bli lite tröttsamt detta.
Tror vi att kortet kan vara kasst iaf?

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D