Microsoft pressar användare att byta till Edge

Permalänk
Melding Plague

Microsoft pressar användare att byta till Edge

Microsoft anser uppenbarligen att de gamla synderna med Internet Explorer är glömda och försöker locka Windows 10-användare till Edge.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag måste, motvilligt, erkänna att nya Edge är en bra webbläsare.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att MS ser läget med AI/Bing och vill trumma på så hårt de kan genom att använda Windows för detta? Förmodligen ingen högoddsare.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Jag måste, motvilligt, erkänna att nya Edge är en bra webbläsare.

Beror på vad man jämför det tänker jag. Tycker den är lika bra som Chrome, men har på senare tid haft mycket bättre erfarenhet av Firefox.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem

Jag är kluven angående det här. Jag tycker INTE om att dom håller på som dom gör.
Samtidigt är det klart att dom ska få göra reklam för deras egna produkter.
Det finns dom som det blir bättre för om dom byter tex browser. (Det tog mot att skriva det men tydligen gillar många Edge nu).
Tänker i ett större perspektiv än mig själv här, jag personligen vill aldrig se deras egenreklam.

Så.. jag önskar dom gjorde på annat vis än dom gjort hitintills.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Samtidigt är det klart att dom ska få göra reklam för deras egna produkter.

Jag tycker att det är helt självklart att det inte ska få göra "reklam" för sina egna produkter, eller ens ha ett så brett produktutbud.

För att behålla konkurrens och utveckling så borde Microsoft bli sönderbrutet. Samma som alla andra teknikkonglamorat.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjoen:

Beror på vad man jämför det tänker jag. Tycker den är lika bra som Chrome, men har på senare tid haft mycket bättre erfarenhet av Firefox.

Firefox är enda motståndaren (utan chromium) nu för tiden, och dessutom bästa upplevelsen enligt mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjoen:

Beror på vad man jämför det tänker jag. Tycker den är lika bra som Chrome, men har på senare tid haft mycket bättre erfarenhet av Firefox.

Tja, Edge är ju ändå chromium dvs chrome med MS smink och datainsamling. Har inte sett att MS skulle gjort några direkta förbättringar med Edge jämfört med Chrome (eller för den delen Opera, UC eller alla andra dussintals webbläsare som bara är en sminkad Chrome).

Firefox är nog den enda större webbläsaren idag som är unik. Den har sin egen renderingsmotor, den enda som skapas av ett icke vinstdrivande företag och den enda som inte har datainsamling som huvudmål.

Permalänk

Såg nyss att Safari klättrat förbi Edge i användning igen, så de vill väl återta andraplatsen.

Fult gjort oavsett: folk har troligen bytt standardwebbläsare av en orsak och då borde de få ha sina inställningar i fred utan tjat så länge alternativet inte är direkt farligt för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Firefox är enda motståndaren (utan chromium) nu för tiden, och dessutom bästa upplevelsen enligt mig

Och Safari, men det är nedlagt till Windows så det är bara på Apples egna enheter.

Permalänk

Har folk som klagar konstant på att Microsoft tjatar på dom över att de ska byta till edge, aktivera onedrive, uppgradera till 11 fast än att deras dator är för gammal. Jag själv var så van vid det tills jag bytte till Linux, efter det är jag helt paj. Hade aldrig haft tålamod till allt det där idag. #gubbgnäll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Tja, Edge är ju ändå chromium dvs chrome med MS smink och datainsamling. Har inte sett att MS skulle gjort några direkta förbättringar med Edge jämfört med Chrome (eller för den delen Opera, UC eller alla andra dussintals webbläsare som bara är en sminkad Chrome).

Firefox är nog den enda större webbläsaren idag som är unik. Den har sin egen renderingsmotor, den enda som skapas av ett icke vinstdrivande företag och den enda som inte har datainsamling som huvudmål.

Det är inte bara smink och datainsamling. Edge är en egen fork av Chromium med Microsofts egna tillägg, precis som Chrome är för Google.

Permalänk
Medlem

Har ominstallerat Windows 10 och nu använder jag Edge istället för Chrome för 2 månader nu utan besvär. All Google inloggning fungerar, har inte saknat Chrome än.
Jag testa då länge det funkar

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SCORPIUS:

Samtidigt är det klart att dom ska få göra reklam för deras egna produkter.

Ja, på samma villkor som alla andra, dvs via vanliga reklamkanaler i media, på internet med mera. Inte inbyggt i deras egna produkter! Det senare är konkurrenshämmande och borde per automatik leda till en fet käftsmäll från myndigheters sida.

Detta är ju inte ens det enda fuffenset MS håller på med nuförtiden - de har ju med flit begränsat "nya bung" med inbyggd chatgpt-ai till att enbart funka med edge. Återigen är vi och klavertrampar i konkurrenshämmandet och inget görs från officiellt håll för att stämma MS i bäcken.

Citat:

Det finns dom som det blir bättre för om dom byter tex browser.

Låter som ett löst underbyggt påstående. Hur då "bättre", och byter till vaddå? Inte nödvändigtvis edge, med tanke på all inbyggd reklam och spiontelemetri som MS har stoppat den full av. Det är dessutom kutym att anta i ett fritt samhälle att folk vet själva vad som är bäst för dem.

Permalänk
Medlem

Edge är ingen dålig webbläsare, personligen ser jag den som sekundär webbläsare idag för mig och mina behov. Men såvida inte Firefox försvinner kommer jag inte byta. Varför välja något sämre för mina behov?

Över de nu runt 20 åren jag kört Firefox, och allt vad den hette i början, så hade det nog varit mer aktuellt tidigare när det fanns en del problem med läsaren. Samtidigt är jag inte helt hundra på om det är mina plugins som ställer till det eller om en del webbsidor börjat krångla med just Firefox. Har inget exempel i minnet men någon enstaka sida har inte fungerat alls.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Kan det vara så att MS ser läget med AI/Bing och vill trumma på så hårt de kan genom att använda Windows för detta? Förmodligen ingen högoddsare.

Ja, de gör ju en enorm push för Bing på alla håll de kan för närvarande.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Inget direkt nytt dom har gjort detta ett tag nu, dom byter ut Standard Browser lite då o då på Win10 och lägger en jävla genväg till Edge på skrivbordet jävla skräp Browser!

Jag kommer aldrig använda Edge eller någon Chromium Browser!

NEJ Firefox is the best browser!

Visa signatur

Livet är som ett buggigt spel! Man gör allt man kan men endå går det åt hellvete!

Permalänk
Medlem

Jag har inte märkt av något sådant. Inte privat i alla fall. På jobbet så är vi i princip tvingade att använda Edge till allt men där verkar det finnas ett avtal med Microsoft så inte riktigt jämförbart med detta. Annat än som referens till att de försöker få alla att använda Edge till allt, vilket är tråkigt eftersom Palemoon fortfarande är en bättre browser än allt annat skräp på marknaden idag där flikarna är ovanför adressfäktet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Jag måste, motvilligt, erkänna att nya Edge är en bra webbläsare.

Blir tvingad till Edge på jobbet, fungerar helt okej. Men det jäkla spammande upp i ansiktet om att byta till Edge får mig att vägra

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Oavsett hur bra Edge må vara nuförtiden så är det precis exakt dessa fasoner som får mig att undvika skiten så gott det bara går. Avråder dessutom samtliga personer i min närhet till att använda Edge om ämnet kommer upp av rena principen.

Permalänk
Medlem

Ja, Edge är en helt okej webläsare... Det är Chrome också. Samt många fler alternativ som finns. Det dräller av helt okej webläsare.

Men hörru Microsoft! Jag stannar nog kvar vid Firefox ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är inte bara smink och datainsamling. Edge är en egen fork av Chromium med Microsofts egna tillägg, precis som Chrome är för Google.

"Precis som" är väl att ta i lite sett till hur lika relationerna faktiskt är; Chromium är trots allt Googles projekt, och utvecklas dit Chrome vill gå. Men både Chrome och Edge är ju förstås Chromium-derivat.

Så det väl klart mer påtagliga skillnader i Edge jämfört Chrome<->Chromium som står varandra väldigt nära.
MS vill ju ha ett eget utseende, integrationer med egna tjänster, osv, men de följer ju Chromium nära för de vill ju inte behöva bekosta utvecklingen av en webbläsare igen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Om de visar reklam i operativsystemet borde det väl vara gratis? Nehepp, Microsoft vill både ha kakan och äta upp den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Ja, Edge är en helt okej webläsare... Det är Chrome också. Samt många fler alternativ som finns. Det dräller av helt okej webläsare.

Men hörru Microsoft! Jag stannar nog kvar vid Firefox ändå.

Alla webbläsare är Chrome, förutom Firefox och Safari. Så egentligen finns det bara tre webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Alla webbläsare är Chrome, förutom Firefox och Safari. Så egentligen finns det bara tre webbläsare

Chrome och Firefox är Safari på Iphone/Ipad. ; )

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Alla webbläsare är Chrome, förutom Firefox och Safari. Så egentligen finns det bara tre webbläsare

Ja för dom flesta webbläsare använder Chromium! Vilket är varför dom är skit jämfört Firefox! Folk är knäppa som kör tex Brave det är bara Chrome lite samma med dom andra.

Och med sjuka ändringar dom gjort/kommer göra med deras Add-ons så är finns bra ett alternativ! Firefox(och andra fork av Firefox) som har bättre Add-ons! Och Add-Blockers som fungerar!

Visa signatur

Livet är som ett buggigt spel! Man gör allt man kan men endå går det åt hellvete!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPION2000:

Ja för dom flesta använder Chromium! Vilket är varför dom är skit jämfört Firefox! Folk är knäppa som kör tex Brave det är bara Chrome lite samma med dom andra.

Och med sjuka ändringar dom gjort/kommer göra med deras Add-ons så är finns bra ett alternativ! Firefox(och andra fork av Firefox) som har bättre Add-ons! Och Add-Blockers som fungerar!

Äh, vad är det som är bättre med Firefox.? Inte mycket fel med Chromium. Har haft problem för vissa saker med Firefox, och det tar upp lika mycket ram minne också.

Brave är bara snäppet bättre än vanlig adblocker, lite enklare att blocka vissa scripts
och trackers

Permalänk
Medlem

Chrome är väl det sämsta alternativet av de tre idag? Menar då mellan Edge, Forefox och Google Chrome.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Chrome är väl det sämsta alternativet av de tre idag? Menar då mellan Edge, Forefox och Google Chrome.

I vilket avseende? Svaret beror väl på vad man vill optimera för.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Alla webbläsare är Chrome, förutom Firefox och Safari. Så egentligen finns det bara tre webbläsare

Vilken av dessa tre är Palemoon då? Trodde Goana var en egen motor

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.