Ethernet fortfarande överlägset Wifi

Permalänk
Medlem

Kör med kabel till datorerna (nya och gamla stationära) och körde det även till PS4:an när den användes. Nu är det wifi till allt annat (telefon, platta, tv m.m.), inklusive PS5:an.

Permalänk
Avstängd

WiFi på allt utom smågrejer som är alldeles vid routern, typ Hue-brygga, en Pie som gör lite olika saker och så.

Jag växlade helt över för sju år sedan när jag flyttade in i min nuvarande lägenhet. Jag hade något år innan dess lagt ganska mycket jobb på att dra kablar snyggt och praktiskt över min gamla lägenhet, och när jag kom till den nya så fanns det säkert ett par hundra meter nätverkskabel (i olika färger) som inte var dragen snyggt utan väldigt fult. Tejpad längs med golvlister, runt dörrkarmar och liknande, och det satt en switch innanför öppningen till vardagsrummet som bara hängde i kablarna och stod rakt ut från väggen/karmen. Jag blev trött på det och bara ryckte allt och slängde. Till saken hör att det är en hyresrätt så jag vill ju helst inte borra stora hål mellan rummen, dra kablar i väggarna eller så.

Sedan dess har det funkat ganska bra. Inga problem alls med laptops, konsoler, smart-TV, telefoner eller liknande. Den stationära var inte problemfri från start dock. Jag körde på ett trådlöst USB-nätverkskort till den vilket funkade några veckor och sen började det strula. Jag bytte till en bättre USB-adapter men samma sak upprepade sig. Läste på och tydligen kräver AC-WiFi emellanåt lite mer ström än vad en vanlig USB-port kan ge, så jag körde på en USB-hub med egen strömförsörjning, men problemet återkom ändå. Köpte en WiFi-extender som jag använde som ett nätverkskort (eller egentligen WiFi-ethernet brygga) vilket funkade bättre då den ju hade sin egen strömförsörjning. Tyvärr var den inte helt stabil utan började strula lite med mjukvaran, och ibland funkade inte viss lokal delning och så av någon outgrundlig anledning, efter ett par år. Till sist bytte jag till ett internt nätverkskort med externa antenner och sen har det funkat problemfritt.

För några månader sedan började vissa appar på teven att plötsligt tappa väldigt i bildkvalitet i korta perioder, typ några sekunder, jag misstänkte att det kunde vara något som tillfälligt störde det trådlösa nätet. Det var inte så i alla appar, men jag antog att de hanterar buffring på olika sätt. Så när jag såg en powerline-adapter på rea så köpte jag en för att få "kabelanslutning" mellan routern och TV-bänken. Den skulle stödja upp till gigabit och så. Köpte samtidigt en mindre gigabit-switch med tanken att koppla allt på TV-bänken till den. Tyvärr visade det sig att den toppade på 80 Mb/s ungefär så ganska begränsande. Stabiliteten kanske var bättre (eller inte), men det är svårt att avgöra för jag fick fortfarande samma dippar i bildkvaliteten. Så det handlade nog inte om mitt lokala nät och sannolikt inte om uppkopplingen heller då den är snabb och stabil.

Så för att sammanfatta så har det trådlösa fungerat väldigt bra och problemfritt så länge jag har haft hyfsad kvalitet på sakerna som kopplar upp sig. Inga stora krav på enheterna alls, men USB-nätverkskort är inte så bra enligt min erfarenhet, och ska man köra någon extender så är det bra om kvaliteten på den är hög, och powerline är inte bättre än WiFi, i alla fall inte i min lägenhet, utan mer ett alternativ om WiFi inte räcker långt nog eller så.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

WiFi på allt utom smågrejer som är alldeles vid routern, typ Hue-brygga, en Pie som gör lite olika saker och så.

Jag växlade helt över för sju år sedan när jag flyttade in i min nuvarande lägenhet. Jag hade något år innan dess lagt ganska mycket jobb på att dra kablar snyggt och praktiskt över min gamla lägenhet, och när jag kom till den nya så fanns det säkert ett par hundra meter nätverkskabel (i olika färger) som inte var dragen snyggt utan väldigt fult. Tejpad längs med golvlister, runt dörrkarmar och liknande, och det satt en switch innanför öppningen till vardagsrummet som bara hängde i kablarna och stod rakt ut från väggen/karmen. Jag blev trött på det och bara ryckte allt och slängde. Till saken hör att det är en hyresrätt så jag vill ju helst inte borra stora hål mellan rummen, dra kablar i väggarna eller så.

Sedan dess har det funkat ganska bra. Inga problem alls med laptops, konsoler, smart-TV, telefoner eller liknande. Den stationära var inte problemfri från start dock. Jag körde på ett trådlöst USB-nätverkskort till den vilket funkade några veckor och sen började det strula. Jag bytte till en bättre USB-adapter men samma sak upprepade sig. Läste på och tydligen kräver AC-WiFi emellanåt lite mer ström än vad en vanlig USB-port kan ge, så jag körde på en USB-hub med egen strömförsörjning, men problemet återkom ändå. Köpte en WiFi-extender som jag använde som ett nätverkskort (eller egentligen WiFi-ethernet brygga) vilket funkade bättre då den ju hade sin egen strömförsörjning. Tyvärr var den inte helt stabil utan började strula lite med mjukvaran, och ibland funkade inte viss lokal delning och så av någon outgrundlig anledning, efter ett par år. Till sist bytte jag till ett internt nätverkskort med externa antenner och sen har det funkat problemfritt.

För några månader sedan började vissa appar på teven att plötsligt tappa väldigt i bildkvalitet i korta perioder, typ några sekunder, jag misstänkte att det kunde vara något som tillfälligt störde det trådlösa nätet. Det var inte så i alla appar, men jag antog att de hanterar buffring på olika sätt. Så när jag såg en powerline-adapter på rea så köpte jag en för att få "kabelanslutning" mellan routern och TV-bänken. Den skulle stödja upp till gigabit och så. Köpte samtidigt en mindre gigabit-switch med tanken att koppla allt på TV-bänken till den. Tyvärr visade det sig att den toppade på 80 Mb/s ungefär så ganska begränsande. Stabiliteten kanske var bättre (eller inte), men det är svårt att avgöra för jag fick fortfarande samma dippar i bildkvaliteten. Så det handlade nog inte om mitt lokala nät och sannolikt inte om uppkopplingen heller då den är snabb och stabil.

Så för att sammanfatta så har det trådlösa fungerat väldigt bra och problemfritt så länge jag har haft hyfsad kvalitet på sakerna som kopplar upp sig. Inga stora krav på enheterna alls, men USB-nätverkskort är inte så bra enligt min erfarenhet, och ska man köra någon extender så är det bra om kvaliteten på den är hög, och powerline är inte bättre än WiFi, i alla fall inte i min lägenhet, utan mer ett alternativ om WiFi inte räcker långt nog eller så.

Längden på ditt inlägg talar emot det du vill framföra. Man kan slippa all den här skiten genom att bara göra en bra kabeldragning en gång. Det är inte svårt och resultatet blir perfekt för all framtid, eller tills 10GbE inte räcker längre.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Får ut 400/100 på både wifi och kabel. Routern sitter 5 meter bort, så kanske inte så konstigt. Netgear Nighthawk

Visa signatur

i7-2600K @ 3,40GHz, GTX 960, 32GB RAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aphex:

Längden på ditt inlägg talar emot det du vill framföra. Man kan slippa all den här skiten genom att bara göra en bra kabeldragning en gång. Det är inte svårt och resultatet blir perfekt för all framtid, eller tills 10GbE inte räcker längre.

Eller tills man vill flytta på datorn, eller man byter bostad.

Poängen med mitt inlägg är att Wifi funkar bra och duger för typ allt idag, bara man inte snålar för mycket på grejerna, och det inte begränsar ens hastighet i onödan. Hade jag haft gigabit-uppkoppling så hade det känts rätt dumt att inte kunna nyttja den exempelvis, å andra sidan duger mina 250 mbit rätt bra för mig, och då är aldrig mitt nät flaskhalsen.

Permalänk
Rekordmedlem

Vill man ha bra wifi så behöver man självklart också kablar för att kunna montera accesspunkter i varje rum.
Ungefär som att bra mobildatanät är beroende av att det finns fiber för att koppla ihop dem, Radioteknik fungerar bättre ju lägre effekt och kortare sträcka man kan använda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vill man ha bra wifi så behöver man självklart också kablar för att kunna montera accesspunkter i varje rum.
Ungefär som att bra mobildatanät är beroende av att det finns fiber för att koppla ihop dem, Radioteknik fungerar bättre ju lägre effekt och kortare sträcka man kan använda.

Är din definition av ett rum lika med storleken av en fotbollsplan? ...och hur definierar du ett bra Wi-Fi, är det i klass med att tillfredsställa ett fyllt Tele2 Arena? Anledningen till att jag frågar är för att jag inte riktigt känner igen mig i det du skriver här hemma i vår familjelägenhet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sysop:

Är din definition av ett rum lika med storleken av en fotbollsplan? ...och hur definierar du ett bra Wi-Fi, är det i klass med att tillfredsställa ett fyllt Tele2 Arena? Anledningen till att jag frågar är för att jag inte riktigt känner igen mig i det du skriver här hemma i vår familjelägenhet.

Det finns accesspunkter som är tänkta för en fotbollsplan eller arena men det jag främst menar är att man inte ska använda radio genom väggar eller andra hinder.
Själv bor jag utan grannar inom radioräckvidd så jag har bra förutsättningar för wifi men jag kör äbdå helst kablat så att det som tvingas använda wifi får bästa förutsättningar och det finns ju annat som också använder ismbanden så det är bara dumt att använda wifi till saker där det inte är tvunget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det finns accesspunkter som är tänkta för en fotbollsplan eller arena men det jag främst menar är att man inte ska använda radio genom väggar eller andra hinder.
Själv bor jag utan grannar inom radioräckvidd så jag har bra förutsättningar för wifi men jag kör äbdå helst kablat så att det som tvingas använda wifi får bästa förutsättningar och det finns ju annat som också använder ismbanden så det är bara dumt att använda wifi till saker där det inte är tvunget.

Tja, man kan ju också se det som att det är dumt att lägga en massa jobb på något som inte gör någon skillnad alls i praktiken.

Jag har massa nät runtom lägenheten så 2,4 Ghz är bara att glömma, likväl funkar det utmärkt med en hyfsad router till hela lägenheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns accesspunkter som är tänkta för en fotbollsplan eller arena men det jag främst menar är att man inte ska använda radio genom väggar eller andra hinder.
Själv bor jag utan grannar inom radioräckvidd så jag har bra förutsättningar för wifi men jag kör äbdå helst kablat så att det som tvingas använda wifi får bästa förutsättningar och det finns ju annat som också använder ismbanden så det är bara dumt att använda wifi till saker där det inte är tvunget.

Vi har massa grannar och minst lika många närliggande nät och det fungerar tillfredställande för oss, därav lite svårt att ta till mig det sa.

Permalänk
Medlem

Kör trådat till datorn, tvn, home assistent och ps5. Resten i hushållet kör trådlöst.

Permalänk
Medlem

Radio enbart för mobila enheter och nödfall, sladd till allt annat.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Trådlös fiber lär du få vänta länge på...

Den som väntar på något gott..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av squix:

Den som väntar på något gott..

Detta är kanske menat som sarkasm, men om inte så är ju fiber en typ av kabel liksom. Fiber kan per definition inte vara trådlös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Detta är kanske menat som sarkasm, men om inte så är ju fiber en typ av kabel liksom. Fiber kan per definition inte vara trådlös.

🙂 Jag var inte så seriös i första inlägget eftersom det föll på sin egen orimlighet

Permalänk
Medlem

Ethernet till allt förutom surfplatta och mobil.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av squix:

🙂 Jag var inte så seriös i första inlägget eftersom det föll på sin egen orimlighet

Jo absolut, men rätt många personer, även kunniga inom tekniska saker (dock inte nätverk eller så förstås), kanske inte alls förstår det.

Permalänk
Medlem

Jag är lite skadad av mitt jobb skulle man kunna säga. Jag tror på en rätt enkel filosofi. Allt som kan köra kabel ska köra kabel, allt annat wifi. Det innebär att om smart-TV:n, exempelvis, ska kopplas upp och den har ett ethernet uttag, då ska den köra över detta och inte "skita ner" mitt wifi.

I de allra flesta fall där man hör någon säga att de "inte har möjlighet" att dra kablar i sitt hem, så beror det på rätt ofta på lathet/okunskap eller att man inte vill göra jobbet som krävs. Jag fattar de, men då får man leva med att man inte får sakerna att prestera så optimalt som möjligt.

Jag ser inte att jag kommer någonsin ändra inställning. Åtminstone i många år framöver så kommer nog kabel vara min go to. Det är även säkrare än wifi om man nu vill dra på sig foliehatten här

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Senaste jobben har man envisats med att det är "billigare" med whyfhy även till dockningsstationer och annan fast utrustning.

Med tanke på hur mycket tid m,an lagt på felsökning och konfig av det trådlösa näten kan jag konstatera att vi fortfarande inte är där.

När man har alla arbetsplatser trådlösa så finns det generellt för mycket störningar till konferensrum med flera platser där folk generellt inte kopplar upp sig.

Med tanke på att många springer runt med 2 mobiler, smartklocka som även de ska koppla upp sig så ser man begränsningarna.

Typiskt påfund av IT-chefer med låg teknikmognad som tror att man kan spara pengar med whyfy istället för trådat nät.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AppendixSE:

Senaste jobben har man envisats med att det är "billigare" med whyfhy även till dockningsstationer och annan fast utrustning.

Med tanke på hur mycket tid m,an lagt på felsökning och konfig av det trådlösa näten kan jag konstatera att vi fortfarande inte är där.

När man har alla arbetsplatser trådlösa så finns det generellt för mycket störningar till konferensrum med flera platser där folk generellt inte kopplar upp sig.

Med tanke på att många springer runt med 2 mobiler, smartklocka som även de ska koppla upp sig så ser man begränsningarna.

Typiskt påfund av IT-chefer med låg teknikmognad som tror att man kan spara pengar med whyfy istället för trådat nät.

Det är inga problem att köra wifi sista biten till klienterna, för bärbara kan det tom vara stabilare än att hålla på och växla mellan trådat/trådlöst när man pluggar i och ur dockan. Men det förutsätter att man planerar lite och gör det på ett vettigt sätt. Till exempel lagom tätt med accesspunkter på låg effekt, bara 5Ghz och

Citat:

2 mobiler, smartklocka

sånt här trams på ett separat nät.

Hur menar du att det blir störningar till konferensrum?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av pskjonte:

Byte ut allt mot trådlöst i fjol i samband med byte av router till WiFi 6.

Får ut 250mbit till datorn, vilket även är max för mitt fiber, så tycker det är kanon att slippa kablarna.
PS5, Xbox , LG TV med Plex, allt går trådlöst.

Inte upplevt några störningar vad jag märkt iallafall.
Från att vara "bara kabel duger" har jag blivit positivt överraskat sen WiFi 6 kom.

Kör en TP Link Ax5xxx router.

Samma här, körde allt trådat innan när jag använde min Telenor router som wifi. Allt var katastrof dåligt med väldigt varierande hastighet. Nu köpte jag Tplink Omada ax5400 och det bara fungerar precis överallt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av radx:

Jag är lite skadad av mitt jobb skulle man kunna säga. Jag tror på en rätt enkel filosofi. Allt som kan köra kabel ska köra kabel, allt annat wifi. Det innebär att om smart-TV:n, exempelvis, ska kopplas upp och den har ett ethernet uttag, då ska den köra över detta och inte "skita ner" mitt wifi.

I de allra flesta fall där man hör någon säga att de "inte har möjlighet" att dra kablar i sitt hem, så beror det på rätt ofta på lathet/okunskap eller att man inte vill göra jobbet som krävs

Eller så bedömer man att det är helt onödigt och inte gör någon som helst skillnad.

Citat:

Jag fattar de, men då får man leva med att man inte får sakerna att prestera så optimalt som möjligt.

Men vad är optimalt? Är inte det optimala det som ger det man behöver med så liten insats som möjligt?

Citat:

Jag ser inte att jag kommer någonsin ändra inställning. Åtminstone i många år framöver så kommer nog kabel vara min go to. Det är även säkrare än wifi om man nu vill dra på sig foliehatten här

Ja ok, har man foliehatt (stanniol då, aluminium hjälper inte) så har man ju kanske ett argument för att inte använda WiFi, inte baserat i något verkligt dock.

Men säkerhetsmässigt är det absolut en skillnad. Men så länge man har hyfsat moderna grejer och inte medvetet sänker säkerheten så är det sällan något problem man som vanlig privatperson behöver oroa sig för.

Skrivet av AppendixSE:

Senaste jobben har man envisats med att det är "billigare" med whyfhy även till dockningsstationer och annan fast utrustning.

Med tanke på hur mycket tid m,an lagt på felsökning och konfig av det trådlösa näten kan jag konstatera att vi fortfarande inte är där.

När man har alla arbetsplatser trådlösa så finns det generellt för mycket störningar till konferensrum med flera platser där folk generellt inte kopplar upp sig.

Med tanke på att många springer runt med 2 mobiler, smartklocka som även de ska koppla upp sig så ser man begränsningarna.

Typiskt påfund av IT-chefer med låg teknikmognad som tror att man kan spara pengar med whyfy istället för trådat nät.

Det trådlösa nätet på mitt jobb har en del problem, inte för att det är trådlöst utan att för att de gör katastrofala inställningar på grund av några säkerhetspolicys som är dumma. Vi har således satt upp vårt eget trådlösa nät som funkar helt perfekt (och fortfarande säkert) då det undviker deras skit, och man behöver bara koppla upp sig på det kassa nätet för att tidrapportera. Sen förstås ett helt separat nät för saker som inte ska ha access till vårt intranät, Azure och liknande, för mobiler, folks privata enheter och så.

Permalänk

Kör alltid ethernet på stationära, vill ha max samt stabilast prestanda (med CAT6 nätverkskabel).

Övriga enheter trådlöst, har placerat routern hyfsat centralt och inga problem med signalstyrka i sovrum eller vardagsrum när det är streaming som gäller. Vinnande koncept hemma hos mig iallafall. 👍

Permalänk
Medlem

Stationära datorn körs det trådat till, men den bärbara och spelkonsolerna körs på wifi.

Visa signatur

>>> Rigg: FD Define Mini | Corsair HX750 | Asrock Z270M Pro4 | i5 6600k | Cooler Master Hyper 212 | 2x8GB Corsair Vengeance CL16 3000Mhz | MSI RTX2060 AERO 6GB | Samsung 830 256GB | Seagate 1TB SSHD <<<

Spela så mycket du orkar, och helst lite till ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Eller så bedömer man att det är helt onödigt och inte gör någon som helst skillnad.
Men vad är optimalt? Är inte det optimala det som ger det man behöver med så liten insats som möjligt?
Ja ok, har man foliehatt (stanniol då, aluminium hjälper inte) så har man ju kanske ett argument för att inte använda WiFi, inte baserat i något verkligt dock.

Men säkerhetsmässigt är det absolut en skillnad. Men så länge man har hyfsat moderna grejer och inte medvetet sänker säkerheten så är det sällan något problem man som vanlig privatperson behöver oroa sig för.
Det trådlösa nätet på mitt jobb har en del problem, inte för att det är trådlöst utan att för att de gör katastrofala inställningar på grund av några säkerhetspolicys som är dumma. Vi har således satt upp vårt eget trådlösa nät som funkar helt perfekt (och fortfarande säkert) då det undviker deras skit, och man behöver bara koppla upp sig på det kassa nätet för att tidrapportera. Sen förstås ett helt separat nät för saker som inte ska ha access till vårt intranät, Azure och liknande, för mobiler, folks privata enheter och så.

Onödigt tror jag väldigt få här skulle hålla med dig om. Så länge kostnad och investering av tid står någorlunda i balans. Men det är ju något som får vara upp till var och en att avgöra. Personligen är jag en av de som sitter med 10G lan hemma och 10G på allt på jobbet. Det är aldrig en nackdel med snabbare imho.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av radx:

Onödigt tror jag väldigt få här skulle hålla med dig om. Så länge kostnad och investering av tid står någorlunda i balans. Men det är ju något som får vara upp till var och en att avgöra. Personligen är jag en av de som sitter med 10G lan hemma och 10G på allt på jobbet. Det är aldrig en nackdel med snabbare imho.

Att det är snabbare är förstås ingen nackdel, men att utrustningen kostar mycket mer är ju det exempelvis, och att behöva dra en massa kablar också.

Frågan är ju om det gör någon nytta? Flyttar man stora mängder data över sitt lokala nät kan det absolut vara det, men de flesta gör ju inte det. WiFi ligger ju idag ungefär på samma hastighet som Gbit så räcker det med den hastigheten så räcker WiFi. Att gå över det är fortfarande rätt dyrt och det är extremt ovanligt att ha snabbare än Gbit mot internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och som vanligt är den stora skaran som styr och utvecklingen av ethernet går skittrögt. Alltså jag vill idag inte ha 1GBit erhernet på nya dyra prylar där dataöverföringshastigheten är en flaskhals.
Och tvtillverkare säger skit ner dig, för 100 Mbit/s är fullt tillräckligt för helt nya 30 000kr tvapparater.

Vissa tekniksaker utvecklas så otroligt sakta. För vanligt folk har så otroligt låga krav.

Detsamma med routrar och nas, inom "konsumentklass" är nästa alla skit för en som kör ethernet och har lite högre krav än 1Gbe.

Men köp inte konsumentdyngan då utan köp ordentliga prylar, ser inte ens vad problemet är?

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Det viktigaste är ju ändå att man kör med guld-pläterade radiovågor till sitt wifi, då kommer det gå snabbast!

Permalänk
Skrivet av ponutz:

Kör kabel till de som räknas; filserver, workstation och till mediastationen för att minimera hack när jag tittar på film med hög upplösning. Kör 4k och trådat är att föredra.
Pga byte till 10000/10000 blev jag tvungen att uppgradera nätverkskorten i två och köpa en 10G-switch. Ouch! Blev merkostnader på mellan 7 och 9000 pga detta, men det är så värt det.
Har ca 9200/9200 i snitt när jag testar med ookla och det är jag nöjd med. Svårt att komma upp i den farten när man laddar ner stora filer från usenet tex men strax under 500 Mb/s får duga. Det flaskar någonstans; inte diskarna för jag läser och skriver i över 3000Mb/s, så jag gissar att det är servrarna jag har kontakt med som begränsar.

När jag betalar 230:- mindre per månad än mitt 250/100 från Telia kostade och får närmare 40 gånger hastigheten, så gnäller jag inte.
Mobiler, laptops och plattor får gå på wifi, men jag har 5 eller 6 så det går snabbt där med.

Låter mer som skryt faktiskt Gissar att du bor i hus och kör med Bahnhof?

Permalänk
Medlem

Svårighet att hitta prisvärda produkter för 10Gb

Skrivet av Dinkefing:

Låter mer som skryt faktiskt Gissar att du bor i hus och kör med Bahnhof?

Haha, ja så klart jag skryter! Men det får du/ni leva med för det är inte bara skryt utan en del fakta/allvar också, eftersom det är grejer som kanske inte alla tänker på innan de beställer Bahnhof-abonnemanget, så det kan vara värt att tänka igenom det innan.

Även om abonnemangskostnaden går ner och hastigheten upp, så kostar switchar, kablar, nätverkskablar och nätverkskort en hel del, bara en enda switch landade mig på nästan 4000:- och nätverkskorten nästan 1200:- / st (2 st).
Sen kanske man måste köpa SFP till RJ45-omvandlare eller tvärtom och de är också dyra, minns inte exakt men då kostade de 700-900:- / st.

Sedan - nu har jag legat uppe på lite över 650MB/s ett tag - och då får man se till att man har diskar som klarar hastigheten också, dvs. inte mekaniska diskar. Men det är nog ingen här som förlitar sig på de numera..

Så, även om du har lagt en efter din skamlösa anklagelse om att jag skryter så hoppas jag att jag gett någon en tankeställare.

Nu finns det ju moderkort med 10GB standard-anslutning så där sparar man ju en del pengar om man ska bygga ny burk, men jag letar fortfarande som en tok efter en hyfsat billig 10GB-switch - någon som känner till en modell så säg till.

Har inte speciellt höga krav på den, mer än att den ska ha 4-5 anslutningar, varje port utöver in-porten ska kunna leverera 10GB separat. Ska ha den till mediaberget med mediaspelare, tv, receiver.

Kan nog lösa det på ett annat sätt, och det är att ta en kabel direkt från routern och dra till mediaspelaren. Det blir en extra kabel men det är definitivt enklare och billigare än att köpa en switch, och så får jag 10Gb direkt från routern utan några steg mellan.

TV och receiver klarar sig fint med lägre hastighet men det här är nog, när jag tänker efter, den bästa (åtminstone billigaste) lösningen som ger bäst slutresultat. MEN, jag tar ändå oavsett emot bra tips på switchar som klarar 10Gb på minst 4 portar.