Permalänk
Entusiast
Skrivet av GooGeL:

Vad är det för fläktar?

Det var ett ultimat chassi i alla fall för vattenkylning. Inge onödigt bös.

be quiet silent Wings 3 är fläktarna, corsair 1000d är chassit. Modifierat en aning genom att borra bort HDD-bur samt borra lite för pass through och gjort en egen hållare för reservoarer/pumpar

Permalänk
Medlem

Luftkylning.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av darrenj:

OMGS!!!

Men.. jag är redan utråkat på mitt build.. söker ny spänning

Bygg nytt! Halva nöjet är ju byggnation

Permalänk
Medlem

Har kört custom vatten i drygt 15år. Gick nyligen över till luft då jag inte orkar underhålla det längre. Valde tyvärr en alldeles för svag luftkylare som väsnas på tok för mycket.

Permalänk
Medlem

Rätt enkelt men så komplicerat

Oavsett om man kör vatten eller luft så är det i slutändan ändå lyft som kyler. Så har man mycket utrymme så är vanlig stor kylare bästa lösningen så länge de inte ska va så tyst som möjligt. Men är det trångt och ska va någorlunda tyst måste man flytta värmen fort men tyst och då är vatten med alkohol en bra lösning så man kan kyla en mycket större yta men här tillkommer en dal jobbiga moment. Det kräver under håll och väljer man fel saker så kan följderna bli riktigt tråkiga. Blanda aldrig aluminium och koppar komponenter de bryter ner varandra. Custum loop är inte så dyrt över tid men varje vatten block till gpu är väldigt dyra 1000 och uppåt på nått som redan har kylare men vill man skruva så är vatten kylning ett bra projekt man får skruva även om man inte vill då man måste kolla vatten kanalerna på kylarbloccken då det kan bildas alger och annat så som oxidation så länge det inte är transparent.
Kör idag på 40-60 grader med fläckar på 25% för ett min itx bygge gtx1080 Ryden 2700x som drivs av ett klent SFX 450w och kyls av en radiator 240x60mm i 5 år nu dax för skölja systemet och kolla vätskenivån igen lite som en bil besiktning. Hadde jag valt luft skulle det fungerat med den lådan jag byggt som är i plexi glas

Permalänk
Medlem

Custom loop kan väl vara vettigt om man vill överklocka eller tycker det är roligt att bygga. I övrigt är en tornkylare oslagbar, du får en i princip odödlig kyllösning för någon hundralapp som möjligtvis presterar någon procent sämre än en high-end-aio som kostar 5-10ggr mer och kommer gå sönder betydligt snabbare.
Om jag inte hade fått med en AIO i mitt senaste paketköp här från sweclockers så hade jag aldrig i mitt liv valt att köpa en och min 10 år gamla evo 212 hade fått kämpa vidare i mainriggen.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Alltså jag har ju haft aio i några datorer men poängen som många ger med att det ska vara tyst med vatten köper jag inte.
Även en custom loop kräver ju fläktar samt du får även en pump som låter.
Min erfarenhet av datorer med fläktar som trycker luft genom en radiator är att dom för det mesta låter mer än exempelvis ett noctua torn + ett tre fläktars grafikkort... Det är bara när man maxar grafikkortet som en custom loop blir uppenbart tystare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cheesen:

Alltså jag har ju haft aio i några datorer men poängen som många ger med att det ska vara tyst med vatten köper jag inte.
Även en custom loop kräver ju fläktar samt du får även en pump som låter.
Min erfarenhet av datorer med fläktar som trycker luft genom en radiator är att dom för det mesta låter mer än exempelvis ett noctua torn + ett tre fläktars grafikkort... Det är bara när man maxar grafikkortet som en custom loop blir uppenbart tystare.

Jo precis. Fördelen med vatten är ju att vattnet har en utjämnande effekt, vilket för ljudet innebär att fläktarna håller sig mer stadiga i hastigheten. Det händer ju ibland med luftkylning, framför allt på grafikkorten, att de pendlar mellan olika varvtal och därmed olika ljud vilket ju de flesta tycker är rätt mycket mer irriterande än samma ljud konstant. Och man kan förstås flytta värmen till en bättre plats och på så sätt ha fläktar som är bättre placerade och så.

Permalänk
Medlem

svarade fläktar så jag säger vad jag kör : Noctua DH 15s

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Jag använder en custom vattenkylning och den har från dag ett varit sämre för CPU än AMDs standardkylare. (Värdelös termisk koppling mellan kylblock och vatten.)
Kommer byta till vanlig tornkylare så fort ekonomin tillåter.

Permalänk
Medlem

Då har du gjort nåt fel nånstans, inte chans att AMDs originalkylare är bättre än custom loop.

Visa signatur

Lian Li V3000+ Intel 14900K Alphacool Core 1 Aurora Asrock Z790 Nova Wifi Asus RTX 4090 TUF Corsair Vengeance DDR5 7200 32 Gb, Razer Blackshark V2 Pro Be Quiet Dark Power Pro 1200W Custom loop EK XTOP Revo Dual D5 EK-Quantum Vector² Strix Quantum Surface 3 X 480 + 360 + 140+240 X-flow Push/Phobya Supernova 1260 990 Pro 2 tb 3 x 980 Pro 1 tb Raid 0 LG 34GN850-B

Permalänk
Medlem

AIO med en, två eller tre fläktar

Jag har en i9 9900K och testat AIO med en, två och tre fläktar. AIO med en eller två var sämre en en vanlig kvalitativ CPU-flåkt. Först när jag använde AIO med tre fläktar sjönk temperaturen avsevärt.

Visa signatur

Intel Core i9-9900K @ 4.7 GHz // ASUS TUF 3080 OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glennswe:

Då har du gjort nåt fel nånstans, inte chans att AMDs originalkylare är bättre än custom loop.

Den är betydligt bättre än mitt EK-Velocity CPU-block.

Permalänk
Medlem

Jag har både Velocity 1 och 2 plus Direct Die. Riktigt bra block men, man måste vara noga med kontakten mellan block och cpu. Har varit med om att man måste justera med andra skruvar osv för att få bra kontakt. Jag vet det är mycket pyssel men, det är ju därför jag bygger och fixar också. Lycka till ändå med luftkylningen, som många säger, säkert och bra, men en del jobb.

Visa signatur

Lian Li V3000+ Intel 14900K Alphacool Core 1 Aurora Asrock Z790 Nova Wifi Asus RTX 4090 TUF Corsair Vengeance DDR5 7200 32 Gb, Razer Blackshark V2 Pro Be Quiet Dark Power Pro 1200W Custom loop EK XTOP Revo Dual D5 EK-Quantum Vector² Strix Quantum Surface 3 X 480 + 360 + 140+240 X-flow Push/Phobya Supernova 1260 990 Pro 2 tb 3 x 980 Pro 1 tb Raid 0 LG 34GN850-B