Helgsnack: Radikala datoråsikter du brinner för

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Tangentbord med scissor-brytare är sjukt mycket skönare att skriva på än mekaniska diton.

Permalänk
Medlem

Windows Phone > android + ios

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Mekaniska brytare (typ Cherry MX och liknande kloner) på tangentbord är bättre än allt annat.

Skrivet av JonasT:

Tangentbord med scissor-brytare är sjukt mycket skönare att skriva på än mekaniska diton.

Nej nu jäv......

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

En är skarp och lätt att se på, de andr skärmarna (varav en klassas som toppskärm än idag) är pixliga grötiga röror som bara gör ont i ögonen i jämförelse

Datorskärmar generellt har för låg PPI. Fattar inte varför tillverkarna inte fattar det. Finns några icke mac laptops som kör hög PPI men...

Det borde finnas massor av pengar att hämta här.

Permalänk
Medlem

Apple blev ointressant i slutet av 90-talet. DreamCast var den sista intressanta spelkonsolen.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

Begränsa effektuttaget för persondatorer till 5 watt. Mer prestanda genom ökad effekt gynnar Wirth's law - att exempelvis word blir mer prestandatörstigt utan motsvarande nytta, vilket leder till e-waste. När snart allt ändå körs i en webbläsare istället för native så kan det väl inte bli mer prestandatörstigt förhoppningsvis.

Varje gång jag öppnar ett program eller en webbsida räknar jag alltid sekundrarna:
3 sekunder innan drive.google.com hade laddat klart.
4 sekunder för gmailen (deras animation tar majoriteten av tiden där).
22 sekunder nu för pycharm att starta & öppna senaste projektet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JonasT:

Tangentbord med scissor-brytare är sjukt mycket skönare att skriva på än mekaniska diton.

Var den punkten jag tänkte ta upp också hehe.

Testade mekaniskt något år men blev inte rikrigt nöjd. Har gått över till Logitech MX keys vilket är en fröjd.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spretcher:

Windows Phone > android + ios

Håller med! Eller åtminstone Windows Mobile.
Tänk om det kunde släppas en ny..

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Finns inget bättre system än Windows 7

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tina Gerson:

Datorskärmar generellt har för låg PPI. Fattar inte varför tillverkarna inte fattar det. Finns några icke mac laptops som kör hög PPI men...

Det borde finnas massor av pengar att hämta här.

För att operativsystem inte hanterar hög ppi.
Jag funderade att byta min 27 1440p till 32 1440p för att få upp text storleken utan att behöva använda skalning.
Skalning ger suddig bild och ui i många program och hemsidor slutar vara funktionella.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Raytracing är nästintill betydelselöst jämfört med högsta möjliga geometriska detaljnivå.

Permalänk
Medlem

Sett till priset så var FX5200 en finurlig och rolig GPU som man kunde stoppa in i gamla officedatorer etc pga PCI-varianter.

Macdebatten "kult", "töntig" "cool" "o-cool" är extremt tråkig för utgångspunkterna är puckade. De är en större tillverkare som sticker ut med sina strategier ibland. De har lyckade och mindre lyckade produkter. Det är logiskt att ibland landa i att en appleprodukt gör jobbet bäst, och ibland motsatsen.

Framerate-limiter är bra, sparar ström och är lindrigare mot grafikkortet. Ger dessutom en "boost"-effekt i klockfrekvens om ett spel exempelvis kommer in i ett tillfälligt parti som är tyngre att rendera. Att LTT kan uppmäta värre latens borde bara spela roll för en klick toppspelare, men problemet är ju att alla 20-åringar tror det det är dem det handlar om när man säger så.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Ultrawide är skräp. Ge mig flera skärmar bredvid varandra istället!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Var den punkten jag tänkte ta upp också hehe.

Testade mekaniskt något år men blev inte rikrigt nöjd. Har gått över till Logitech MX keys vilket är en fröjd.

MX keys är det absolut bästa tangentbord jag provat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

För att operativsystem inte hanterar hög ppi.
Jag funderade att byta min 27 1440p till 32 1440p för att få upp text storleken utan att behöva använda skalning.
Skalning ger suddig bild och ui i många program och hemsidor slutar vara funktionella.

Nja, har man tillräckligt hög ppi så blir det bra. Apple löser det ju bra tex. Och alla andriodtelefoner.

Inte ens windows är ju katastrof. Sen finns det väl gamla program som har problem men det får väl utvecklarna fixa isåfall.

Permalänk

- Apple är IT-varumärkenas Rolex-klockor: du betalar alltid mer för varumärket än den faktiska produkten/tjänsten.

Mvh,
WKL.

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>

Permalänk
Medlem

Folk som köper skit och därefter funderar på varför det inte fungerar.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Windows 12 borde vara en linuxdist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Jobbet kör Windows ME på stämplings datorerna, funkar helt ok.
Datorerna är från den eran med.

Tänker call bullshit på den.
De kanske kör typ XP embedded/PoS eller 98SE, annars så fungerar de inte "helt ok" eftersom ME inte är en stabil version av Windows, utan dör av sig själv när uptime blir för lång.

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Beror ju på va för laptop man köper.

Laptops är bra till att ladda ned biosen och eller windows image. When all else f_cks up

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Windows för desktop peakade med 2000.

Man kan tydligt se det i den här grafen som visar att 2000 är det mesta Windows man kan få på sin desktop:

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av darrenj:

Laptops är bra till att ladda ned biosen och eller windows image. When all else f_cks up

En PC har man ju inte jag hade en laptop med dubbla 980M och desktop CPU prestera sjukt nice!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristofferC:

Ultrawide är skräp. Ge mig flera skärmar bredvid varandra istället!

Kan hålla med om att 32:9 är lite väl överdrivet. Men jag har nyligen uppgraderat från 16:9 till 21:9 och måste säga att jag hittat sweetspot. De få extra cm man får ger otroligt mycket mer arbetsyta där man annars skulle haft en dubbel bezel som skymmer.

Min nuvarande screen layout är 34" 3440x1440 i center. På vardera sida har jag två 27" 1440x2560 (portrait) och en stacked 27" 2560x1440 (landscape) ovanför 34" i center.

Visa signatur

THINKPAD X280 ARCH
DEFINE S | I5 8600K | AP-Z370P | 32GB | GTX 1080
DEFINE 7 XL | I5 7600K | GA-Z270N | 64GB | 4x18TB
MX3S | KEYCHRON Q1V2 | P3421W + XF270H + XF270H
OLED65C1 + OLED55B7 | STRDH790 | KLIPSCH 5.1.4 | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Elitism har alltid funnits, och var lika skadligt för forumet då som nu.

Jag lägger ingen värdering i det, jag bara konstaterar fakta. Den tekniska nivån sjunker med åren.

Skrivet av jockos:

Windows för desktop peakade med 2000.

Man kan tydligt se det i den här grafen som visar att 2000 är det mesta Windows man kan få på sin desktop:
<Uppladdad bildlänk>

Jag håller med fullständigt. Jag körde det så länge jag kunde och höll mig från XP så länge det var möjligt. XP var oanvändbart fram till X64-SP2.
Win2k är det bästa windows för sin tid som MS någonsin släppt.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Att dagens generation mjukvaruutvecklare är sjukligt rastlösa och förändringsberoende själar som förändrar för förändringens skull, oavsett om det medför förbättring eller försämring.

Allt är UX:arnas fel. Ett helt skrå av dårar som måste möblera om hela systemet stup i kvarten för att kunna motivera sina hutlösa löner.

/Bakåtsträvande utvecklare

(Disclaimer. Det finns bra UX:are. Problemet är om de blir för många relativt till mjukvaran de jobbar med. Då tenderar vissa av dem, särskilt nyexade, att gå bananas.)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Vi borde generellt ha fyrkantiga skärmar. Det är helt vansinnigt både för spel och produktivitet att allt ska vara så extremt utdraget.

Webbinnehåll är i stort sätt vertikalt organiserat och man tjänar inget på fullt med död yta vid sidorna. Mer fyrkantiga aspekter hade hjälpt med problemet att taskbars i operativsystem, webbläsare och andra program normalt är horisontella och därmed äter av det begränsade vertikala utrymmet.

Även film och spel överdriver utdragningen mot kanterna på tok för mycket. Mänsklig syn är bara lite bredare än högre, och knappast i närheten lika förvriden som moderna filmer. Söker jag på en screenshot från ett FPS spel på nätet så får jag en vy där spelaren inte ens kan se marken närmare än 5-6 meter framför hen. Det är inte så personer faktiskt ser världen!

Håller nästan med. Skärmar skall vara i formatet 1:1.618, dvs gyllene snittet. 16:10 är väldigt nära och får godkänt.

Skrivet av Rouge of Darkness:

att win 7 "var mer poppis" beror väl på att det bara är en modifierad vista kärna så drivare och allt som fanns till vista var kompatibla från början även till win 7.

Vista tog bort hårdvaruacceleration av gammal 2D-grafik, och 7 fixade det igen. Jag är övertygad att detta var den viktigaste förbättringen i Win 7. Många har ett gammalt udda program som är illa kodat men funkar. Med Vista känns detta program helt plötsligt segt. Detta, taskiga drivrutiner (speciellt från Nvidia) och allmänt inkompatibla program för att alla trodde att MS skulle försena släppet en gång till var skälet att Vista fick ett sånt katastrofalt mottagande.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

1.Dyra datorer cpu och gpu var och en för sig. Dyrt för ena normalt för den andra meningslös diskussion.
2.Ultrawidescreen skärmar onödigt trams för någon och himmelriket för någon annan. Ex någon som jobbar med produktiva saker och multitaskar mm. Även här meningslös diskussion.
3.Spel grafik kan både vara maxat och optimerat, beror helt på spel företaget. Grafiken går framåt för vi går framåt och inte bakåt. Ingen tvingar en att spela på ultra bara för att den finns i settings? sänk den till low isåfall eller medium meningslös diskussion.
4.Att strömma spel,musik,film kan dra åt helvete. Ok köp istället då och lägg in det lokalt på mobil,hdd eller vad nu man använder? var och en för sig. Meningslös diskussion.

Min radikala åsikt är att sluta klaga på allt. Vi lever i en värld där det inom datorer finns allt för alla som också går att skrädda sys på vilket sätt du vill och som passar alla. Alla åsikter är meningslösa för vi är alla olika. köp och gör det du själv tycker är vettigt och låt nästa person göra vad han hon tycker är vettigt. Se aldrig på någon med avund som har något bättre och se aldrig ner på någon som har något sämre.

Permalänk
Medlem

Det är lite pinsamt med vuxna människor som bygger "snygga" datorer fulla med RGB och limegröna vattenslangar. Extra skämspoäng om man döper datorn till något.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Det här får du gärna utveckla

Tänker du att det är tillräckligt eftersom man inte ser någon skillnad, tillräckligt för att spela och ha kul eller tillräckligt för att kunna spela på hög nivå?

Är man kass på 60Hz så är man kass på 144Hz och uppåt. Det är inte skärmen det är fel på, det är dig.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Hatar verkligen Windows. Använder bara PC och Windows till att spela. Allt annat har jag Mac till.