Billiga Android-enheter säljs med skadeprogram

Permalänk
Melding Plague

Billiga Android-enheter säljs med skadeprogram

Köp en billig Android TV-mediaspelare eller mobiltelefon och risken är att den redan från fabriken är en del av ett botnät.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är inte googles tjänster redan en form av botnät?

Permalänk
Medlem

LTT har tagit upp just detta med när det gäller dessa boxar.

https://www.youtube.com/watch?v=1vpepaQ-VQQ

Permalänk
Medlem

USB minne all over again

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Man ska undvika datateknikprylar från okända källor. Självklart finns det hårdvara som är mer riskfyld än annan.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en King Kong Mini 2 mobiltelefon och dt var malware i den från fabrik. Fick rensa och sätta in annat OS för att den skulle vara användbar.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte...är inte oönskad mjukvara själva ryggraden hos Android? Och folk undrar varför vissa köper Apples produkter.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Jag köpte en King Kong Mini 2 mobiltelefon och dt var malware i den från fabrik. Fick rensa och sätta in annat OS för att den skulle vara användbar.

...tror du ja

Ingen högoddsare, allt från Kina spionerar på allt annat på sätt som ingen förväntar sig den totalitära och väst-fientliga diktatur som sätter ihop kretsarna skulle göra
//Skitsnack gällande mobo-chip!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Är inte googles tjänster redan en form av botnät?

Nej

Skrivet av Wiggin:

Jag förstår inte...är inte oönskad mjukvara själva ryggraden hos Android? Och folk undrar varför vissa köper Apples produkter.

Nej.

Folk köper Apples produkter för att de är nöjda med valen Apple gör åt dem, antar jag, annars hade man väl valt något där man själv får välja.

Permalänk
Medlem

https://wccftech.com/bloomberg-wants-you-to-believe-in-its-my...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Tack, det var en lat googling!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Är ju som tur är oftast ganska enkelt att byta OS på en Android-lur även på äldre varianter.. Ett annat kan sägas om gamla iCraps som inte längre kan uppdateras utan körs osäkra.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Jag förstår inte...är inte oönskad mjukvara själva ryggraden hos Android? Och folk undrar varför vissa köper Apples produkter.

Inte sedan runt 2012 skulle jag säga. Sen är det ju givetvis en definitionsfråga vad som menas med oönskad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Är ju som tur är oftast ganska enkelt att byta OS på en Android-lur även på äldre varianter.. Ett annat kan sägas om gamla iCraps som inte längre kan uppdateras utan körs osäkra.

Det är sanning med viss modifikation då merparten av Android enheter faktiskt inte har något vidare stöd från tredjepart sett till mängden som faktist säljs hos diverse återförsäljare.

En del av dessa kinesiska TV boxar har däremot tur med att de kör på en så pass generisk plattform som följer tillverkaren av chipsets exempelritningar till stor del. Vad det innebär i praktiken är att beroende på chip så återfinns stöd för exempelvis Armbian på en del av boxarna men det förutsätter att de bygger på Amlogic chipset.

Visa signatur

Main -> AMD Ryzen 5 5800X - Gigabyte B550 Aorus Elite v2 - ZOTAC RTX 3070 AMP HOLO - Corsair LPX 64GB 3200mhz - Kingston NV2 4TB + Kioxia Exceria Plus 1TB - Arch Linux + Windows 11

Permalänk
Medlem

Folk som är snåla nog att köpa dem är nog garanterat med i botnät redan. Det finns inga piratkopierade versioner av Windows som inte är med i botnät och vanligtvis har annan skit inbakat långt ned i koden

"Mitt steam konto blev hackat av ryssar!" -personen som kör ett OS med keylogger inbakat.

Så snarare är det bara ett botnät extra de går med i

Permalänk
Avstängd

Läxan att lära sig är väl att inte köpa billig skit och helt okända märken när vi pratar enheter med mjukvara, där man tänker lägga in några konton och liknande.

När det gäller telefoner förstår jag att det kan vara lite lockande, de kan vara väldigt billiga och/eller ha roliga funktioner eller liknande, men priset man får betala är dyrt. TV-boxar däremot förstår jag inte riktigt, en Chromecast kostar typ inget. Den är inte supersnabb men bra på de flesta sätt, och en noname-box är sällan snabb heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Tack, det var en lat googling!

Krävdes inte mer...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Är inte googles tjänster redan en form av botnät?

Världens största.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Sånt här gör mig än mindre sugen på att köpa robotdammsugare med kamera.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Inte sedan runt 2012 skulle jag säga. Sen är det ju givetvis en definitionsfråga vad som menas med oönskad.

I mitt fall blir det nog allting som jag inte installerat själv, inte skulle installera ifall jag fick alternativet och som inte är gjort riktat till mig som användare av produkten jag köpt.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej
Nej.

Folk köper Apples produkter för att de är nöjda med valen Apple gör åt dem, antar jag, annars hade man väl valt något där man själv får välja.

Sant, tänk ifall det ändå fanns en produkt som lät en göra det.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiggin:

I mitt fall blir det nog allting som jag inte installerat själv, inte skulle installera ifall jag fick alternativet och som inte är gjort riktat till mig som användare av produkten jag köpt.

Så vad är skillnaden på en ny Iphone och en ny Pixel i den bemärkelsen?

Skrivet av Wiggin:

Sant, tänk ifall det ändå fanns en produkt som lät en göra det.

Det enda sättet att ha full kontroll är att bygga själv och göra mjukvaran själv förstås, men det finns ju rejäla skillnader mellan Iphone och Android som plattform i vad man har tillåtelse att göra som användare.

Permalänk
Medlem

Det är väl dokumenterat: https://www.bleepingcomputer.com/news/security/mediatek-eaves...

Gick inte att ta emot SMS utan internetanslutning till exempel.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk

Borde man inte kunna ladda ner en minimum installer till android lite debian net installer där man bara får det basala och får installera resten senare?

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Jag förstår inte...är inte oönskad mjukvara själva ryggraden hos Android? Och folk undrar varför vissa köper Apples produkter.

Apple är inte annorlunda. De är bara bättre på att ha en ren fasad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Så vad är skillnaden på en ny Iphone och en ny Pixel i den bemärkelsen?
Det enda sättet att ha full kontroll är att bygga själv och göra mjukvaran själv förstås, men det finns ju rejäla skillnader mellan Iphone och Android som plattform i vad man har tillåtelse att göra som användare.

Vet inte vad "Pixel" är, men Apple har inte mycket i form av bloatware.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Vet inte vad "Pixel" är, men Apple har inte mycket i form av bloatware.

Pixel är Googles egna telefon, motsvarande Apples iPhone. Samma i Pixel, inte mycket bloatware heller. Faktiskt lite otroligt att du missat Pixel https://store.google.com/?hl=sv&productType=Phones

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Pixel är Googles egna telefon, motsvarande Apples iPhone. Samma i Pixel, inte mycket bloatware heller. Faktiskt lite otroligt att du missat Pixel https://store.google.com/?hl=sv&productType=Phones

Köpte iPhone 11 Pro Max när den kom (uppgradering från 6s Plus) och har den fortfarande...antagligen bästa telefon jag haft hittills. Jag har aldrig riktigt fastnat för Android dock. Har haft en HTC(?) och Nexus(?) genom jobbet och gillade ingen av dem.
Har för mig att jag blev irriterad bara genom inställningarna, men det kanske är mer olika mellan modellerna än jag trott, eller rent av bättre idag.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Apple är inte annorlunda. De är bara bättre på att ha en ren fasad.

Ibland kommer man otroligt långt på en ren byk till skillnad från motsatsen.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

I mitt fall blir det nog allting som jag inte installerat själv, inte skulle installera ifall jag fick alternativet och som inte är gjort riktat till mig som användare av produkten jag köpt.

Då vill jag nog påstå att det inte skiljer så mycket mellan de flesta Android-tillverkare och iPhone.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500