Logitech G Cloud till svenska molnspelare på måndag

Permalänk
Melding Plague

Logitech G Cloud till svenska molnspelare på måndag

Efter ett halvår i USA kliver Logitechs molnspelsfokuserade konsol in på den svenska marknaden, till ett pris 750 kronor under Steam Deck.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

I vilket moln sitter spelen och renderas?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

I vilket moln sitter spelen och renderas?

"Microsoft Xcloud och Nvidia Geforce Now" enligt artikeln

Permalänk
Medlem

Hade övervägt en för cirka 1490kr. Men 4000kr? Aldrig i livet.

Permalänk
Avstängd

Jag gillar konceptet, därför köpte jag en Ayn Odin som är mycket kraftigare än denna, för typ samma pris.

För streamade spel gör det kanske inte så stor skillnad, men för emulatorer och Android-spel så gör det förstås det, vilket är mitt huvudsakliga användningsområde.

Permalänk
Medlem

G Cloud har hamnat i en ganska kass position på marknaden. För klen för de flesta emulatorer och tyngre android-spel. För välbyggd och med för dyra komponenter för att kunna säljas till ett riktigt lågt pris.

Skrivet av Bobiri:

Hade övervägt en för cirka 1490kr. Men 4000kr? Aldrig i livet.

1500 kronor är bara önsketänkande. De billigaste mobiltelefonerna med samma chipset kostar inte fullt 3000 kronor. Lägg nu till detta att skärmen är större och att bara stommen med alla knappar etc säkert kostar några hundralappar att tillverka. Och att all utveckling på mjukvarusidan ska betalas.

Är G Cloud vad man är på jakt efter så kan den vara värd pengarna. Men det känns som en väldigt nischad marknad.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Bobiri:

Hade övervägt en för cirka 1490kr. Men 4000kr? Aldrig i livet.

Yeah, det är den. G Cloud behöver verkligen gå ner i pris. Nästan mer värt att köra någon äldre Android-enhet köpa till en Razer Kishi.

Permalänk
Medlem

Om jag har 4000kr att lägga kan jag ändå lika gärna lägga det på Steamdeck (419 euro) eller lägga till lite och få rog ally liksom. Herregud. Går ju säkert att köpa nån mobil / platta och köra trådlös kontroll för samma resultat.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Typ lika intressant som Stadia var 🤪

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Bobiri:

Hade övervägt en för cirka 1490kr. Men 4000kr? Aldrig i livet.

Skrivet av hakro807:

G Cloud har hamnat i en ganska kass position på marknaden. För klen för de flesta emulatorer och tyngre android-spel. För välbyggd och med för dyra komponenter för att kunna säljas till ett riktigt lågt pris.

1500 kronor är bara önsketänkande. De billigaste mobiltelefonerna med samma chipset kostar inte fullt 3000 kronor. Lägg nu till detta att skärmen är större och att bara stommen med alla knappar etc säkert kostar några hundralappar att tillverka. Och att all utveckling på mjukvarusidan ska betalas.

Är G Cloud vad man är på jakt efter så kan den vara värd pengarna. Men det känns som en väldigt nischad marknad.

Är på Bobiri's linje här faktiskt.

Problemet är att du kan köpa en billig surfplatta för 1 500 - 2 000 kronor och sedan valfri 150kr-kontroller på Amazon för mer eller mindre samma upplevelse, om målet är att endast streama spelen det vill säga.

Om man planerar att emulera på maskinen också, då finns det ännu bättre alternativ – likt Ayn Odin eller Odin Lite. Dessa kommer med en kraftfullare SOC, till ett lägre pris dessutom.

Kort sagt är Logitech G Cloud minst 1 500 för dyr hur man än spinner saken, och jag ser inget som rättfärdigar den högre prislappen.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

Glöm inte bort att tencent är delaktig i den här produkten
https://blog.logitech.com/2022/08/02/logitech-g-and-tencent-g...

Permalänk

Håller med flera, det är ju lika smidigt att köra handkontroll till telefonen/plattan även om man köper en dyrare kontroll typ
https://gamevice.com/products/flex-for-android (som ms själva rekommenderar)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Avstängd

Problemet med en telefon och separat kontroll, monterad eller ej, är att telefonerna har undermålig kylning för sån typ av last som tyngre spel eller emulering innebär. De throttlar väldigt snabbt, medan Odin och exempelvis Razers liknande lösning har aktiv kylning vilket gör stor skillnad. Jag hade en tanke om att använda min gamla jobbtelefon, en S10, som spelkonsol, den är snabbare än Odin på pappret, men i praktiken funkade det inte bättre alls när throttlingen kockade in efter några sekunders spelande. Gaming-telefoner är ju ett alternativ förstås, men de innebär generellt en del kompromisser när det gäller att fungera som en telefon i vardagen, och är riktigt dyra. Man får ju en Odin eller Razer Edge plus en Pixel för samma pengar som typ en ROG-phone eller så. Å andra sidan har en gaming-telefon nog ännu mer prestanda än dessa, i alla fall om man köper en nyare. Men det finns ju en fördel i att ha en separat enhet också.

Jag är väldigt nöjd med min Odin i alla fall. Allt upp till PS1/PSP emuleras utan problem, för det mesta med en rejäl uppskalning och så, PS2 funkar rätt bra men det kan behövas lite tweakning men ofta snurrar det bra även uppskalat till närmare native, Gamecube funkar bättre än PS2 men kan också behöva tweakas för vissa spel. Men utvecklarna av emulatorer har verkligen jobbat på prestandan så enheten klarar rätt mycket tyngre saker nu än den gjorde för ett halvår eller ett år sedan.

Permalänk
Medlem

Jag läste för snabbt:
”… till ett pris på 750kr …”

Låter rimligt! Men vänta:
”… under Steam Deck …”

Aldrig i livet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Efter ett halvår i USA kliver Logitechs molnspelsfokuserade konsol in på den svenska marknaden, till ett pris 750 kronor under Steam Deck.

Läs hela artikeln här

Hade nog helt klart satsat på att lägga till en 750 pix för en basversion av Steam Deck om jag endast hade ungefär runt den budgeten att röra mig med, och endast de två alternativen att välja på (Switch och Switch Lite är ju annars bra alternativ för handhållet spelande).

Men det beror ju sjävklart på vad man är ute efter. För rent molnspelande så passar G cloud säkert bättre. Men känns spontant som allt för högt prissatt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Om jag har 4000kr att lägga kan jag ändå lika gärna lägga det på Steamdeck (419 euro) eller lägga till lite och få rog ally liksom. Herregud. Går ju säkert att köpa nån mobil / platta och köra trådlös kontroll för samma resultat.

Även om jag håller med i grund och botten om att Clouden är tokigt prissatt så vill jag först och främst påpeka att "lägga till lite till och få rog ally" är snarare dubbla din budget med ytterligare 5000:- till 9900:- eller vad den kostar. Om du öht funderar på Ally så är du inte den tilltänkta kunden för vare sig Clouden eller billigaste steam deck.

Sen är väl den billigaste Steam Deck praktiskt taget oanvändbar med sina ynkliga 64gb, antingen så får du köpa en till ssd separat eller hoppa upp till 256gb som kostar €150 extra. Oavsett så behöver du budgetera mer.

Jag hade velat se Clouden aningen billigare men kan absolut se ett värde i den. Skönt att ha en dedikerad enhet istället för att försöka göra sin telefon till nån form av alltiallo. Jag har min gamingdator så har egentligen inget behov av en enhet likt Steam Deck för att spela lokalt - kan lika gärna strömma från datorn, även om det är smidigare med lokal rendering, och Clouden skulle fortfarande kunna agera exempelvis barnunderhållning på längre resor med lite lättare androidspel.

För rätt person hade det nog kunnat vara en kompetent maskin men för mig skulle ett bättre, men fortfarande realistiskt pris vara ~3000:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Även om jag håller med i grund och botten om att Clouden är tokigt prissatt så vill jag först och främst påpeka att "lägga till lite till och få rog ally" är snarare dubbla din budget med ytterligare 5000:- till 9900:- eller vad den kostar. Om du öht funderar på Ally så är du inte den tilltänkta kunden för vare sig Clouden eller billigaste steam deck.

Sen är väl den billigaste Steam Deck praktiskt taget oanvändbar med sina ynkliga 64gb, antingen så får du köpa en till ssd separat eller hoppa upp till 256gb som kostar €150 extra. Oavsett så behöver du budgetera mer.

Jag hade velat se Clouden aningen billigare men kan absolut se ett värde i den. Skönt att ha en dedikerad enhet istället för att försöka göra sin telefon till nån form av alltiallo. Jag har min gamingdator så har egentligen inget behov av en enhet likt Steam Deck för att spela lokalt - kan lika gärna strömma från datorn, även om det är smidigare med lokal rendering, och Clouden skulle fortfarande kunna agera exempelvis barnunderhållning på längre resor med lite lättare androidspel.

För rätt person hade det nog kunnat vara en kompetent maskin men för mig skulle ett bättre, men fortfarande realistiskt pris vara ~3000:-

De flesta spel jag har på min SteamDeck ligger på <5GB så man kan få plats med en hel del. Annars billigt SD-kort.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Hade den bara haft video-out via USB-C hade den varit perfekt ☹️ För alla som klagar på priset så lär den gå på kampanj titt som tätt för 500-1000kr lägre, precis som i USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Håller med flera, det är ju lika smidigt att köra handkontroll till telefonen/plattan även om man köper en dyrare kontroll typ

Tycker du verkligen att detta är ett fullgott substitut? Om du får ett samtal under spelandet, ska du trycka upp hela konkarongen mot ansiktet då? Eller tvingas slita av kontrolldelen.

Permalänk
Skrivet av hakro807:

Tycker du verkligen att detta är ett fullgott substitut? Om du får ett samtal under spelandet, ska du trycka upp hela konkarongen mot ansiktet då? Eller tvingas slita av kontrolldelen.

Har för det mesta headset...

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Tänkte bara nämna att det är en kinesisk version av G Cloud på väg ut som verkar få ett bättre pris. Lite klenare processor från Mediatek, men i övrigt likvärdig och med ett pris på 2300 kr känns den betydlig mer rimligt prissatt än Logitechs. Ä

https://abxylute.com/products/abxylute-top-notch-streaming-ha...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakro807:

Tänkte bara nämna att det är en kinesisk version av G Cloud på väg ut som verkar få ett bättre pris. Lite klenare processor från Mediatek, men i övrigt likvärdig och med ett pris på 2300 kr känns den betydlig mer rimligt prissatt än Logitechs. Ä

https://abxylute.com/products/abxylute-top-notch-streaming-ha...

Tänk på att det nog tillkommer tull och moms på priset. Vet inte om den ser bättre ut än Odin dock.