Permalänk
Medlem

Gigabytes kylare i år är extremt bra. T.o.m. bättre än Asus tuf 4080 på flertalet gigabyte 4080 vad jag sett, särskilt GDDR6X tempsen. Vet ej om windforce.

Dock har jag sett asus tuf 4090 kyla bättre än gaming oc 4090 på GPU core (Hardware unboxed), då det hade lägre RPM på väldigt liknande power draw.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UtanGrafikkort:

Gigabytes kylare i år är extremt bra. T.o.m. bättre än Asus tuf 4080 på flertalet gigabyte 4080 vad jag sett, särskilt GDDR6X tempsen. Vet ej om windforce.

Dock har jag sett asus tuf 4090 kyla bättre än gaming oc 4090 på GPU core (Hardware unboxed), då det hade lägre RPM på väldigt liknande power draw.

Det där är lite som att jämföra en v8 med en annan v8. Finns inget 4080 som inte har överdimensionerad kylare. Alla går sjukt svalt som det verkar.☺️

Permalänk
Skrivet av Eismannen:

Det där är lite som att jämföra en v8 med en annan v8. Finns inget 4080 som inte har överdimensionerad kylare. Alla går sjukt svalt som det verkar.☺️

Asus STRIX 4080 och MSI Suprim X 4080 har precis samma kylare som 4090.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

Har inte fått tummen loss att installera mitt nya kort än men när så sker vill jag jämföra temp och fps mot nuvarande 2070 super.
Gällande tempen tänker jag att det inte är svarare än att jag kör typ MSI Afterburner en kvart eller så och ser vad tempen planar ut på.

Men finns det nåt bra program (gratis) för att i efterhand kunna utläsa vilken fps jag hade när jag spelade?
Kör jag tex med Nvidia Experience så funkar det ju smidigt och jag kan i realtid se min fps, men eftersom den fluktuerar en del och det är svårt att kolla på den och samtidigt spela så blir det inte så bra...

Skulle vilja ha ett program som jag startar, lirar en stund och sedan kan se vad min genomsnittliga fps var. Finns det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av banantoft:

Har inte fått tummen loss att installera mitt nya kort än men när så sker vill jag jämföra temp och fps mot nuvarande 2070 super.
Gällande tempen tänker jag att det inte är svarare än att jag kör typ MSI Afterburner en kvart eller så och ser vad tempen planar ut på.

Men finns det nåt bra program (gratis) för att i efterhand kunna utläsa vilken fps jag hade när jag spelade?
Kör jag tex med Nvidia Experience så funkar det ju smidigt och jag kan i realtid se min fps, men eftersom den fluktuerar en del och det är svårt att kolla på den och samtidigt spela så blir det inte så bra...

Skulle vilja ha ett program som jag startar, lirar en stund och sedan kan se vad min genomsnittliga fps var. Finns det?

Använd detta. Detaljerad inspelning av frametimes, så du kan se stutters m.m.
https://www.capframex.com/

Ett exempel från en runda i Squad.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-F GAMING - AMD Ryzen 7 5800X3D - Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C - PNY GeForce RTX 4080 - Asus ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem

Nu är mitt 4080 tillbaka. Woohoo. Ingen skillnad i coil whine förstås eftersom det bara åkt fram och tillbaka.... 😅

Men har labbat lite mer med undervoltning nu och fått till något som jag tycker ändå funkar rätt ok och med minimal prestandaförlust. I kombination med fps cap så surrar det lite på sin höjd, och det dränks nästan av fläktarna när de går igång på 30%.

Här är en bild på burken:

Permalänk
Skrivet av Vidstrom:

Använd detta. Detaljerad inspelning av frametimes, så du kan se stutters m.m.
https://www.capframex.com/

Ett exempel från en runda i Squad.
https://cdn.discordapp.com/attachments/954712618193530910/1074046213059530793/image.png

Tack, ska kolla in det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Nu är mitt 4080 tillbaka. Woohoo. Ingen skillnad i coil whine förstås eftersom det bara åkt fram och tillbaka.... 😅

Men har labbat lite mer med undervoltning nu och fått till något som jag tycker ändå funkar rätt ok och med minimal prestandaförlust. I kombination med fps cap så surrar det lite på sin höjd, och det dränks nästan av fläktarna när de går igång på 30%.

Här är en bild på burken:
<Uppladdad bildlänk>

Hur har du gjort? undervolt verkar fett skumt på 4000 serien enligt det jag sett

Permalänk
Medlem
Skrivet av UtanGrafikkort:

Hur har du gjort? undervolt verkar fett skumt på 4000 serien enligt det jag sett

Äh, man gör bara som vanligt. Fattar inte vad de snackar om, det funkar alldeles utmärkt. När man sedan fipplat klart med kurvan så kan man sen dra ner power limit lite lagom, säg kanske till 70-75%, eller till fpsen börjar minska mer än man känner att man kan avvara.
En sak till man kan göra, minnet går att klocka upp rätt rejält, jag kör på +1GHz nu, verkar stabilt upp till kanske +1200-1300 men vill ha lite marginal. Men detta hämtar i alla fall tillbaka lite av det man förlorar på undervoltningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Äh, man gör bara som vanligt. Fattar inte vad de snackar om, det funkar alldeles utmärkt. När man sedan fipplat klart med kurvan så kan man sen dra ner power limit lite lagom, säg kanske till 70-75%, eller till fpsen börjar minska mer än man känner att man kan avvara.
En sak till man kan göra, minnet går att klocka upp rätt rejält, jag kör på +1GHz nu, verkar stabilt upp till kanske +1200-1300 men vill ha lite marginal. Men detta hämtar i alla fall tillbaka lite av det man förlorar på undervoltningen.

men tappar du inte effective och video clock samtidigt?

ändrar man mem clock så verkar även core clock sjunka.

Kan tillägga att en power limit på 85% ger mig mest FPS (mer än stock).

Permalänk
Skrivet av Eismannen:

Nu är mitt 4080 tillbaka. Woohoo. Ingen skillnad i coil whine förstås eftersom det bara åkt fram och tillbaka.... 😅

Men har labbat lite mer med undervoltning nu och fått till något som jag tycker ändå funkar rätt ok och med minimal prestandaförlust. I kombination med fps cap så surrar det lite på sin höjd, och det dränks nästan av fläktarna när de går igång på 30%.

Här är en bild på burken:
<Uppladdad bildlänk>

Det ser så trångt ut Vad är det för chassi?

Permalänk

Köpte ett MSI Suprim X från Inet.se för 16999:-
Fick även med Diablo 4 och nått battlepass till Overwatch 2.

Kör kortet på silent helt stock out of the box utan förändringar eller överklockning.
Idle runt 27-30 grader med fläktarna på 0% och när jag spelar Darktide så ligger fläktarna på minimum ca 30% och temperaturen ca 57-60 grader.
Inget coilwhine alls. Man märker knappt av att korten är där. Supertyst!

Jag är verkligen kanon nöjd med detta kort.
Sen att jag köpte det för nästan samma pris som den billigaste 4080 som fanns tillgänglig (16490:-) gjorde det till ett enkelt val att slå till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UtanGrafikkort:

men tappar du inte effective och video clock samtidigt?

ändrar man mem clock så verkar även core clock sjunka.

Kan tillägga att en power limit på 85% ger mig mest FPS (mer än stock).

Ingen aning. Jag ändrar power limit till jag ser i afterburner att den börjar dra ner core clock efter den nya kurvan jag satt. För mig har det gett bäst resultat att kombinera undervolt med en rejäl mem overclock. Strömförbrukningen är viktig för det lilla chassit blir så varmt om man skjuter in 200+ W och så måste man köra aio fläktarna så förbaskat. Försöker sikta på maximal prestanda vid max ca 200W.

Men du drar bara ner PL till 85% alltså, och du får bättre prestanda? Intressant, måste jag testa. Jag har nog bara skrapat på ytan men tycker jag fått till något som lirar rätt ok som sagt. Men med det inte sagt att det inte finns bättre sätt att lösa det på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det ser så trångt ut Vad är det för chassi?

Lian Li Dan A4 H2O är det. Det är trångt men sjukt bra planerat och väldigt lättjobbat. Alla grejer bara faller på plats utan större konstigheter. Rekommenderas.

Det huserar både 4080FE, 13600KF och en 240 mm aio med nf-a12x25 fläktar.
Asbra prestanda och rimlig ljudnivå. Knäpptyst när man surfar etc, men blir förstås lite fläktljud när man spelar men kör nog i stort sett inte noctuafläktarna över 45% och 4080 över lägstanivån 30%. Undervoltat både cpu och graffe, så inget går särskilt varmt som det är nu. Men man sitter ju med burken intill örat i stort sett så allt hörs ju extra bra så att säga.

Men hade jag kört på 4090, då hade man pumpat in 100W till, det hade nog blivit svettigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Ingen aning. Jag ändrar power limit till jag ser i afterburner att den börjar dra ner core clock efter den nya kurvan jag satt. För mig har det gett bäst resultat att kombinera undervolt med en rejäl mem overclock. Strömförbrukningen är viktig för det lilla chassit blir så varmt om man skjuter in 200+ W och så måste man köra aio fläktarna så förbaskat. Försöker sikta på maximal prestanda vid max ca 200W.

Men du drar bara ner PL till 85% alltså, och du får bättre prestanda? Intressant, måste jag testa. Jag har nog bara skrapat på ytan men tycker jag fått till något som lirar rätt ok som sagt. Men med det inte sagt att det inte finns bättre sätt att lösa det på.

Japp, 85% PL ger bättre prestanda. Tror kortet max tar 340W för min modell, så kanske bara tempsen gör att den i sin tur klockar högre?

Permalänk
Medlem

Glömde posta, har testat alla spel på Max🤣 Super nöjd 😄 Gick från ett 1060 som är en riktig kämpe!

Vilka skärmar kör folket i tråden, behöver lite tips

skärm*
Visa signatur

En dator, en mobil och en tablet. X670 Hero / 7900X / 4080

Permalänk
Skrivet av Lakoni:

Glömde posta, har testat alla spel på Max🤣 Super nöjd 😄 Gick från ett 1060 som är en riktig kämpe!

<Uppladdad bildlänk>

Vilka skärmar kör folket i tråden, behöver lite tips

Jag har köpt en AOC CU34G2X.
Därav att jag behövde upp mig från mitt gamla 2070 Super 🙄😄
Skärmen har kommit men är inte inkopplad än.
Har kört lite benchmarks if BF2042 med nuvarande kort för att sen kunna jämföra med mitt nya 4080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakoni:

Glömde posta, har testat alla spel på Max🤣 Super nöjd 😄 Gick från ett 1060 som är en riktig kämpe!

<Uppladdad bildlänk>

Vilka skärmar kör folket i tråden, behöver lite tips

Vad är det för case, fractal define?
Har du nån coil whine?

Skärm- jag kör på Samsung odyssey G7 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakoni:

Glömde posta, har testat alla spel på Max🤣 Super nöjd 😄 Gick från ett 1060 som är en riktig kämpe!

<Uppladdad bildlänk>

Vilka skärmar kör folket i tråden, behöver lite tips

Snyggt!
Kör med en LG 34GP950G, 34" ultrawide 3440*1440 upplösning

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk

Kör med Asus TUF 34” 3440x1440 som snart bromsar kortet.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Majoriteten 34", intressant. Ska djupdyka in i skärmar nu och kika men det lutar sig mot en G7a.

Skrivet av Eismannen:

Vad är det för case, fractal define?
Har du nån coil whine?

Japp, Fractal Design Define 7 Vit TG är hela namnet. Nu när man ser alla NZXT byggen blir man fundersam men den är sjukt fin ändå. Inte över flashig som vissa men jävligt schysst.

Om jag har Coilwhine nää men det låter som ett kylskåp ibland, trodde det var coilwhine men jag tror inte det. Plus jag har datorn på bordet som inte hjälper.

Tack för tipsen allihopa.

Fractal
Visa signatur

En dator, en mobil och en tablet. X670 Hero / 7900X / 4080

Permalänk
Medlem

Kör 32" 4k 144hz, hade 34 uw tidigare, inget jag saknar tbh.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakoni:

Majoriteten 34", intressant. Ska djupdyka in i skärmar nu och kika men det lutar sig mot en G7a.

Japp, Fractal Design Define 7 Vit TG är hela namnet. Nu när man ser alla NZXT byggen blir man fundersam men den är sjukt fin ändå. Inte över flashig som vissa men jävligt schysst.

Om jag har Coilwhine nää men det låter som ett kylskåp ibland, trodde det var coilwhine men jag tror inte det. Plus jag har datorn på bordet som inte hjälper.

Tack för tipsen allihopa.

Det chassit är högintressant för min del, om jag tröttnar på mitt mikroskopiska chassi någon gång blir det kanske ett sådant. Snyggt, cleant och verkar lättjobbat och allmänt trevligt. Eller ett fractal north kanske kan vara något också.

4080 (och 4090) har i många fall coil whine som låter lite mer "fräsande"/knastrande, även vid lägre fps, tänk elektriskt brummande. Bzzzzzzz. Der8auer recenserade något asus kort som lät så. Klart bättre än wiiiiiioooiiiiiioiiiii som vissa låter. Mitt låter också bzzzzz. Är det detta ditt har? Och hur väl tar chassit bort det ljudet?

Permalänk
Medlem

Har testat mitt PNY 4080 från komplett bonanzan ett tag nu, sjukt starkt. Däremot igår nådde den hotspot temp på 86.2c vilket märktes av i spelet då det hackade till när den klockade ner sig, allt är på stock. Är denna höga hotspot temp normal?

Kör i en Phantek P500-A med bara noctua fläktar i chassit. har totalt 5st chassifläktar.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinjed:

Har testat mitt PNY 4080 från komplett bonanzan ett tag nu, sjukt starkt. Däremot igår nådde den hotspot temp på 86.2c vilket märktes av i spelet då det hackade till när den klockade ner sig, allt är på stock. Är denna höga hotspot temp normal?

Kör i en Phantek P500-A med bara noctua fläktar i chassit. har totalt 5st chassifläktar.

Borde inte klocka ned sig på en så låg hotspot temp.
Det är väl ändå när core temp når 86 som den klockar ner.
Såg du på frekvensen att det minskade eller hackade det bara till? Att det hackar till, det kan det göra av massor av anledningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Borde inte klocka ned sig på en så låg hotspot temp.
Det är väl ändå när core temp når 86 som den klockar ner.
Såg du på frekvensen att det minskade eller hackade det bara till? Att det hackar till, det kan det göra av massor av anledningar.

Hade inte uppe det då, men vart en drastisk skillnad i 2-3 sekunder och sen flöt det på igen, såg efterår att hotspot var uppe i 86.2c, maxtemp på hotspot i HWinfo står som 84, antog därför att den klockat ner sig drastiskt då.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinjed:

Hade inte uppe det då, men vart en drastisk skillnad i 2-3 sekunder och sen flöt det på igen, såg efterår att hotspot var uppe i 86.2c, maxtemp på hotspot i HWinfo står som 84, antog därför att den klockat ner sig drastiskt då.

många spel har lag och stutter eftersom dem är bajs optimerade. Däremot, vissa spel har haft kortare stutters med snabbare ram t.ex. Men det beror på vilket spel om det ens spelar roll

Permalänk
Medlem

Var Warzone 2 för övrigt, flöt på hur bra som helst förutom vid just en stor laggspik, kändes som att spelet försökte byta upplösning och sen ångrade sig igen, vart konstigt. Inte bara ner till låg fps. Hände en gång på 2-3 timmar.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinjed:

Var Warzone 2 för övrigt, flöt på hur bra som helst förutom vid just en stor laggspik, kändes som att spelet försökte byta upplösning och sen ångrade sig igen, vart konstigt. Inte bara ner till låg fps. Hände en gång på 2-3 timmar.

I satisfactory finns det en sten, som när jag springer förbi den får jag en grov stutter varje gång.

Kul vad spel kan göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinjed:

Hade inte uppe det då, men vart en drastisk skillnad i 2-3 sekunder och sen flöt det på igen, såg efterår att hotspot var uppe i 86.2c, maxtemp på hotspot i HWinfo står som 84, antog därför att den klockat ner sig drastiskt då.

Ok. Troligen är det något annat. Om du kör geforce experience så kan du få ett sånt overlay med fps, klockfrekvens, minne osv osv. Då ser du direkt om den klockar ner. Men som sagt, 86 som hotspot är absolut inte högt, snarare är det ganska bra, eller i alla fall helt ok som minst. Vore din core temp 86, då börjar den klocka ner.