Permalänk
Medlem
Skrivet av Mental:

Ekonomiassistent är lika okvalificerat som industriarbeten, oftast bara gymnasiekompetens i botten. Det kan vara en högskolekurs hon läst men det framgår inte. En kurs på gymnasienivå ger en ganska låg ingångslön. Men visar man att man kan jobbet brukar man kunna få upp lönen bra, och en lön på 30+ låter rimligt i mina öron.
Jobbat med det sedan 2014 låter som en stabil erfarenhet, även med två barn levererade under den tiden. Även med stort uttag av föräldrarledighet bör det finnas minst 5 år relevant yrkeserfarenhet.

Ah, hade ingen aning. Då får man väl bortse från det jag skrev utöver att ta in ersättningsförslag från andra parter

Permalänk
Medlem
Skrivet av xervz:

Skulle uppskatta lite input från er. Mitt lönesamtal har lagts på paus då jag nyligen blivit erbjuden att starta upp en ny avdelning, business development. Detaljerna är långt från spikade men jag kommer att ha det operativa ansvaret för avdelningen och titeln lyder troligtvis Manager business development eller liknande. Jag kommer initialt inte ha något personalansvar och preliminärt är vi 3 personer som kommer att ingå i denna avdelning inkluderat mig själv.

Min nuvarande situation ser ut enligt följande.

Yrke: Automationsingenjör, utbildad civilingenjör
Lön: 52 000kr
Erfarenhet: 5,5 år
Förmåner: Förmånsbil + det vanliga
Ålder: 30

Hur hade ni tänkt när det kommer till lönesättningen? Vad tycker ni är rimligt?

Som Mental nämnde, räkna med 5k+ för sådant roll. Jag blev själv befordrad till en ansvarsroll förra året och då sa min chef att grunden för denna befordran är 5k utan personalansvar och 10k+ (beroende på storleken av gruppen) med personalansvar. Jag fick lite mer eftersom jag var lite på,
Men det är guld att inte ha personalansvar, jag kommer inte vilja gå in i rollen som fullständig chef.

Ansvarar för avdelningens drift, inköp/budget och framtidsutveckling, har 3 personer under mig. Tyngre uppgifter driftar jag med chefen eller delegerar till honom.

Permalänk
Skrivet av HumanDecoy:

Yrke: Frontend-utvecklare
Lön: 50000
Ålder: 33 år
Erfarenhet: 5 år
Ort: Stockholm
Utbildning: YH

år 1: 31000 konsult
år 2: 36000 konsult
år 3: 42000 konsult
år 4: 45000 konsult
år 5: 50000 produktbolag

Uppdatering 2023 efter revision

år 1: 31000 konsult
år 2: 36000 konsult
år 3: 42000 konsult
år 4: 45000 konsult
år 5: 50000 produktbolag

år 6: 54500 produktbolag

Är kvar på samma bolag.

Visa signatur

MSI GeForce RTX 4080 VENTUS 3X OC || i9 9900k || MSI Z390 MAG TOMAHAWK || 16 gb ram || 1tb samsung 970 nvme M2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag har precis sökt en utbildning i det! Dock kan jag med stor sannolikhet välja en annan utbildning.
Intressant att höra om din resa, jag räknar med en lägre ingångslön men flera av utbildningarna jag sökt har en genomsnittslön i klass med din.

Lite sent svar men men.
Kan säga att jag har en bakgrund som IT tekniker och industri elektriker så det gav lite extra krut på mitt CV när jag sökte jobb.
Samt att jag har jobbat inom industri underhåll i många så min kunskap sträcker sig utanför automation:

Vart är det du har sökt utbildningen någonstans om man får fråga?

Visa signatur

Never throw away a VGA cable. It might not be 1999 right now, but who knows what tomorrow will bring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mabus:

Lite sent svar men men.
Kan säga att jag har en bakgrund som IT tekniker och industri elektriker så det gav lite extra krut på mitt CV när jag sökte jobb.
Samt att jag har jobbat inom industri underhåll i många så min kunskap sträcker sig utanför automation:

Vart är det du har sökt utbildningen någonstans om man får fråga?

Jag förstår! Jag har sökt utbildningen hos Teknikhögskolan som hör till Plushögskolan och är "en del av AcadeMedia".

Min bakgrund är att jag läst inom IT/Digitala medier och fastighetsskötsel för att sen ändå jobba med trädgård och fastigheter, men utan att komma till min rätt riktigt då utbildningen inte passat arbetena.

Det är lätt att vara efterklok, jag hade gärna haft en bakgrund som elinstallatör.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Statligt anställd systemtekniker med 35k i lön.
Högskoleutbildning och 3 års erfarenhet.

Fick in en ny kollega med närmare 10k högre i lön, utan utbildning eller tidigare erfarenhet över huvud taget.

Dags att pipa iväg på nya uppdrag...

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag förstår! Jag har sökt utbildningen hos Teknikhögskolan som hör till Plushögskolan och är "en del av AcadeMedia".

Min bakgrund är att jag läst inom IT/Digitala medier och fastighetsskötsel för att sen ändå jobba med trädgård och fastigheter, men utan att komma till min rätt riktigt då utbildningen inte passat arbetena.

Det är lätt att vara efterklok, jag hade gärna haft en bakgrund som elinstallatör.

Förstår dig. Varit i samma träsk under mina tidigare arbetsår.
Värt att notera att du inte behöver en el-utbildning för att bli en duktig automationsingenjör. Det bara hjälper på traven och ger dig en större förståelse, detta är något du kan lära dig i fältet också.
Om du har några funderingar på hur arbetet som automationsingenjör ser ut eller några funderingar kring automation så skicka bara ett meddelande så är jag glad att förklara för dig

Visa signatur

Never throw away a VGA cable. It might not be 1999 right now, but who knows what tomorrow will bring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Statligt anställd systemtekniker med 35k i lön.
Högskoleutbildning och 3 års erfarenhet.

Fick in en ny kollega med närmare 10k högre i lön, utan utbildning eller tidigare erfarenhet över huvud taget.

Dags att pipa iväg på nya uppdrag...

Ja dags för jobb byte!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Statligt anställd systemtekniker med 35k i lön.
Högskoleutbildning och 3 års erfarenhet.

Fick in en ny kollega med närmare 10k högre i lön, utan utbildning eller tidigare erfarenhet över huvud taget.

Dags att pipa iväg på nya uppdrag...

Var i en liknande situation för 4-5 år sedan när det togs in en vikarie med högre lön än mig (hade då jobbat 3 år), som visserligen hade samma utbildning men som saknade relevant arbetslivserfarenhet. Det var också i en roll där det var väldigt enkelt att jämföra prestationen med kollegor och jag låg då garanterat top 2 i gruppen på 12 personer. Gick helt enkelt in till chefen och sa att det var nog nu, hade kommunicerat besvikelse över min lön tidigare men det fanns inte utrymme bla bla, och att jag skulle leta nytt arbete. Fick ny lön typ 3 dagar senare, så det kan vara värt att testa om du trivs i övrigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Var i en liknande situation för 4-5 år sedan när det togs in en vikarie med högre lön än mig (hade då jobbat 3 år), som visserligen hade samma utbildning men som saknade relevant arbetslivserfarenhet. Det var också i en roll där det var väldigt enkelt att jämföra prestationen med kollegor och jag låg då garanterat top 2 i gruppen på 12 personer. Gick helt enkelt in till chefen och sa att det var nog nu, hade kommunicerat besvikelse över min lön tidigare men det fanns inte utrymme bla bla, och att jag skulle leta nytt arbete. Fick ny lön typ 3 dagar senare, så det kan vara värt att testa om du trivs i övrigt...

Nej, jag tänker ärligt talat inte besvära mig med det. Visst är det en i övrigt rätt trevlig arbetsplats, men det är lite så man jobbar för att "få upp lönerna". Vet andra som fått kämpa länge för att få upp sitt värde.

Jag vill hitta nya utmaningar och grönare ängar!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Yrke: Elkraftsingenjör
Ålder: 24
Erfarenhet: 1,5år
Utbildning: YH Ingenjör
Lön: 34,5k
Förmåner: Bil, dator, telefon, bonusar och massa annat lull-lull. Inget tak på friskvård om har skälig anledning.

FÖ så är detta min nya lön med ny tjänst. Hade ca 30k innan. Jag är mycket nöjd.

Visa signatur

Born to raise hell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hultman:

Yrke: Elkraftsingenjör
Ålder: 24
Erfarenhet: 1,5år
Utbildning: YH Ingenjör
Lön: 34,5k
Förmåner: Bil, dator, telefon, bonusar och massa annat lull-lull. Inget tak på friskvård om har skälig anledning.

FÖ så är detta min nya lön med ny tjänst. Hade ca 30k innan. Jag är mycket nöjd.

Jag har sökt den utbildningen med, och det är den jag är mest intresserad av faktiskt.
Vad tycker du mest om med jobbet, och vad tycker du minst om med jobbet?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag har sökt den utbildningen med, och det är den jag är mest intresserad av faktiskt.
Vad tycker du mest om med jobbet, och vad tycker du minst om med jobbet?

Har ju nytt jobb och knappt varit där en månad men skulle säga
Gillar mest: Kollegorna, variationen, utvecklingsmöjligheter och i sin helhet hur djupt man egentligen kan dyka i branschen.
Just nu växer den så det knakar så att hitta jobb är inga större omöjligheter. Det är även bra lön i branschen som gör den attraktiv.

Ogillar mest: Sura markägare....

Visa signatur

Born to raise hell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag har sökt den utbildningen med, och det är den jag är mest intresserad av faktiskt.
Vad tycker du mest om med jobbet, och vad tycker du minst om med jobbet?

Gick den utbildningen 2018-2020. Jag har enbart jobbat inom elnätsbolag hittills men kan säga att det finns många vägar att gå. Vill man ha kontakt med kunder finns säljsidan där man bl.a. jobbar med anslutningsärenden, stora industrier som små solceller. Vill man fördjupa sig i tekniken finns både projektsidan (projektör/beredare/projektledare m.fl.) och driftsidan (driftingenjör/reläskyddstekniker m.fl.). Det finns såklart många ytterligare roller.

Jag började som NIS-tekniker, där jag dokumenterade förändringar i elnätet i den digitala tvillingen NIS.
Sen gick jag över till nätanalys där jag gjorde mycket beräkningar, både manuellt och med hjälpmedel. Spänningsfall, jordfelsströmmar m.m.
Nu är jag på IT-sidan och administrerar ett gäng system som krävs för drift av elnätet.

Det händer mycket inom elnätsbranschen vilket är väldigt spännande. Det behövs många fler

Visa signatur

Rigg:
Chassi: Coolermaster NR200P | CPU: Intel Core i7 10700K | MB: Gigabyte Z490I AORUS ULTRA | GPU: GTX1080ti Stric OC | PSU: Corsair SF750 | OS: Windows 8.1 | RAM: 32GB Corsair Vengeance 3200MHz | SSD: 2x1TB M2 NVME | Monitor: Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Yrke: Turnérande AV-Tekniker (Ljud/ljus för touring)
Ålder: 26
Erfarenhet: 5år professionellt, 4-5 år som hobbyist.
Utbildning: Gymnasie + några år på civlingenjörslinje
Lön: 31K (måste förhandla om, drar in mer pengar än vad som är rimligt mot vad jag tjänar).
Förmåner: Dator, Telefon, yrkesspecifika grejer (Peli-case, kläder, rese-utrustning, hängmatta osv.).

Citat:

Hur är mitt jobb, och vad gör jag?
Ett år går typ till såhär: Jan-februari, vi designar och offererar olika turnéer varpå vi får in olika akter som vill åka med oss som leverantör (jobba när du vill, kanske 1-2 dagar vecka) . Mars-april, Förhandling, förfining av konceptet och bokning av gig.(fri-lek nästan) Maj, Rep, programmering och produktion av turnéspecifik utrustning/och sub-system (ganska stressig period med mycket deadlines).
Juni-juli-augusti-september, totalt sönderkörd 7-12k+ Mil på vägar runt om i Europa, gig i princip varje dag med enstaka vilodagar vi pratar 20-25konserter i månaden (ingen vila, 40-timmarsveckor är en avlägsen dröm).
September-november, Enstaka gig och ev. arenaturné om sommaren sålde bra för artisten och de är "heta".
November-december, i princip alltid lugnt, de flesta av oss ignorerar boknings avdelningen & allt vad jobb heter i nån månad här.

En dag: Vakna på hotellerum eller i tourbus tidigt, lasta in på festivalscen eller i arena, direkt på soundcheck (alltid bakom schemat!), sen direkt in i loge för att dricka pilsner med artist och snacka igenom giget ques osv. sen ut göra giget, därefter direkt riv på natten och in i bussen för att sova och vakna upp i en ny stad för en ny konsert om några timmar.

break-out av text så det inte blir mega-block i tråden.
Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Skrivet av Nbwu:

Yrke: Turnérande AV-Tekniker (Ljud/ljus för touring)
Ålder: 26
Erfarenhet: 5år professionellt, 4-5 år som hobbyist.
Utbildning: Gymnasie + några år på civlingenjörslinje
Lön: 31K (måste förhandla om, drar in mer pengar än vad som är rimligt mot vad jag tjänar).
Förmåner: Dator, Telefon, yrkesspecifika grejer (Peli-case, kläder, rese-utrustning, hängmatta osv.).

Kul! Fokuserar du mot bara ljud eller ljus? Eller är du multitekniker?

Du skulle ju kunna gå frilans och köra på egen hand och med säkerhet få upp lönen rejält. Har hört att det är stor brist på folk inom branschen pga pensionsbortgångar.

Du råkar btw inte jobba på Bright Sweden/Creative Technology?

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparkar_boll:

Kul! Fokuserar du mot bara ljud eller ljus? Eller är du multitekniker?

Du skulle ju kunna gå frilans och köra på egen hand och med säkerhet få upp lönen rejält. Har hört att det är stor brist på folk inom branschen pga pensionsbortgångar.

Du råkar btw inte jobba på Bright Sweden/Creative Technology?

Multitekniker som just nu har det ovanliga dilemmat att ha headliner-tours som både ljud & ljus i två olika länder, parallellt 😅 (ljud utomlands med en, ljus i Sverige med en annan…
Jobbar inte på fd.Bright eller CT, utan på en (nu ganska stor) uppstickare i branschen, PMa gärna om du också är i branchen!

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Från Januari fram t.o.m. ungefär nu: ~1200 USD/mån som lärarassistent
Från och med Juni (om allt går i lås): ~5600 USD/mån på min praktikplats (timlön så noll i förmåner, semester etc.)

Håller på att avsluta min utbildning (MS) som datavetare och affärsanalytiker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Från Januari fram t.o.m. ungefär nu: ~1200 USD/mån som lärarassistent
Från och med Juni (om allt går i lås): ~5600 USD/mån på min praktikplats (timlön så noll i förmåner, semester etc.)

Håller på att avsluta min utbildning (MS) som datavetare och affärsanalytiker

Är inte 5600 usd ganska dålig lön då du inte har semesterersättning, pension etc? Typ lön runt 22-25k i Sverige? Eller är det normal ingångslön

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Är inte 5600 usd ganska dålig lön då du inte har semesterersättning, pension etc? Typ lön runt 22-25k i Sverige? Eller är det normal ingångslön

Beror väl på om arbetsplatsen är i Kalifornien eller Alabama.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Beror väl på om arbetsplatsen är i Kalifornien eller Alabama.

5600 usd är väl 25% federalskatt sen + delstat skatten sen har man medical på ~3% sen jämfört med Sverige så är semester 12% och sedan pension på 4.5%+
Sen behöver man kompletterande sjukförsäkring...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Är inte 5600 usd ganska dålig lön då du inte har semesterersättning, pension etc? Typ lön runt 22-25k i Sverige? Eller är det normal ingångslön

Har ingen aning faktiskt, hade inget förhandlingsutrymme. Eftersom att min sambo i dagsläget försörjer mig så är någonting bättre än inget. En klasskompis (också internationell student) valde att göra sin praktik obetalt eftersom det är ett krav för att kunna ta examen. Det här är en kort tidsbegränsad grej så känns inte rätt att kalla det ingångslön. Tänk mer exjobbs-lön.

Skrivet av oatp1b1:

Beror väl på om arbetsplatsen är i Kalifornien eller Alabama.

North Carolina, så mer Alabama än Kalifornien!

Skrivet av Swedishchef_90:

5600 usd är väl 25% federalskatt sen + delstat skatten sen har man medical på ~3% sen jämfört med Sverige så är semester 12% och sedan pension på 4.5%+
Sen behöver man kompletterande sjukförsäkring...

Nu vet jag inte vad min årsinkomst kommer bli, men ett överslag med min praktikplats-lön ett helt år resulterar i ca 15% statlig inkomstskatt. Sjukförsäkring nämndes i min onboarding-dokumentation men jag får erkänna att jag inte hängde med i svängarna där. Borde kanske kolla på det igen. Just nu betalar jag ur egen ficka via terminsavgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

North Carolina, så mer Alabama än Kalifornien!

Då är det nog inte så lågt, frågade en kollega för vad en normallön för ett kontorsjobb var i Greensboro.
Runt 40000 USD så han, visserligen snart 10 år sen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorgin:

Hade Lönesamtal i veckan och landade på en 6% löneökning (ca 3k i ökning)

Yrke: Automationsingenjör
Utbildning: 2år YH
Lön: 47000 + årlig bonus och lite andra bra förmåner
Ålder 38
Erfarenhet: 10 år
Jobbar på ett stort företag som har fabriker runt om i världen så vi har en hel del automationare. Väldigt roligt jobb där man får göra väldigt många olika saker beroende på vad du har för intressen/erfarenhet. Jag har haft turen att ha stort intresse av datorer/servrar, OS, Virtualisering samt högnivå programmering, dessa intressen har öppnat många dörrar för mig att jobba med många olika saker i samma projekt. Att vara automationare i dag är väldig stor skillnad jäntemot hur det var för 10 år sedan.

Har idag hoppat vidare till att jobba med OT Security inom samma företag. Det är ett väldigt intressant område där man får använda sin automations bakgrund och inkoperera det i it säkerhet.
Lön med årets lönerev är 58300:- + Årlig bonus som är ca en halv månadslön

Permalänk
Medlem

Varje hopp har inneburit byte av tjänst men inom samma företag. Är väldigt nöjd med löneutvecklingen och möjligheterna till att utvecklas inom företaget.

*Edit 36 år, ingen nämnvärd utbildning

År 1 21500
År 2 28000
År 4 33000
År 5 38500
År 5 60000

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeKeM:

Varje hopp har inneburit byte av tjänst men inom samma företag. Är väldigt nöjd med löneutvecklingen och möjligheterna till att utvecklas inom företaget.

År 1 21500
År 2 28000
År 4 33000
År 5 38500
År 5 60000

Om några år till är du snart uppe i 150k+.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Inget stort hopp i lön men nytt jobb i alla fall.
Går från kundcenteransvarig på ett företag i byggbranchen. 38 500 kr i lön.
Till support-konsult för ett affärssystem. 39 000 kr i lön.

Men jag ser det som bättre att ha 39 000 i ingångslön på ett nytt jobb än 38500 i lön på ett jobb där man vart i 10 år.
Sen den största fördelen är att inte behöva sälja saker som tar slut hela tiden.

Ny lön. 50 000 / månad.

Tyckte jag hade gjort ett så bra jobb så jag plockades ut från den ordinarie lönerevisionen och gav mig detta rätt upp och ner. Hade inte ens ett samtal, blev bara informerad

Detta är alltså 8 månader efter jag började.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

North Carolina, så mer Alabama än Kalifornien!

Durham eller? I så fall ligger det väl prismässigt bra mycket närmare Kalifornien än Alabama.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeKeM:

Varje hopp har inneburit byte av tjänst men inom samma företag. Är väldigt nöjd med löneutvecklingen och möjligheterna till att utvecklas inom företaget.

*Edit 36 år, ingen nämnvärd utbildning

År 1 21500
År 2 28000
År 4 33000
År 5 38500
År 5 60000

Fina hopp, vad sägs om att skriva någon titel eller ansvarsområden för lite mer information :)?

Permalänk
Medlem

Ny lön: 26.250 -> 27.450 , så 1200 i påslag iår
Jämfört med 370kr som man fick förra året.

Jobbar som undersköterska.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |