Snabbkoll: Agerar du IT-support åt nära och kära?

Permalänk
Medlem

Jag är nog lite väl ivrig med att få allt att fungera prima, tyvärr innebär det att dom mörkar sina bekymmer ett tag.
För er som tycker det är jobbigt med folk som vill ha hjälp försök vara mer proaktiva än reaktiva, så kan ni hjälpa när det passar er istället för när det passar dom.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Hedersmedlem

Inte i någon större utsträckning. Svärföräldrar behöver lite hjälp med wifiroutrarna ibland och så. Och tankar kring backup.
Men generellt klarar de närmsta sina problem på annat sätt.

Ja, sedan har man väl satt upp lite raspberry pis för olika ändamål hos de närmsta, jag står för onedrive-utrymme till några andra (familjekontot ska nyttjas). Köpte farsans senaste dator och så.

Men krishanteringshjälpen har jag i mångt och mycket sluppit faktiskt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

När jag höll i datautbildningar på -90 talet, så gav jag alltid mina elever rådet att inte berätta för någon att de kunde/jobbade med datorer.

Permalänk
Medlem

Mest till föräldrar eller syskon och deras ungar.
Men dom vet att det är på mina villkor och jag gör det i mån av tid

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Snusfri

Hjälpte en kollega till mor för x antal år sedan, sedan när hon fick minsta problem så ringde hon och även hennes väninnor och de trodde givetvis att jag skulle hjälpa dem gratis..

Tröttnade och skickade en faktura på 500:- för varje påbörjad timme, lustigt nog så hade de inga problem efter det..

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Ja, både åt nära och kära men även på jobbet fast jag inte har en IT-tjänst. Tydligen förstår folk VAD jag hjälper dem med. 😅

Permalänk
Medlem

Ja, till släkt, vänner och familj. Tyvärr måste jag säga. Bara för att man har goda grundläggande kunskaper om os och hårdvara, så inbillar sig folk att man kan allting. Det har hänt att bekantas bekanta ringer och vill ha hjälp med tex skrivare, och bokföringsprogram, som jag aldrig varit kontakt med.

Någon fler som känner igen sig i det?

Permalänk
Medlem

Väldigt mycket mindre sedan de köpte mac

Helt klart det bästa som har hänt ur supportperspektiv! Nu är det någon gång per år som någon undrar något istället för några gånger per kvartal som det var när de satt på windows.

Support är ju dock sjukt tråkigt så man gör det för att hjälpa personer man verkligen bryr sig om.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Skrivet av cresoll:

Som många andra på forumet. Ja, jag är support åt 50-plus i släkten. De har dåligt tålamod för de flesta datorproblem. Jag tror det beror på att det verkliga problemet bakom att datorn uppför sig konstig, är svårt att lösa utan erfarenhet. Alla datorproblem kan man inte läsa sig till utan det krävs kunskap ifrån "trial & error".

Ja tålamodet är ett gigantisk problem.
Man ber att få fjärrstyra datorn, de får inte igång teams på 5 sekunder och kan säga att de klarar det ej och vill sluta. Om man väl har fått igång uppkoppling och man inte löser problemet på 2 minuter så kan de bli sura och säga att du kan inte detta och vill koppla ifrån för de ska kolla senaste facebook uppdateringar etc.

Maken till dryga personer att hjälpa som bekanta finns inte. Och jag har hjälp supermånga i yrket är jag ibland kostar det dubbla emot en junior och ingen beter sig som mina bekanta emot mig. I yrket värdesätter folk ens hjälp, de vet som sagt denna feta faktura de får om de inte är tillmötesgående och gör så att jobbet går att lösa snabbt.

*edit*
Jag gissar det är samma sak med andra yrken som bilmekaniker, målare etc.
Får man betala personen otroligt mycket per påbörjad timme, så kommer folk helt plötsligt ha helt andra fokus på att se till så att de kan utföra sitt arbete effektivt.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid tyckt det är kul så jag har självmant tagit det på mig.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Bara närmaste släkten dvs syskon/föräldrar resten får klara sig själva eller hosta up pengar eller ge en gentjänst.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Om jag kan och har tid/ork Hur mycket engagemang som läggs ned varierar från situation till situation, men närmsta familjen/vänner har i allmänhet "förtur".

Permalänk
SpelClockers

[X] Ibland

Det händer då och då, och ibland man får hjälpa nära och kära med IT support. Men det är mest enkla saker.:)

Visa signatur

Välkomna in på Geeks Discord! :) Geeks's Discord!
Admin för Spelclockers.
Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Permalänk
Medlem

Känns som folk har mindre och mindre problem, hänger förmodligen ihop med att färre och färre använder datorer i klassisk bemärkelse. Nu är det smarta telefoner eller paddor som man kan återställa med några få klick. Skönt för en annan.

Permalänk
Medlem

har börjat säga ifrån mer och mer, stör mig som f*n på att de som har behov av hjälp inte har det minsta intresse av att lära sig eller kanske försöka sig på en googling på problemet. utan bara förväntar sig att jag ska lösa allt och lite till.
Men som någon skrev är "snabbhjälp" en riktig juvel.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av raxxor:

Ja, till släkt, vänner och familj. Tyvärr måste jag säga. Bara för att man har goda grundläggande kunskaper om os och hårdvara, så inbillar sig folk att man kan allting. Det har hänt att bekantas bekanta ringer och vill ha hjälp med tex skrivare, och bokföringsprogram, som jag aldrig varit kontakt med.

Någon fler som känner igen sig i det?

Japp de tror man ska veta allt.
Syrran kom och ville ha hjälp någon arkitektprogramvara som hon inte kunde ställa in enligt instuktionerna till en kurs
Hon vägrade lyssna att jag inte fatta något av det och trodde jag var motvillig att hjälpa
Sen när de kommer med mac datorer som man aldrig varit i kontakt med

Permalänk
Medlem

Ja, tyvärr. Avskyr det. När gammelmoster kommer med sin laptop från Soviet-eran och undrar varför BankId inte fungerar på hennes original installation av Windows 3.1 ...

Försöker lära mig att säga nej, men det är svårt.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Självklart så hjälper man till vad som behöva hjälp med

Visa signatur

ASUS PRIME Z390-A. Intel Core i9 9900K Överklockad 5,65 GHz 16MB.
Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 4133MHz CL16 Överklockad.
1x MSI GT 1010 Stream acrd, 1x MSI GTX 1080 TI Överklockad.
1x SSD Samsung 500 GB Win 11, 2TB MVMSSD Spel. 850 Watt PSU Gold.

Permalänk
Musikälskare

Till släkten och familjen, är glad man kan hjälpa till och det får man tillbaka

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Nuförtiden är det i princip bara mamma som får hjälp, resten har antingen slutat använda dator helt och gör allt på telefon/platta (som jag inte är tillräckligt kunnig om för att agera support), gått över till Mac (där jag inte heller kan tillräckligt mycket för att agera support) eller så har jag lyckats utbilda dem så pass att de kan lösa det mesta själva och bara behöver min hjälp om det ska skruvas fysiskt i datorn.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem

Där det finns utrymme och behov för det så hjälper jag gärna till, om kompisarna skall bygga nytt brukar de fråga mig om hjälp, jag älskar att bygga datorer så där är jag inte sen att att tacka ja.

Är det någon som uppenbarligen är lat eller så, så brukar jag be dom att kolla på nätet om de kan hitta någon lösning.

De som är i den äldre generationen försöker jag "utbilda" så de klarar sig själva hjälpligt.
Får nån enkel fråga ibland på sms om det är något de undrar över.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk

Jååå.

Men bara till närmaste familjen. Där har jag gjort så att det blir så underhållsfritt som möjligt. Vanliga icke admin avändare i Windows. Låst adminkonto. Schemalagt att de alltid ska starta en viss tid varje dygn. Uppdaterar varje dag så att det aldrig tar tid när datorerna ska användas. Använder Chocolatey för all mjukvaruinstallation så att den automatiskt uppdaterar allt.
*Set and forget* är tanken.

För telefoner så får de hjälp då och då.
Har inte haft sittning med lösenordshanterare än. Det blir riktigt skönt när det är över. Då besvaras frågan "vad är mitt lösenord till x" med "det ligger i bitwarden- kolla genom telefonen eller på datorn, det spelar ingen roll".

Visa signatur

Kattlåda med sand i | Mössa | Klösträd

Permalänk
Viking

Ja det händer ganska ofta att man får hjälpa familj och vänner.

Det absolut största problemet jag ser är att man inte ens försöker googla problemet. Sällan jag har en direkt lösning på problemen, men genom att lägga 5 min på att söka upp det går det att lösa.

Man behöver inte kunna varenda inställning i Windows om man bara lär sig använda Google.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Jag får agera support rätt ofta till vissa nära och kära men det gör jag gärna. Jag ser det som självklart att hjälpa närstående som behöver hjälp, vilket är en åsikt som delas då vi hjälper varandra med allt möjligt. Dock är nog IT-problemen helt klart bland de mest frekventa sakerna folk behöver hjälp med. Jag brukar lära mig en del själv på kuppen då det då och då behövs hjälp med saker jag aldrig gjort tidigare. Det är ju dock en gammal oskriven lag att bra kunskap inte är att kunna allt utan att veta hur man snabbt söker upp en lösning.

Det är tråkigt att läsa att flera inte gärna gör detta och/eller att de inte får uppskattning för den hjälp de ger.

Permalänk

Hjälper gärna till då jag inte har så många nära nog som behöver hjälp. Och det brukar då vara lite mer avancerade saker. Blir mer HiFi-service för en av vännerna jag har då vi håller på en hel del med vintage HiFi-grejer (typ 70/80-tal) som behöver kärlek för att fungera bra.

Visa signatur

Born to mod..
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara lite längre tid

Permalänk
Medlem

Nästan alla röstade ja 😂

Vad ligger lönen på är frågan? 💩

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Nästan alla röstade ja 😂

Vad ligger lönen på är frågan? 💩

I mitt fall, Tack för hjälpen, i bästa fall 😁

Permalänk
Medlem

Njae ... Supportar väl alla de maskiner som kör Linux i familjen, vilket sträcker sig till en mediadator hos min särbo, men det är knappt att jag behöver göra något på den fronten heller nuförtiden. I övrigt så hjälper jag givetvis till om jag blir tillfrågad och kan, men det har inte hänt på flera år, så det är rätt så behagligt.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Svarade nej då jag alltid istället ber dem ta kontakt med support hos X tillverkare, morsan hjälper jag däremot med sina datorbekymmer

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox