Windows 10-användare dränks i reklam för Windows 11

Permalänk
Medlem

Men för i Helvete Microsoft! De vill verkligen ta död på sig själva!

Linux börjar mer och mer mogna för den breda massan, att dom inte ser upp och lägger ner detta trams de håller på med!

Folk vill inte ha massa jidder!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Apple, Microsoft och Google borde inte få göra reklam för sina egna produkter och tjänster i sina operativsystem av samma anledning som Microsoft inte fick göra Internet Explorer till standardwebbläsare utan att ge användaren ett val mellan flera webbläsare. De missbrukar sina monopol-liknande positioner på marknaden.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Det har blivit bättre pga. Valves satsning med Steam Deck, så det är inte så illa som det var för några år sedan.

Hur är prestandan jämfört med Windows via proton, det är väl en emulering, hur mycket tappar man?

Permalänk
Medlem

Förväntar mig även se detta på maskiner som inte får köra Windows 11 för Microsoft. Det har ju hänt förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Fick denna reklam redan för flera månader sen, dock har jag börjat använda W11 på heltid numera, W10 partitionen ligger nog ännu kvar dock.

Kör MacOS själv, men vad är sämre i W11 jämfört med W10?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Välkomna alla till Microsofts proprietära Windows trädgård!
Att stressa på användare att gå till senaste Windows-versionen är bara början.
Liknande meddelanden kring Edge, Bing, Office 365, Gamepass, Azure, Xbox och annat kommer snart till en dator framför dig.

(det är hög tid att frikoppla operativsystement från applikationer man kör i det)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag har fått sånt här trams flera gånger och är egentligen inte långt bort från att bara byta till Linux. Finns nästan inget som binder mig kvar mer än lathet och bekvämlighet. Är iof rätt bra skäl...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Kör MacOS själv, men vad är sämre i W11 jämfört med W10?

Att du måste registrera en användare hos Microsoft till att börja med.
Lägg till att de faktiska hårdvarukraven är absurda jämfört med andra operativsystem
(har någon ens försökt köra Win11 på en 1GHz CPU med 4 GB RAM?... 64 GB diskutrymme för ett OS är imponerande från ett negativt perspektiv...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Välkomna alla till Microsofts proprietära Windows trädgård!
Att stressa på användare att gå till senaste Windows-versionen är bara början.
Liknande meddelanden kring Edge, Bing, Office 365, Gamepass, Azure, Xbox och annat kommer snart till en dator framför dig.

(det är hög tid att frikoppla operativsystement från applikationer man kör i det)

Edge/Bing kan få för sig att slå på ett sökfält mitt på skrivbordet utan att man har bett om det...

Permalänk
Rekordmedlem

Det borde väl gå att slå av det genom att göra datorn win 11 inkompatibel, dvs stänga av tpm.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Inga större problem med W11 so far faktiskt, inget som inte har gått att åtgärda med enkla medel åtminstone.
Största irritationsmomentet var ju högerklicksmenyn i början, men det fixades med ett kort kommando som jag inte minns just nu. Det "felet" har inte återkommit dock, så det har inte behövts heller.

Edge använder jag inte, och det tjatar inte heller (ta i trä), utöver tidigare nämnda sökruta som gick att ta bort på nån sekund.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

OffT:
Men wtf. Nu ligger det två drivrutinsuppdateringar och väntar i Windows update för W11. Hittar ingen inställning för det. Så man ska behöva ställa detta i de "dolda" inställningarna, aka policies. Suck....

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Måste vara något man kan toggla i regedit eller startup?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Apple, Microsoft och Google borde inte få göra reklam för sina egna produkter och tjänster i sina operativsystem av samma anledning som Microsoft inte fick göra Internet Explorer till standardwebbläsare utan att ge användaren ett val mellan flera webbläsare. De missbrukar sina monopol-liknande positioner på marknaden.

Så Microsoft får inte berätta om en uppgradering / uppdatering av den produkten som man använder från dem?

Skiljer det jättemycket från att Notepad++ berättar om att det finns en ny version eller är det ganska likadant?

Menar du att alla operativssystem skall innehålla uppgraderings/installations-möjligheter till alla operativsystem som finns?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Phew! Tur att jag uppgraderade till Windows 11 så jag slipper sånt här

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Simcon:

Det är kanske 'gratis', men varför är Microsoft så desperata på att tvinga över folk till windows 11? För mig som användare finns det inga direkta fördelar som jag ser det, däremot finns det nackdelar eftersom Microsoft förändrar och tar bort saker med varje ny Windows version som förstör mitt arbetsflöde. Den enda som vinner på det är ju Microsoft som har ännu större möjligheter till datainsamling.

Det var ju jobbigt nog att konfigurera upp Windows 10 att skicka minimalt med data till Microsoft, i Windows 11 är möjligheterna än sämre.

Således blir det ett byte till Linux så småningom. Tanken var att vänta så länge som möjligt eftersom spelstödet på Linux förbättras allt eftersom, men om Microsoft fortsätter pusha sådant här så kommer bytet att ske tidigare.

Windows 10 är snart EOL, med tanke på hur många Windows XP maskiner man fortfarande stöter på i de mest hårresande sammanhang, är det väl lika bra att de börjar bearbeta bakåtsträvarna i god tid.

https://www.techradar.com/news/atm-security-still-running-win...

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Går det att ta ner w11 till usb från microsoft?, det gick att göra med tian. Bara att det inte är reggat o man har en ikon/text i högra hörnet på skärmen tills man fixar en windowsnyckel.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Avlusningsverktygen till Windows kommer bara bli allt mer populära ju mer Microsofts tilltag retar upp vanliga användare.

Har du tips på bra avlusningsverktyg?

Visa signatur

Dator med Skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

Måste vara något man kan toggla i regedit eller startup?

Jag misstänker ju (obekräftat) att följande gäller även i detta läge:
* De som har maskiner som inte uppfyller hårdvarukraven inte får detta
* De som har maskiner som är inställda så att de uppdateringsmålet är Windows 10 22H2 inte får detta

Det senare ställs in i registret / via group policy. Finns verktyg så som https://www.grc.com/incontrol.htm sedan gammalt för den som inte är så grouppolicy-orienterade.

Det är ju dock bara min misstanke, att det är maskinerna som principiellt är redo att uppgradera som de tjatar på.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

exakt, alla tester jag sett så är det slöare... (jag kör W11 på jobbet och gillar de inte)

Ja för att dom inte stänger av nya funktionerna i Windows defender, gör man det så är Windows 11 likvärdig/lite bättre när det kommer till rent prestanda både för gpu och cpu

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

Går det att ta ner w11 till usb från microsoft?, det gick att göra med tian. Bara att det inte är reggat o man har en ikon/text i högra hörnet på skärmen tills man fixar en windowsnyckel.

Det går på samma sätt som med 10:an, https://www.microsoft.com/software-download/windows11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Börjar bli dags att byta till Linux, hade ju tänkt göra det först när windows 10 når end of life, men så som Microsoft håller på så kanske det borde ske tidigare...

Varför vänta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ja för att dom inte stänger av nya funktionerna i Windows defender, gör man det så är Windows 11 likvärdig/lite bättre när det kommer till rent prestanda både för gpu och cpu

njae, har sett folk som stänger av VBS osv ... vilket man borde vilja ha på ändå, det är ingen prestandaförbättring som gör att den är snabbare än Win10.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Windows 10 är snart EOL

Tycker faktiskt att den 13:e januari 2032 fortfarande känns en bit bort

Windows 10 har fortfarande långt mycket längre support än Windows 11. Det finns ingen Windows 11 version som har längre support än 36 månader, medan Windows 10 har ett par 10-års versioner i form av Enterprise LTSC 2019 och IoT Enterprise LTSC 2021 som kommer att leva i många år till.

Jag röstar fortfarande för att Windows 10 kommer leva längre än 11:an.

Edit:
Ang. ATM:er, så undrar jag om många ser skillnad på Windows XP och Windows Embedded POSReady 2009. Den senare slutade supportas officiellt under 2019.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Windows 10 är snart EOL, med tanke på hur många Windows XP maskiner man fortfarande stöter på i de mest hårresande sammanhang, är det väl lika bra att de börjar bearbeta bakåtsträvarna i god tid.

https://www.techradar.com/news/atm-security-still-running-win...

Det är över två år kvar på den vanliga versionen och mer på längsta LTSC (förvisso en separat fråga). Knappast något problem på en dator som redan går att uppgradera idag. Snarare så skulle de ju då terrorisera de som måste köpa en ny dator, men att langa datorn på tippen redan över två år i förtid är rätt magstarkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Varför vänta?

För min del är det lathet. Har inte OS som hobby så jag brukar byta när jag byter dator eller det når EOL. Har varit sugen att byta ett tag men det har inte blivit av.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det är ju dock.. gratis att uppgradera... Jag förstår att det är irriterande men har man en ny nog burk att klara W11 bör man ju köra det tycker jag. Iaf om man kör Intel 12th eller nyare så bör alla det.

Bara för det är gratis så betyder det inte att man skulle vilja nergradera till Win11. Oavsett så är det riktigt osnyggt beteende av Microsoft att trycka ner Win11 i halsen på folk såhär, men dom gör väl det enbart för att dom har ännu mer telemetri där än i tian.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Så Microsoft får inte berätta om en uppgradering / uppdatering av den produkten som man använder från dem?

Skiljer det jättemycket från att Notepad++ berättar om att det finns en ny version eller är det ganska likadant?

Menar du att alla operativssystem skall innehålla uppgraderings/installations-möjligheter till alla operativsystem som finns?

Är det en uppgradering, ja. De kan betala för reklam precis som alla andra mindre företag som inte har operativsystem med enorma marknadsandelar får göra. Vill de sälja reklam i sitt operativsystem så ska de också erbjuda andra företag att köpa reklam för reklamplatsen för rimliga priser. Då kan Apple, Microsoft, Google, Red Hat, Samsung och Canonical också köpa reklam för "uppgraderingar" i Apples, Microsofts och Googles operativsystem.

Ja.

Ja det låter som en bra ide. Konkurrens mellan operativsystem är bra. Låt kunder bestämma över sin egen egendom. Det är bra för miljön om människor kan installera andra operativsystem på alla enheter, stora som små, så de slipper hamna på tippen när tillverkare tröttnat på att uppdatera mjukvaran för enheter.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Dom kan ju hålla på bäst dom vill en dator som byggdes innan TPM ens existerade gör att det varken finns hårdvaru stöd eller mjukvaru stöd för min nuvarande dator.

Finns inga som helst behov för mig att uppgradera till windows 11 på den burken.

Nästa jag bygger kommer dock ha windows 11 med lokalt konto i väntan på windows 12

Permalänk
Medlem

Jag har inte fått helskärms monstret, men väl pockande aviseringar om det. Varje Windows uppdatering verkar primärt innehålla en nollställning av reglerna för att slippa pockande.

Win11 har inget drag jag vill ha och har flera drag som jag inte vill ha.

Skrivet av ztenlund:

Edge/Bing kan få för sig att slå på ett sökfält mitt på skrivbordet utan att man har bett om det...

Det händer iofs på Win10 också, hände mig förra veckan när jag kollade om Edge kunde läsa in en buggig sida i Firefox. (buggen var inte i nätläsarn)

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.