Använder ni engelska på all elektronik eller annat språk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Om det går, så väljs det nästan alltid svenska.

Men finns det inte också svenska program som inte har engelska?

Det gör det säkert, men jag har inte sprungit på något jag kan dra mig till minnes under mina 27 datorår, så jag kan nog ta den smällen om den kommer.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Det gör det säkert, men jag har inte sprungit på något jag kan dra mig till minnes under mina 27 datorår, så jag kan nog ta den smällen om den kommer.

Hur ser det ut på mobil osv.?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Engelska överallt. Från början var det av den enkla anledningen att felmeddelanden blir bra mycket mer googlingsbara om man får dem på engelska än på svenska. Numera är det mer en vanesak.
Att felöversättningar ofta blir rent missvisande bidrar också till att jag föredrar orginalet. Minns fortfarande "Gratis minne" i Android för ett antal versioner sedan.

Visa signatur

[ Derp ]

Permalänk
Medlem

Jag började nog köra Engelskt OS redan på gamla Windows 95-tiden därför att på den tiden kom servicepack på Svenska mycket senare än på Engelska, sen har det bara fortsatt kör även Linux på Engelska

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Kör allt jag kan på engelska. Alla appar/OS och spel osv. Även film/serier utan undertext! xD

Edit: Mobil kör jag visst på svenska. xD

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Engelska alltid. Undantagen är om det forcerar veckodag (en del anser att första veckodagen är söndag...), valutor, felaktiga måttenheter eller annat där det stör så pass att engelska inte går att ha.

Svenska som teknikspråk kan jag se en viss poäng med Win9x retrosystem då det var det språket som användes där på tiden det begav sig.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Blir tokig på när jag ska hjälpa till med enheter på svenska och inställningarna heter typ Bildkrafthantering, Extra Ramar, Alternativ Djupskuggning eller nåt i den stilen. Wtf är det som menas liksom.

Permalänk
Medlem

Jag har ställt in Brittisk engelska på datorn. Inte vulgär stavning från någon f.d. koloni här inte. :-þ

Förresten, något relaterat som stör mig är när man har valt att ha svenskt språk först, och engelska annars är att man alltid får svenska konventioner för datum, decimalkomma etc. när resten av gränssnittet är engelskspråkigt. Om programmet är på engelska så ska väl man använda engelsk decimalpunkt också!

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Jag kör allt på engelska. Inte för att jag har något emot det svenska språket, men det är en gammal vana som, för mig, är svår att bryta.

När jag började leka med datorer på 80-talet fanns knappt nånting på svenska, och det var det som tvingade mig att bli en fena på engelska. Sen har det bara snurrat på. Jag har dryga 30 år i branschen också och i stort sett all kommunikation sker på engelska så att blanda in andra språk gör det bara förvirrande för mig.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Svenska på allt.
Blir lite sugen på att välja engelska på något.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Snusfri

Självklart är allt på Engelska: Windows, Mobil, TV, Shield osv.

Betydligt enklare att söka om något problem uppstår och allt känns betydligt mer logiskt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon138754:

Själv kör jag alltid originalspråk på allt eftersom allt annat stinker av lathet och dumhet. Det är som att läsa översatta böcker, då kommer man ju aldrig helt förstå författarens intention.

Jag tycker det i vissa fall stinker av dumhet att envist alltid köra med Svenska.
När man ska problemlösa så är det helt enkelt engelska som gäller. Ett felmeddelande på svenska går nästan aldrig att söka på.
Och olika val i olika lägen av en lösninsguide är också på engelska.
Varför göra det svårt, för att inte säga omöjligt för sig?
Engelska är gällande språk på nätet och därav krymper man möjligheterna enormt med att köra Svenska i alla lägen.

Nu menar jag att man ändå kan köra Svenska som default man snabbt skifta till engelska om problem uppstår.
Kör själv engelska rätt igenom på datorer men Svenska på androidtelefoner.
Men på androidtelefonen så har jag en languageswitchergenväg/app som direkt skiftar mellan Svenska/engelska.

En egenhet med Google Play på Androidnallar är att appbeskrivningar maskinöversätts till det språk man valt och är det SVenska så blir det katastrofalt uselt och ibland direkt fel.

Permalänk
Musikälskare

Allting på engelska, har alltid varit så då det känns mera normalt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Brukade köra Engelska på dator med sedan senaste om installationen så gick det endast att välja svenska av någon anledning så har kört svenska på datorn ett tag nu.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk

Engelska på alla enheter. Jag växte upp med datorer på engelska och när jag såg Windows hos någon kompis vars föräldrar fått personaldator med operativsystem på svenska kändes många termer i den översättningen oerhört löjliga. Dessutom insåg jag snabbt som flera andra här i tråden, att felsökning blir mycket lättare om man använder internationella termer. Nu för tiden, när jag jobbar för ett multinationellt företag, är jag naturligtvis också glad att inte behöva hoppa mellan språk beroende av kontext.

Permalänk
Medlem

Alltid på Svenska om det går, är det dåligt översatt, så kan jag ju skratta lite åt det.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Allt inställt på engelska. Speciellt OS och program från Kalifornien.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Engelska överallt så man inte är ensam när man får något problem man behöver googla

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Allt är svenska förutom Windows som kör på Engelska av den anledningen att det är lättare att felsöka när man behöver googla ord ibland

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Verkar som man tillhör den udda skalan här.

Arbetsdator, amerikansk engelska eftersom företaget är amerikanskt.
Hemdator, brittisk engelska.
Mobil och surfplatta, franska och Siri inställd på japanska.
Spelkonsol, brittisk engelska eller franska.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem

Körde engelska från tidigt 80-tal fram till 2010, då böt jag och började köra Svenska istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon315148:

Det är väl bra om man kan läsa böcker skrivna på sitt originalspråk men gäller det bara engelska? Finns väl många böcker skrivna på andra språk och tänk vad bra då att de blir översatta. Även bra att översätta engelska då inte alla är lika bra som översättarna och då tror jag man går miste om ännu mer.

Det är absolut bra med översättningar. När det gäller "kultur" eller faktiskt innehåll så föredrar jag originalspråk om jag kan det, typ ingen text när jag kollar på film och TV som är på engelska, och böcker på engelska om det är originalspråket. Men ofta är det språk jag inte kan förstås.

Men med gränssnitt så är det något helt annat. Där handlar det inte om förvanskning av någons intentioner på så sätt som det ofta är när det gäller översättningar av längre saker eller så, utan det handlar om tydlighet och enkelhet. Det innebär inte att jag nödvändigtvis tycker att översättningarna är så bra eller så, Arkiv-menyn är ju ett exempel på när det inte är det, men också ett exempel på att det inte spelar någon roll så länge man vet vad man är ute efter. File är ju inte direkt det bästa namnet på den menyn heller liksom.

Citat:

Själv gillar jag svenska språket (kör allt på svenska) och försöker inte beblanda in engelska i onödan. Tycker bara det är trist när bolag som bara verkar inom Sverige väljer engelska företagsnamn eller när föräldrar utan engelskt påbrå väljer "internationellt gångbara namn".

Jo det är fånigt på så många nivåer. Företag som kör reklam på engelska trots att man hör den svenska brytningen känns riktigt dumt exempelvis, om det inte är tänkt att vara humor kanske. Att döpa sina barn till "internationella" (alltså amerikanskt engelska) namn är också fånigt, speciellt om man sen uttalar dem "på svenska". Jag hörde någon granne ropa på sin son, "Kammerrron Kammerrron, vart är du?" på riktigt göteborgsdialekt, lät fruktansvärt. Sen fick jag reda på att hennes man var engelsman, men det hjälpte inte saken.

Jag har också tre kusinbarn som heter William. Hmm.

Citat:

Ser mig inte ens som konservativ men självklart vill jag att namnet ska avslöja ursprunget. Att det är engelska som gäller inom IT är väl en sak. Undrar dock om även andra folkslag som inte har engelska som modersmål eller som andraspråk faktiskt använder sina system på engelska. Tänker fransmän som fortfarande sjunger på franska i Eurovision och det tackar jag för. Engelska är bara tråkigt även om det fungerar som språk internationellt. Hör mer än gärna andra språk även om jag inte förstår.

Jag bygger en mjukvara som säljs typ globalt, ett system för industri, lager och så. Engelska räcker väldigt långt, men just franska är ju det enda andra språket vi faktiskt översätter för fransmännen är ju lite speciella på det där. De delar av applikationen som är till för våra tekniker och så, alltså som kunderna inte har access till, är bara på engelska dock. Våra tekniker måste kunna engelska i alla fall hyfsat, inte minst för att kunna klara av utbildningen som sker här, och de jobbar ofta rätt internationellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Hur ser det ut på mobil osv.?

Samma där, med ett undantag - en app relaterad till fågelskådning. Den är dock inte mycket mer än ett interface mot Artportalen, så att själva "appen" är på svenska är inget som stör (därav att jag inte ens lagt det på minnet tillräckligt för att komma ihåg det vid mitt förra inlägg).

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Jag tycker det i vissa fall stinker av dumhet att envist alltid köra med Svenska.
När man ska problemlösa så är det helt enkelt engelska som gäller. Ett felmeddelande på svenska går nästan aldrig att söka på.
Och olika val i olika lägen av en lösninsguide är också på engelska.
Varför göra det svårt, för att inte säga omöjligt för sig?
Engelska är gällande språk på nätet och därav krymper man möjligheterna enormt med att köra Svenska i alla lägen.

Nu menar jag att man ändå kan köra Svenska som default man snabbt skifta till engelska om problem uppstår.
Kör själv engelska rätt igenom på datorer men Svenska på androidtelefoner.
Men på androidtelefonen så har jag en languageswitchergenväg/app som direkt skiftar mellan Svenska/engelska.

En egenhet med Google Play på Androidnallar är att appbeskrivningar maskinöversätts till det språk man valt och är det SVenska så blir det katastrofalt uselt och ibland direkt fel.

Det är inga konstigheter att köra på varken Engelska eller Svenska, felkoden är densamma, vill du veta mer om problemet finns ju eventviewer, där kan man på ett enkelt sätt pinpointa vad som gått fel.
Är det ett hårdvarufel så utesluter man det enkelt genom att byta konponenter och testa sig fram.
Beskriver man bara problemet korrekt när man googlar så hittar man alltid andra med samma fel.

Får man minnesfel ja då kan det spöka och peka mot saker det egentligen inte har att göra med, ECC-minnen är att föredra framför instabila SuperDuperOC-minnen för att få 1 FPS till, men kan man leva med alla fel minnena kan orsaka så kanske det är värt den där enskilda FPS’en.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dem8n:

Det är inga konstigheter att köra på varken Engelska eller Svenska, felkoden är densamma, vill du veta mer om problemet finns ju eventviewer, där kan man på ett enkelt sätt pinpointa vad som gått fel.
Är det ett hårdvarufel så utesluter man det enkelt genom att byta konponenter och testa sig fram.
Beskriver man bara problemet korrekt när man googlar så hittar man alltid andra med samma fel.

Får man minnesfel ja då kan det spöka och peka mot saker det egentligen inte har att göra med, ECC-minnen är att föredra framför instabila SuperDuperOC-minnen för att få 1 FPS till, men kan man leva med alla fel minnena kan orsaka så kanske det är värt den där enskilda FPS’en.

Jo det har jag också tänkt på. Min felsökning handlar inte om att söka efter menyval så mycket som att hitta registernycklar, gräva i eventloggen, ställa in grupp-policys och liknande. Felmeddelanden, i Windows och MS-produkter i alla fall, har koder nu som inte är språkspecifika, dock är det förvånansvärt ofta artikeln som hör till är översatt. Så vad är den stora fördelen med engelskt språk egentligen?

Permalänk
Medlem

Kör engelska i mercedesen. Mbux på svenska funkar inte bra. Annars svenska på allt.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

80% av alla saker kör jag på Engelska
20% kör jag på ryska

Svenska står jag inte ut med.

Permalänk
Medlem

Enda sen min första egna dator har jag alltid kör på engelska överallt hela tiden. Att se OS eller så på svenska ser lite ut som det låter när nån snackar svengelska, det liksom skär lite! Dessutom är det som alla andra skriver att allt blir så mycket enklare på engelska, o dessutom blir man bättre på det också genom att alltid utsättas för det.

Permalänk
Medlem

Generellt sett allt på engelska givetvis, som de flesta i tråden. Då jag arbetar i Danmark är många av våra verktyg på danska dock.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Självklart English. Annat vore otänkbart!
Likaså på film/serie - om det går. Klarar bara inte av att se det på Svenska. Känns bara så galet fel!