Använder ni engelska på all elektronik eller annat språk?

Permalänk

Använder ni engelska på all elektronik eller annat språk?

Hej,

Många gillar att ha engelska på deras persondator av väldigt många anledningar.

Nå jag är nyfiken på hur det är med övrig hårdvara? Ni som använder engelska på windows/MacOs, väljer ni engelska på allt annat som mobilen, tv, tvättmaskinen, bilen etc?

För min egen del så har jag börjat fundera på varför valde jag t.ex. svenska på smartklockan och har nu ändrat till engelska. Men när jag tar fram min kollektivtrafik-biljett på engelska och visar kontrollanten så pratar den ibland engelska till mig.

Permalänk
Hedersmedlem

Det började för länge sen när man googlade på saker men man blev osäker på om man verkligen kollade på rätt sak. Då blev det enklare att använda engelska och sedan dess har jag inte gått tillbaka.

Permalänk
Medlem

engelska överallt utom i windows. Browser, spel, program så är allt på eng

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Allt som går ska vara på engelska, föredrar språket samt att man slipper alla halvtaskiga översättningar. För att inte nämna om man behöver söka svar på ett problem/fråga.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Allt på engelska. Blir arg på websidor som ska truga på en kassa maskinöversättningar bara för att man råkar ansluta från ett visst land.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Engelska på allt förutom i bilen, det är en volvo så man slipper de halvtaskiga översättningarna.

Permalänk
Medlem

Svenska där det går, om översättningen inte är riktigt dålig eller om den ligger efter (så att nya funktioner står på engelska, och resten på svenska, det funkar inte så bra).

Kör MacOS och Windows på svenska, försöker att ha de flesta program på svenska också. Fast de flesta är väl på engelska.

Det som jag retar mig på är att App Store (MacOS) etc inte visar recensioner/betyg från användare med engelska, tyska, etc, som språk om jag har svenska inställt. Tycks vara ett vanligt problem. "Appen har inga recensioner på ditt språk", nej, men förihelvete visa dem på engelska då? (De flesta med svenska som valt språk tycks f.ö skriva recensioner på engelska)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

På engelska. Som tidigare skrivits så beror det nog på att man googlade fram svar på olika frågor på engelska genom decnnierna. Det blir bara konstigt med svenska, jag har svårt att förstå tekniska saker/termer på svenska. Eller, jag förstår ju, men läser jag det på engelska så behöver jag inte tänka så mycket och allt går snabbare. Vet inte om jag omedvetet försöker översätta svenska till engelska på nåt sätt, men allt känns bara trögt när det är på svenska.

Smarta högtalare med Siri och google home pratar jag engelska med för de svenska varianterna är inte så smarta om man säger så.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Engelska på Windows, svenska på mobiltelefonerna och surfplattan

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Svenska på allt

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Hedersmedlem

Svenska på mobiler (Android)
Windows körs helst på engelska på NT-baserade versioner. DOS och 3.x samt Win9x ska vara på svenska.
Office ska alltid vara på svenska
Övriga program alltid på engelska.
Linux körs alltid på engelska.

Rörigt? Nejdå, inte det minsta... jag är bara principfast

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Eftersom jag älskar utmaningar så använder jag alltid språk jag inte förstår...och naturligtvis olika språk på de olika enheterna.

Nejdå, det brukar bli engelska på allt. Alla mina enheter stöder det, och det underlättar när/om jag behöver söka information om dem.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag kör svenska på allt. Det gör det lättare att hitta rätt ord för inställningar och menyer när jag pratar med familj och vänner. Nackdelen är att det blir desto svårare att googla sig till svar, men det är smällar man får ta

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Lite blandat för min del. D.v.s. Engelska på vissa enheter och svenska på andra. Jag tror det är fler som körs på svenska än engelska.

Permalänk
Avstängd

Svenska på allt där det finns. Jag pratar, hör, läser och skriver väldigt mycket mer på engelska än på svenska både i jobbet och privat, så jag känner inte att jag har något behov av mer engelska.

Jag kan absolut förstå att det är lättare att googla på saker på engelska, men det är bara rätt sällan jag behöver googla på hur grundläggande saker i ett OS eller program fungerar och behöver jag det så brukar jag ändå veta vad sakerna heter på engelska då jag ju remotar till en del system som inte är på svenska och så. Däremot googlar jag ju mycket på kod och så som ju alltid är på engelska.

Permalänk
Medlem

Engelska på det mesta.
Blir så mycket lättare att felsöka via google och få råd osv.

Permalänk
Medlem

Alltid svenska på allt om det går.

Permalänk
Medlem

Svenska på klienter, Engelska på backend/server, mest för att underlätta felsökning, men det är nog en gammal rest från ett långt liv inom IT, brukar inte ha några problem att lösa klientproblem heller trots att jag kör svenska där.

Lite irriterad på att siri är så mycket bättre på att förstå vad jag säger på engelska jämfört med svenska men tragglar på och hoppas de bygger in AI i siri så den blir bra på språk.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Svenska på allt trots att jag talar, läser och skriver på flera språk. Inser att min engelska, franska och tyska numera är på en nivå långt under min svenskanivå. Har flera språk i bagaget sedan barnsben men det hjälper inte. Svenska är vardagsspråket så varför inbilla mig att jag är så duktig på något annat språk att det är att föredra? Taskiga översättningar, säger en del men är er språkförståelse så god när det gäller engelska? Jan Berglins bild på Språkförsvarets hemsida är ganska talande.

Permalänk
Medlem

Engelska på allt, inkl telefon, windows och officepaketet.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Svenska på allt trots att jag talar, läser och skriver på flera språk. Inser att min engelska, franska och tyska numera är på en nivå långt under min svenskanivå. Har flera språk i bagaget sedan barnsben men det hjälper inte. Svenska är vardagsspråket så varför inbilla mig att jag är så duktig på något annat språk att det är att föredra? Taskiga översättningar, säger en del men är er språkförståelse så god när det gäller engelska? Jan Berglins bild på Språkförsvarets hemsida är ganska talande.

Tror inte det är några inbillningar, snarare flera andra faktorer som spelar in. Instruktioner för mjukvara och teknik är oftast för den engelskspråkiga versionen av programvaran, dessutom är inte alltför sällan kortkommandon har olika bindningar på olika språkversioner. Svenska översättningar är ofta rätt dåliga eller rentutav riktigt hopplösa ibland.

Min engelska är med råge god nog för att navigera ett grafiskt eller textbaserat gränssnitt, att navigera sagda gränssnitt på dåligt översatt svenska med engelska instruktioner däremot... Nej tack.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serafim:

Svenska på allt trots att jag talar, läser och skriver på flera språk. Inser att min engelska, franska och tyska numera är på en nivå långt under min svenskanivå. Har flera språk i bagaget sedan barnsben men det hjälper inte. Svenska är vardagsspråket så varför inbilla mig att jag är så duktig på något annat språk att det är att föredra? Taskiga översättningar, säger en del men är er språkförståelse så god när det gäller engelska? Jan Berglins bild på Språkförsvarets hemsida är ganska talande.

Jo. Just tredje bilden i serien där brukar alltid poppa upp i huvudet när folk skryter om deras engelska.

Permalänk
Medlem

Engelska på allt, mycket lättare att lösa problem och använda Google för att hitta lösningar. När jag började använda datorer osv fanns inte ens svenska som valbart språk så det var bara att lära sig, så jag såg aldrig någon anledning att behöva lära om när det fanns att välja.

Så fort kollegor som inte kan datorer speciellt bra och har svenska som språk frågar om hjälp säger jag att de får klara sig själva så länge de har svenska som språk på systemet, alternativt säger jag vad de skall trycka på i engelska menyerna så får de själva översätta och hitta vad som kan passa.

Permalänk
Rekordmedlem

Naturligtvis svenska, känns dumt att använda ett främmande språk och jag har väldigt svårt att förstå de som är så lata att de skyller på att det är lättare att söka på nått, de borde i stället träna upp sitt ordföråd och inte vara så lata att de skiter i landets språk.
Dessutom verkar ju många på forumet vara hycklare och gilla engelska samtidigt som de politiskt är konservativa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Naturligtvis svenska, känns dumt att använda ett främmande språk och jag har väldigt svårt att förstå de som är så lata att de skyller på att det är lättare att söka på nått, de borde i stället träna upp sitt ordföråd och inte vara så lata att de skiter i landets språk.

Själv kör jag alltid originalspråk på allt eftersom allt annat stinker av lathet och dumhet. Det är som att läsa översatta böcker, då kommer man ju aldrig helt förstå författarens intention.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon138754:

Det är som att läsa översatta böcker, då kommer man ju aldrig helt förstå författarens intention.

Böcker håller jag med om, men dialogrutor i ett operativsystem skiter jag faktisk högaktningsfullt i utvecklarens exakta intention så länge meningen framgår.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mindfighter:

Böcker håller jag med om, men dialogrutor i ett operativsystem skiter jag faktisk högaktningsfullt i utvecklarens exakta intention så länge meningen framgår.

Och jag som använde böcker som exempel för att förtydliga min sarkasm. Tusan också.

Permalänk
Medlem

Engelska rakt av. Skulle väl inte ha något principiellt emot att köra saker på svenska, men det finns alltid något program som inte är översatt, och då skär det sig i själen. Sedan underlättar det som sagt alltid gällande dokumentation och felsökning, så ja ...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mindfighter:

Böcker håller jag med om, men dialogrutor i ett operativsystem skiter jag faktisk högaktningsfullt i utvecklarens exakta intention så länge meningen framgår.

Det är väl bra om man kan läsa böcker skrivna på sitt originalspråk men gäller det bara engelska? Finns väl många böcker skrivna på andra språk och tänk vad bra då att de blir översatta. Även bra att översätta engelska då inte alla är lika bra som översättarna och då tror jag man går miste om ännu mer.

Själv gillar jag svenska språket (kör allt på svenska) och försöker inte beblanda in engelska i onödan. Tycker bara det är trist när bolag som bara verkar inom Sverige väljer engelska företagsnamn eller när föräldrar utan engelskt påbrå väljer "internationellt gångbara namn". Ser mig inte ens som konservativ men självklart vill jag att namnet ska avslöja ursprunget. Att det är engelska som gäller inom IT är väl en sak. Undrar dock om även andra folkslag som inte har engelska som modersmål eller som andraspråk faktiskt använder sina system på engelska. Tänker fransmän som fortfarande sjunger på franska i Eurovision och det tackar jag för. Engelska är bara tråkigt även om det fungerar som språk internationellt. Hör mer än gärna andra språk även om jag inte förstår.

Permalänk
Medlem

Om det går, så väljs det nästan alltid svenska.

Skrivet av Crazy Ferret:

Engelska rakt av. Skulle väl inte ha något principiellt emot att köra saker på svenska, men det finns alltid något program som inte är översatt, och då skär det sig i själen. Sedan underlättar det som sagt alltid gällande dokumentation och felsökning, så ja ...

Men finns det inte också svenska program som inte har engelska?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500