Så här får du Telia IPTV att fungerar på ASUS routers utan annan utrustning.

Permalänk
Medlem

Hur tusan får man till konfigurationen igen så man får ut IPTV OCH internet i samma kabel? Precis som Telias egna routrar.

Jag hade det konfigurerat så tidigare, men gjorde en återställning på routern till original firmware för länge sedan.

Routern ifråga är en RT-AX68U.

Just nu kör jag en fullösning med två separata nätverkskablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ario_Nuke:

Hur tusan får man till konfigurationen igen så man får ut IPTV OCH internet i samma kabel? Precis som Telias egna routrar.

Jag hade det konfigurerat så tidigare, men gjorde en återställning på routern till original firmware för länge sedan.

Routern ifråga är en RT-AX68U.

Just nu kör jag en fullösning med två separata nätverkskablar.

Har du löst det?

Men hur har du det kopplat?
Tänkte på vad du menar med internet och iptv via samma kabel.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Har du löst det?

Men hur har du det kopplat?
Tänkte på vad du menar med internet och iptv via samma kabel.

Nej jag har inte orkat bry mig om att få det att fungera som tänkt igen med den egna utrustningen.

Använder Telias egna router nu.

Med en kabel så menar jag en kabel. 😁

Har alltså en kabel ifrån router in till en switch i vardagsrummet, där enheterna ansluts.

Använder jag INTE Teliaroutern måste jag ha två separata kablar. En till IPTV-boxen, och en till resterande enheter som ska anslutas till nätverket/internet.

Så vill jag inte ha det. Jag vill ha det så som jag har det nu med Teliaroutern, och som sagt så lyckades jag för några år sedan konfigurera en ASUS-router på precis detta sätt. Men nu verkar det hopplöst.

Konstigt att ingen annan här hade en lösning på det heller kan jag tycka?

Permalänk
Medlem

Du ska inte längre behöva konfigurera routern. Kör via vanlig surf så funkar det ändå. Logga in som om du ska titta på Telia play. Telia slutar med Multicast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joalin:

Du ska inte längre behöva konfigurera routern. Kör via vanlig surf så funkar det ändå. Logga in som om du ska titta på Telia play. Telia slutar med Multicast.

Källa på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ario_Nuke:

Nej jag har inte orkat bry mig om att få det att fungera som tänkt igen med den egna utrustningen.

Använder Telias egna router nu.

Med en kabel så menar jag en kabel. 😁

Har alltså en kabel ifrån router in till en switch i vardagsrummet, där enheterna ansluts.

Använder jag INTE Teliaroutern måste jag ha två separata kablar. En till IPTV-boxen, och en till resterande enheter som ska anslutas till nätverket/internet.

Så vill jag inte ha det. Jag vill ha det så som jag har det nu med Teliaroutern, och som sagt så lyckades jag för några år sedan konfigurera en ASUS-router på precis detta sätt. Men nu verkar det hopplöst.

Konstigt att ingen annan här hade en lösning på det heller kan jag tycka?

Jag kör en switch vid tvhörnan, (tv, Telias box, Google tv och en framtida spelkonsol). Från switchen går det 1 nätverkskabel till min TP-Link RE450 extender, som sedan ansluter trådlöst till min Netgear RAX50 router. Får ut ca 250mbit/s mätt med google tvn, av mitt 500mbit bredband. Men de är tillräckligt bra tycker jag, och boxern fungerar.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ario_Nuke:

Källa på det?

https://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=87235&&pa...

Permalänk
Medlem

^Direktlänk till inlägget från TeliaKundservice angående utfasningen av multicast.
https://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=87235&pag...

Denna box är standard verkar det som.
https://www.telia.se/privat/tv/produkter-tillbehor/produkt/un...
https://en.sdmctech.com/product/android-tv_204.html

Detta blev lite offT. Men då det togs upp i tråden så ville jag underlätt för folk att hitta infon om det...

Ska dock bli intressant att se hur det sköts hos mig då Telia TV ingår i hyran.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Tack @ELF och @joalin. De tänker alltså att det går lika bra att köra TV-boxarnas data på kundernas internet-bandbredd istället. Tack för den televerket. Sitter på kollektivanslutet så vad jag kan förstå av svar i forumtrådarna kommer det förbli IPTV multicast tillsvidare.

Det bra med detta, som också är lite mer on topic, är att ihop med att de plötsligt skrotade de smidiga apparna för boxarna (Zappa, Spela in) finns det ju väldigt få skäl att inte byta ut "routern".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ario_Nuke:

Hur tusan får man till konfigurationen igen så man får ut IPTV OCH internet i samma kabel? Precis som Telias egna routrar.

Jag hade det konfigurerat så tidigare, men gjorde en återställning på routern till original firmware för länge sedan.

Routern ifråga är en RT-AX68U.

Just nu kör jag en fullösning med två separata nätverkskablar.

Skrivet av ELF:

Har du löst det?

Men hur har du det kopplat?
Tänkte på vad du menar med internet och iptv via samma kabel.

Nu sitter jag i samma sits, jag har kopplat min ASUS ZenWiFi XT8 i väggen och vidarebefordrar VLAN 845 på port 3. Allt fungerar så långt, routern skickar vidare IPTV till boxen och jag kan surfa på övriga portar i routern. MEN, jag vill att samma kabel även levererar internet (på samma sätt som Telias egna router gör), då andra apparater i TV-bänken också behöver kopplas in. Alltså, så att både VLAN 845 och otaggat "vanligt internet" går från port 3. Vet någon om detta är möjligt i dagsläget?

MVH
Andreas

Permalänk
Skrivet av Ande:

Nu sitter jag i samma sits, jag har kopplat min ASUS ZenWiFi XT8 i väggen och vidarebefordrar VLAN 845 på port 3. Allt fungerar så långt, routern skickar vidare IPTV till boxen och jag kan surfa på övriga portar i routern. MEN, jag vill att samma kabel även levererar internet (på samma sätt som Telias egna router gör), då andra apparater i TV-bänken också behöver kopplas in. Alltså, så att både VLAN 845 och otaggat "vanligt internet" går från port 3. Vet någon om detta är möjligt i dagsläget?

MVH
Andreas

Nu kan jag inte denna asus men tekniskt är det möjligt.
Jag har gjort liknande men med pfsense och unifiswitch.

Permalänk
Skrivet av Ario_Nuke:

Nej jag har inte orkat bry mig om att få det att fungera som tänkt igen med den egna utrustningen.

Använder Telias egna router nu.

Med en kabel så menar jag en kabel. 😁

Har alltså en kabel ifrån router in till en switch i vardagsrummet, där enheterna ansluts.

Använder jag INTE Teliaroutern måste jag ha två separata kablar. En till IPTV-boxen, och en till resterande enheter som ska anslutas till nätverket/internet.

Så vill jag inte ha det. Jag vill ha det så som jag har det nu med Teliaroutern, och som sagt så lyckades jag för några år sedan konfigurera en ASUS-router på precis detta sätt. Men nu verkar det hopplöst.

Konstigt att ingen annan här hade en lösning på det heller kan jag tycka?

Jag har satt upp en pfsense och en unifiswitch.
Trunkar in vlan 845 genom pfse.
I switchen plockar jag ut det på två portar som går till två tvboxar.
Har ytterligare tre vlan via samma sladd till samma switch där tre går ut trådlöst och ett går ut på andra portar. Dessutom otaggat lan som går ut på en port i fallback adminsyfte.
Så det går att göra.
Tyvärr vet jag inte hur asusen funkar i detta avseende.
Du behöver leta efter någon inställning att switcha in taggat vlan och sedan switcha ut det på avsedd port, taggat fortfarande.
I pfsense går jag till switch och kopplar två taggade medlemmar till aktuellt vlan, exempelvis wan och lan. Sedan har du din switch på lan där du plockar ut otaggad vlan 845 på porten eller portarna till boxarna.

Permalänk

Använder ASUS GT-AX11000 router med mesh nätverk bestående av ASUS Zenwifi XT8 som noder. Får Telias tv-box att fungera om jag ansluter med kabel via en homeplug. Eftersom jag har en Zenwifi enhet vid telias tvbox vore det perfekt att kunna ansluta med kabel mellan Zenwifi enheten och tv-boxen. Är det möjligt och hur gör man inställningar i så fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xanthopteryx:

Jag har satt upp en pfsense och en unifiswitch.
Trunkar in vlan 845 genom pfse.
I switchen plockar jag ut det på två portar som går till två tvboxar.
Har ytterligare tre vlan via samma sladd till samma switch där tre går ut trådlöst och ett går ut på andra portar. Dessutom otaggat lan som går ut på en port i fallback adminsyfte.
Så det går att göra.
Tyvärr vet jag inte hur asusen funkar i detta avseende.
Du behöver leta efter någon inställning att switcha in taggat vlan och sedan switcha ut det på avsedd port, taggat fortfarande.
I pfsense går jag till switch och kopplar två taggade medlemmar till aktuellt vlan, exempelvis wan och lan. Sedan har du din switch på lan där du plockar ut otaggad vlan 845 på porten eller portarna till boxarna.

Testade lite häromdagen med min Ubiquiti Edgerouter X, men jag kan inte få till rätt konfiguration tydligen.

Så återigen kör jag med Telias router. Vilken som sagt duger utmärkt. Kör med WiFi avstängt, modifierad mjukvara så man får tillgång till alla dess inställningar och Telia saknar åtkomst. Men det hade varit lite trevligare med den andra lite mindre routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ario_Nuke:

Nej jag har inte orkat bry mig om att få det att fungera som tänkt igen med den egna utrustningen.

Använder Telias egna router nu.

Med en kabel så menar jag en kabel. 😁

Har alltså en kabel ifrån router in till en switch i vardagsrummet, där enheterna ansluts.

Använder jag INTE Teliaroutern måste jag ha två separata kablar. En till IPTV-boxen, och en till resterande enheter som ska anslutas till nätverket/internet.

Så vill jag inte ha det. Jag vill ha det så som jag har det nu med Teliaroutern, och som sagt så lyckades jag för några år sedan konfigurera en ASUS-router på precis detta sätt. Men nu verkar det hopplöst.

Konstigt att ingen annan här hade en lösning på det heller kan jag tycka?

Vilken ASUS-modell var det?

Permalänk

Svart skärm

Skrivet av zOlid:

***EDIT*** 2021-03-08
Denna tråden började som en fråga om hur man löser detta problem att slippa det sjukt jobbiga Thomson modemet om man vill köra ASUS router och Telia IPTV.
Jag har sen några år slutat med Teliabox, men efter många förfrågningar så har jag uppdaterat tråden med nya bilder och beskrivning.
För extra support, så fråga i tråden, eller om något inte stämmer längre, så skicka mig ett PM. (kan inte prova själv eftersom jag som sagt inte har denna setup längre)
Det finns även i tråden info om andra leverantörer och deras VID, sök för att hitta rätt.

1: Börja med att logga in på din ASUS router, förmodligen genom att skriva in http://192.168.1.1/ i webläsaren.
(om du inte bytt pass och login, så är dom som standard Login: admin Password: admin . Du bör verkligen byta dom om du inte gjort det redan.)
2: Börja med att uppdatera din firmware till senaste genom att klicka på programvarusiffrorna som står högst upp enligt bilden:

https://i.imgur.com/ao5G6rp.png

3: Klicka på "Check (Kontrollera)" och välj att uppdatera till senaste programvaran. Detta steget är mycket viktigt eftersom vissa gamla versioner strular med IPTV.

https://i.imgur.com/ijTpnFp.png

4: Klicka in dig på menyn till vänster och Välj "LAN", klicka sen på fliken som heter "IPTV"
5: Där ställer du in det enligt den här bilden:

https://i.imgur.com/svnJCUz.png

6: Spara.

Nu ska det fungera om du sätter IPTV nätverkskablen på port 4 i routern.
Om det skulle vara så att ditt internet slutar fungera, så kan du vara en av dom som Telia satt på VID 243 istället för 845 (845 är dock vanligast) så prova att skriva 243 istället för 845 på samma ställe enligt bilden.
Du kan även behöva skriva in PRIO 1 på IPTV VID'en. Prova dig fram lite, och fråga i tråden om du behöver mer hjälp!

GLÖM INTE!!! Att Box och router behöver startas om, och boxen kan behöva sitta utan ström i 10min, eller att du kollar hur man gör en factory reset på den om du har otur.
Har du dessutom precis kopplat ur din Telia router innan du kört över allt på ASUS routern, så kan du behöva vänta ännu längre innan allt hoppar igång.
Kolla förslagsvis att internet fungerar via ASUS routern först, utan några VID inställningar, innan du börjar ställa in för IPTV.

gjorde precis som du sa men jag har fått svart skärm istället, kanalerna funkar men hör bara ljud

Permalänk

Har provat flera gånger att göra precis som trådstarten instruerar, utan annat resultat än att Arris-boxen meddelar att den inte får någon IP.

Så nu provade jag att ansluta boxen till en annan ethernetport på routern, en port jag inte gjort några inställningar för, och genast hoppar TV:n igång. Kom då ihåg att vi fick ett meddelande från Telia att de skulle göra något slags arbete med fibern i huset för några veckor sedan, och efter det var det krångel en halv dag. Skulle sedan spela in en film på hårddisken men det ville sig inte, bara fungerar inte att spela in något längre.

Därför tror jag att Telia i smyg har ändrat till unicast här, och inspelningsfunktionen/hårddisken jag betalat dyra pengar för är numera värdelös...

Eller vad säger ni, och allra helst någon från Telia?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcus_Jo:

Har provat flera gånger att göra precis som trådstarten instruerar, utan annat resultat än att Arris-boxen meddelar att den inte får någon IP.

Så nu provade jag att ansluta boxen till en annan ethernetport på routern, en port jag inte gjort några inställningar för, och genast hoppar TV:n igång. Kom då ihåg att vi fick ett meddelande från Telia att de skulle göra något slags arbete med fibern i huset för några veckor sedan, och efter det var det krångel en halv dag. Skulle sedan spela in en film på hårddisken men det ville sig inte, bara fungerar inte att spela in något längre.

Därför tror jag att Telia i smyg har ändrat till unicast här, och inspelningsfunktionen/hårddisken jag betalat dyra pengar för är numera värdelös...

Eller vad säger ni, och allra helst någon från Telia?

Från Minhembio:
Du kan gå in i inställningar, om tjänst och teknisk information för att få upp en 10 siffrig kod och om den börjar på 1 kör du multicast. Det finns även några som varit kunder länge som har en kod som börjar på 0 samt eller fåtal kunder som är kollektiva och börjar på 9 och även de kör multicast. Börjar koden på 3 kör man unicast

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Hedersmedlem

Telia dödade VLAN, behöll multicast!

Märkte en kväll att det plötsligt började ramla in trafik på port 5555 direkt till min WAN, vilket är det telia IPTV använder. Tänkte direkt att det är jag som klantat till något, men efter lite felsökning stod det klart att det inte längre kom någon VLAN-trafik över huvud taget från telias håll, allt som syntes på 845 var min box som försökte få ett ip utan att bli besvarad.

Ryckte ut min överarbetade routerlösning ur väggen och stoppade in inteno-boxen kopplad till Arris - tv gick igång, med samma mjukvara/inloggning som innan.

Tillbaks med NUCen, bryggade en nätverksport direkt till WAN och kopplade in intenon i den.

Tv går igång, fortfarande ingen VLAN trafik.

Det som däremot syns är multicast, med en IGMP membership report när jag byter kanal. alltså precis det jag hade på VLAN 845 innan, men direkt på otaggad internet!

Ska testa koppla in enbart arris när jag får tid och se vad som händer, men vad tror ni? Är det telia som gjort det här eller är det någon miskonfiguration hos mig som bara råkar fungera?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Hedersmedlem

Har nu verifierat att det fungerar likadant med endast Arris rakt ut på "internet", det fungerar även med Inteno emellan oavsett vilken port jag använder på den. Den verkar med andra ord ha förvandlats till en vanlig switch!

Hittade också förklaringen:

Inteno ber om
Option: (128) DOCSIS full security server IP [TODO]
i DHCP REQ
och får
http://192.168.21.148/XG6846_Inteno/XG6846-image-header1vlan....
som svar

Den innehåller

# Config file for XG6846 with 1vlan # Created by Fredrik Roos 180817 # [system] model=XG6846 [software] image_header=http://192.168.21.148/XG6846_Inteno/XG6846-image-header1vlan.cfg start_delay=1 [vlan_group] traffic_1=0 traffic_2=0 traffic_3=0 traffic_4=0 traffic_5=0 traffic_6=0 traffic_7=0 traffic_8=0 traffic_9=0 traffic_10=0 traffic_11=0 traffic_12=0 traffic_13=0 traffic_14=0 traffic_15=0 traffic_16=0 [vlan_id] vid_1=1 vid_2=1 vid_3=1 vid_4=1 vid_5=1 vid_6=1 [priority] pri_1=0 pri_2=0 pri_3=0 pri_4=0 pri_5=0 pri_6=0 [qos_mapping_enable] mapping_1=1 mapping_2=1 mapping_3=1 mapping_4=1 mapping_5=1

Alltså ingen olycka.
Hej Fredrik! Varför gjorde du så här?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Märkte en kväll att det plötsligt började ramla in trafik på port 5555 direkt till min WAN, vilket är det telia IPTV använder. Tänkte direkt att det är jag som klantat till något, men efter lite felsökning stod det klart att det inte längre kom någon VLAN-trafik över huvud taget från telias håll, allt som syntes på 845 var min box som försökte få ett ip utan att bli besvarad.

Ryckte ut min överarbetade routerlösning ur väggen och stoppade in inteno-boxen kopplad till Arris - tv gick igång, med samma mjukvara/inloggning som innan.

Tillbaks med NUCen, bryggade en nätverksport direkt till WAN och kopplade in intenon i den.

Tv går igång, fortfarande ingen VLAN trafik.

Det som däremot syns är multicast, med en IGMP membership report när jag byter kanal. alltså precis det jag hade på VLAN 845 innan, men direkt på otaggad internet!

Ska testa koppla in enbart arris när jag får tid och se vad som händer, men vad tror ni? Är det telia som gjort det här eller är det någon miskonfiguration hos mig som bara råkar fungera?

Har du fått free-seating?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Engann:

Har du fått free-seating?

Ja, styrt enbart av option 60 vendor-class-identifier / dhcp-class-identifier.
Om jag sätter den till XG6846_Inteno så får jag ett 10.* Ip på bryggan och förslag om att hämta senaste firmware från telia, som har adminlösen i base64 efter lite binwalk.. Följde http://www.nättsjö.se/fiber/firmware.html

Sen var det bara att ladda upp ny firmware via webbgränssnittet. Tack för det televerket!

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

Eftersom jag har tv-boxen i ett annat rum och bara en nätverkskabel dit satte jag upp en trunk där jag skickar vidare WAN taggat till en switch som i sin tur skickar ut internet-vlanet otaggat på en fysisk port, där då Arrisboxen sitter. Fungerar, men ser ni några problem med detta?

$ robocfg show
VLANs: BCM5301x enabled mac_check mac_hash
1: vlan1: 1 2 3 4 5t
2: vlan2: 0 1t 5

1t innebär att jag skickar vidare internet taggat som vlan id 2 till switchen, kopplad i routerns LAN-port 1.

WAN <-> Asus router <-> Port 1 = LAN + VLAN2 (taggat) <-> Switch port 1-7 = LAN, port 8 = VLAN2

Permalänk
Medlem

Thank god for this thread. TV hade slutat funka här och saken är att hela internet låg nere i ett drygt dygn för en vecka eller två så jag utgick att något hade gått fel men svaret ju rätt enkelt visade det sig. Ser bara på TV 3-4 ggr per år så hade missat att Telia hade ändrat för många för någon månad sedan.

Permalänk
Medlem

@Svantesson666

Du behöver inte längre mixtra med några inställningar då Telia har ändrat detta.

Det är bara att ta bort Telias router helt om du vill och koppla in tv-boxen i egen valfri router du har eller direkt i mediaomvandlaren om du har en sådan så fungerar Telias Tv.

Inga manuella inställningar behövs.

Trevlig helg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@Svantesson666

Du behöver inte längre mixtra med några inställningar då Telia har ändrat detta.

Det är bara att ta bort Telias router helt om du vill och koppla in tv-boxen i egen valfri router du har eller direkt i mediaomvandlaren om du har en sådan så fungerar Telias Tv.

Inga manuella inställningar behövs.

Trevlig helg

Jo tack. Fick igång det strax före jag skrev. Klart smidigare även om det inte var så krångligt innan heller för oss som visste hur man skulle göra. Men bra för gemene man som nu också kan använda valfri router utan att det blir massa problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Jo tack. Fick igång det strax före jag skrev. Klart smidigare även om det inte var så krångligt innan heller för oss som visste hur man skulle göra. Men bra för gemene man som nu också kan använda valfri router utan att det blir massa problem.

@Svantesson666
Det är härligt när det bara kan fungera utan konstigheter.

Fortsatt trevlig helg

Permalänk

Då kanske det är dags o skaffa en annan router än Telia då... Har slut på portar i den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik Vikström:

Då kanske det är dags o skaffa en annan router än Telia då... Har slut på portar i den

Är du nöjd med Telias för övrigt så behöver du bara en switch för att utöka antalet portar

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@Svantesson666

Du behöver inte längre mixtra med några inställningar då Telia har ändrat detta.

Det är bara att ta bort Telias router helt om du vill och koppla in tv-boxen i egen valfri router du har eller direkt i mediaomvandlaren om du har en sådan så fungerar Telias Tv.

Inga manuella inställningar behövs.

Trevlig helg

Hej,

jag kan bekräfta detta. TVn slutade fungera för nån dag sen och efter några omstarter gick jag in och läste i tråden. Tog bort manuella inställningar på routern (845) och startade om router samt tv-box. Och nu fungerar TVn igen. Tack för hjälpen!

Mvh