Gamers Nexus spyr galla på Asus stressade krishantering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Dina anekdotala erfarenheter är alltid intressanta ur något subjektivt perspektiv men att vifta bort händelsen genom att du personligen inte blivit påverkad är vad som många gånger gör att företagen kan komma undan med extremt konsumentfientliga beteende.

Hade det varit din processor som small och Asus skyllde på dig som konsument för att du använt deras egen BIOS-firmware så antar jag att du varit rätt arg.

Nu har iof. Inte det hänt någon.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av underd0g76:

Men vad köper man efter ASUS? Finns det något märke som tillverkar kvalitétsprodukter längre?

Alla Taiwan-tillverkarna är i grund och botten samma skulle jag säga, med endast små variationer. MSI blev hackade nyligen, tydligen varit mycket strul med deras grafikkort såg jag något om osv, Gigabyte hade den där fantastiska cirkusen med exploderande nätaggregat som de inte ville ta ansvar för, osv.

Verkar vara ungefär lika illa vilket som av dessa märken man köper. De har alla keffa mjukvaror också, folk skäller på Armory Crate, men någon fick DIMM-minnen mördade av ett annat taiwan-företags RGB-styrningsmjukvara för inte så länge sedan, osv. Är som en lång tradition av först dålig mjukvara och sedan abandonware efter typ två år efter man köpt produkten från alla Taiwanföretagen.

Ska man ha riktigt bra moderkort får man väl köpa Intel idag skulle jag sagt, men de har ju haft problem de också på sistone med sina ethernetkontrollers så inget är perfekt.

Är själv torsk på ASUS tyvärr, har (nästan) bara köpt ASUS moderbrädor och grafikkort i de PC-datorer jag byggt själv. Började med ett ASUS TX97 Smart socket7-kort anno just 1997, befolkat av en AMD K6-166 som kördes fint i 208MHz med 75MHz busshastighet... Gällde att inte ställa jumpersarna fel för CPU-volten och multipel bara... Uck!

Bytte sedan till ett TYAN moderkort för att få AGP-stöd till min efterkommande K6-III CPU, detta var runt 00 nångång. Dyrt som fan, och sämsta moderkortet någonsin, VIA chipset med usel AGP-implementation. Keff minneskontroller, keff PCI-implementation, kefft allting i stort sett jämfört med dåtida Intel, men jag skulle prompt ha K6-III istället för Pentium 3 vilket jag borde valt istället. Hade fått enormt mycket mer prestanda, men det hade ju kostat mer såklart.

Sedan bytte jag till P4 Willamette 1,7GHz, sämsta generationen av P4-processorn som släpptes och sinnessjukt dyrt och slött DRDRAM. lol Men det var för att jag inte valde själv, det var en Dell köpt via farsans jobb. Och den var ändå löjligt snabbare än min K6-III, så var en fet uppgradering ändå. Lustigt nog, errata i AGP-kontrollern hos Intel gjorde att sideband inte kunde aktiveras, blev direkt häng eller blåskärm i spel om man gjorde det.

Skrivet av Dreas89:

Strix verkar det vara mer regel än undantag med coilwhine. Asus har fått ett rykte där man misstänker komponenterna är orsaken.

Köpt många ASUS grafikkort med helt sinnessjukt spoltjut. Mina numera undanlagda AMD Vega surrade som en hel bisvärm vid maxlast, men tidigare R9 390 och R9 290 surrade ordentligt mycket de också. Minns inte hur deras Geforce 770 var dock, hade de bara i ca 7 månader - bytte pga skitkassa lager i fläktarna. Gick inte att köra dem i SLI utan att glidlagren torkade ut, var där jag bytte till AMD R9 290 istället.

Mitt nuvarande ASUS Tuf 7900XTX surrar väldigt lite dock. Hörs oftast bara när jag kör folding@home. Iofs, om man uncappar fps helt och hållet skulle det säkert börja låta, men om man låser kortet till att inte överstiga monitorns FPS så är det inga problem med ljudet. Inte ens Diablo 4 som av någon anledning struntar i max FPS-inställningen i spelet surrade märkbart när jag körde betan inatt i ca 250FPS/1440P...

Ganska nöjd över det faktiskt!

Skrivet av Lakoni:

Tar upp ASrock som fungerar klockrent och hade använt det om den skulle passat hans färgschema till bygget??

Asrock för övrigt startades som ett budgetmärke av just ASUS innan det spanns av som ett eget bolag. ASUS' ägarbolag äger dock fortfarande tydligen en stor del av Asrock, så de två får nog anses som ungefär samma skrot och korn skulle iallafall jag säga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Det måste ju vara fruktansvärt om kortet överröstar både sidopanel och högtalare.

Jämför med fläktljudet i bakgrunden: https://ufile.io/dmswjkln
Jag hade ju blivit tokig om jag behövt ha det där i rummet efter att ha betalat 25k för en GPU..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Alla Taiwan-tillverkarna är i grund och botten samma skulle jag säga, med endast små variationer. MSI blev hackade nyligen, tydligen varit mycket strul med deras grafikkort såg jag något om osv, Gigabyte hade den där fantastiska cirkusen med exploderande nätaggregat som de inte ville ta ansvar för, osv.

Verkar vara ungefär lika illa vilket som av dessa märken man köper. De har alla keffa mjukvaror också, folk skäller på Armory Crate, men någon fick DIMM-minnen mördade av ett annat taiwan-företags RGB-styrningsmjukvara för inte så länge sedan, osv. Är som en lång tradition av först dålig mjukvara och sedan abandonware efter typ två år efter man köpt produkten från alla Taiwanföretagen.

Ska man ha riktigt bra moderkort får man väl köpa Intel idag skulle jag sagt, men de har ju haft problem de också på sistone med sina ethernetkontrollers så inget är perfekt.

Är själv torsk på ASUS tyvärr, har (nästan) bara köpt ASUS moderbrädor och grafikkort i de PC-datorer jag byggt själv. Började med ett ASUS TX97 Smart socket7-kort anno just 1997, befolkat av en AMD K6-166 som kördes fint i 208MHz med 75MHz busshastighet... Gällde att inte ställa jumpersarna fel för CPU-volten och multipel bara... Uck!

Bytte sedan till ett TYAN moderkort för att få AGP-stöd till min efterkommande K6-III CPU, detta var runt 00 nångång. Dyrt som fan, och sämsta moderkortet någonsin, VIA chipset med usel AGP-implementation. Keff minneskontroller, keff PCI-implementation, kefft allting i stort sett jämfört med dåtida Intel, men jag skulle prompt ha K6-III istället för Pentium 3 vilket jag borde valt istället. Hade fått enormt mycket mer prestanda, men det hade ju kostat mer såklart.

Sedan bytte jag till P4 Willamette 1,7GHz, sämsta generationen av P4-processorn som släpptes och sinnessjukt dyrt och slött DRDRAM. lol Men det var för att jag inte valde själv, det var en Dell köpt via farsans jobb. Och den var ändå löjligt snabbare än min K6-III, så var en fet uppgradering ändå. Lustigt nog, errata i AGP-kontrollern hos Intel gjorde att sideband inte kunde aktiveras, blev direkt häng eller blåskärm i spel om man gjorde det.

Köpt många ASUS grafikkort med helt sinnessjukt spoltjut. Mina numera undanlagda AMD Vega surrade som en hel bisvärm vid maxlast, men tidigare R9 390 och R9 290 surrade ordentligt mycket de också. Minns inte hur deras Geforce 770 var dock, hade de bara i ca 7 månader - bytte pga skitkassa lager i fläktarna. Gick inte att köra dem i SLI utan att glidlagren torkade ut, var där jag bytte till AMD R9 290 istället.

Mitt nuvarande ASUS Tuf 7900XTX surrar väldigt lite dock. Hörs oftast bara när jag kör folding@home. Iofs, om man uncappar fps helt och hållet skulle det säkert börja låta, men om man låser kortet till att inte överstiga monitorns FPS så är det inga problem med ljudet. Inte ens Diablo 4 som av någon anledning struntar i max FPS-inställningen i spelet surrade märkbart när jag körde betan inatt i ca 250FPS/1440P...

Ganska nöjd över det faktiskt!

Asrock för övrigt startades som ett budgetmärke av just ASUS innan det spanns av som ett eget bolag. ASUS' ägarbolag äger dock fortfarande tydligen en stor del av Asrock, så de två får nog anses som ungefär samma skrot och korn skulle iallafall jag säga...

Intels felande ethernet controllers återfinns på alla Asus moderkort, både Intel och Amd.

Permalänk

Har alltid kört Asus moderkort och varit nöjd.
Igår tänkte jag flasha till senaste bios då det skulle vara fix "bättre ram stabilitet" mina ram fungerade utmärkt men tänkte det kan ju inte skada då det aldrig varit problem med bios flash tidigare.

Å herregud vad jag fick problem. Mina tidigare rock stabila ram vid 6800mhz cl 32 går nu inte ens att köra i XMP 6400mhz cl 32.
Fick dra ner till 6000mhz cl 32 för att komma in i windows.

Och nu läste jag inte allt innan jag flashase bios så jag missade att man inte kan köra flashback längre.
Tydligen ett stort problem när jag googlade.
Så mitt ända val var att köpa nytt moderkort.

Lyckligvis hittade jag en guide hur man modifierar bios och ta bort skyddet och flasha in den gamla bios (nej det var inte lätt att göra).

Tack Asus, kommer aldrig köpa ett Asus moderkort igen.

Permalänk
Medlem

Asus har smygit bort garanti varningstexten på deras beta bios under natten. Intressant.

exempel: https://www.asus.com/se/supportonly/rog%20crosshair%20x670e%2...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Asrock för övrigt startades som ett budgetmärke av just ASUS innan det spanns av som ett eget bolag. ASUS' ägarbolag äger dock fortfarande tydligen en stor del av Asrock, så de två får nog anses som ungefär samma skrot och korn skulle iallafall jag säga...

Trodde dom nu för tiden var helt självständiga, the more you know.

Visa signatur

En dator, en mobil och en tablet. X670 Hero / 7900X / 4080

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Asrock för övrigt startades som ett budgetmärke av just ASUS innan det spanns av som ett eget bolag. ASUS' ägarbolag äger dock fortfarande tydligen en stor del av Asrock, så de två får nog anses som ungefär samma skrot och korn skulle iallafall jag säga...

Jag har inte tillräcklig koll på ägarstrukturen för att avgöra hur bra det stämmer. Asrock ägs väl av Pegatron såvitt jag förstår, och Asus har separerat sig från Pegatron, men de kan ju mycket väl stämma att det fortfarande finns en ägarkoppling till Pegatron fortfarande.

Men problemet vad gäller Asus här och nu har ju inte direkt med ägarförhållandena att göra?
OM det nu är så att Asrock agerar mindre konsumentfientligt än Asus så spelar det väl ingen direkt roll hur om det finns en koppling sett till ägandet av bolaget?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Maximo:

Asus har smygit bort garanti varningstexten på deras beta bios under natten. Intressant.

exempel: https://www.asus.com/se/supportonly/rog%20crosshair%20x670e%2...

Samma sak på x670e-f https://rog.asus.com/motherboards/rog-strix/rog-strix-x670e-f...

Förhoppnigsvis rullar en del huvuden på marknadsföringsavdelning / legal!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS ROG STRIX X670E-F • ASUS RTX 4090 TUF OC • Corsair 32GB 6000MHz CL30 • NH-D15 Chromax • 3x Samsung 990 PRO (2 x 1 TB + 2TB) • Be Quiet! Dark Power 13 1000W • Fractal Design North TG Black • Samsung 49" + G7 32" / 2x Ergotron • Herman Miller Aeron Graphite

https://valid.x86.fr/u4abx1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybe:

men de Bios som släpptes 27/4 till samtliga x670e modeller säger ju sig fixa vSoc spänningen och är INTE beta.
missar jag något?

ROG CROSSHAIR X670E HERO BIOS 1303
Version 1303
9.43 MB 2023/04/27
SoC voltage for Ryzen 7000X3D series limited to a maximum of 1.30V to protect the CPU and motherboard.

enligt GN så fixar det fortfarande inte problemet 100% den ligger fortfarande över 1.3 volt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

enligt GN så fixar det fortfarande inte problemet 100% den ligger fortfarande över 1.3 volt.

Det är på non 3D cpuer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Awsmkiid:

Precis, det är Jay som har avslutat samarbetet med Asus självmant så han kommer varken begära produkter eller köpa produkter för kommande videos pga hur illa Asus har skött det här

Så jay skjuter sig lite själv i foten då det blir färre videor och färre produkter för han att pilla på.

GN blev svartlistade av Gigabyte och några fler företag men köper ändå in prylarna själva. För det är mer lönsamt att täcka de ändå. För trots att gigabytes nätagg explodera så har de fortfarande en stor kundbas som tittar. Vilket blir ju views, interaktioner och därmed pengar för kanalen.

Köp in asus, gör videor, säg hyr skit de ärn lämna tillbaka produkten, tjäna pengar.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Maximo:

Nu har iof. Inte det hänt någon.

Steve på GN håller nog inte med om den slutsatsen då deras CPU smälte.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det är på non 3D cpuer.

Nja, den gjorde väl 1.4 på 7800x3d också?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Nja, den gjorde väl 1.4 på 7800x3d också?

Då har jag missat det helt. 3D spcuerna ligger på typ 1.24v med det bioset vad jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Steve på GN håller nog inte med om den slutsatsen då deras CPU smälte.

Jo men när skällde Asus på han för att han använde deras eget bios firmware?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Maximo:

Intels felande ethernet controllers återfinns på alla Asus moderkort, både Intel och Amd.

Jo jag vet - poängen var dock att påpeka att ingen tillverkare är helt perfekt... Är ju svårt att uppnå iofs (om än inte rent omöjligt), då dagens elektronik ju är så enormt avancerad/komplicerad.

Skrivet av Lakoni:

Trodde dom nu för tiden var helt självständiga, the more you know.

Ja om de nyligen varit det så är de nog det nu också! Mina kunskaper är tydligen för gamla, sist jag såg något om detta så hade ASUS/Asrock fortfarande gemensam huvudägare, men det kan ju mycket väl ha ändrats sedan dess...

Skrivet av evil penguin:

Men problemet vad gäller Asus här och nu har ju inte direkt med ägarförhållandena att göra?
OM det nu är så att Asrock agerar mindre konsumentfientligt än Asus så spelar det väl ingen direkt roll hur om det finns en koppling sett till ägandet av bolaget?

Ville poängtera att ofta med storbolag som äger varandra så är de inte nödvändigtvis så separata som man skulle kunna tro - vi har ju här i Sverige till exempel Komplett som äger Webhallen - de har båda samma lager och sortiment, samt iallafall delar av kundtjänst gemensamt också - kanske hela klabbet till och med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Ville poängtera att ofta med storbolag som äger varandra så är de inte nödvändigtvis så separata som man skulle kunna tro - vi har ju här i Sverige till exempel Komplett som äger Webhallen - de har båda samma lager och sortiment, samt iallafall delar av kundtjänst gemensamt också - kanske hela klabbet till och med.

Det stämmer förstås att Komplett äger Webhallen sedan typ 10 år, men de har inte samma sortiment eller samma lager. Vad gäller kundtjänst vet jag inte hur det ligger till.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Asus har smygit bort garanti varningstexten på deras beta bios under natten. Intressant.

exempel: https://www.asus.com/se/supportonly/rog%20crosshair%20x670e%2...

Japp, borta från https://rog.asus.com/motherboards/rog-strix/rog-strix-b650e-i... också.. Hoppas dom inte har tänkt att folk ska missa det.

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Maximo:

Jo men när skällde Asus på han för att han använde deras eget bios firmware?

Deras disclaimer på nedladdningssidan för att åtgärda exakt det felet som gjorde att processorn kunde smälta uttryckte att garantin är "void" om man installerar fixen.

Moment 22. Titta på videon så går han igenom detta trams av ASUS.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Då kan vi lägga Asus till märkena jag vägrar köpa, jämte MSI och Gigabyte. Supermicro och Asrock får det bli i fortsättningen.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Även om en fix kommer på plats från Asus kan man i nuläget inte lita på att volten man sätter stämmer med volten den ger.

Innan "fixen" visade kortet ~1.35v men övervoltade till 1.41v utan att användaren visste (krävs mätning med multimeter).
Efter "fix" visar kortet ~1.285v men levererar ~1.35v.

Asus måste fixa sin överskjutning på spänningen + kallibrering av sensorena som mäter volten, annars kan det ju stå vilket värde som helst utan möjlighet för användaren att verifiera att spänningen ligger inom säkra marginaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widde:

Även om en fix kommer på plats från Asus kan man i nuläget inte lita på att volten man sätter stämmer med volten den ger.

Innan "fixen" visade kortet ~1.35v men övervoltade till 1.41v utan att användaren visste (krävs mätning med multimeter).
Efter "fix" visar kortet ~1.285v men levererar ~1.35v.

Asus måste fixa sin överskjutning på spänningen + kallibrering av sensorena som mäter volten, annars kan det ju stå vilket värde som helst utan möjlighet för användaren att verifiera att spänningen ligger inom säkra marginaler.

Spänningen rapporterar CPUn och det är spänningen som CPUn rapporterar som ska vara max 1.3V enligt AMD. Att man mäter upp något annat någon annan stans med andra mätinstument är ganska orelevant.

0,1v kan mycket väl försvinna genom socket kontakten och cpuns egna spänningsregulatorer/filter innan det kommer till microchipsen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Spänningen rapporterar CPUn och det är spänningen som CPUn rapporterar som ska vara max 1.3V enligt AMD. Att man mäter upp något annat någon annan stans med andra mätinstument är ganska orelevant.

0,1v kan mycket väl försvinna genom socket kontakten och cpuns egna spänningsregulatorer/filter innan det kommer till microchipsen...

Sant, mycket kan lätt försvinna på vägen till CPU:n.
Man få hoppas att AMD blir tydliga med tillverkarna av morderkort och skickar ut en fungerande agesa som strikt håller spänningen inom safe zone.
Tillverkarna få heller inte latar sig och dra på spänningen istället för att finjustera så lång det går först om de vill att EXPO ska vara en värdig utmanare till XMP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widde:

Sant, mycket kan lätt försvinna på vägen till CPU:n.
Man få hoppas att AMD blir tydliga med tillverkarna av morderkort och skickar ut en fungerande agesa som strikt håller spänningen inom safe zone.
Tillverkarna få heller inte latar sig och dra på spänningen istället för att finjustera så lång det går först om de vill att EXPO ska vara en värdig utmanare till XMP.

Nu kan jag bara prata Intel men sensorerna har
"vill ha värde" på min bräda är det 1.40-1.5V när man kör OC.
Sen har man Vcore som är 1.28-1.37 beroende på LCC så får man 1.27-1.38V vid load...

Med 4.9 all core just nu har jag 1.3V under cinbench men cpu efterfrågar 1.39V

Kör jag auto med default (calibration mode 9) så hade jag vid 5.2GHz på 2 kärnor 1.43V men den önskade 1.55V...

Ändrar man till mode 4 får man 1.38 men den önskar 1.55V fortfarande...

Kör man stock default bios så kör den på 1.42V med stock settings 🤣

Nu är väl amd inte riktigt samma vid OC då deras cpuer verkar sjukt känsliga för spänning I skillnad på Intel.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakoni:

Angånde Jay videon

Så om jag har förstått rätt från videon är att Jay har haft ett långt "partnership" med ASUS men 2023 har dom inget på skrivet kontrakt med ASUS. Alla andra hade det redan klart i Januari men nu är det Maj och inget kontrakt har blivit påskrivet fast ASUS har under tiden skickat allt möjligt till Jay fast inget nytt kontrakt för 2023 har inte fastställts. Nu undrar jag om det hade varit detsamma om ett kontrakt hade blivit påskrivet i tid för 2023.

Nu har han inga obligationer mot märket förutom då förlora en långt förhållande med ASUS som han inte verkar vilja ha. Då exempel på RMA på två vita moderkort, ett bios som är i beta som inte garanterar garanti om man använder, 12 serien moderkort som brann upp med och krångel på sin streaming dator.*Ta denna mening med en nypa salt* Tar upp ASrock som fungerar klockrent och hade använt det om den skulle passat hans färgschema till bygget?? Som han även kan ha ett "partnership" med som man inte vet??? Vad tillför det mot problemet som ASUS har framför sig med att nämna ASrock... Vettefan aja

Nu är jag till och med berörd då jag har ett x670 Hero med 7900x och allt detta suger verkligen då jag ville ha det "bästa" typ iallafall och allt detta skit händer. Vill dock tillägga har varit solid med bios 0805. Ja har galen coilwhine med mitt ASUS ROG Strix LC II 360 dock.

Hele poenget med å nevne AsRock i J2C video var jo at AsRock i lang tid blitt sett som et dårlig alternativ pga deres kvalitet ikke lå passe samme nivå som konkurrentene. Gjennom årene har AsRock forbedret kvaliteten på sine moderkort og er i dag et alternativ til ASUS Moderkort.

Permalänk
Medlem

Något JAG inte kommer köpa igen är MSI:s skitmoderkort. Har haft 3 MSI kort genom åren (olika modeller) och varenda ett har strulat tillsammans med grafikkorten med grafikoutput. Switcha mellan två grafikkort eller till det ombyggda genom att ta ut ett kort är det inte tal om, då får man resetta bios. Aldrig varit så sur på moderkort som på MSI:s olika.

Moderkort från Asus har jag dock alltid tyckt varit kanon, fungerat bra även om det krävt en hel del uppdateringar ibland. Speciellt med första serierna av Ryzen, men det var väl mest AMD:s fel med deras kassa AGESA-versioner.

Men nu har dom alltså klantar sig rejält? Vad ska man köpa för tillverkare nu då? MSI går bort..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Deras disclaimer på nedladdningssidan för att åtgärda exakt det felet som gjorde att processorn kunde smälta uttryckte att garantin är "void" om man installerar fixen.

Moment 22. Titta på videon så går han igenom detta trams av ASUS.

Det er litt verre enn å bare kun å være et moment 22 her, ettersom ASUS fjernet alle tidligere versjoner slik at den som ikke er innsatt i hvilke BIOS versjoner der eksisterte på ASUS Support sider for moderkortet vil nå tro at det kun denne BIOS der ligger på deres side. Altså historikken over tidligere BIOS/UEFI versjoner forsvant når ASUS la opp denne versjon. Utover dette så virker denne versjon ikke ens senke den mengde Volt til CPU som er problemet når GN måler selv med multimeter, så her ligger mistanken at hele sirkuset med Beta versjon er kun for å redusere legitime krav på reklamasjon dersom det ville gå galt med prosessor og moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Intels felande ethernet controllers återfinns på alla Asus moderkort, både Intel och Amd.

På vilket vis felar deras ethernet controllers? Länk till någon källa där problemet diskuteras?
Helt missat detta och skulle vilja veta mer om det.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Något JAG inte kommer köpa igen är MSI:s skitmoderkort. Har haft 3 MSI kort genom åren (olika modeller) och varenda ett har strulat tillsammans med grafikkorten med grafikoutput. Switcha mellan två grafikkort eller till det ombyggda genom att ta ut ett kort är det inte tal om, då får man resetta bios. Aldrig varit så sur på moderkort som på MSI:s olika.

Moderkort från Asus har jag dock alltid tyckt varit kanon, fungerat bra även om det krävt en hel del uppdateringar ibland. Speciellt med första serierna av Ryzen, men det var väl mest AMD:s fel med deras kassa AGESA-versioner.

Men nu har dom alltså klantar sig rejält? Vad ska man köpa för tillverkare nu då? MSI går bort..

Gå inn på prisjakt.nu og bruk deres filter, da vil du se hvilke produsenter der eksisterer innenfor salg mot Sverige. Der lister prisjakt.nu opp ASUS, MSI, Gigabyte, AsRock og NZXT. Det er disse du kan regne med er mulig å få fatt i innenfor Sverige og Europa. Det finnes andre produsenter av moderkort, men de har sitt fokus mot Asien eller andre deler av verden og ikke realistiske alternativer dersom du ikke selve vil stå for import og ev. risk ved reklamasjon.

Når det gjelder moderkort for AMD så faller nok NZXT vekk (virker som de ikke har moderkort for AM5, kun AM4 for AMD CPU). I prinsipp er det kun de fire store moderkort produsentene du har å velge mellom.