Helgsnack: Dela dina bästa felsökningstips!

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Dela dina bästa felsökningstips!

Felsökning av datorhårdvara står på agendan när det är dags för SweClockers att dela med sig och diskutera.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Dubbelkolla att allt sitter ordentligt (kontakter, RAM, CPU osv)

Sen försök håll det enkelt:
- ta bort onödig kringutrustning osv (ev gå ner till en RAM-sticka tex)
- plocka bort ev överklockning osv i bios.

Därefter testar man ändra en sak i taket och ser om det hjälper
(målet är att först identifiera felet, sen kan man försöka lösa felet)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

En dag för några månader sedan ville min dator inte boota upp, jag kom inte ens in i bios till en början. Efter att ha öppnat upp burken ser jag att grafikkortets fläktar inte går så tror jag att mitt 1080ti gett upp och våndas över hur dyrt det kommer bli att skaffa ett nytt grafikkort.
Borde ju dock komma in i bios med intel hd (uhd) graphics tänker jag och fortsätter leta fel.
Testar koppla om skärmarna och bara använda en åt gången.

Efter lite om och men så får jag det att funka igen och inser att felet måste vart allt arbete hemifrån då jag kopplat in jobbdatorn med HDMI-sladd i en av skärmarna och bara lämnat den sladden i skärmen då jag kopplat ur jobbdatorn.

Permalänk
Officiell jultomte

Hade ett problem ute i verksamhet på en gammal tjänst där en otroligt glapp DP-kontakt gjorde att när en person på kontoret reste sig upp så slocknade kollegans skärm.

Fnyste bara när jag fick in ärendet men kunde inte tro det när jag såg det på plats sen. Fick byta ut hela datorn i slutändan men under en period så ifrågasatte jag allt jag någonsin vetat och lärt mig.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
99:e percentilen

Om man vänder sig till ett forum för hjälp bör man beskriva det faktiska problemet, inte (bara) ett annat problem man stött på när man försökt tillämpa vad man tror är en lösning på ursprungsproblemet.

https://xyproblem.info

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Hade ett problem ute i verksamhet på en gammal tjänst där en otroligt glapp DP-kontakt gjorde att när en person på kontoret reste sig upp så slocknade kollegans skärm.

Fnyste bara när jag fick in ärendet men kunde inte tro det när jag såg det på plats sen. Fick byta ut hela datorn i slutändan men under en period så ifrågasatte jag allt jag någonsin vetat och lärt mig.

Alla som jobbat med support har nog någon liknande story. I början av min karriär åkte jag ut på en stendöd arbetsstation, hann byta powersupply innan jag insåg att det var Error 220 (ingen ström) som var felet.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Öppna fönstret, kasta ut skiten och köp nytt istället!

Skämt åsido. En sak jag lärt mig genom åren är ändå att när något inte fungerar så låt inte stressen ta kontroll. Minns t.ex. när mitt X850 började brinna, det brann i typ två sekunder, och allting blev stendött. Paniken infann sig och jag bara såg pengarna flyga iväg. Efter jag så småningom lugnat ner mig och plockade ur kortet, rengjorde det ordentligt, satte in det igen och nollställde bios så fungerade allt igen.

Den gången hade jag väl lite tur, gammalt damm som brann upp då kortet överhettade pga det och något slags överhettningsskydd slog till. Enda förklaringen jag kan komma på.

Vart jag vill komma med det är att försöka hålla något slags lugn och vara lite metodisk i sitt felsökande. Låt grejorna stå, gå och gör något annat en stund för att koppla bort tankarna och sedan göra de mest grundläggande testerna själv, innan man ger sig ut på diverse forum och visar sin desperation. Väldigt ofta är det något relativt enkelt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag skulle felsöka en dator som slutade fungera helt plötsligt. Starta upp dog strax därefter hela tiden. Provade verkligen allt och gav tillslut upp(andra ram , psu, gpu , you namn it). Var en retroburk med Windows 98.

Dagen efter tömde jag chassit och när jag väntade på installationen på den andra datorn jag höll på med så provade jag starta den trasiga datorn med en skruvmejsel. Den startar 😳

Jag sliter ut startknappen och den hade mycket riktigt havererat. Efter de vart jag undrande hur många datorer som slängts av den anledningen. Är ju liksom inte de första eller andra iallafall jag kollar. 😅

Permalänk
Medlem

Det är kanske inte rent tekniskt ”datorhårdvara” men en av de skönare anekdoter jag hört var en bil (Audi tror jag?) som alltid gick ojämnt på en viss vägsträcka med en viss förare bakom ratten.

Efter mycket felsökning visade det sig att denne förare placerade sin mobiltelefon i något fack i bilen som var monterad nära känslig elutrustning (nån box?) som påverkades av EMI, och på just den vägsträckan så bytte mobiltelefonen mottagning mellan två master så jobbade extra hårt.
Detta räckte för att påverka motorstyrningen så att bilen gick ojämnt!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd

Det viktigaste tipset:

Jag glömmer det själv alldeles för ofta. Jobbdatorn strular och jag blir förbannad, försöker diverse olika saker, dödar processer och så vidare och kanske till och med kontaktar vår interna support, men glömmer det mest grundläggande.

Permalänk

Jag hadde intermittenta frysningar i win 10 som bara inträffade när jag var ifrån datorn. Hände aldrig när jag använde datorn. Felsökte detta under nästan ett helt år innan jag fann orsaken. Provade precis allt ni kan tänka er såsom byte av ram, grafikkort, olika bios versioner, mixtrande med drivare ja allt.

Det visade sig bero på Discord och hårdvaruacceleration. En inställning i Discord. Upptäckte detta då jag började köra datorn ren från program för att utesluta mjukvara. När det var på tur med Discord som jag ändock kört tidigare utan problem stod det klart att det var just detta program som var problemet. Jag hade tidigare aldrig haft det rullande i bakgrunden bara när det var behov.

Datorn gillande inte Discord i bakgrunden med påslagen hårdvaruacceleration. Detta var en mycket tidsödande felsökning eftersom frysningarna inte var vanliga kanske 1-2ggr i veckan. Men skam den som ger sig. Datorn ska kunna gå 24/7 utan att krångla 😃

Visa signatur

Göran. A

Permalänk

Oavsett om du monterar en IKEA-bokhylla eller bygger en ny dator, läs monteringsanvisningarna innan du börjar och medan du håller på - utan att hoppa över saker för att de verkar självklara. Få saker är så irriterande som att behöva ha isär en ”nästan färdig” pryl när man kommit till steg 25 för att man missade en detalj på steg 4.

Permalänk

Bilaga till mitt förra inlägg:
När man ska serva något finns det ofta ett ”rätt” sätt att utföra en operation och en genväg ”om jag bara kan bända den här biten ur vägen”. Ta aldrig genvägen, du kommer att hata dig själv om du gör det.

Permalänk
Medlem

Nummer 1 orsak till böjda pins på moderkort/CPU är försiktighet. Man håller CPUn så försiktigt man kan på IHSen. Rotorsaken till fel på många nybörjarbyggen.

Uteslutningsmetoden är snabbast, speciellt att utesluta mjukvara genom att formatera och installera om OS, tar 20 minuter. Är felet/kraschen kvar kan man utesluta mjukvara och fokusera på hårdvara, om man inte har något att gå på till en början.

@göran_01
Hårdvaruaccelererat material på en skärm med lägre frekvens än den primära skärmen begränsar grafikkortens output något, glömt bort exakta termer, till den sämst presterande skärmen. 144hz skärmen stuttrar sönder.

Sikta på att ha samma uppdateringsfrekvens på system med fler skärmar för att undvika mycket onödiga prestandaproblem. Och har du blandat skärmar, se till att stänga av hårdvaruaccelererat UI på allt på sekundära skärmen.

Permalänk
Medlem

Man ska inte bortse från saker man inte tror har någon betydelse, el de enkla sakerna.
Men även ha flera att testa med för att utesluta.

Arbetar delvis med support och felsökning för slutanvändare, men även system m m. Har stött på många fall där det visat sig vara något väldigt enkelt.
Som när det hade rullat ett äpple som höll inne Esc och hindrade datorn från att starta. Andra gånger när kablar inte suttit i el när datorer bara inte inte var påslagna (den aktuella en som alltid annars är igång).
El den gången när jag och flera andra, inkl Microsoft Premier support, lade flera veckors arbetstid (inte i sträck utan vid många tillfällen under runt 1 år) för en sak som hade tagit 20s att prova när man väl visste vad det var..

Sen finns det andra fall där exakt samma konfiguration av hård- och mjukvara fungerar utmärkt för en användare men inget vidare för en annan.

Permalänk
Vive la liberté!
Skrivet av Alling:

Om man vänder sig till ett forum för hjälp bör man beskriva det faktiska problemet, inte (bara) ett annat problem man stött på när man försökt tillämpa vad man tror är en lösning på ursprungsproblemet.

https://xyproblem.info

Som en fortsättning på detta, kanske mest aktuellt i chattsammanhang (Discord).
När man frågar något, skriv ut frågan direkt istället för att fråga ex "Finns det någon som kan dator här?". Det blir lättare för alla i chatten att ta ställning till om de kan besvara frågan om ställs, istället för att fundera själva på om de "kan dator" tillräckligt bra för att engagera sig.
https://dontasktoask.com

Skrivet av Moseby:

Hade ett problem ute i verksamhet på en gammal tjänst där en otroligt glapp DP-kontakt gjorde att när en person på kontoret reste sig upp så slocknade kollegans skärm.

Fnyste bara när jag fick in ärendet men kunde inte tro det när jag såg det på plats sen. Fick byta ut hela datorn i slutändan men under en period så ifrågasatte jag allt jag någonsin vetat och lärt mig.

Felsökte en dator som kraschade en gång per dag åt en polare. Bytte i princip ut alla delar i datorn med test av de utbytta delarna hos mig en i taget till att i slutändan landa i att sannolikt berodde på den korta 90 gradersvinklade förlängningssladden i DP-uttaget som nog låg bakom allt. (Gissningsvis intern kortslutning som kraschade GPUn). Bytte ut den och inte haft några krascher av den sorten för den datorn.

En annan "intressant" händelse var när mitt Asus Maximus VII Hero (Z97) gjorde att 2GB av 32GB RAM markerades som hårdvarureserverat i Windows. Hade då uppgraderat BIOS från 2702 direkt till 3002. Nedgraderade till 2702 och uppgraderade sen i ordning 2801, 2902 och sen 3002 så fungerade det som det skulle.

För fler Asus-egenheter, Intel-BIOS består av BIOS i sig och firmware för ME. För en hel del äldre moderkort, (osäker på exakta chipset-serier, men allafall från 9-serien till 300-serien) uppdateras BIOS och ME hos ASUS-moderkort separat. Då BIOS-versionen på uppgraderingen är tänkt att användas med en specifik version av ME, kan det leda till konstigheter om man inte uppdaterar bägge så de är i synk.
Exempelvis medför ME version 11.0 för (främst) 100-serien bara stöd för max 16GB RAM.
Det kan vara att man får gräva efter ME uppdateringarna för vissa modeller bland högen av alla BIOS-uppdateringar för samma kort. Som jag förstått det ska man helst uppgradera BIOS först och ME efteråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Hade ett problem ute i verksamhet på en gammal tjänst där en otroligt glapp DP-kontakt gjorde att när en person på kontoret reste sig upp så slocknade kollegans skärm.

Fnyste bara när jag fick in ärendet men kunde inte tro det när jag såg det på plats sen. Fick byta ut hela datorn i slutändan men under en period så ifrågasatte jag allt jag någonsin vetat och lärt mig.

liknade lite på arbetsplatsen början av 2000-talet och det var lite slänga käft angående windows/linux när det gällde driftsäkerhet - hur eller hur så blev det ofta windows blåskärm hos en kollega så fort jag klev över tröskeln till dennes kontorsrum, så ofta att jag sa 'har du sparat allt innan jag kliver in' - och så höll det på i ett halvår, tills det börja hända samma sak även när andra klev in... och så småningom uppdagades det att det berodde på glapp i hållarna för datorns RAM-minne i dennes burk och det var vissa typer av vibrationer via golvet beroende på hur man klampade in som person om det blev ett problem eller inte.

Permalänk
Medlem

@CrispVanDahl Nice bild, ritat den själv?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Uteslutningsmetoden är snabbast, speciellt att utesluta mjukvara genom att formatera och installera om OS, tar 20 minuter. Är felet/kraschen kvar kan man utesluta mjukvara och fokusera på hårdvara, om man inte har något att gå på till en början.

Ja inte tar det några 20 minuter... tar väl ungefär 3 dar innan man har installerat all skit som man använder samt fostrat alla inställningar rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det viktigaste tipset:
<Uppladdad bildlänk>

Jag glömmer det själv alldeles för ofta. Jobbdatorn strular och jag blir förbannad, försöker diverse olika saker, dödar processer och så vidare och kanske till och med kontaktar vår interna support, men glömmer det mest grundläggande.

En viktig sak här kan vara att kortfattat bara förklara varför man dubbelkollar simpla saker som "starta om den", "plugga ur, plugga i" eller "sitter den i en usb 2.0 port" o liknande. Många problem löses av så enkla åtgärder men samtidigt kan man ju förstå hur man som frustrerad person på andra sidan känner sig totalt dumförklarad.

Blir väldigt mycket smidigare process om man bara snabbt säger "Du kanske har glömt detta eller redan gjort det men skulle du isåfall kunna göra det lite snabbt igen så att jag bara kan bocka av det? Det blir snabbare och lättare för mig att hjälpa dig om vi jobbar metodiskt."

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Nummer 1 orsak till böjda pins på moderkort/CPU är försiktighet. på många nybörjarbyggen.

Nu är jag kinkig gällande din formulering här, men säger du alltså att om man är för försiktig så böjer man pinsen?

Skrivet av str8forthakill:

Uteslutningsmetoden är snabbast, speciellt att utesluta mjukvara genom att formatera och installera om OS, tar 20 minuter. Är felet/kraschen kvar kan man utesluta mjukvara och fokusera på hårdvara, om man inte har något att gå på till en början.

Tänkte protestera här men @cheesen hann före: inte f-n tar en OS installation i sin helhet 20 minuter (man har troligen data på disken man behöver spara undan först, och/eller data man behöver återställa efter installationen, samt sannolikt en hel del ominstallation/konfiguration av mjukvara)
Dessutom: om man istället har något hårdvaruproblem med tex RAM eller hårddisk och försöker installera om OS så kan man råka ut av massa olika former av korruption som kan strula till det.
Det är ju bra om man kan utesluta OS, men det är nog sällan där jag brukar börja.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@roger w yep, de tappar processorn, oftast i sockeln.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dumbullen:

En viktig sak här kan vara att kortfattat bara förklara varför man dubbelkollar simpla saker som "starta om den", "plugga ur, plugga i" eller "sitter den i en usb 2.0 port" o liknande. Många problem löses av så enkla åtgärder men samtidigt kan man ju förstå hur man som frustrerad person på andra sidan känner sig totalt dumförklarad.

Blir väldigt mycket smidigare process om man bara snabbt säger "Du kanske har glömt detta eller redan gjort det men skulle du isåfall kunna göra det lite snabbt igen så att jag bara kan bocka av det? Det blir snabbare och lättare för mig att hjälpa dig om vi jobbar metodiskt."

Jo så är det förstås.

Samtidigt satt jag förra veckan typ två hela dagar bredvid IT-supporten och väntade på att han skulle få ordning på min nya jobbdator. Jag förstår ju att de behöver installera diverse saker som "måste" vara installerade, men det är ganska frustrerande att sitta bredvid medan han installerar en massa skit som jag bara kommer att avinstallera sen (jag förstår att man behöver olika säkerhetsgrejer exempelvis, men varför måste jag ha Acrobat Reader installerat? Det har haft massor av säkerhetshål och behövs inte alls längre då alla webbläsare kan läsa pdf:er.). Jag förklarade att han inte behövde installera dessa, att jag bara kommer att ta bort dem och så, men det spelade ingen roll alls.

Än mer frustrerande var att han inte lyckades installera en Windows-uppdatering som krävdes för att kunna aktivera bitlocker, han höll på över en hel dag med att försöka installera bara den, om och om igen, rensade cache, körde gpupdate -force och liknande och försökte och försökte att installera med samma resultat och samma felmeddelande. Till slut fick jag datorn ändå. Sökte på felkoden, som indikerade att paketet var korrupt. Jag gissar att det antingen är för att de har ändrat i paketet på något sätt som inte funkar i deras validering av det, eller så är det något av säkerhetsprogrammen som inte kan hålla tassarna borta från filerna som laddas ner via Software Center och får dem att inte matcha längre. Så jag ladda ner den officiella fixen från MS och installerade. Software center försökte ändå installera den igen med samma resultat, men efter en omstart så fattade programmet att uppdateringen var installerad och slutade tjata. Och bitlocker var bara att installera.

Permalänk
Medlem

Plocka bort så många felkällor så möjligt och ha en så ren konfiguration så möjligt. Om det fungerar då kan du börja addera saker en efter en.

Har du problem med ditt wifi. Byt namn på det och koppla bara in den felande enheten mot det nya namnet. Om felet då är löst så anslut en pryl i taget till du hittar vad som är boven

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Oavsett om du monterar en IKEA-bokhylla eller bygger en ny dator, läs monteringsanvisningarna innan du börjar och medan du håller på - utan att hoppa över saker för att de verkar självklara. Få saker är så irriterande som att behöva ha isär en ”nästan färdig” pryl när man kommit till steg 25 för att man missade en detalj på steg 4.

Det är den största orsaken till fel jag har gjort mig skyldig till. Läser 3 rader i manualen och tycker att "javisst, det här känner jag igen, nu kör vi" (manualer är ju sååå tråkiga ...) och oftast har det gällt saker som inte lätt åtgärdas genom att börja om.

Permalänk
Medlem

Felsökningssteg kan ibland introducera nya fel, det är därför bra att börja med mindre invasiva åtgärder först.
Jag upplevde det senast när jag hjälpte min kusin med en dator som inte startade, han hade tidigare uppdaterat BIOS med flashback. Den POSTade inte alls och gav inte ifrån sig någon felkod. Tog vi bort minnet så pep den men så fort någon av RAM-stickorna kopplades in gjorde den ingenting. Vi testade en massa andra saker men nedgraderade till sist till en tidigare BIOS-version och då POSTade den (ironiskt nog så hade changelog på senaste versionen "Improve memory compatibility"). Visade sig att det ursprungliga problemet var att grafikkortet hade gett upp vilket kunde ha identifierats genom att koppla in bildkabeln till moderkortet istället då CPU hade IGP.

Permalänk
Medlem

Jag kör alltid trial and error om felet inte är självklart, men det är lättare sagt en gjort om man är nybörjare och inte ens har en hum om vart man ska börja.
Det är då Google är din bästa vän.

Runt mitten på 00-talet hade en kompis problem med att han fick helt ologiska blåskärmar ibland flera gånger per dag och ibland gick det veckor utan.

Det visade sig att det berodde på en wi-fi sticka som balla ur varje gång någon körde mikrovågsugnen.
Vi upptäckte det av en slump när vi lana och jag skulle gå ut och värma en Billys och han vrålar till att nu kom blåskärm igen, när han i sin tur går ut och värmer och jag ser en ny blåskärm fattar jag att det hängde ihop.
Ibland är det bara slumpen som gör att man löser vissa problem, vet inte hur många timmar vi la på den där datorn innan vi snubbla på lösningen.

Permalänk
Medlem

I windows finns ett verktyg som heter event viewer detta verktyg kan visa massor med olika fel och att lära sig att använda det är guld värt om det är Mjukvarurelaterade fel eller till vissdel hårdvara.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av OldComputer:

@CrispVanDahl Nice bild, ritat den själv?

Om du med ritat själv menar "använt Midjourney" så är svaret ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

Ja inte tar det några 20 minuter... tar väl ungefär 3 dar innan man har installerat all skit som man använder samt fostrat alla inställningar rätt.

Det är därför jag tar en image-backup av C: till min NAS varje kväll och sparar backuperna i minst 30 dagar. Istället för att börja om från noll räcker det oftast att bara gå tillbaks några dagar tills när det senast fungerade. Det är även praktiskt att kunna plocka ut någon config-fil, savegame eller annat om man klantat till det.
Det är extremt sällan jag har användning av det, men de gånger det behövs sparar det dagar av arbete.

De senaste "konstiga" felet jag haft var att skärmen plötsligt dog ibland. Hjälpte inte att starta om datorn, fick inte ens bild i BIOS, men datorn verkade fungera i övrigt, svarade på ping o.s.v. Ibland hjälpte det att vicka på datorn lite och ibland fungerade det igen efter att den varit avstängd en dag. Visade sig att mitt chassi är en aning skevt så grafikkortet har en tendens att åka ut någon millimeter ur slotten.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD