För kännedom :Telldus stryper molntjänsten

Permalänk
Medlem

För kännedom :Telldus stryper molntjänsten

Fick nyss mail från Telldus att de stryper sin gratis-tjänst. Inte helt oväntat efter senaste tidens rykten.

Citat:

Detta innebär att vi kommer göra en förändring för Basic-användare (gratis-versionen av vår tjänst), Vill man kunna använda Telldus tjänster till fullo behöver välja en Premium-prenumeration.

Detta innebär att från och med den 24 April 2023 kommer alla Basic-användare fortsätt kunna använda/lägga till nya enheter, kontrollera dem på distans och lokalt. Däremot kommer API-åtkomst och automationer (både Händelser och Scheman) att inaktiveras, och du kommer att bli ombedd att uppgradera till Premium-prenumerationen. Kundsupport kommer även att begränsas till tre ärenden per år.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk

"Vi har ägnat mycket resurser på att förbättra våra backend-system för att göra dem mer pålitliga och framtidssäkra."

Har ett tiotal enheter, men med tanke på senaste tidens strul kring deras tjänster har jag svårt att börja betala. Om de däremot lärt sig av misstagen kan det absolut vara intressant!

Permalänk
Medlem

Då är det väl dags att få tummen ur och byta ut svärfars telldus till en vera istället. (tur man har ett litet lager av dom

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Är detta ens lagligt?

Inte insatt i hela "smart" världen men vad är det som inte kommer fungera längre, och är det en grund-funktionalitet?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Är detta ens lagligt?

Inte insatt i hela "smart" världen men vad är det som inte kommer fungera längre, och är det en grund-funktionalitet?

klart det är, men jag vette sjutton om just detta inte blir att skjuta sig i foten för deras del.
dom kör mycket via qloud, vilket gör att saker som automations blir låst, det betyder inte att du inte kan styra enheterna.
går dom i graven ser jag inte det som en direkt jätteförlust, det finns många bättre lösningar även om dom flesta är något dyrare.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Som jag skrev i en annan tråd[1], om Telldus generella tillstånd, så får jag accelerera min migrering till HA. Motivationen att köra HA kommer främst från att kunna läsa av modul från husets elmätare via han/p1-port. Det jag kommer sakna är kopplingen mot 433MHz (två-tre enheter) då (för mig) bra motsvarigheter inte verkar finnas för zwave/zigbee och en rfx433-enhet är i sammanhanget för dyr.

[1] https://www.sweclockers.com/forum/trad/1669902-vad-har-hant-m...

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem

Det dryga med detta var att jag hade en Tellstick FÖRE all annan nätverksutrustning tillsammans med en vanlig dumswitch, vilket gjorde att jag kunde köra en norsk reboot på hela skiten om allt annat verkligen hade hård-hängt sig.
Med tiden har deras infrastruktur bara blivit sämre och mindre driftstabil, supporten svarar helt enkelt inte och ingenting har hänt på åratal.
Jag har haft projektet på is ett tag på grund av problematisk levnadssituation men med tanke på att det verkar bli sämre och sämre kan det dussin fjärrbrytare jag har här antagligen lika gärna läggas i elektronikskroten.
Synd med tanke på vilka summor man lagt på dem genom åren, när det väl fungerade var det stabilt som fasen.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Finns det något motsvarande opensource som fungerar med dessa enheter och som man kan driva själv med tex egen molnserver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sta1n:

Finns det något motsvarande opensource som fungerar med dessa enheter och som man kan driva själv med tex egen molnserver?

rfxtrx men dom tycks vara lite svåra att hitta nu.
annars har du https://automatiserar.se/vad-ar-openmqttgateway-och-vilka-pro...

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Jag har kört med Telldus i flera år och är uppe i runt 20 enheter och uttag som styrs med scheman eller rösten via Google Home. Funkar fint för det mesta. Har inte hittat någon annan lösning som varit värt att byta till och jag tyckte inte det var så farligt att hoppa på ett abonnemang till slut. Lite störigt när det varit gratis innan men det känns fortfarande prisvärt.

Jag är snarare förvånad att de inte ändrat affärsmodellen tidigare för det kan inte vara särskilt många kronor som de fått som engångsintäkt på att sälja ett startkit bara.

Permalänk
Medlem

Har även jag ett 20 tal enheter men de flesta är gamla. Så när det börjas ta betalt för allt så lämnar jag. Tack och hej

Permalänk
Medlem

När mörkret smyger sig på märkte jag att schemaläggningen inte fungerade, blir nog att köra wifi pluggar istället(ca 4st). Kollade på Sonoff RF bridge, för mycket jobb i mitt tycke. Eller finns det andra alternativ var det gäller 433Mhz enheter?

Visa signatur

Hail to the 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av arde_81:

När mörkret smyger sig på märkte jag att schemaläggningen inte fungerade, blir nog att köra wifi pluggar istället(ca 4st). Kollade på Sonoff RF bridge, för mycket jobb i mitt tycke. Eller finns det andra alternativ var det gäller 433Mhz enheter?

Förutom schemaläggning så verkar allt annat fungera så jag flyttade schemaläggning till Home Assistant.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Förutom schemaläggning så verkar allt annat fungera så jag flyttade schemaläggning till Home Assistant.

Samma här men upplever det dock svajigt som tusan, problem med inloggning och en aning segt respons.

Annars gillar jag deras dashbord lätt och pedagogiskt, hade hoppas på att de skulle lansera sin zigbee hub som det var snack om ett tag, men det verkar inte bli av nu.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc