Namnbyte för alla Discord-användare på ingång

Permalänk
Skrivet av Kyraal:

Det är bara om servern tillåter det. Annars får du besked om att "you don't have permission to change your nickname in this server."

https://i.postimg.cc/vHwVT6hF/image.png

Så är det, men har aldrig märkt att det varit ett större problem på de flesta ställen. Skulle inte vilja påstå att det du beskriver är ett vanligt problem. Jag har haft fel förut dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Jag har funderat på när discordens dagar är räknade. Vi har bland annat sett ventrilo och teamspeak som kommit och gått pga förenklingar/förbättringar i discord. Nu finns även guilded som ger avsevärt mycket mer gratis-grejer som antingen inte finns i discord, eller så får man betala extra för tjänsten. Om vi ser till ljudkvaliteten och hastighet så får man bästa möjliga på mumble, men trots denna sämre ljudkvalitet och fördröjning på discord så väljer användare discord före mumble pga enkelheten. Gissar på att det kommer bli samma visa som för teamspeak. När det väl händer, så kommer det gå fort.

TeamSpeak är ju dock fortfarande stort och fullt levande. Ts5 är ju på väg som rakt av konkurrerar ut Discord.

Flesta mer seriösa gäng håller ju fortfarande till på TeamSpeak när det gäller röst, eller Mumble om de hoppade på det när det kom.

När TS5 rullar ut skarpt kan jag inte ser varför någon som vill prata skulle använda Discord nå mer, lever nog bara kvar för stora servrar som har kodat massvis med bottar (tänk The Forbidden Trove osv)

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av uberpwnage:

Så är det, men har aldrig märkt att det varit ett större problem på de flesta ställen. Skulle inte vilja påstå att det du beskriver är ett vanligt problem. Jag har haft fel förut dock

Blev lite nyfiken och gick igenom alla servrar mina 9 Discord-konton är del av, lite över 100 stycken, och 29% tillåter inte lokala namnbyten av olika anledningar. Möjligt att några servrar ändrar den inställningen så småningom

Skrivet av BergEr:

TeamSpeak är ju dock fortfarande stort och fullt levande. Ts5 är ju på väg som rakt av konkurrerar ut Discord.

Flesta mer seriösa gäng håller ju fortfarande till på TeamSpeak när det gäller röst, eller Mumble om de hoppade på det när det kom.

När TS5 rullar ut skarpt kan jag inte ser varför någon som vill prata skulle använda Discord nå mer, lever nog bara kvar för stora servrar som har kodat massvis med bottar (tänk The Forbidden Trove osv)

Förstår inte hur TS5 ”rent av konkurrerar ut Discord”. Det kanske gör det tekniskt sett, men tror vi verkligen tillräckligt många kommer lämna Discord och sina etablerade communities för att det ska göra någon skillnad? Många olagliga aktiviteter som fusksäljning och piratkopiering kommer säker flytta över.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av davitto:

”Varken min fru eller någon av hennes vänner skulle ha ett discord-konto eller använda tjänsten om de hade behövt sitta och pröva sig fram till något sketet forcerat användarnamn”

Ja för folk använder ju inte Instagram, twitter etc.
Mitt ”skeva” perspektiv kommer från att jag jobbar med appar som har tiotals miljoner aktiva användare btw.

Du har helt rätt, ingen i hennes umgängeskrets använder twitter eller instagram precis av den anledningen. På samma sätt är det ett jäkla bök att få in henne på någon plattform över huvud taget med unika användarnamn. Det är jag som får generera fram och komma ihåg åt henne för det är ett bök hon inte ids med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Du har helt rätt, ingen i hennes umgängeskrets använder twitter eller instagram precis av den anledningen. På samma sätt är det ett jäkla bök att få in henne på någon plattform över huvud taget med unika användarnamn. Det är jag som får generera fram och komma ihåg åt henne för det är ett bök hon inte ids med.

Sounds like a you problem.

”Instagram users in Sweden in 2022
Numbers published in Meta's advertising tools indicate that Instagram had 6.15 million users in Sweden in early 2022. This figure suggests that Instagram's ad reach in Sweden was equivalent to 60.4 percent of the total population at the start of the year.”

https://datareportal.com/reports/digital-2022-sweden#:~:text=....

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Förstår inte hur TS5 ”rent av konkurrerar ut Discord”. Det kanske gör det tekniskt sett, men tror vi verkligen tillräckligt många kommer lämna Discord och sina etablerade communities för att det ska göra någon skillnad? Många olagliga aktiviteter som fusksäljning och piratkopiering kommer säker flytta över.

Tror absolut att många kommer gå tillbaka, speciellt såna som kör Discord enbart för att posta memes och sköter allt snack över TS (varit med i flera såna grupper).

Som sagt, ser inga fördelar för klaner eller gäng över ~5 pers att hänga kvar på Discord när TS5 är ute. Redan idag är det ju som att gå 10-20år tillbaka i tiden för röstsamtal när man kör Discord och de verkar inte ha direkta planer på att ändra det.

Men för grupper där röst inte är en prio kan jag tänka mig att folk inte byter.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

TeamSpeak är ju dock fortfarande stort och fullt levande. Ts5 är ju på väg som rakt av konkurrerar ut Discord.

Flesta mer seriösa gäng håller ju fortfarande till på TeamSpeak när det gäller röst, eller Mumble om de hoppade på det när det kom.

När TS5 rullar ut skarpt kan jag inte ser varför någon som vill prata skulle använda Discord nå mer, lever nog bara kvar för stora servrar som har kodat massvis med bottar (tänk The Forbidden Trove osv)

Att något är likt betyder inte att det konkurrerar ut samma. Hoppas du inte blir besviken.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BergEr:

Som sagt, ser inga fördelar för klaner eller gäng över ~5 pers att hänga kvar på Discord när TS5 är ute. Redan idag är det ju som att gå 10-20år tillbaka i tiden för röstsamtal när man kör Discord och de verkar inte ha direkta planer på att ändra det.

Har TS5 communities ("servrar" i Discord-lingo, även om jag tycker det är ett konstigt namn) på samma sätt då?
Microsoft Flight Sim-servern har t ex runt 11 000 pers online just nu. Passar TS5 inte till sånt så har det ju inte en chans mot Discord utöver sånt som man körde TS till förr, dvs kommunicera när ett litet gäng (2-10 pers) spelar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Har TS5 communities ("servrar" i Discord-lingo, även om jag tycker det är ett konstigt namn) på samma sätt då?
Microsoft Flight Sim-servern har t ex runt 11 000 pers online just nu. Passar TS5 inte till sånt så har det ju inte en chans mot Discord utöver sånt som man körde TS till förr, dvs kommunicera när ett litet gäng (2-10 pers) spelar.

Ja det ska finnas på samma sätt.

Små gäng? Är ju för större grupper som TS3 än idag slår Discord med hästlängder.

Eller hur hanterar du att prata till alla 11k samtidigt? Eller hur många nu som är inne på servern.

Som typ om man spelar i en större klan, ledaren kan ha röst för hela servern, till enskilda kanaler, till ledare i varje kanal osv.
Är man en lite större grupp i samma kanal kan man folk ha så de enbart pratar med några i kanalen för att inte störa resten. Så t.ex spelar man dota2 kan pos 5+1 och 4+3 ha hotkey för varandra så de inte stör andra lanes med saker de inte behöver höra.

När man raidar i mmorpgs kan healers/tanks osv prata sinsemellan utan att störa resten men samtidigt vara i samma kanal med resten så man hör det viktiga från andra.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

TeamSpeak är ju dock fortfarande stort och fullt levande. Ts5 är ju på väg som rakt av konkurrerar ut Discord.

Flesta mer seriösa gäng håller ju fortfarande till på TeamSpeak när det gäller röst, eller Mumble om de hoppade på det när det kom.

När TS5 rullar ut skarpt kan jag inte ser varför någon som vill prata skulle använda Discord nå mer, lever nog bara kvar för stora servrar som har kodat massvis med bottar (tänk The Forbidden Trove osv)

Finns flera gamla forum som flyttat till Discord.

Kan tänka mig att det går trögare att flytta sånt än ren röstkommunikation.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BergEr:

Ja det ska finnas på samma sätt.

Små gäng? Är ju för större grupper som TS3 än idag slår Discord med hästlängder.

Eller hur hanterar du att prata till alla 11k samtidigt? Eller hur många nu som är inne på servern.

Man skriver sin text och läser svaren.
Det är lite det jag menar -- Discord är för många (som mig) främst till för att chatta i textform. Som mest har jag kört röstchatt med två andra personer, men oftast en.
Det används ju även som alternativ till forum, Facebook-grupper och liknande.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Man skriver sin text och läser svaren.
Det är lite det jag menar -- Discord är för många (som mig) främst till för att chatta i textform. Som mest har jag kört röstchatt med två andra personer, men oftast en.
Det används ju även som alternativ till forum, Facebook-grupper och liknande.

Jag tror @BergEr:s fokus är fullständigt på voip här, och då är det klart att TS slår Discord i hästlängder med sitt finlir, men... de som har behov av dessa funktionerna sitter ju redan nu i TS, och inte i Discord, så jag har väldigt svårt att föreställa mig att TS5 kommer stjäla/locka många användare från Discord vars fokus ligger på "casuals" och textkommunikation.

Communities kommer ju knappast att emigrera till TS5 bara för man har bättre kontroll på voip när fokuset ligger på textkanaler.

Helt möjligt att jag resonerar helt fel, men det känns som att Discord och TS är två produkter till två olika typer användare vars behov inte överlappar särskilt mycket längre.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kyraal:

Helt möjligt att jag resonerar helt fel, men det känns som att Discord och TS är två produkter till två olika typer användare vars behov inte överlappar särskilt mycket längre.

Håller med helt och hållet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Helt möjligt att jag resonerar helt fel, men det känns som att Discord och TS är två produkter till två olika typer användare vars behov inte överlappar särskilt mycket längre.

Skrivet av Thomas:

Håller med helt och hållet.

Jag uppfattar att voips generellt har dött ut en helt del sedan vi fick en kombinerad chatt -och voip i samma. Förr var du tvungen att logga in på voipn för att se vilka som var online. Idag behövs inte det då du redan är online. Många väljer således att endast skriva på chatten. Kolla på valfri discord så sitter där oftast inte mer än 2-20 online oavsett antalet medlemmar på servern. Det är som att discord har gjort servrarna mindre personliga då folk kan komma och gå som de vill, och jag tror det skrämmer många för att ens orka logga in på voipn. Frågan är ifall det går att backa utvecklingen, troligen inte. Jag uppfattar iaf att det var mer aktivitet på teamspeak-servrarnas voip, än vad vi nu ser på discord och guilded. Däremot går ju chattarna varma istället.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Man skriver sin text och läser svaren.
Det är lite det jag menar -- Discord är för många (som mig) främst till för att chatta i textform. Som mest har jag kört röstchatt med två andra personer, men oftast en.
Det används ju även som alternativ till forum, Facebook-grupper och liknande.

Ah ni lever som på BBS tiden fortfarande

Skrivet av Kyraal:

Jag tror @BergEr:s fokus är fullständigt på voip här, och då är det klart att TS slår Discord i hästlängder med sitt finlir, men... de som har behov av dessa funktionerna sitter ju redan nu i TS, och inte i Discord, så jag har väldigt svårt att föreställa mig att TS5 kommer stjäla/locka många användare från Discord vars fokus ligger på "casuals" och textkommunikation.

Communities kommer ju knappast att emigrera till TS5 bara för man har bättre kontroll på voip när fokuset ligger på textkanaler.

Helt möjligt att jag resonerar helt fel, men det känns som att Discord och TS är två produkter till två olika typer användare vars behov inte överlappar särskilt mycket längre.

Jo såklart voip, är väl vad det är? En voip klient

Vet att en del sitter med dubbla som sagt. Eller att istället för driva ett forum så har man en Discord så en del lär ju droppa sin Discord när det släpps.

Kanske är olika kretsar men flesta jag hör prata om Discord är enbart för VOIP eller kunna skicka memes. Har som aldrig sett att större textchatter (eller forum) är en säljpunkt för det.

Dock vet jag ju om större forumliknande saker som vuxit fram där likt The Forbidden Trove. Där kör man bottar som scannar allt folk säger och använder det som ett AH för ett spel i brist på AH inne i spelet

Skrivet av Nikodemous:

Jag uppfattar att voips generellt har dött ut en helt del sedan vi fick en kombinerad chatt -och voip i samma. Förr var du tvungen att logga in på voipn för att se vilka som var online. Idag behövs inte det då du redan är online. Många väljer således att endast skriva på chatten. Kolla på valfri discord så sitter där oftast inte mer än 2-20 online oavsett antalet medlemmar på servern. Det är som att discord har gjort servrarna mindre personliga då folk kan komma och gå som de vill, och jag tror det skrämmer många för att ens orka logga in på voipn. Frågan är ifall det går att backa utvecklingen, troligen inte. Jag uppfattar iaf att det var mer aktivitet på teamspeak-servrarnas voip, än vad vi nu ser på discord och guilded. Däremot går ju chattarna varma istället.

Mjo ser samma. Har en egen TS server för polarna och inom samma gäng har vi en till. Båda ligger stadigt på 20-30 användare (utan att räkna samma personer på båda). Ibland får vi rensa ut afks för att över 30 pers vill prata samtidigt.

Enda Discorden jag har med liknande aktivitet för röst har just nu 40k online och tolv som pratar.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Sötast
Skrivet av BergEr:

Ja det ska finnas på samma sätt.

Små gäng? Är ju för större grupper som TS3 än idag slår Discord med hästlängder.

Eller hur hanterar du att prata till alla 11k samtidigt? Eller hur många nu som är inne på servern.

Som typ om man spelar i en större klan, ledaren kan ha röst för hela servern, till enskilda kanaler, till ledare i varje kanal osv.
Är man en lite större grupp i samma kanal kan man folk ha så de enbart pratar med några i kanalen för att inte störa resten. Så t.ex spelar man dota2 kan pos 5+1 och 4+3 ha hotkey för varandra så de inte stör andra lanes med saker de inte behöver höra.

När man raidar i mmorpgs kan healers/tanks osv prata sinsemellan utan att störa resten men samtidigt vara i samma kanal med resten så man hör det viktiga från andra.

Discord är ju mer social/casual och som du själv beskriver ts5, mer elitiskt, taktiskt etc.
När det kommer till kundbaser kommer casuals alltid vara 90% eller mer

Permalänk
Medlem

Inte kikat igenom tråden så noga och jag vet att man kommer göra det i ordning när man skapade kontot och nitro osv men har man börjat skicka ut detta till folk redan? Bara så jag inte råkat kastat något mejl eller liknande från discord…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mainman:

Inte kikat igenom tråden så noga och jag vet att man kommer göra det i ordning när man skapade kontot och nitro osv men har man börjat skicka ut detta till folk redan? Bara så jag inte råkat kastat något mejl eller liknande från discord…

Nej.

Skrivet av Sweclockers:

Förändringen kommer att ske stegvis under de kommande månaderna.

Permalänk
Medlem

Heter deleted user på discord för jag känner mig unik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pun:

När använde jag Discord senast?

20 sek sedan!

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |