Under 20 FPS när Cyberpunk 2077 får bättre ljus

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomas:

Det är för mycket bloom (för att se bra ut, åtminstone), men att det är så pass ljust ute och att man inte ser lika mycket i skuggorna inne är mycket mer likt ett fotografi än "RTX off"-bilden, så länge som den främsta ljuskällan är just fönstret.

https://unsplash.com/photos/Jqyn5QAxJOY
https://unsplash.com/photos/MA5V7mh3cyw
https://unsplash.com/photos/Mz9e4Vi2OOw
https://unsplash.com/photos/_eAoo3eZC_c

Det där är ju HELT orealistiskt! Manipulerade bilder /s

Går dock inte göra alla nöjda. Oavsett vad det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

RTX 5080 nu med Path Tracing och endast 999USD

Skrivet av Thomas:

Ja, blir det 200 USD billigare än 4080 så är det ju ett ganska stort steg i rätt riktning ändå.

Så som utvecklingen på GPU-fronten ser ut är det tyvärr inte otänkbart att det blir 5060 eller 5060 Ti med 12 eller 16 GB som hamnar på MSRP i den trakten prismässigt, 800-1000$.
Dessa kort kommer vara betydligt sämre än 4090 och inte ha en suck i 4K med path tracing (utan hjälp).
5070/5070 Ti med 16 eller 24 GB kommer nog ha MSRP på 1000-1200$, och kommer också vara betydligt sämre än 4090.
5080/5080 Ti med 24 eller 32 GB, 1200-1500$, där börjar det vara i 4090-klass, så kanske 16 fps...
5090 blir ett riktigt monster, kanske 40 GB, nära 2000$ i MSRP.... och det kommer nog över 20 fps.
Jag blir inte förvånad om de släpper ett 5090 Ti-Ultra med typ 48 GB med MSRP på 2000-3000$ som marknadsförs som det enda kortet som klarar CP77 med path tracing 100% native i 30 fps... ett löfte som missas med ett par fps varvid internetforumen fylls av vrede och högafflar börjar vässas ute i stugorna.

Jag kan ha tagit i lite på priserna (hoppas jag innerligen), kanske blir de inte så otroligt dyra, men prestandamässigt tror jag det stämmer ganska väl, tyvärr, om de flesta föregående generationers prestandamässiga överlappning kombinerat med deras prestandaökningar är något att gå efter: inga kort i 50-serien kommer klara CP77 med path tracing native i 4K/60Hz, alltså utan DLSS och frame generation, det skulle innebära en 100%-ig prestandaökning mellan generationerna vilket vore häftigt men inte så troligt.

Det är inte ens säkert att 6090 kommer klara 4K/60Hz, om inget drastiskt händer i tillverkningsprocessen, såsom något helt nytt ännu okänt påfund som någon ny spelorienterad AI som bara revolutionerar allt bortom vår kunskapshorisont, någon ny Core-variant eller att man mångdubblar antalet RT-cores, men förra generationen ökade de bara med runt 50% så jag har svårt att se att de helt plötsligt skulle öka RT-cores med 200-400%.

Så lagom till 7090 Ti med 64 GB (4000$?) kommer vi med säkerhet upp över 4K/60Hz+ på vad som vid det laget kommer vara ett nästan decennium gammalt spel...

Men Nvidia, AMD, Intel och eventuella andra framtida aktörer kommer med all säkerhet göra sitt bästa att plundra alla trogna spelentusiasters pengapungar resten av våra liv; bakom kulisserna hittar vi, väntandes på att göra entré, och därmed göra alla befintliga GPUer "värdelösa" enligt de flashiga framtida reklamfilmerna med den nya heta tekniken då nån ny "X-core" saknas: <Trumvirvel>

  • Bidirectional Path Tracing

  • Spectral Path Tracing

  • Metropolis Light Transport

  • Manifold Exploration Metropolis Light Transport

  • Photon Mapping

  • Progressive Photon Mapping

  • Stochastic Progressive Photon Mapping

Alla dessa kanske inte blir aktuella för speländamål, men säkert tillräckligt många för att garantera att det kommer fortsätta att kosta mycket och ofta över de kommande decennierna om man vill hänga med.

Permalänk
Avstängd
Permalänk

jag har 4090, har allt på max, ray tracing och path tracing, DLSS och allt runtom det, och mitt cyberpunk 2077 ligger på stabila 98 FPS.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer