Youtube blockerar annonsblockerare

Permalänk
Medlem

Tur att man bor i Argentina eller Turkiet (minns inte) så att man kommer undan billigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Patreon tar som max 12%

Och varför skulle en kanal får mer pengar av ett Youtube premium konto (alltså, ett) där denna individ kikar på denna kanalen kanske 1 gång per vecka? Det är ju ingenting. Patreon ger ju då betydligt mer pengar.

Tänk Matkoma på Youtube, de har två videor per vecka (känns som en numera) det är ju knappast mycket pengar de får då.
Betalar hellre isåfall 50 kr till deras patreon engång i månaden förutsatt att deras innehåll varit BRA den månaden. Eller köper en Tshirt eller så.

Man hör ofta de här argumenten men jag är tämligen säker på att de flesta som undviker att betala korrekt för en tjänst väljer att ändå betala vid sidan av.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

För mig står det att det kommer kosta 69:-/mån när jag går in på länken

Skumt, för mig står det 89 :-, googlade lite och det ska vara nya priset enl. Artiklar jag hittade. Bara att gratulera 👍

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeonHart:

Man hör ofta de här argumenten men jag är tämligen säker på att de flesta som undviker att betala korrekt för en tjänst väljer att ändå betala vid sidan av.

Så bättre att betala något enstaka öre om ens det, än att någon gång ibland faktiskt stödja med en ordentlig summa relativt mot det pyttelilla de får av kakan annars? Man kanske inte gör det varje månad, men engång 50 kr på ett år är mer pengar från dig som individ än de kanske tjänar på 1000 personer som kikat på en video under en månads period.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spda242:

Skumt, för mig står det 89 :-, googlade lite och det ska vara nya priset enl. Artiklar jag hittade. Bara att gratulera 👍

Det var ju märkligt att det skiljer sig. Tog en bild på det nu

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Så bättre att betala något enstaka öre om ens det, än att någon gång ibland faktiskt stödja med en ordentlig summa relativt mot det pyttelilla de får av kakan annars? Man kanske inte gör det varje månad, men engång 50 kr på ett år är mer pengar från dig som individ än de kanske tjänar på 1000 personer som kikat på en video under en månads period.

Jag tycker det är fint att du tycker att de får för lite betalt men de flesta i tråden som inte betalar är rörande överens om att det är alldeles för dyrt, de vill alltså betala ännu mindre per video och det rimmar ju ganska illa med att skaparna ska få mer betalt.

Om du kollar på 1000 videor på en månad, varför tycker du att det bara är en kanal som förtjänar att få betalt men ingen annan? Även om det handlar om ören så kan många streams bli pengar men många streams gånger 0 kommer alltid att vara 0.

Det hade absolut kunnat vara ett koncept att allt är gratis och sedan får skaparna hoppas på att just de blir utvalda för donation men jag tror inte att de tycker att det är att föredra. Som tidigare sagt så tror jag att många som säger att jag ska minsann inte betala utan jag ska donera istället aldrig gör det.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Jag använder youtube så pass ofta samt youtube music när jag kör bil så för mig har det aldrig varit tal om något annat än att köra Youtube premium, den summan pengar lägger jag gott varje månad vetandes att jag aldrig får mina reklamavbrott före, under eller efter en video. Videon startar direkt, no worries!

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Youtube har alltid varit gratis. Ni som tycker det är rimligt att betala för youtube antar jag också tycker det är rimligt att betala för luft eller vatten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

Youtube har alltid varit gratis. Ni som tycker det är rimligt att betala för youtube antar jag också tycker det är rimligt att betala för luft eller vatten?

Många betalar för vatten

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

För mig står det att det kommer kosta 69:-/mån när jag går in på länken

Ha, jag löste det! Du har rätt, det kostar 69 :- förutom den "lilla" detaljen att jag klickat på denna länk i en iPad och då kostar den 89 :- eftersom den skickar betalningen via YT app:en på iPaden och då måste jag betala "ALL THE APPLE SKATT"...

När jag gick in via Windows så kostade det 69 :-

Borde tänkt på det...

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk

Tror många hadde kunnat tänkt sig betala om det hadde kostat säg 30kr/mån
Google hadde tjänat på en sådan modell. Vet ej hur stor kundbasen är. Skulle inte förvåna än om det är någon miljard eller två.
Nu när det ligger på 69kr för lite och över 100kr för full premium. Glöm det.
Sedan tror google som nu äger Youtube tror att folk är så dumma att de betalar när tjänsten i grunden är gratis att se så länge det finns reklam
Varför då inte köra som sådan den här videon är sponsrad utav bla bla så är det färdigt. Sådanat som LTT och CS GO har ju sina videos och sedan får man lov att se utan avbrott. Vore inte det en bättre modell om de måste envisas med reklam

Permalänk
Medlem

Först av allt, reklam är djävulens påfund och borde förbjudas.

Hur och baserat på vad säljer Youtube reklamutrymme? Får de mer betalt av köparna om fler tittar på Reklamsnutt #1 eller betalar köparna en fast summa oavsett hur många som tittar? Friserar inte Youtube redan de siffrorna? Gör köparna av reklamutrymme i sin tur en vild gissning om hur många potentiella lättlurade individer, för det är lättlurade individer som går på reklamen, de går miste om på grund av adblockers? Är det därför Youtube vevar med armarna nu? Men vad händer i verkligheten om folk som kör adblockers tvingas att se på reklam? De kommer inte att börja titta på reklamen. De kommer sluta titta på Youtube. Alla förlorar.

Eller är det Youtube själva som suktar efter streaming-pengen, den som ska delas upp mellan snart tusentals olika providers?

Personligen lutar jag åt det sistnämnda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

Youtube har alltid varit gratis. Ni som tycker det är rimligt att betala för youtube antar jag också tycker det är rimligt att betala för luft eller vatten?

Det här måste ju vara bland det dummaste som någonsin skrivits på nätet.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeonHart:

Jag tycker det är fint att du tycker att de får för lite betalt men de flesta i tråden som inte betalar är rörande överens om att det är alldeles för dyrt, de vill alltså betala ännu mindre per video och det rimmar ju ganska illa med att skaparna ska få mer betalt.

Om du kollar på 1000 videor på en månad, varför tycker du att det bara är en kanal som förtjänar att få betalt men ingen annan? Även om det handlar om ören så kan många streams bli pengar men många streams gånger 0 kommer alltid att vara 0.

Det hade absolut kunnat vara ett koncept att allt är gratis och sedan får skaparna hoppas på att just de blir utvalda för donation men jag tror inte att de tycker att det är att föredra. Som tidigare sagt så tror jag att många som säger att jag ska minsann inte betala utan jag ska donera istället aldrig gör det.

0,03 ören från mig som individ kommer inte betala en enda kreatör.

Även om jag kikade med Youtube Premium och Adblock av så kommer inte de jag kikar på ens påverkas särskilt positivt rent ekonomiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

0,03 ören från mig som individ kommer inte betala en enda kreatör.

Så du ska slippa men alla andra ska betala?

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeonHart:

Så du ska slippa men alla andra ska betala?

?

De andra behöver inte betala idag så? Jag vet inte vad ditt argument är.

Har heller inte ens sagt någonting åt det hållet så vet inte vad du ens försöker för något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

?

De andra behöver inte betala idag så? Jag vet inte vad ditt argument är.

Alla behöver betala. Antingen via reklam eller Premium. Att vissa väljer att inte göra det är en annan sak.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Vad är det som hindrar YT från att lägga på en blockerare för adblock? De kan sätta vilka regler de vill på sin site, varför är det alltid i ett test-stadie?

Samma med netflix och deras stopp för kontodelning?

Nämnvärt: Jag är emot dessa förändringar 😄!

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeonHart:

Alla behöver betala. Antingen via reklam eller Premium. Att vissa väljer att inte göra det är en annan sak.

Fast kikar du på reklam betalar du inte något.

Permalänk
Skrivet av TLOF:

Jaha hur ska innehållskreatörerna få betalt tycker du?

Naturligt urval. Gör så bra material att (tillräckligt många) människor är beredda att betala för det, så kan du leva av det. Ingen säger att det behöver vara lätt att underhålla eller informera människor professionellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Fast kikar du på reklam betalar du inte något.

Det är du som är produkten.

Permalänk
Skrivet av Nozomi:

Fast kikar du på reklam betalar du inte något.

Jo: du betalar med din tid och risken att tro på reklamen och potentiellt köpa något. Företagen som betalar för reklam tar en risk och hoppas i sin tur på att gå med vinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Fast kikar du på reklam betalar du inte något.

Allvarligt? Du förstår inte att reklamen är en form av betalning?

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Sen bör YouTube fixa dmca hanteringen. Idag använder företagen det till allt förutom vad den är till för, även "fake" aktörer/bootar spammar kreatörer med dmca takedowns och det är nästan omöjligt att häva dessa sen.

Om dom vill stoppa adblockers, kan de också ta bort denna reklam (Hoppas det är ok lägga upp denna bild):

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Nej, men det är enbart för att jag har YouTube Premium, och det i sin tur är enbart för att ge ekonomiskt stöd till de kanaler jag tittar på UTAN någon satans jävla reklam (förutom den helvetes sponsorskiten då, som många tyvärr trycker in).

Inte konstigt om många fler har börjat reklamblockera på tuben, för de trycker ju in så sinnessjukt mycket reklam på senare tid - en arbetspolare kör utan reklamblockering så jag har sett hur extremt det är. Herrejösses.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Även om jag kikade med Youtube Premium och Adblock av så kommer inte de jag kikar på ens påverkas särskilt positivt rent ekonomiskt.

Så vitt jag vet får de betydligt bättre betalt av Premiumtittare, reklamen betalar uselt. Har sett flera videos från olika kanaler som diskuterat detta, där alla rekommenderat Premium om man vill stöda dem ekonomiskt - men bäst är förstås utan tvekan direktdonationer via t.ex. Patreon.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Minns ni när Google gjorde sig känd som ett företag som producerade diskret och relevant reklam? Numera verkar det vara viktigare att de fortsätter öka sin vinst år till år - 600 miljarder kronor för 2022. På sex år har Google sexdubblat sin vinst. Kanske är det inte annonsblockerarna som är det stora bekymret här?

Permalänk
Medlem

Der är väl OK att YouTube blockar besökare. Då kanske någon bättre plattform kan ta över som låter användare göra vad de själva vill. Skulle behövas mera konkurrens så det är bara att tacka och ta emot.

Permalänk
Medlem

Fattar mig inte på vad det är för reklam alla stör sig på. Blockera tredje part i webbläsare och sätt din cache till något högt, säg 60GB. Starta videon och gör det nödvändiga, när du kommer ut så är det bara att starta om videon från 2sek. Problem solved - eftersom din webbläsare har hela videon i cache.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeonHart:

Allvarligt? Du förstår inte att reklamen är en form av betalning?

Men du säger att vi betalar. Såvitt jag vet och mitt bankkonto så betalar jag inte en krona om jag låter en reklamsnutt gå förbi i en bakgrundstab. Vilket du får det att låta som för du säger att VI betalar.