Snabbkoll: Delbetalar du hårdvaruköp?

Permalänk
Hedersmedlem

Är väl ganska vanligt att folk tar ett mobilabonnemang där telefonen "ingår". Det är också avbetalning.

Jag har gjort just sådana telefonköp vid 2-3 tillfällen. Men det var säkert minst 10 år sedan sist.

Handlar visserligen det mesta på kreditkort- men det beror inte på att kontot är tomt utan det är fördelarna från kreditkortet som är av intresse.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Handlade en del datorhårdvara med klarna när man var yngre och började tjäna egna pengar. Det är ju dock dyrt att ha dåligt tålamod fick man lära sig. Sen rätt många år tillbaka är det enbart fullbetalning som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Bluestep bank har 2020 släppt en rapport (Pressmeddelande länkat) baserad på en SIFO-undersökning som pekar på att 1/5 köper konsumtion på kredit/avbetalning.

På det ämnet.

"Nästan vart fjärde svenskt hushåll, 22 procent, skulle inte klara av en oförutsedd utgift på 5 000 kronor utan att det påverkar privatekonomin märkbart. 34 procent skulle inte klara 10 000 kronor och 49 procent skulle ha svårt med en extrautgift på 20 000. Det visar en undersökning som gjorts av Länsförsäkringar bland svenskar i åldern 25-65 år."

"Ungefär var femte person klarar inte av en oväntad utgift på 12 000 kronor, enligt SCB:s undersökningar av levnadsförhållanden. Undersökningen som publiceras i dag gjordes under 2019, innan coronapandemin bröt ut. Men den visar att flera grupper redan då hade svårt att klara en större utgift utan att låna eller be andra om hjälp."

"Swedbanks undersökning visar att 24 procent av de tillfrågade inte kan betala en oförutsedd utgift på omkring 10 000 kr. Dessa hushåll har alltså ingen möjlighet att exempelvis betala en lite dyrare bilreparation med sparade pengar, utan kanske måste ta ett privatlån."

"En färsk Novus-undersökning från oss på Svea visar att hela 27 procent av svenska folket inte klarar en oväntad utgift på mer än 5 000 kronor. För var femte svensk går smärtgränsen redan vid 3 000 kronor. Och skillnaden mellan kvinnor och män är påtaglig."

Permalänk
Medlem

"Ibland".

Oftast allt på en gång, men någon enstaka gång som det blir att betala allt under 3-6 månader typ. Bara för att inte länsa sparkontot.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem

Har inga problem att ta på delbetalning.
Men betalar oftast av innan delbetalning är klar.

Alla har olika ekonomiska förutsättning

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk

Brukar avbetala telefoner över två år med abonnemanget, ingen ränta så inte så farligt.

Dessutom kör jag mycket "Klarna 30 dagar". Men mest för att jag vill få hem varan och se att den fungerar och allt är som det ska innan jag betalar. Vissa ställen stödjer inte den varianten, men gör det oftast hela tiden om möjligheten finns.

Permalänk
Medlem

En fråga, bil cashar ni dom också?

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk

Privat : aldrig konsument-prylar. Klarna 30 dagar är dock bra av flera anledningar. Man ser att man får saker osv innan man betalar, slipper ha sitt kort lite här och var.

Företag : Från gång till gång, men då är det ju ofta saker man verkligen behöver och det snabbt för att kunna få in pengar. Inte som privat där det är villhöver 9.9 gånger av stunderna.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Slutat sen 1år tillbaka. Man betalar ju upp till flera tusen extra i olika avgifter att dela upp allt. Klarna 30 dagar för mig med, man får hem varan ordentligt och kan se till att den fungerar som den skall.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Absolut inte.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Brukar ta Klarna faktura 30 dagar. Kan hända att man tar avbetalning nån gång men endast om det är räntefritt.

Brukade använda Klarna 3 månader förr på större köp då det bara kostade 49kr eller nått och ingen ränta men tror inte det alternativet finns kvar idag.

Permalänk
Medlem

Enda krediten jag kör är COOP-kortet som betalas använt belopp varje månad.
Som regel är det bara ätbart och dagligvaror under 1000 kr som köps på kortet.

Allt annat sparas det till och köps sedan på ett kort från banken.

Alla mina utgifter är planerade och jag använder vissa månader för vissa typer av inköp.

sparar flera tusen per månad.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Bör ju dock också tilläggas att lösningen på kontant eller kredit är:
ingendera - vägrar av princip betala så mycket för hårdvara.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Skrivet av uberpwnage:

Brukar avbetala telefoner över två år med abonnemanget, ingen ränta så inte så farligt.

Dessutom kör jag mycket "Klarna 30 dagar". Men mest för att jag vill få hem varan och se att den fungerar och allt är som det ska innan jag betalar. Vissa ställen stödjer inte den varianten, men gör det oftast hela tiden om möjligheten finns.

Har även kört Klarna 30 dagar för saker jag köpt via Etsy. Igen, bara för att vara säker på att det man betalt för är det man får. Fungerar bra!

Permalänk

Nej. Jag resonerar som så att om jag skulle behöva delbetala något, är det något jag inte har råd att köpa över huvud taget.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Linus82:

En fråga, bil cashar ni dom också?

Senaste bilen jag köpte var 2015 och den kostade nog strax över 7000 kr då. Den cashade jag. (Nu sedan länge långt förgången).
Har kikat på bilar sen dess och då i prisfånget där jag kan cash:a men pendlar inte med bil så har säkert lägre krav än de flesta.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Hade det inte varit så vansinnigt mycket dyrare med avbetalning hade jag förmodligen handlat varenda grej på just det. Men som det är nu, nej.

"räntefri avbetalning" lol

Visa signatur

Tro på mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Senaste bilen jag köpte var 2015 och den kostade nog strax över 7000 kr då. Den cashade jag. (Nu sedan länge långt förgången).
Har kikat på bilar sen dess och då i prisfånget där jag kan cash:a men pendlar inte med bil så har säkert lägre krav än de flesta.

Cashade sista bilen jag köpte, tog däremot en fyrhjuling "räntefritt" för ett tag sen. Men det var den eller en till bil, och då måste jag säga att en fyrhjuling är faktiskt mycket roligare.

Däremot hårdvara betalar jag alltid direkt.

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Medlem

Det enda som köps på avbetalning är bostad och möjligtvis bil om jag hade haft behov av en dyrare sådan. Allt annat är betala allt på en gång, kan jag inte det så anser jag att jag inte har råd med prylen/resan/etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus82:

En fråga, bil cashar ni dom också?

Svar ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Allt direkt/Klarna faktura.
Delbetalning = du har inte råd med prylen. Blir dyrare i slutändan oftast, spara ihop ett tag istället.

Nja, du köper (genom att betala ränta på lånet) möjligheten att konsumera tidigare. Kan väl ses som vilken kostnad som helst. Man skulle även kunna hävda att du försäkrar dig mot plötsliga utgiftsposter istället för att tömma sparkonto.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus82:

En fråga, bil cashar ni dom också?

Har förvisso ingen bil, men sängen från hästens jag har tangerar i den prisklassen, 167 lakan.

Den delbetalades, men frågan är om det var en "avbetalning" i vanlig mening då det var 40 i HP för beställningen och resten på en faktura vid leverans 8v senare.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Med tanke på obetalda fakturor till Klarna är en ständigt växande inkörsport till försök till skuldavskrivning och leva på existensminimum så är det inget jag rekommenderar någon.

Satsa snarare på att bygga upp en buffert för att få bort en möjlig ”stresspunkt” i livet.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Linus82:

Cashade sista bilen jag köpte, tog däremot en fyrhjuling "räntefritt" för ett tag sen. Men det var den eller en till bil, och då måste jag säga att en fyrhjuling är faktiskt mycket roligare.

Däremot hårdvara betalar jag alltid direkt.

Om jag skulle shoppa något på räntefri avbetalning så är det nog en cykel, men det är så kort avbetalning (6 mån) att man ändå måste ha alla stålar tillgängliga. Däremot är det så mycket pengar att räntan för pengarna på sparkontot ändå motsvarar en tusenlapp ungefär på ett halvår och två på ett helår.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Förr brukade jag aldrig ens snegla åt delbetalning, men nu har jag insett att det är ju fan så bättre att betala av stora belopp (när det är utan ränta och liknande) än att dra från sparpengar (aktier och fonder) och hålla på förstöra sitt sparande.

Så när beloppen överskrider ca 5000kr börjar jag se möjligheten till delbetalning.

Permalänk
Medlem

Alltid på faktura där det går och sen full betalning
på förfallodag.
Klarna fungerar utmärkt även Qliro och Svea Finans.

Men aldrig avbetalning förutom på hus och bil.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Sedan 3000-serien debaklet betalar jag aldrig i förskott för elektronik om det inte är huggit i sten att produkten finns tillgänglig för omedelbar leverans. Blir faktura eller i bland kortare avbetalning beroende lite på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus82:

En fråga, bil cashar ni dom också?

Ja, annars har man valt för dyr bil.

Permalänk
Medlem

Räntefri delbetalning händer ibland

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3d | RTX 3080 Ti TUF GAMING 12GB

Permalänk
Medlem

Aldrig i livet, däremot har jag utnyttjat klarnas "betala inom 14 dagar" ett fåtal gånger när något vrakat och pengarna inte dyker upp förrän några dagar senare.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox