Permalänk

Installera USB-C pcie kort

Vill sätta in ett pcie kort med usb-c anslutning i min PC men kan knappt något om datorer och hårdvara.

1. Kan jag köpa vilket kort som helst? exempelvis: https://tinyurl.com/7nsn759y
2. Behöver jag köpa någon sladd för att koppla in kortet inuti dator eller kommer det med när man köper kortet? Vilken sladd?

Bifogar en bild på (förhoppningsvis relevant information), behövs mer info så laddar jag gärna upp det.
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Har du en ledig PCIe-plats samt en ledig SATA strömkabel från nätagget kan du installera kortet, men omöjligt att veta om så är fallet med den knapphändiga information som anges.

Men vad exakt förväntar du dig få ut för funktionalitet av kortet? Det har till exempel ingen intern kontakt för att koppla till eventuellt uttag på chassits frontpanel, och lär inte ha något stöd för DisplayPort Alt Mode om du hoppats använda kortet för anslutning till skärm eller så.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Bilden du la in säger absolut ingenting om vad som är möjligt. Vilket moderkort du har är relevant information.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Kortet består av VIA VL805 som omvandlar PCIe till USB 3.1 (5 Gbps). Därefter har de hakat på en VIA VL160 switch. Detta kort levererar alltså en delad 5 Gbps upplevelse på fyra USB-C uttag. Som nämnts ovan så har kortet inga interna anslutningar, så om du har tänkt att koppla in chassits USB-C kabel så måste du skaffa en adapter och dra ut kabeln på utsidan. (Och då fortfarande bara få ut max USB 3.1 5 Gbps.)

Glöm inte bort den gyllene USB-C regeln: Det är bara en kontakt, säger ingenting om vad den levererar!