Permalänk
SpelClockers
Skrivet av KurtEgon:

Den här tråden lockar nog fler högavlönade än lågavlönade vilket ger en rätt skev bild av både användarbasen och folk i allmänhet.

Jag är en av dom lågavlönade användarna som precis har skrivit ut min lön i ett inlägg i denna tråden. Men ja, det är väldigt många i denna tråden som tjänar mycket pengar. Med min 70% tjänst som jag kommer att jobba på i sommar kommer jag att ha en lön på ca 16800 kr innan skatt men chans att jobba extra.

Visa signatur

Välkomna in på Geeks Discord! :) Geeks's Discord!
Admin för Spelclockers.
Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Yrke: Nätverkstekniker
Lön: 27 500 kr/mån
Erfarenhet: 2 år
Förmåner: 5000 kr/år friskvård, valfri jobblaptop, valfri jobbtelefon, enterprise utrustning som t.ex. brandvägg, switch och accesspunkter till hemmet, studiematerial samt labbutrustning.
Ålder: 30
Län: Stockholm

Vet dock inte hur jag ligger till lönemässigt, men vill definitivt upp i +30k ranget och jag satsar stenhårt på att ta fler nätverkscert.

Skrivet av TheBodyLotion:

Liten update*
Har bumpats upp till 32 000kr efter lönesamtalet som skett iår och skulle få en till löneökning innan jul skiftet enligt chefen. Nya lönen får jag reda på nästa månad

Skrivet av TheBodyLotion:

Ser att jag har missat att uppdatera, vi fick alla på bolaget julbonusar på 15,000kr istället för en löneökning. Sedan har jag haft mitt lönesamtal med chefen under veckan. Från och med nästa månad så kommer jag nu få 36 000kr i lön Nästa mål är att komma upp runt 50 000kr. Kommer att fortsätta satsa sten hårt på att ta flera avancerade certifikat samt ta an på fler komplexa miljöer.

Skrivet av TheBodyLotion:

Här kommer en liten uppdatering, anslöt mig till beredskapen och fick en löneökning på 2 000kr. Vilket får mig att landa på 38 000kr/mån, och får även beredskapslön enligt kollektivavtal. Det blir ca 43 000kr/mån i en vanlig månad utan storhelger.

Nu har man haft årets lönesamtal och bumpas upp med 4000 kr vilket resulterar till en grundlön på 42 000 kr/mån, jag sitter kvar i beredskapen och den är %-baserad, så jag hamnar på cirka 47 300kr i en vanlig månad utan några röda dagar.

Plockade ut en ny Macbook M2 iår via jobbet, och kommer förmodligen plocka ut en ny iPhone då min nuvarande börjar bli lite sliten.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

Yrke: Utvecklare
Lön: 73 250 kr/mån
Erfarenhet: ~10 år
Förmåner: 5000 kr/år friskvårdsbidrag
Ålder: 34
Län: Stockholm

Permalänk
Medlem

Yrke: Takläggare
Lön 37.488
Erfarenhet 3 år
Förmåner Firmabil
Ålder 35
Län Skåne

Permalänk
Medlem

Yrke: Mjukvaruutvecklare Inbyggda System
Lön: 5700 €/mån samt bonus upp till en extra månadslön om året
Utbildning: Högskoleingenjör inom Datateknik samt Master inom Elektroteknik
Erfarenhet: ~6år
Ålder: 30
Land: Tyskland

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Yrke: Visualization Artist
Lön: 31k
Erfarenhet: 1 år
Utbildning: YH, 2 år
Ålder: 31 år
Plats: Göteborg

Första året har nu gått och jag inväntar just nu lönesamtalet som kommer när som. Får väl uppdatera när det väl sker

Uppdatering, 1000kr ökning. Så 32000kr nu!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

39år

Teknisk säljare av Industrimaskiner med produktansvar.
13år i Branschen. Tidigare bakgrund som resande servicetekniker i samma bransh.

59000:-/mån Grundlön

1% Av försäljningen i Provision (Budget på 50 milj/år)
Om jag säljer enligt budget blir det alltså tot 500 000:-
Över budget får jag 2%

Övrig Bonus på max 3 månadslöner. (Snittar på 2)

Taxerade i år strax under 1,4 MSEK

Tjänstebil: Tesla Model Y LR
Friskvård 1000kr/mån (Skattar på delen över 415:-)
Rikskort 2500kr/mån
50 semesterdagar/år varav 35 måste tas ut under Juni-Aug

Permalänk
Medlem

Yrke: IT-ansvarig
Lön: 48 700 kr/mån samt bonus upp till en extra månadslön om året
Erfarenhet: ~15 år
Ålder: 53
Län: Stockholm

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Medlem

Yrke: 1st line support
Lön: 27.000
Erfarenhet: ~1 år(bytt karriär) (dock har många års erfarenhet (icke dokumenterat) inom IT)
Ålder: 35
Län: Skåne

Permalänk
Medlem

Jag gissar att lönerna runt 70k i månaden för en 30-åring innebär egenkonsult - det är ju inte konstiga siffror.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag gissar att lönerna runt 70k i månaden för en 30-åring innebär egenkonsult - det är ju inte konstiga siffror.

Nja, det behöver inte vara som egenkonsult. Allt handlar om vad du kostar ut mot kunden. Fakturerar du 1300kr i timmen och tjänar 45000:- kanske man borde undra vart alla pengar tar vägen, du får inte stor del av dom iaf. Jag är 36 och började nytt precis med 76000:- i månaden. Det är inget man får för att bolaget vill vara schyst, man behöver snacka, byta jobb, snacka ännu mer, ställa erbjudanden mot varandra osv, helst när jag bara har fem års erfarenhet, men man ska inte glömma att dom flesta inte gör ett särskilt bra jobb i sina roller, så visar man framfötterna och kan prata kommer man långt. Vet man vad man kostar ut mot kund så är det inte så svårt att begära en vettig lön heller.

Är man för lat, eller inte vill byta arbetsgivare så blir det tufft. Jag begärde 8% ökning i höstas, fick 2.2%, sa att jag inte godtar det, fick höjt till 2.5%. Sökte nytt direkt, fick ett erbjudande med runt 12% över vad jag hade, då kontrar mitt nuvarande med 20% ökning, så pengarna fanns ju, när jag var villig att sluta. Men eftersom jag inte ville jobba kvar oavsett bad jag nya stället matcha, så var det en done deal.

Jobbar man med något där det skriks efter folk, sök flera jobb, gå på flera intervjuer, ta flera erbjudanden, sen kan dom ha ett litet budkrig, även om det känns moraliskt fel. Det ökade lönen på mitt första jobbyte från 18% till 40%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag gissar att lönerna runt 70k i månaden för en 30-åring innebär egenkonsult - det är ju inte konstiga siffror.

Inte direkt, Jag får 30k + 30% av de jag fakturerar på bolaget jag e på nu. Min timpeng mellan 1400 - 1800kr i timmen beroende på kund.

Jobbar med M365 med fokus på SP

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla Tiger:

39år

Teknisk säljare av Industrimaskiner med produktansvar.
13år i Branschen. Tidigare bakgrund som resande servicetekniker i samma bransh.

59000:-/mån Grundlön

1% Av försäljningen i Provision (Budget på 50 milj/år)
Om jag säljer enligt budget blir det alltså tot 500 000:-
Över budget får jag 2%

Övrig Bonus på max 3 månadslöner. (Snittar på 2)

Taxerade i år strax under 1,4 MSEK

Tjänstebil: Tesla Model Y LR
Friskvård 1000kr/mån (Skattar på delen över 415:-)
Rikskort 2500kr/mån
50 semesterdagar/år varav 35 måste tas ut under Juni-Aug

Nyfiken men vad säljer du för maskiner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Nyfiken men vad säljer du för maskiner?

Maskiner avsedda för bearbetning samt skärning av metall och plast. Min lön är långt från hög, finns flera i branschen som ligger på det dubbla om man har längre erfarenhet, lägger manken till och förhandlar sig till bättre provision.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla Tiger:

Maskiner avsedda för bearbetning samt skärning av metall och plast. Min lön är långt från hög, finns flera i branschen som ligger på det dubbla om man lägger manken till och förhandlar sig till bättre provision.

Det kan inte möjligtvis vara LVD scandinavia?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Det kan inte möjligtvis vara LVD scandinavia?

Nix

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Inte direkt, Jag får 30k + 30% av de jag fakturerar på bolaget jag e på nu. Min timpeng mellan 1400 - 1800kr i timmen beroende på kund.

Jobbar med M365 med fokus på SP

Får du allt som lön? Det är att kasta bort pengarna i skatt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag gissar att lönerna runt 70k i månaden för en 30-åring innebär egenkonsult - det är ju inte konstiga siffror.

Börjar ploppa upp en hel del provionsbaserade konsultbolag. Är själv med i ett.

Får 80% av de som faktureras, så min lön blir ju baserad på timpriset från kunden.

De är högre risk helt klart men bra mycket bättre löner och förmåner en vanlig anställning med fast lön.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla Tiger:

Maskiner avsedda för bearbetning samt skärning av metall och plast. Min lön är långt från hög, finns flera i branschen som ligger på det dubbla om man har längre erfarenhet, lägger manken till och förhandlar sig till bättre provision.

Såklart men funderar på om man vet vem du är då hehe.
Svarvar, fräsar, gnistar, laser, vatten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av leopard01:

Får du allt som lön? Det är att kasta bort pengarna i skatt..

Japp men du kan ju inte göra så mycket om du inte kör eget.

Skrivet av Cameltotem:

Börjar ploppa upp en hel del provionsbaserade konsultbolag. Är själv med i ett.

Får 80% av de som faktureras, så min lön blir ju baserad på timpriset från kunden.

De är högre risk helt klart men bra mycket bättre löner och förmåner en vanlig anställning med fast lön.

Problemet med dessa är att de egentligen är konsultmäklare under ett annat namn, du bestämmer din egna lön etc.
Då är det bättre egentligen att köra eget, då de e 20% vs 0,7% som flesta konsultmäklare tar

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Moderator
Testpilot

Min gissning är att alla höga löner som basuneras ut härinne, dels handlar om att de som tjänar bra gärna delar med sig av det kontra motsattsen. Sen så är det också många som arbetar i STHLM där lönerna är bra mycket högre men även boende och levnadskostnader. Vidare så jobbar många inom IT-sektor som är i särklass mest överbetalt av alla sektorer.

Sist men inte minst så har människor en tendens att alltid skarva till saker och ting lite så att det framstår lite bättre än vad det egentligen är, bara att titta på hela social media-fenomenet för att förstå den psykologin.

"Runt 30 % av cheferna, de som är första linjens chefer, har en medianlön på 38 233 kr per månad. Mellancheferna, som utgör 40 % av underlaget, tjänar 43 900 kr per månad. Bland de högre cheferna är medianlönen 57 500 kr och för chefer i företags- ledande ställning är medianlönen 65 000 kr." Detta bör ge lite perspektiv på alla höga löner som presenteras i denna tråden.

Själv är jag chef och tjänar tillräckligt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Nytt jobb nya möjligheter

Yrke: IT utveckling inom virkestransport
Lön: 45.000:- (Upp från 39.200:-)
Förmåner: Friskvårdsbidrag, förmånsbil (utan löneavdrag) samt hemmakontors tillägg (750:- skattefritt)
Erfarenhet: Ca 4 år i branschen
Ålder: 34
Län: Västernorrland

Är väldigt nöjd med mitt nya avtal men det verkar vara en piss i Mississippi jämfört med större delen av forumet. Nu förstår jag hur 4090-klubben kan vara så stor

Permalänk

Yrke: Mekanikkonstruktör
Lön: 43.000
Erfarenhet: 5år
Utbildning: YH, 2 år
Ålder: 28år
Plats: Stockholm

Visa signatur

Fractal Design Torrent Compact / Samsung 990 EVO 4TB / WD Black SN850 1TB / Ryzen 9 5900X / Noctua NH-D15 Chromax / Gainward 4090 / Corsair SF750 / Asus Dark Hero / HyperX Fury 4x32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Japp men du kan ju inte göra så mycket om du inte kör eget.

Det måste man inte, en del konsultbolag erbjuder delägarskap för att kunna skatteoptimera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Japp men du kan ju inte göra så mycket om du inte kör eget.

Problemet med dessa är att de egentligen är konsultmäklare under ett annat namn, du bestämmer din egna lön etc.
Då är det bättre egentligen att köra eget, då de e 20% vs 0,7% som flesta konsultmäklare tar

Har tittat lite på ett sådant bolag, och fördelen som jag ser är att jag inte behöver sköta skatt och annat "egenföretagande" själv.

Känns lite överväldigande att gå ut som egenkonsult med allt vad det innebär.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Har tittat lite på ett sådant bolag, och fördelen som jag ser är att jag inte behöver sköta skatt och annat "egenföretagande" själv.
Känns lite överväldigande att gå ut som egenkonsult med allt vad det innebär.

Finns ju alltid revisorfirmor å annat för sånt etc. Men förstår helt va du menar, Kvadrat tec kör du ju att du kör eget men kör under deras flagga

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Min gissning är att alla höga löner som basuneras ut härinne, dels handlar om att de som tjänar bra gärna delar med sig av det kontra motsattsen. Sen så är det också många som arbetar i STHLM där lönerna är bra mycket högre men även boende och levnadskostnader. Vidare så jobbar många inom IT-sektor som är i särklass mest överbetalt av alla sektorer.

Sist men inte minst så har människor en tendens att alltid skarva till saker och ting lite så att det framstår lite bättre än vad det egentligen är, bara att titta på hela social media-fenomenet för att förstå den psykologin.

"Runt 30 % av cheferna, de som är första linjens chefer, har en medianlön på 38 233 kr per månad. Mellancheferna, som utgör 40 % av underlaget, tjänar 43 900 kr per månad. Bland de högre cheferna är medianlönen 57 500 kr och för chefer i företags- ledande ställning är medianlönen 65 000 kr." Detta bör ge lite perspektiv på alla höga löner som presenteras i denna tråden.

Själv är jag chef och tjänar tillräckligt.

Förstår inte riktigt varför somliga skarvar, vad är vinsten med det? Känner man sig mer värd på något sätt om man gör det eller vad?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

"Runt 30 % av cheferna, de som är första linjens chefer, har en medianlön på 38 233 kr per månad. Mellancheferna, som utgör 40 % av underlaget, tjänar 43 900 kr per månad. Bland de högre cheferna är medianlönen 57 500 kr och för chefer i företags- ledande ställning är medianlönen 65 000 kr." Detta bör ge lite perspektiv på alla höga löner som presenteras i denna tråden.

Medianlönen för privatanställda tjänstemän (män) var 44500 (kvinnor 38000) 2021 enligt SCB.

Sannolikt är privatanställda, manliga tjänstemän överrepresenterade både på forumet och i tråden

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Börjar ploppa upp en hel del provionsbaserade konsultbolag. Är själv med i ett.

Får 80% av de som faktureras, så min lön blir ju baserad på timpriset från kunden.

De är högre risk helt klart men bra mycket bättre löner och förmåner en vanlig anställning med fast lön.

Yes, jag har haft samma upplägg för flera år sedan. Dock under dåliga tider, och satt en del på bänken...inte så bra läge då. Lite äpplen och päron att jämföra en fast lön med en provisionsbaserad, som de flesta med ögonhöjande lönespecar här presenterar.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Yrke: Verksamhetsutvecklare
Lön: 46900
Erfarenhet: 10 år som applikationskonsult - 2 år som Verksamhetsutvecklare
Utbildning: Systemvetare
Ålder: 33år
Plats: Skåne