P1 Mini Pc från AliExpress

Permalänk

P1 Mini Pc från AliExpress

Nån som har någon erfarenhet av denna mini pc från AliExpress?

SEK 895.49 19% Off | P1 Mini PC 6W Low Power Intel N3050/N3160 Quad Core Quad Thread X86 Soft Router 2*1000M Lan Port HD-MI Output Metal Case PK G31
https://a.aliexpress.com/_ExOfxxV

Det som var lite udda var att jag beställde med N3160 CPU fast den var restad så de frågade om det gick bra med N3700 istället. N3160 är Celeron och N3700 Pentium så spontant känns det som ett kap. Det konstiga är att just den här inte går att köpa med N3700 hos den säljaren så det ska bli mycket spännande och se vad jag får hem.

Permalänk
Medlem

Skulle inte kalla det där för enkortsdator som ju har allt fast moterat på kortet, lös ssd och ramsticka platsar inte riktigt i kategorin.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Skulle inte kalla det där för enkortsdator som ju har allt fast moterat på kortet, lös ssd och ramsticka platsar inte riktigt i kategorin.

Kan jag hålla med om fast Sweclockers vill ha mini pc under den här kategorin.

Permalänk
Skrivet av Chatterduck:

Kan jag hålla med om fast Sweclockers vill ha mini pc under den här kategorin.

tror jag i detta fallet håller med sweclockers...

vad definierar en enkortsdator?

finns så många olika lösningar där ute som alla kallar sig enkortsdator att kategorin i princip bara är ett samlingsnamn på datorer som har majoriteten av en dators grundfunktioner inbyggd på ett kkretskort.

ska man gå med @MatteN ´s inlägg så får ju knappt raspberry pi klassas som enkortsdator då den använder ett minneskort för operativsystemet eller usb SSD/HDD vilket bägge är löstagbara...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tror jag i detta fallet håller med sweclockers...

vad definierar en enkortsdator?

finns så många olika lösningar där ute som alla kallar sig enkortsdator att kategorin i princip bara är ett samlingsnamn på datorer som har majoriteten av en dators grundfunktioner inbyggd på ett kkretskort.

ska man gå med @MatteN ´s inlägg så får ju knappt raspberry pi klassas som enkortsdator då den använder ett minneskort för operativsystemet eller usb SSD/HDD vilket bägge är löstagbara...

Då bör ju alltså även NUC kategoriseras som mini-pc och enkortsdator i stället för att hamna under HTPC & mediaspelare.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Då bör ju alltså även NUC kategoriseras som mini-pc och enkortsdator i stället för att hamna under HTPC & mediaspelare.

Jo det håller jag med om
men faller nog i att htpc var en egen kategori redan på tidigt 2000tal där även fullstora atx moderkort och cpuer användes.
Och riktad mot ämnen specifikt för media center enheter.

Enkortsdatorer är väl en relativt ny kategori typ för minidatorer med mer varierande användningsområden.

Razpberry pi är ju och sniffar i stort sett varenda kategori och samma med nuc för den delen.

Så tror inte en banhammare skulle trilla in om du anser en nuc är en mini pc och lägger den här och inte tänkt använda den som mediadator.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Jo det håller jag med om
men faller nog i att htpc var en egen kategori redan på tidigt 2000tal där även fullstora atx moderkort och cpuer användes.
Och riktad mot ämnen specifikt för media center enheter.

Enkortsdatorer är väl en relativt ny kategori typ för minidatorer med mer varierande användningsområden.

Razpberry pi är ju och sniffar i stort sett varenda kategori och samma med nuc för den delen.

Så tror inte en banhammare skulle trilla in om du anser en nuc är en mini pc och lägger den här och inte tänkt använda den som mediadator.

Känns som att dagens kategorisystem är rätt föråldrat och skulle behöva en översyn, som det är nu blir ju knappast forumet särskilt lättsökt.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Kolla https://www.youtube.com/@ExplainingComputers han går igenom mycket mini pcs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ldarax:

https://www.youtube.com/@ServeTheHomeVideo/videos är väl annars ett hett tips inom det området

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Blev nice!
Fick en Pentium N3700 Pentium istället då N3160 Celeron var slut. 10 dagar lev tid till brevlådan, inga extra avgifter.

Permalänk
Medlem

Coolt! Funkar den då? Vad gör du med den? Vill gärna höra mer om du installerat Linux (vilken dist?) och om du benchmarkat någonting eller så.

Permalänk
Skrivet av trudelutt:

Coolt! Funkar den då? Vad gör du med den? Vill gärna höra mer om du installerat Linux (vilken dist?) och om du benchmarkat någonting eller så.

Fungerar.
La på Debian. Tänkte köra den som Tor relä. Mina Linux kunskaper är lite begränsade men har du förslag på nått benchmark kan jag köra det och återkomma.

Permalänk
Medlem

Var det inte Linus som för några veckor sen testade en massa såna där minidatorer och såg att merparten av dem kommunicerade friskt med hemlandet i öster? Eller var det bara mediaspelare kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Var det inte Linus som för några veckor sen testade en massa såna där minidatorer och såg att merparten av dem kommunicerade friskt med hemlandet i öster? Eller var det bara mediaspelare kanske?

Det var förbyggda mediaspelare med custom(rootade) Android OS. Helt separat

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.