Namnbyte för alla Discord-användare på ingång

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Kan fixa om du inte gör det

<Uppladdad bildlänk>

Fan, du vann

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Folk vill inte behöva heta Pelle497212 eller xx_PeLLe_xx för att alla namn är upptagna?

Namnet är det enda unika man har när man spelar online, battletags underminerar det IMO.
Mycket bra ändring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Är nog mest hur bilden ser ut men kan inte skaka av mig känslan att Discord försöker satsa på att bli nya Twitter.

Förhoppningsvis satsar de på att bli gamla twitter.

Permalänk
Medlem

Har aldrig upplevt att det är ett problem
Blizzard kör med siffror efter namnet med.
Inga problem.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Folk vill inte behöva heta Pelle497212 eller xx_PeLLe_xx för att alla namn är upptagna?

Känns som du och de som gillat ditt inlägg behöver läsa om nyheten lite mer noga och återkomma. 🙂

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Dom skulle inte kunna ta o leverera ett svart tema som inte kostar pengar också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Känns som du och de som gillat ditt inlägg behöver läsa om nyheten lite mer noga och återkomma. 🙂

Tror mer du inte förstår, även fast du kan ändra hur det står i chat och när du är i kanaler så ser folk ändå ditt riktiga kontonamn och det är det namnet du ger när någon ska bjuda in dig till en server, skriva med dig, bli vän osv. Så om du ska ha din Discord tag i signaturen här på Swec så blir det kanske xXx_Zemlan42069_xXx istället för nuvarande Zemlan#1337

Vi kanske använder Discord olika nu men jag använder nästan enbart folks "Namn#1337". Eftersom det är vad som identifierar folk med bottar osv så är det vad man måste använda för att vara säker på att få rätt.

Men hänger man främst på servrar med några polare och inte stora servrar som kan ha 100k+ online och chatten kan röra sig en hel skärm på två sekunder så förstår jag att man nog inte tänker mycket om den här ändringen

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Vad är Discord?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Hur kan folk tycka det är negativt? Det blir bara enklare.

Bra ändring.

Det blir inte enklare du hamnar i situationen att du får 20+ olika username already taken innan du hittar ett username som inte redan är taget dubbelt så om du försöker använda ett någorlunda rent användarnamn som till exempel

Leona istället för skräpnamn så som

XXXthund3rtH1ghts6969XX vilket gjorde mmo namn till en meme direkt när dom kom ut.

Vi andra har fått använda skit namn systemet dom nu byter till i över +20 år och vi vet redan vad det är för skit vi kommer få.

Jag har slagits mot username already taken på bbs och usernet vilket betyder att jag fått trilska med detta skit namnsystem sedan innan www samt alla mmo och sociala medier existerade.

Det är knappast bättre nu.

Namesniping, rena hot för att få vissa namn samt ökad nivå av spam och olika bedrägerier är exakt vad vi kommer få uthärda nu.

Sen att folk blir mindre anonyma är redan det ett enormt stort minus för personer som utsätts för stalking etc.

Knappast så att dom tänkt på Discord när dom förespråkar den här ändringen.

Permalänk
Viking
Skrivet av lonewolfshade:

Det blir inte enklare du hamnar i situationen att du får 20+ olika username already taken innan du hittar ett username som inte redan är taget dubbelt så om du försöker använda ett någorlunda rent användarnamn som till exempel

Leona istället för skräpnamn så som

XXXthund3rtH1ghts6969XX vilket gjorde mmo namn till en meme direkt när dom kom ut.

Vi andra har fått använda skit namn systemet dom nu byter till i över +20 år och vi vet redan vad det är för skit vi kommer få.

Jag har slagits mot username already taken på bbs och usernet vilket betyder att jag fått trilska med detta skit namnsystem sedan innan www samt alla mmo och sociala medier existerade.

Det är knappast bättre nu.

Namesniping, rena hot för att få vissa namn samt ökad nivå av spam och olika bedrägerier är exakt vad vi kommer få uthärda nu.

Sen att folk blir mindre anonyma är redan det ett enormt stort minus för personer som utsätts för stalking etc.

Knappast så att dom tänkt på Discord när dom förespråkar den här ändringen.

Använd bara samma siffror som du har nu? Det kommer med största sannolikhet inte vara upptaget.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Skiftlägeskänslighet är nog det största problemet med discordnamnen och misslyckade vänförfrågningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Hur kan folk tycka det är negativt? Det blir bara enklare.

Bra ändring.

Jag brukar vara ett konservativt troll, men i detta fallet tycker jag ändringen endast verkar vara till godo 😀

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Vad betyder siffrorna? Är det medlemsnr? Dvs lägre nr så är man mer king?

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Vad betyder siffrorna? Är det medlemsnr? Dvs lägre nr så är man mer king?

Tror de är random tills det hittas unikt som inte matchar andra

Permalänk
Medlem
Skrivet av grovlimpa:

Jag blev plötsligt sugen på att byta nick till kinkyboo 🤔

<Uppladdad bildlänk>

Hahaha 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av uberpwnage:

[...]

För varje server kan man bestämma vad man ska heta, så lär inte bli någon skillnad där. Det enda det här gör i praktiken är att ändra allas användarnamn vid inloggning och det man ger till nya vänner.

Det är bara om servern tillåter det. Annars får du besked om att "you don't have permission to change your nickname in this server."

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Tjusiga early-birds ni är då, känner mig plötsligt sen på bollen

<Uppladdad bildlänk>

Inte riktigt lika early som några, men ändå rätt tidig

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

inte ens deras exempel användare lyckades behålla sitt username :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Vad är Discord?

Permalänk
Medlem

Wow, aldrig hört den dialekten förut, vad är det för något?
Det är som att han pratar med punk-slag efter var 3e ord!

Permalänk

40% med dåligt minne helt otroligt imponerande och fascinerande samtligt 😁

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Tror de är random tills det hittas unikt som inte matchar andra

Jo, det lär vara random. Jag har #2855 med ett namn som 2854 personer knappast har registrerat innan mig. En är tänkbart men inte så troligt -- söker jag på det namnet hittar jag nästan enbart saker som rör mig själv

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Fan också, mitt nummer är #1337.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Vad betyder siffrorna? Är det medlemsnr? Dvs lägre nr så är man mer king?

Skrivet av medbor:

Tror de är random tills det hittas unikt som inte matchar andra

Slumpmässigt, men betalde man för Nitro så fick man välja t.ex 0000.

Permalänk
Medlem

Jag har funderat på när discordens dagar är räknade. Vi har bland annat sett ventrilo och teamspeak som kommit och gått pga förenklingar/förbättringar i discord. Nu finns även guilded som ger avsevärt mycket mer gratis-grejer som antingen inte finns i discord, eller så får man betala extra för tjänsten. Om vi ser till ljudkvaliteten och hastighet så får man bästa möjliga på mumble, men trots denna sämre ljudkvalitet och fördröjning på discord så väljer användare discord före mumble pga enkelheten. Gissar på att det kommer bli samma visa som för teamspeak. När det väl händer, så kommer det gå fort.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Jag har funderat på när discordens dagar är räknade. Vi har bland annat sett ventrilo och teamspeak som kommit och gått pga förenklingar/förbättringar i discord. Nu finns även guilded som ger avsevärt mycket mer gratis-grejer som antingen inte finns i discord, eller så får man betala extra för tjänsten. Om vi ser till ljudkvaliteten och hastighet så får man bästa möjliga på mumble, men trots denna sämre ljudkvalitet och fördröjning på discord så väljer användare discord före mumble pga enkelheten. Gissar på att det kommer bli samma visa som för teamspeak. När det väl händer, så kommer det gå fort.

Skillnaden är väl att Discord samlar flera olika communitys, det är inte bara voice

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skillnaden är väl att Discord samlar flera olika communitys, det är inte bara voice

Guilded gör samma sak som discord plus att du får ett mindre forum och kalender för 0 kr. Båda kan användas från webben, så på pappret så borde guilded plocka andelar från discord redan idag. Du kan också "viska" mellan kanaler i Guilded vilket krävs för gruppspel mellan grupper i spel såsom arma. Detta saknas också i discord. Enda fördelen med discord idag är samma som teamspeak hade innan, dvs större spelarbas.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av davitto:

Tycker inte det är en onödig ändring — friktion är generellt dåligt.

Discord sitter på datan och statistiken så dem vet bäst, det är snarare en långsiktig investering som kan indirekt förbättra engagement genom ökat antal vänner per användare.

Har upplevt själv hur egentligen jobbigt det är att först memorera användarnamnet sen siffrorna också.

Skrivet av Donnerstal:

Du kan byta det namn som visas. Så du kan fortfarande till synes heta Pelle.

Vad är det här för skev syn av vart friktionen faktiskt finns? Du vill inte ha barriärer till nya användare om du hoppas på att bli en växande plattform. Varken min fru eller någon av hennes vänner skulle ha ett discord-konto eller använda tjänsten om de hade behövt sitta och pröva sig fram till något sketet forcerat användarnamn istället för vad de känner igen och är bekväma med. Nu var barriären typ noll att få in de på plattformen, vem bryr sig om fyra siffror efter det? Ctrl+c är inte direkt bökigt i jämförelse.

Det här har noll med användarvänlighet att göra och allt med brand-integrity. Discord vill skapa tydligt unika användare för att öppna plattformen för företag och "profiler" att bygga communitys utan risk för att blandas ihop med andra användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Vad är det här för skev syn av vart friktionen faktiskt finns? Du vill inte ha barriärer till nya användare om du hoppas på att bli en växande plattform. Varken min fru eller någon av hennes vänner skulle ha ett discord-konto eller använda tjänsten om de hade behövt sitta och pröva sig fram till något sketet forcerat användarnamn istället för vad de känner igen och är bekväma med. Nu var barriären typ noll att få in de på plattformen, vem bryr sig om fyra siffror efter det? Ctrl+c är inte direkt bökigt i jämförelse.

Det här har noll med användarvänlighet att göra och allt med brand-integrity. Discord vill skapa tydligt unika användare för att öppna plattformen för företag och "profiler" att bygga communitys utan risk för att blandas ihop med andra användare.

”Varken min fru eller någon av hennes vänner skulle ha ett discord-konto eller använda tjänsten om de hade behövt sitta och pröva sig fram till något sketet forcerat användarnamn”

Ja för folk använder ju inte Instagram, twitter etc.
Mitt ”skeva” perspektiv kommer från att jag jobbar med appar som har tiotals miljoner aktiva användare btw.

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.