MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk

Jag spenderade största delen på lågfartsbanan. Den var klurig om man skulle köra sakta som min körlärare ville.

Men körde minst 20 min i trafik varje lektion för att hålla igång vanan. Tog bara 5 lektioner dock. Sen fick jag öva på egen hand med körskolans hoj efter och före lektionerna på manöverbanan eftersom jag kom bra överens med min körlärare (tog bil med honom också).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dabswe:

Tack för nyttig info!

Kommer boka 4lektioner nu tror jag, 2 trafik och 2 manöver.
Sedan köra privat samt boka några till om jag behöver mot slutet.
Hoppas och hoppas på att det dyker upp någon tid i juni typ 🙏

Låter vettigt! Jag gjorde så att jag övningskörde ganska mycket privat när jag tog körkort, sedan bokade jag en lektion på bana och en i trafik för att få veta vad jag behövde öva på. Sedan åkte jag hem och tränade. Jag bokade en till lektion för att uppdatera mig, men framför allt för att fokusera på det jag var sämre på. Jag blev inte godkänd på lågfartsbanan, men fick ändå köra upp. Dock höll de extra koll på mig i trafiken i lägre hastigheter och jag blev godkänd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Lithium är väl ändå det absolut sista man vill ha i en hoj...?

Jag killgissar lite men lithiumbatterier dör ju rätt snabbt om de laddas ur (Om de klarar vintern dvs?) medans gel eller andra typer inte har samma destruktiva natur på grund av kass laddning.

Någon mer mer info får gärna sticka in men det var bara en tanke från mig

Är ganska populärt med lithiumbatterier i motorcyklar idag.
Sköts det rätt så håller det ju både kapacitet och spänning länge, man behöver inte heller tänka på hur de sitter monterade på motorcykeln.

Vet inte vad du syftar på med kass laddning men det finns laddare att köpa anspassade för lithiumbatterier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Är ganska populärt med lithiumbatterier i motorcyklar idag.
Sköts det rätt så håller det ju både kapacitet och spänning länge, man behöver inte heller tänka på hur de sitter monterade på motorcykeln.

Vet inte vad du syftar på med kass laddning men det finns laddare att köpa anspassade för lithiumbatterier.

Om jag minns rätt så ja, litiumjon-batterier har en högre "självurladdning" när de inte används än andra sorter som är vanliga i fordon. Dock så är de inte lika känsliga för att lämnas utan laddning, som de vanligare sorterna i fordon.

Ett blysyra-batteri exv. kan bli helt förstört om man glömmer bort att ladda det en längre tid, medan ett litiumjon-batteri kanske är urladdat, men samtidigt kan laddas upp igen. Ska dock inte påstå att de inte blir påverkade alls av att ladda ur på detta sätt, men mindre än vissa andra tekniker.

Sedan är en annan fördel, förutom att de kan monteras hur som helst (bara det inte är i direkt anslutning till hög värme), att de är mycket energitätare än blysyra/gel-batterier och tar mindre plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Låter vettigt! Jag gjorde så att jag övningskörde ganska mycket privat när jag tog körkort, sedan bokade jag en lektion på bana och en i trafik för att få veta vad jag behövde öva på. Sedan åkte jag hem och tränade. Jag bokade en till lektion för att uppdatera mig, men framför allt för att fokusera på det jag var sämre på. Jag blev inte godkänd på lågfartsbanan, men fick ändå köra upp. Dock höll de extra koll på mig i trafiken i lägre hastigheter och jag blev godkänd.

Just mängden övningskörning är jätteviktig (om du inte råkar vara en supertalang).

Något som jag har lärt mig speciellt efter att ha hjälpt några kompisar att köra upp är att hur trygg du är på MCn väger in en hel del. Om du känner dig som hemma i sadeln så blir andra moment som uppsikt, sittställning, bromskontroll osv. så mycket enklare eftersom du inte behöver lägga någon extra energi på att manövrera järnhesten!
En erfaren examinator kommer lägga märke till det snabbt.

Enda sättet att uppnå tryggheten är att försöka avverka så många timmar som möjligt i trafik och på övningsfält. Försök hitta någon att köra med via forum eller FB om du inte har någon i bekantskapskretsen. Kan många gånger räcka med att bjuda på en fika eller betala för bensinen vid varje tillfälle.

Ett par lektioner för att få grunderna gällande placering etc. är nyttigt men blir attans dyrt i längden.

Även jag missade fatalt på lågfarten när jag körde upp men fick fortsätta uppkörningen och åkte hem den dagen med kortet. Examinatorn förklarade det så att jag presterade bra på resten av momenten samt att jag såg trygg ut i sadeln. Så han avskrev missen på lågfarten som rena nerver.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kloow:

Även jag missade fatalt på lågfarten när jag körde upp men fick fortsätta uppkörningen och åkte hem den dagen med kortet. Examinatorn förklarade det så att jag presterade bra på resten av momenten samt att jag såg trygg ut i sadeln. Så han avskrev missen på lågfarten som rena nerver.

Oj spännande, när var detta?

När jag tog för ett par år sedan lät det som att man inte ens fick köra i trafiken om man inte satte lågfart, manöver och bromsprov. Men möjligtvis att man kunde få nåt extra försök på sig.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Oj spännande, när var detta?

När jag tog för ett par år sedan lät det som att man inte ens fick köra i trafiken om man inte satte lågfart, manöver och bromsprov. Men möjligtvis att man kunde få nåt extra försök på sig.

2016, så inte så länge sedan. Examinatorn åt mig efter missen att vi kör vidare och så får du ta lågfarten igen när övriga delar är genomgångna. Efter högfartsbromsningen kom han fram och sa typ: "vi kan skippa lågfarten, jag ser att du vet vad du håller på med".

Sen blev det såklart trafik, han drog in mig på en hel del 30-vägar med högerregeln = krypkörning. Kanske som extra koll för att se att jag klarade av lågfart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Är ganska populärt med lithiumbatterier i motorcyklar idag.
Sköts det rätt så håller det ju både kapacitet och spänning länge, man behöver inte heller tänka på hur de sitter monterade på motorcykeln.

Vet inte vad du syftar på med kass laddning men det finns laddare att köpa anspassade för lithiumbatterier.

Lithium skadas oåterkalleligt om det faller under 2v, det pallar inte tempförändringar särskilt bra (jag tänker då främst närheten till motorn hos många hojar) och presterar märkbart sämre i kalla temperaturer (Jag tänker då först och sistaturerna i April / Oktober)
(Jag har svårt att hitta tester där man faktiskt inräknar det typiskt svenska fenomenet av vinterförvaring utan de flesta tester jag hittat pratar absolut noll om långtidsförvaring)

Gel / AGM har ju tvärtemot inga problem med temperatur och markant bättre lagringsprestanda även om topp-effekten är mindre (...återigen, när behövs det för en hoj?). Gel hanteras på samma sätt och kan monteras åt alla håll

Jag förstår bara inte riktigt varför man ska lägga de extra pengarna när den enda fördelen är mindre vikt (som bara spelar roll om du kör sporthoj och bastar före tävling), så det är absolut inget argument utan det är mest en fråga. Känns som att folk köper det för att det är fränt snarare än faktiska fördelar

Edit*
Det är absolut inte meningen att vara dryg, så ursäkta om det upplevs så
Antagandet är då att man vinterförvarar där ingen möjlighet till laddning finns vilket verkar vara standard om man inte kan ha den hemma.

Skrivet av Lagerlöf:

Oj spännande, när var detta?

När jag tog för ett par år sedan lät det som att man inte ens fick köra i trafiken om man inte satte lågfart, manöver och bromsprov. Men möjligtvis att man kunde få nåt extra försök på sig.

Så var det när jag körde upp 2019. Flera försvann direkt vid lågfart eller bromsprovet och därmed inte ens fick chansen att följa med ut i trafiken (vilket jag tycker ändå är rätt vettigt...)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av kloow:

Just mängden övningskörning är jätteviktig (om du inte råkar vara en supertalang).

Något som jag har lärt mig speciellt efter att ha hjälpt några kompisar att köra upp är att hur trygg du är på MCn väger in en hel del. Om du känner dig som hemma i sadeln så blir andra moment som uppsikt, sittställning, bromskontroll osv. så mycket enklare eftersom du inte behöver lägga någon extra energi på att manövrera järnhesten!
En erfaren examinator kommer lägga märke till det snabbt.

Enda sättet att uppnå tryggheten är att försöka avverka så många timmar som möjligt i trafik och på övningsfält. Försök hitta någon att köra med via forum eller FB om du inte har någon i bekantskapskretsen. Kan många gånger räcka med att bjuda på en fika eller betala för bensinen vid varje tillfälle.

Ett par lektioner för att få grunderna gällande placering etc. är nyttigt men blir attans dyrt i längden.

Även jag missade fatalt på lågfarten när jag körde upp men fick fortsätta uppkörningen och åkte hem den dagen med kortet. Examinatorn förklarade det så att jag presterade bra på resten av momenten samt att jag såg trygg ut i sadeln. Så han avskrev missen på lågfarten som rena nerver.

Håller med! Jag hade 110 mil i trafik innan jag tog min första körlektion, totalt under hela min övningskörning (varade i 6 månader) så körde jag närmare 600 mil.

Skrivet av Lagerlöf:

Oj spännande, när var detta?

När jag tog för ett par år sedan lät det som att man inte ens fick köra i trafiken om man inte satte lågfart, manöver och bromsprov. Men möjligtvis att man kunde få nåt extra försök på sig.

Verkar variera väldigt mycket vem man får köra upp med och vad för humör den personen är på.
Jag vet folk som har misslyckats en gång och fått åka hem direkt. När jag körde så gick en tjej med hojen och fick köra upp.
Jag "kuggade" för att jag arbetade för mycket med bromsen istället för kopplingen.

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Oj spännande, när var detta?

När jag tog för ett par år sedan lät det som att man inte ens fick köra i trafiken om man inte satte lågfart, manöver och bromsprov. Men möjligtvis att man kunde få nåt extra försök på sig.

Jag missade lågfarten 2 gånger det första jag gjorde (en gång välte jag, en gång körde jag utanför rutan). Var påväg att parkera hojen efter det.

Men han från trafikverket såg jag var lite stressad, så han lät mig göra högfart + broms som jag klarade direkt. Så fick jag ett tredje försök på lågfarten som jag klarade när nerverna lagt sig lite.

För övrigt var jag den enda av ett gäng personer som klarade mig i trafiken, tror vi var 7-8st och alla andra blev kuggade, några innan de kommit ut i trafik och resten efter.

Så det var inte direkt så att de släppte igenom vem som helst, men de var duktiga på att läsa av folk och gav alla en hederlig chans att lugna nerverna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Jag missade lågfarten 2 gånger det första jag gjorde (en gång välte jag, en gång körde jag utanför rutan). Var påväg att parkera hojen efter det.

Men han från trafikverket såg jag var lite stressad, så han lät mig göra högfart + broms som jag klarade direkt. Så fick jag ett tredje försök på lågfarten som jag klarade när nerverna lagt sig lite.

För övrigt var jag den enda av ett gäng personer som klarade mig i trafiken, tror vi var 7-8st och alla andra blev kuggade, några innan de kommit ut i trafik och resten efter.

Så det var inte direkt så att de släppte igenom vem som helst, men de var duktiga på att läsa av folk och gav alla en hederlig chans att lugna nerverna.

Härligt.
Lågfart plus högfart måste vara godkänt innan man kör ut i trafik och de är ganska duktiga på att ha koll.
Jag körde via skolan till uppkörning så manöveringen gick prima(iaf inget jag märkte) för alla fyra som körde upp men i trafiken verkade det bara vara 2/4 som blev godkända.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Lithium skadas oåterkalleligt om det faller under 2v, det pallar inte tempförändringar särskilt bra (jag tänker då främst närheten till motorn hos många hojar) och presterar märkbart sämre i kalla temperaturer (Jag tänker då först och sistaturerna i April / Oktober)
(Jag har svårt att hitta tester där man faktiskt inräknar det typiskt svenska fenomenet av vinterförvaring utan de flesta tester jag hittat pratar absolut noll om långtidsförvaring)

Gel / AGM har ju tvärtemot inga problem med temperatur och markant bättre lagringsprestanda även om topp-effekten är mindre (...återigen, när behövs det för en hoj?). Gel hanteras på samma sätt och kan monteras åt alla håll

Jag förstår bara inte riktigt varför man ska lägga de extra pengarna när den enda fördelen är mindre vikt (som bara spelar roll om du kör sporthoj och bastar före tävling), så det är absolut inget argument utan det är mest en fråga. Känns som att folk köper det för att det är fränt snarare än faktiska fördelar

*citat för att bygga vidare på dialogen*

Min förra hoj var en KTM1190 adv, original hade den en underdimensionerad startmotor som vid de jävligaste tidpunkterna fick för sig att den inte ville ställa upp alls när det gällde att starta underverket till motor.
Vissa startmotorer byttes på garanti dock inte min hoj. Som fulfix hade jag istället et LiJon batteri, enda anledningen var att det gav maxspänning vid fler startförsök vilket statistiskt gav mig en större chans till lite braaap braaap den dagen.
Men gällde det att vara taktisk vid kalla temperaturer.
Ett kallt LiJon batteri har inte mycket att komma med, dock gjorde ett par startförsök att batteriet värmdes lite och således kunde leverera högre spänning.
(elbilsägare upplever typ samma sak, kallt batteri=trött bil, gasa massa = varmt batteri = glad och pigg bil)

I slutändan gjorde dock kombon att mina klena nerver gav upp efter för många kalla mornar med sammanbrott över en icke startande leksak.
Numera har jag en Honda som kan starta med ett knappcellsbatteri och lite uppmuntrande ord

Slutsats, LiJon batteri har några fördelar men typ lika många nackdelar. Bättre att välja den batterimodellen som din hoj är avsedd att använda.

felstavningar
Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Lithium skadas oåterkalleligt om det faller under 2v, det pallar inte tempförändringar särskilt bra (jag tänker då främst närheten till motorn hos många hojar) och presterar märkbart sämre i kalla temperaturer (Jag tänker då först och sistaturerna i April / Oktober)
(Jag har svårt att hitta tester där man faktiskt inräknar det typiskt svenska fenomenet av vinterförvaring utan de flesta tester jag hittat pratar absolut noll om långtidsförvaring)

Gel / AGM har ju tvärtemot inga problem med temperatur och markant bättre lagringsprestanda även om topp-effekten är mindre (...återigen, när behövs det för en hoj?). Gel hanteras på samma sätt och kan monteras åt alla håll

Jag förstår bara inte riktigt varför man ska lägga de extra pengarna när den enda fördelen är mindre vikt (som bara spelar roll om du kör sporthoj och bastar före tävling), så det är absolut inget argument utan det är mest en fråga. Känns som att folk köper det för att det är fränt snarare än faktiska fördelar

Edit*
Det är absolut inte meningen att vara dryg, så ursäkta om det upplevs så
Antagandet är då att man vinterförvarar där ingen möjlighet till laddning finns vilket verkar vara standard om man inte kan ha den hemma.

Så var det när jag körde upp 2019. Flera försvann direkt vid lågfart eller bromsprovet och därmed inte ens fick chansen att följa med ut i trafiken (vilket jag tycker ändå är rätt vettigt...)

Min vinterhoj har inget batteri överhuvudtaget så det är inget bekymmer för mig och mina andra leksaker står i ett isolerat varmgarage vintertid
Vet inte vart dina batteri sitter lokerade men mina är under sadeln, någon extrem värme från motorn där är inte att tala om.

Jag byter ju inte direkt ut fungerande batteri om jag fick det att låta som de, frågan är ju vad man väljer när batteriet är förbrukat.
Någon extrem prisskillnad är det ju inte i alla fall, sist jag köpte batteri så kostade det mig 900 SEK av "kvalitets" fabrikat och det va med en sådan tråkig syraampull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Min vinterhoj har inget batteri överhuvudtaget så det är inget bekymmer för mig och mina andra leksaker står i ett isolerat varmgarage vintertid
Vet inte vart dina batteri sitter lokerade men mina är under sadeln, någon extrem värme från motorn där är inte att tala om.

Specifikt för ex. vinterförvaring hos företag / MC-handlare. En lokal handlare huserar runt tusen hojar varje vinter, där beroende på pris så låter man antingen batteriet vara i eller så laddas det av servicepersonal (Inomhus men inte värme) - Det är väl främst det usecaset jag tänkte mig men såklart spelar batteri ingen som helst roll om man har möjligheten att plocka ur det och förvara det inomhus

Skrivet av kozmos:

Jag byter ju inte direkt ut fungerande batteri om jag fick det att låta som de, frågan är ju vad man väljer när batteriet är förbrukat.
Någon extrem prisskillnad är det ju inte i alla fall, sist jag köpte batteri så kostade det mig 900 SEK av "kvalitets" fabrikat och det va med en sådan tråkig syraampull.

Absolut, såklart - Frågan var främst för att delvis ifrågasätta om det ens spelar någon roll eller om det enbart är en lyckad marknadsföring ("Lithium är bäst på allt") då jag själv inte riktigt sett några som helst fördelar med det jämfört med främst gel, men som angivet ovan finns det absolut vissa situationer där lithium är fördelaktigt

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Någon som har tips på prisvärda MC kläder/butiker?

Tänkte börja med ett allväderställ.

Även intresserad om någon har tips på lätta hjälmar som håller ganska låg ljudnivå i lite högre hastigheter.

Samt om någon vet bra skor/stövlar som passar lite bredare fötter. Speciellt över tårna.

Handelsbodens fyndhörna! sure man måste ha lite tålamod och tur men fyndade en allvädersjacka för 600kr (ordinarie pris typ 3000kr) för något år sen

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

då jag själv inte riktigt sett några som helst fördelar med det jämfört med främst gel, men som angivet ovan finns det absolut vissa situationer där lithium är fördelaktigt

LifePo4 har ett antal fördelar:
Tål fler laddningscykler.
Har lägre självurladdning.
Ger högre startström.
Går snabbare att ladda.
Väger betydligt mindre.

Skrivet av SuperSverker:

Gel / AGM har ju tvärtemot inga problem med temperatur och markant bättre lagringsprestanda även om topp-effekten är mindre (...återigen, när behövs det för en hoj?). Gel hanteras på samma sätt och kan monteras åt alla håll

Bättre lagringsprestanda? Mig veterligen är självurladdningen högre i blybatterier än LifePo4.

Skrivet av SuperSverker:

Jag förstår bara inte riktigt varför man ska lägga de extra pengarna när den enda fördelen är mindre vikt

Jag köpte nyligen nytt batteri. Då stod det mellan ett Yuasa eller Biltema (Shido) LifePo4. Det var ingen prisskillnad att prata om.

Men visst, jämför man med att köpa det billigaste gel-batteriet, snarare än ett kvalitets-agm, så är det absolut prisskillnad.

Men frågar du mig är det inte en relevant jämförelse, för den som vill köpa ett bättre batteri kommer det stå mellan AGM och LifePo4, inte gel.

Skrivet av SuperSverker:

Känns som att folk köper det för att det är fränt snarare än faktiska fördelar

Jag kan vara ärlig och säga att jag köpte det till ena hojen av ren nyfikenhet. Ville testa hur en annan batterityp känns i praktiken, då det knappt var någon prisskillnad mot Yuasa.

  • Kommer den högre startströmmen märkas?

  • Kommer den lägre självurladdningen vara mer värt än den något större energin som ett AGM-batteri har?

  • Kommer det vara praktiskt för mig att de går snabbare att ladda? (Jag står i ett garage där man får 30min el på timer).

  • Kommer kyla vara ett problem när jag kör på hösten?

  • Kommer fler laddcykler få det att hålla längre för mitt användningsmönster? (ett biltema-gel höll 3 år för mig)

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag förstår bara inte riktigt varför man ska lägga de extra pengarna när den enda fördelen är mindre vikt (som bara spelar roll om du kör sporthoj och bastar före tävling), så det är absolut inget argument utan det är mest en fråga. Känns som att folk köper det för att det är fränt snarare än faktiska fördelar

Jag satte ett LiFePo4 i den italienska racehojen förrförra sommaren. Det var en nobrainer faktiskt. Bättre CCA (vilken den hojen verkligen behöver), lägre vikt, körs bara på sommaren och förvaras i varmgarage på vintern. Så i detta fallet var det en i mitt tycke logisk uppgradering när det gamla batteriet började svaja.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

LifePo4 har ett antal fördelar:
Tål fler laddningscykler.
Har lägre självurladdning.
Ger högre startström.
Går snabbare att ladda.
Väger betydligt mindre.

Bättre lagringsprestanda? Mig veterligen är självurladdningen högre i blybatterier än LifePo4.

Jag köpte nyligen nytt batteri. Då stod det mellan ett Yuasa eller Biltema (Shido) LifePo4. Det var ingen prisskillnad att prata om.

Men visst, jämför man med att köpa det billigaste gel-batteriet, snarare än ett kvalitets-agm, så är det absolut prisskillnad.

Men frågar du mig är det inte en relevant jämförelse, för den som vill köpa ett bättre batteri kommer det stå mellan AGM och LifePo4, inte gel.

Jag kan vara ärlig och säga att jag köpte det till ena hojen av ren nyfikenhet. Ville testa hur en annan batterityp känns i praktiken, då det knappt var någon prisskillnad mot Yuasa.

  • Kommer den högre startströmmen märkas?

  • Kommer den lägre självurladdningen vara mer värt än den något större energin som ett AGM-batteri har?

  • Kommer det vara praktiskt för mig att de går snabbare att ladda? (Jag står i ett garage där man får 30min el på timer).

  • Kommer kyla vara ett problem när jag kör på hösten?

  • Kommer fler laddcykler få det att hålla längre för mitt användningsmönster? (ett biltema-gel höll 3 år för mig)

Det är jag som har snurrat runt och förväxlat Gel med underhållsfria AGM-batterier så det är fel av mig att dra alla över samma kam när det är väsentligt olika teknologier, ifrågasatte främst då jag inte riktigt såg någon fördel för majoriteten om man nu inte gjort egna efterforskningar och lithium passar ens usecase .
Jag har sett folk sätta litiumbatterier ("För det är ju bättre") där det definitivt inte hör hemma så det är mest det jag försöker komma åt.

Tack för bra info

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det är jag som har snurrat runt och förväxlat Gel med underhållsfria AGM-batterier så det är fel av mig att dra alla över samma kam när det är väsentligt olika teknologier, ifrågasatte främst då jag inte riktigt såg någon fördel för majoriteten om man nu inte gjort egna efterforskningar och lithium passar ens usecase .
Jag har sett folk sätta litiumbatterier ("För det är ju bättre") där det definitivt inte hör hemma så det är mest det jag försöker komma åt.

Tack för bra info

Lithiumbatterier är bättre, i alla fall i alla ändamål jag har använt dem till.
Alla batterier tappar kapacitet i kyla, hurvida det spelar någon roll om lithum tappar mer kapacitet vet jag inte.

Inget batteri mår bra av att laddas ur men som tidigare nämnt så är självurladdningen lägre på lithiumbatterier så ska jag killgissa så är risken att det laddar ur vid 6-8 mån förvarining lägre, förmodlingen håller den spänningen bättre trots kyla. (Som sagt killgissar här)

Har inte behövt grubbla mycket över det, fördelarna överväger nackdelarna i mitt fall.
Min vinterhoj har som sagt bara en stator som strömkälla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Någon här inne som har en Bmw F750GS? eller 850?

https://www.bmw-motorrad.se/en/models/adventure/f750gs.html

Sugen på att köpa en sådan i år nämligen.

Citerar mig själv men blev en F750GS för min del. Var så bra kampanj på dom nu i April. Så blev i princip en fullutrustad sådan. Provkörde lite olika hojar där även Husqvarna Norden Expedition är inräknad. Lite olika hojar men iom att det nog blir mest asfalt för min del så blir jag nog nöjd med mitt val.
Går dock ned ifrån ca 118häst idag till 77 men tyckte effekten var fullt tillräcklig ändå. Känns piggare än så.

Provkörde även Tenere 700 world raid men kändes tråkig i jämförelse med bmwn.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Citerar mig själv men blev en F750GS för min del. Var så bra kampanj på dom nu i April. Så blev i princip en fullutrustad sådan. Provkörde lite olika hojar där även Husqvarna Norden Expedition är inräknad. Lite olika hojar men iom att det nog blir mest asfalt för min del så blir jag nog nöjd med mitt val.
Går dock ned ifrån ca 118häst idag till 77 men tyckte effekten var fullt tillräcklig ändå. Känns piggare än så.

Provkörde även Tenere 700 world raid men kändes tråkig i jämförelse med bmwn.

Grattis! Släng upp en bild
Tycker att 77hk är mer än nog till och med. Hur ofta använder man så mycket effekt? Det är ju ändå typ sportbilsprestanda med 77hk på 230kg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Grattis! Släng upp en bild
Tycker att 77hk är mer än nog till och med. Hur ofta använder man så mycket effekt? Det är ju ändå typ sportbilsprestanda med 77hk på 230kg.

Kan göra det efter att jag hämtat den. Blir senare denna veckan.
Är ändå ganska ordentligt med bottenvrid på dessa så är nog därför den upplevs som piggare.
Aldrig vågat dra fullt på ettan på min Xsr900 ändå så. 😅

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Körde en första startlektion idag, så har tagit första steget till MC körkort. Blev en del motorstopp och hacking körning, men någonstans ska man väl börja!

Permalänk
Medlem

Var o provkörde tre hojar idag. Alla Honda.

Rebel 1100 dct
Grym hoj men jag är för lång på 194cm. Fotpinnarna sitter långt bak och högt. Satt inte alls skönt. Annars väldigt trevlig hoj. Önskar jag satt bra.

Nc750x dct
Tam hoj är väl det sämsta jag kan säga om den. Annars bra.
Även i sport kändes den tam.

NT1100 Dct
Riktigt go på vanligt automatläge, kraft vid "kickdown". Insåg inte förrän efteråt att det fanns flera lägen för automatlådan (extremt stor skillnad mot 750 i utrustningsnivå osv) så ska tillbaka imorgon och göra en till körning tänkte jag.

Automat var mysigt och jävlar va lite bensin de drar (0.3 för 750kubikaren). Riktigt skönt i stadskörning iom ingen koppling eller växlning. Bara höger fot och hand.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Någon som äger / har ägt en CB1000R 2008-2017? Om ja, vad tyckte du om hojen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Någon som äger / har ägt en CB1000R 2008-2017? Om ja, vad tyckte du om hojen?

Nope men jag har hört gott om den. Träffade nån som hade en sådan tror det var 2016? osäker faktiskt. Han var helnöjd. Tror dem finns att provköra på vissa butiker.

Till er andra. Någon som har eller har haft en Yamaha Dragstar (v-star) 1100 och kan ge lite tips om vad man ska hålla utkik på när man tittar på en begagnad till salu / provkör eller liknande hoj i prisklass <45k?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Någon som har förslag på intercom eller earbuds att använda i hjälmen med hyggligt ljud och mic, samtidigt som de dämpar ljud utifrån?

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathrohas:

Någon som har förslag på intercom eller earbuds att använda i hjälmen med hyggligt ljud och mic, samtidigt som de dämpar ljud utifrån?

Cardo Packtalk om du vill ha lite mer lull-lull, senaste heter Edge. Har föregående version, Packtalk Black. Bra ljud, helt ok batteritid. Har inte testat att synka med grupper än, men har precis en vän som skaffat Edge så vi ska börja testa.

Skaffa inte något budget-headset såtillvida du inte bara ska lyssna på musik, hade själv Fodsports FX8 innan och det gick väl att lyssna på musik med hyfsad kvalitet men kommunikationen var kass i 70 km/h+

Sena är väl största konkurrenten, men jag har ingen erfarenhet av dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Cardo Packtalk om du vill ha lite mer lull-lull, senaste heter Edge. Har föregående version, Packtalk Black. Bra ljud, helt ok batteritid. Har inte testat att synka med grupper än, men har precis en vän som skaffat Edge så vi ska börja testa.

Skaffa inte något budget-headset såtillvida du inte bara ska lyssna på musik, hade själv Fodsports FX8 innan och det gick väl att lyssna på musik med hyfsad kvalitet men kommunikationen var kass i 70 km/h+

Sena är väl största konkurrenten, men jag har ingen erfarenhet av dem

Tack för inputt.
Det jag tänkt att använda de till samtal/discord samt ljuddämpning

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathrohas:

Tack för inputt.
Det jag tänkt att använda de till samtal/discord samt ljuddämpning

Har du inte tänkt att prata med en grupp andra motorcyklister kanske Cardo Freecom räcker. Tror att 2x versionen har mick med sig. Den är väl ett par tusenlappar billigare.

När jag ringer upp folk så brukar de inte höra att jag kör hoj om jag inte gasar på eller kör fort (motorvägshastighet+)

Vet inte med kvalitet på mick och högtalare i Freecom-varianterna; men det kanske är typ samma som i de dyrare, och är det man främst betalar för är möjligheten att skapa större kommunikationsgrupper.