verkstad byter saker på bilen som inte skulle bytas, vad gäller?

Permalänk
Medlem

verkstad byter saker på bilen som inte skulle bytas, vad gäller?

Hej

Blev lite nyfiken på en sak som hände och om någon har koll på vad som gäller.
det är inte hela värden hur det slutar men jag blir nyfiken för framtida service tillfällen.
(blir lite lång men vill får med allt)

jag skulle serva min volvo, jag passade då på att be dom byta en sensor som dom sa "kanske" strular sist när vi var inne och bytte nivå sensor. (den hade lämnat en fel kod) då tyckte dom inte den behövde bytas då vi inte märkt av det alls.
sensorn ska ha något med att bilen kan tappa ork i backar, vilket den inte gjort men ok vi kan väll byta den på en gång så är det gjort tänkte jag när den ändå ska servas.

en vecka efter jag bokat service köper vi ny bil, då sonen inte får plats bakom min stol längre och frugan tjatat konstant sedan han nämnde det. ung jäkel, vadå trångt ta bussen! var tydligen inte det man skulle säga....

Dom som ska byta in volvon vill gärna att jag gör service på den då jag har service avtal, så denna servicen är redan betald.
jag kontaktar då verkstaden och säger att jag vill att dom bara göra den kostnadsfria servicen och struntar i att byta sensorn eller annat då vi ska byter in bilen till en bilhandlare. killen jag talar med säger han gör en notering om det.

Jag lämnar bilen en vecka efter sista samtalet, när jag hämtar den har dom både bytt sensorn dom inte ska byta + ytligare en sensor som rör nivå reglering, MEN den sensorn för nivåreglering bytte dom för 2-3månader sedan och det har inte varnat om det som förra gången. sedan har dom bytt batterier i dosorna och något mer. resultatet är en faktura på strax över 4000kr dök upp i telefonen.

Då ringer jag naturligtvis upp dom och frågande varför det var bytt, svaret var att dom skulle fråga den som gjort service men att dom inte ser noteringen som ska vara gjord, och ska återkomma, i stället för att ringa kom ett sms som sa dom inte hade tid och återkommer nästa vecka.
Bilen är inte i min ägo längre. jag talade om exakt vad som hänt för den som byter in bilen, han blir som mig väldigt förvånad och anse jag inte ska betala fakturan.

frågan är vad gäller här, får en verkstad byta saker utan att fråga, särskilt när kunden sagt att dom inte ska göra det?
jag köper om det är trafikfarliga saker som bromsbelägg eller lampor men även då har jag alltid fått frågan innan dom börjar byta saker.
Om dom nu får göra det på eget bevåg
då är ju frågan vad är gränsen, kan man lämna in en bil och dom byter växellåda utan att kolla med ägaren?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Jag hade aldrig gått med på att betala fakturan. Vet du namnet på hen du pratade med?

Avvakta och se vad dem säger antar jag.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

En verkstad ska inte byta/laga någonting som man inte har kommit överens om innan. Får dom in bilen och upptäcker att nåt behöver bytas/lagas så ska dom informera om det innan det görs och ge kostnadsförslag. Något annat är absurt.

Konsumenttjänstlagen är väldigt tydlig när det gäller sånt här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Jag hade aldrig gått med på att betala fakturan. Vet du namnet på hen du pratade med?

Avvakta och se vad dem säger antar jag.

jag är ganska säker på vem personen är. (väldigt annorlunda röst)
jo det är nog så man får göra, men jag är nyfiken på vad som gäller

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaimor:

En verkstad ska inte byta/laga någonting som man inte har kommit överens om innan. Får dom in bilen och upptäcker att nåt behöver bytas/lagas så ska dom informera om det innan det görs och ge kostnadsförslag. Något annat är absurt.

jo det kan jag med tycka men frågan är om dom får göra det rent lagligt samt vad som gäller när det är gjort?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

jo det kan jag med tycka men frågan är om dom får göra det rent lagligt samt vad som gäller när det är gjort?

Aldrig att jag skulle betala den fakturan. Du har dessutom påtalat att arbetet inte skulle göras.
Du skall bestrida verkstadens krav och om verkstaden fastställer sig vid kraven vänd dig till allmänna reklamationsnämnden.

Permalänk
Medlem

Bestrid till 100%

Från Konsumentverket - https://www.konsumentverket.se/for-foretag/regler-per-omradeb...

Tilläggsarbete
Om det efter att en reparation har påbörjats finns behov av ett tilläggsarbete är du skyldig att informera konsumenten om detta och samråda med denne om det också ska åtgärdas. Skulle konsumenten inte gå att nå kan du utföra arbetet om prisökningen anses som obetydlig för konsumenten. Som tumregel ska priset inte överstiga 15 procent från det som avtalats för att anses som obetydligt. Du kan även ha rätt att utföra ett tilläggsarbete om det finns särskilda skäl att anta att konsumenten önskar att få tilläggsarbetet utfört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HeroiX:

Bestrid till 100%

Från Konsumentverket - https://www.konsumentverket.se/for-foretag/regler-per-omradeb...

Tilläggsarbete
Om det efter att en reparation har påbörjats finns behov av ett tilläggsarbete är du skyldig att informera konsumenten om detta och samråda med denne om det också ska åtgärdas. Skulle konsumenten inte gå att nå kan du utföra arbetet om prisökningen anses som obetydlig för konsumenten. Som tumregel ska priset inte överstiga 15 procent från det som avtalats för att anses som obetydligt. Du kan även ha rätt att utföra ett tilläggsarbete om det finns särskilda skäl att anta att konsumenten önskar att få tilläggsarbetet utfört.

ok kanon, Jag satte mig och kollade igenom kamerorna om det fastnad på någon av dom, det har det, jag har samtalet inspelat med taskigt ljud men man hör att jag ringer om sensorn och att jag bara vill ha den vanliga servicen gjort utan något annat ska bytas.
får hoppas dom är nöjda med detta som bevis.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Låter som att du har kött på benen om det kommer till det. Lycka till!
Och uppdatera hur det går / gick

Permalänk
Medlem

Risken är ju att det noterades när du beställde att de skulle göra vissa saker utöver servicen och när du sedan ringer och ändrar så missar de att skriva upp det. Vilket gör att de inte ringer och frågar om saker ska bytas.

Du får helt enkelt bevisa att det andra samtalet ägt rum, för din beskrivning här är tydlig att de ska göra minimalt.

Permalänk
Medlem

Det blir att jag betalar totalt 1500kr, alternativet var att dom ville ha in bilen och byta tillbaka sensorn.
den är ju dock såld. Det är möjligt jag skulle kunnat nekat till detta men jag orkar inte bråka när dom ändå plockade bort
större delen av kostnaden och endast tar betalt för själva sensorn, det andra som byttes står dom själva för.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Förstår helt och hållet, bättre att betala en mindre summa och slippa huvudvärken ibland.
Bra skött! Och tack för uppdateringen