Home assistant: bästa trigger temperatur

Permalänk
Medlem

Home assistant: bästa trigger temperatur

Labbar med HA, vill skapa en regel som slår till en värmefläkt om temperaturen sjunker under 8°C (och slår från när den passerar 10°C).

Provade först med triggern Device/Temperatur temperature changes/Below.
Men märker att regeln triggas både när temperaturen sjunker under referensvärdet, men även när den passerar den när temperaturen stiger igen. Är väl inget större problem egentligen, värmefläkten kommer fortfarande vara på till det övre referensvärdet passeras som triggar en ny automatisering.

Har även tittat på triggern Numeric state, som jag kan skapa motsvarande "funktion" med.

Har kollat igenom HA dokumentation för de båda triggrarna, men blir inte riktigt klok på vilken av dem som är lämpligast i detta fallet.

Några förslag på vilken av triggrarna som är lämpligast här?
Gärna med förklaring så jag kanske lär mig något

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Labbar med HA, vill skapa en regel som slår till en värmefläkt om temperaturen sjunker under 8°C (och slår från när den passerar 10°C).

Provade först med triggern Device/Temperatur temperature changes/Below.
Men märker att regeln triggas både när temperaturen sjunker under referensvärdet, men även när den passerar den när temperaturen stiger igen. Är väl inget större problem egentligen, värmefläkten kommer fortfarande vara på till det övre referensvärdet passeras som triggar en ny automatisering.

Har även tittat på triggern Numeric state, som jag kan skapa motsvarande "funktion" med.

Har kollat igenom HA dokumentation för de båda triggrarna, men blir inte riktigt klok på vilken av dem som är lämpligast i detta fallet.

Några förslag på vilken av triggrarna som är lämpligast här?
Gärna med förklaring så jag kanske lär mig något

skit i Ha´s egna automationer, installera node red i ha.
är rätt lätt att lära sig, skulle du fastna skriv en rad på deras forum så får du lösningen väldigt fort av deras användare.
när du sedan gör nästa automation kollar du bara på den första så lär man sig det på väldigt kort tid. största problemet är att man ofta krånglar till det mer än vad det kräver, 99% är välja rätt modul och ge fan i att pilla mer än nödvändigt.

(rekommenderar definitivt du ber någon göra första automationen åt dig på deras forum, annars är risken man tror det är krångligare än det är och ger upp direkt. efter jag fick hjälp med första så var det väldigt lätt att göra egna)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Labbar med HA, vill skapa en regel som slår till en värmefläkt om temperaturen sjunker under 8°C (och slår från när den passerar 10°C).

Provade först med triggern Device/Temperatur temperature changes/Below.
Men märker att regeln triggas både när temperaturen sjunker under referensvärdet, men även när den passerar den när temperaturen stiger igen. Är väl inget större problem egentligen, värmefläkten kommer fortfarande vara på till det övre referensvärdet passeras som triggar en ny automatisering.

Har även tittat på triggern Numeric state, som jag kan skapa motsvarande "funktion" med.

Har kollat igenom HA dokumentation för de båda triggrarna, men blir inte riktigt klok på vilken av dem som är lämpligast i detta fallet.

Några förslag på vilken av triggrarna som är lämpligast här?
Gärna med förklaring så jag kanske lär mig något

Använd numeric state trigger. sätt Below 8 för duration 2 minuter så slipper du att eventuella falsklarm triggar automationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sptr112:

Använd numeric state trigger. sätt Below 8 för duration 2 minuter så slipper du att eventuella falsklarm triggar automationen.

Bara för att stilla min nyfikenhet: varför är Numeric state en bättre trigger än Device i detta fallet?

Permalänk
Medlem

Jag upplever att när det är numeriska värden som ändras till grund för triggern så slipper man falska triggers med numeric state. Båda fungerar att göra automationer med, så det är en smaksak. Kan inte tillräckligt mycket för att säga exakt vilka tillfällen Device hade varit effektivare utan skriver bara från min egen erfarenhet av att ha gjort på båda sätten och har aldrig haft problem när jag kört numeric state istället.

Du kan slå ihop båda dina automationer till en om du använder dubbla triggers (måste namnge dom), och sen choose som action baserat på vilken trigger. Gör att det kommer vara lättare att hitta bland automationerna i slutändan, om du inte vill kunna stänga av ena delen av automationen av någon anledning.

Permalänk
Medlem

Varför jag är lite fundersam kring Numeric state trigger är för att dokumentation är tydlig: "Fires when the numeric value of an entity’s state crosses a given threshold.". Som jag skrev: jag skall slå på en värmefläkt (i ett fritidshus) ifall temperaturen sjunker under 8°C.

Det är inte omöjligt att tänka sig ett scenario där strömmen går och temperaturen hinner sjunka under 8°C innan HA är uppe igen.

Som jag förstår det så skulle då automatiseringen aldrig triggas eftersom triggerpunkten redan var passerad och då skulle temperaturen fortsätta kunna sjunka utan att värmefläktarna går igång (tills dess temperaturen passerat över 8°C igen, så villkoret kan triggas ånyo)...

Dokumentationen för Device triggers är inte alls lika utförlig som Numeric state trigger, har tittat på State trigger - men kan inte få till det hur jag skulle kunna tillämpa den för att komma runt detta tänkbara problem...