Permalänk
Medlem

AM4 köpes

Tjena,

Skulle nog säga att maxbelopp är cirka 1000-1500:-.
Ute efter ett AM4 moderkort till min flickväns blivande dator en 3600X, 16GB(2x8) 3600Mhz CL16, RTX A4000.
Beroende på vilket board så blir OC bättre, finns det någon speciell model jag är ute efter?
Har bara sökt på B550 och X570 tidigiare i hopp om att hitta något men inte lyckas landa någon deal, kan jag sänka mig och vad tappar jag i så fall?
Helst vill jag ju ha så bra förutsättningar för OC/bättre CPU i framtiden.

Umeå
Kan betala frakt, tacksam för svar och erbjudanden.

Mvh
Mikael

Läs hela annonsen här

Permalänk
Medlem

Har moderkort men är inte beredd att skicka så glöm köp från mig

Men angående OC, finns inte mycket att hämta i Ryzen-chippen om du inte råkar få något golden chip ( verkar vara lika sällsynta som enhörningar ).

Ska du köra någon av de biffigare versionerna med fler kärnor så kan VRM börja ge upp, till och med mitt B350 Tomahawk har fått fullt stöd för 5000-serien så det är mest annat lull man får med B550/X570.

Skulle kanske inte rekommendera B350 direkt men bättre B450 och uppåt har bra VRM, i vissa fall helt överdimensionerade, bara söka efter VRM test så hittar man.

Permalänk
Medlem

Hej,

Tacksam för ditt svar.
Jag hade en 3700X var inte mycket heller att överklocka, ska man ba ta vilket board som helst eller?
Har det nån betydelse om jag fixar tex ett A320 mot ett X570 för CPU/Minnen oklockat?

Mvh

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har ett Gigabyte B550 AORUS PRO AC jag funderar på att sälja för att byta till ett itx-kort. Bra skick och orginalkartong finns. En kosmetisk defekt är att jag kapat av en bit av täckplasten i övre vänstra hörnet för att få plats med en vattenkylare i taket på mitt chassi. Skickar såklart bilder om det är aktuellt med affär.
Tänker mig runt 1200kr.

https://www.proshop.se/Moderkort/GIGABYTE-B550-AORUS-PRO-AC-M...

Permalänk
Medlem

Tjena säljer detta kort om intresse finns

https://www.komplett.se/product/1080421?noredirect=true

Hälsningar Victor