Gigabyte bekräftar 8 GB grafikminne till RTX 4060 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Med tanke på att RTX 4070/4070 Ti bara fick 12GB och att ryktena har varit att RTX 4060/4060 Ti bara skulle få 8GB så är jag inte förvånad.

4060 utan Ti borde väl åtminstone kosta under 5000kr ?
Kostar ett 4060 Vanilla mellan 4000-4500kr så är det väl angränsande till prisvärt i dagens galna ekonomi.

Ett problem med om 4060/4060 Ti har 8GB VRAM och 128 bitars minnesbuss är att då finns det inte (borde inte finnas) någonstans att gå ytterligare ner från det.

Tar vi RTX 3050 så har det 8GB VRAM och 128 bit minnesbuss och 224GB/s minnesbandbredd.
Ska de släppa en ersättare till 3050 får de ge det typ samma spec.
Typ ett 4050 eller 4040 eller vad det skulle kallas får bli som ett marginellt snabbare 3050 till lägre TBP (lägre strömförbrukning).

Har hört ett rykte om att 4050 kommer få 6 gb vram ba

Permalänk
Medlem

Tror de räknar rätt hårt med "direkt storage" med en sådan här produkt.

Var det förresten inte AMD som gnällde över att det var för lite VRAM på grafikkort oach att man minst behöver 16 GB idag. Såg rykten om att deras motsvarighet till detta kort också bara har 8 GB...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DLM:

Jag säger inte att du har fel för jag vet inte om jag har rätt men jag tycker hetsen runt VRAM känns överdriven och snedvriden. Vad som aldrig nämns är vilken utväxling mängden L2 cache har på dessa kort. Ja, detta kort har "bara" 8GB VRAM men 5(!) gånger mer L2 cache än ett 3090 Ti. Ett 4080 har 10(!) gånger mer L2 cache än ett 3090 Ti.
Ett ytterligare argument är att om du väljer att du måste spela spel som drar mer än 8GB VRAM så får du också betala för det och titta på dyrare kort. Skulle gissa att ca 99% av alla tillgängliga PC-spel klarar sig fint med 8GB VRAM och gör dem inte det så är det bara att skruva på grafikinställningarna. En handfull dåligt optimerade/översatta konsollspel bör inte styra standarden för hela marknaden.

Detta är sweclockers. Spelar du inte på ultra trots noll visuell vinst jämfört med optimerade inställningar. Så spelar du inte och kan lika gärna slänga datorn.

Förövrigt så har jansn benchmarks på youtube lite videor med bla last of us som alla säger drar 14gb vram i 1080p ultra medans hans spel drar 8-11 i 1440p ultra med 4070 och 6900xt
4060 och 4070 är väl inte ens targetkorten för raytracing

Så man undrar vems siffror som stämmer för det är så mycket vram hets sedan hogwarts släpptes och last of us. Samg ultra rent generellt trots att folk här förut förespråkade high ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Tror de räknar rätt hårt med "direkt storage" med en sådan här produkt.

Problemet med det är att det är för långt in i framtiden tills det används i spel. Inte ens spelen på konsol utnyttjar liknande tekniken än trots att den funnits ute i 2½år och alla Ps5/Xbox Series har stöd för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattis21:

Skönt när man har ett 3060 ti och hoppas och ber att vram kraven inte ökar för mycket i framtiden på nya spel. Men 128-bitars buss, vad tänkte dem?

Grejen med 128-bitars minnesbuss handlar väl främst om att minnesmängden inte hängt med minnesutvecklingen i övrigt. Det är ju 2 GB-kretsar som gäller nu, och eftersom varje minneskrets är 32-bit så blir det då 128-bitars buss om man bara vill ha 8 GB.

60-korten har historiskt haft 192- eller 256-bitars buss, vilket hade inneburit 12 GB eller 16 GB med 2 GB-kretsar. Det har spekulerats en del i att Nvidia valt att snåla på bussbredden p.g.a. dyr tillverkningsprocess, men jag vet inte hur mycket det egentligen påverkat. Man undrar ju lite när de kan slänga på 12 GB på ett 3060 utan problem...

Permalänk
Skrivet av loefet:

Tror de räknar rätt hårt med "direkt storage" med en sådan här produkt.

Var det förresten inte AMD som gnällde över att det var för lite VRAM på grafikkort oach att man minst behöver 16 GB idag. Såg rykten om att deras motsvarighet till detta kort också bara har 8 GB...

Det återstår väl i och för sig att se. Oavsett AMD eller Nvidia så skulle jag säga att det direkt är konsumentfientligt

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Medlem

Inte oväntat direkt. Får se vad amds lägre kort utrustas med...har en aning att det blir mer än fullständigt oanvändbara 8gb i 2023. Det är skandal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Tror de räknar rätt hårt med "direkt storage" med en sådan här produkt.

Skrivet av CommanderShepard:

Det återstår väl i och för sig att se. Oavsett AMD eller Nvidia så skulle jag säga att det direkt är konsumentfientligt

Kul om de räknar med DirectStorage
och så har man ett system med både SSD och HDD och inte plats för allt på SSD så spelet man försöker köra ligger på HDD.

Men grafikkort med AGP eller PCI Express kan ju även låna minne från RAM.
Så har man över 20GB RAM så kanske det kan funka hyfsat ändå.

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Kul om de räknar med DirectStorage
och så har man ett system med både SSD och HDD och inte plats för allt på SSD så spelet man försöker köra ligger på HDD.

Men grafikkort med AGP eller PCI Express kan ju även låna minne från RAM.
Så har man över 20GB RAM så kanske det kan funka hyfsat ändå.

Jag kan tycka att ett grafikkort för runt 6000 kr ska funka bättre än "hyfsat". Sedan är ju systemminnet betydligt långsammare än grafikminnet så någon mjuk övergång blir det ju inte frågan om

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av CommanderShepard:

Jag kan tycka att ett grafikkort för runt 6000 kr ska funka bättre än "hyfsat". Sedan är ju systemminnet betydligt långsammare än grafikminnet så någon mjuk övergång blir det ju inte frågan om

Tänk dock på att inflation har påverkat priserna samt att Svenska kronan är väldigt svag just nu bättre att använda dollarn ifall man vill göra ett rättvis jämförelse.

250 dollar från 2016 är ca 320 dollar idag tack vare inflationen.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

...

Budgetkorten får gärna spara in lite på mängden ram för att få ner priserna.

6000kr är inget budget kort (i mina ögon i alla fall)
1000-1500kr är ett budget kort, där man kan skruva ner på inställningar till low och vara glad att spelet flyter någorlunda ok med 60fps.

Men för 6000 kr... Skulle du personligen acceptera en low end processor för det priset för att kunna spela 1080' med 60fps, med allt på low och flaskhalsa lite ändå?

Det tror jag inte. Inte 2023...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Detta är sweclockers. Spelar du inte på ultra trots noll visuell vinst jämfört med optimerade inställningar. Så spelar du inte och kan lika gärna slänga datorn.

Förövrigt så har jansn benchmarks på youtube lite videor med bla last of us som alla säger drar 14gb vram i 1080p ultra medans hans spel drar 8-11 i 1440p ultra med 4070 och 6900xt
4060 och 4070 är väl inte ens targetkorten för raytracing

Så man undrar vems siffror som stämmer för det är så mycket vram hets sedan hogwarts släpptes och last of us. Samg ultra rent generellt trots att folk här förut förespråkade high ett tag.

Tycker det är lite hysteri också. Last of us går efter patchandet att spela 1080p high settings på ett 3070 8GB med rak frametimes. Spelen som inte fungerar (eller fungerar skit) är ju rena skräpen vid lansering och fungerar inte riktigt bra på någon dator, det är synd att dessa spel används i marknadsföringssyfte, det är inte rätt mot PC-spelarna. Men det kan nog komma något spel som inte fungerar med 8GB inom några år. Typ alla nuvarande spel går väl nästan att köra på 4GB även om det är tråkiga settings, så 8GB kanske håller ett tag iallafall. Men måste man spela "ultra" då skall man definitivt inte köpa detta.

Tycker också dom kunde stoppat på mer minne. Sen exakt hur det fungerar får vi se i reviews. Grafkikkort är ändå mer än VRam och det här är en hårdvarusajt där man kanske tänker lite annorlunda än gemene gamern som inte ens går in i settings menyn utan kör på rekommenderade inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

6000kr är inget budget kort (i mina ögon i alla fall)
1000-1500kr är ett budget kort, där man kan skruva ner på inställningar till low och vara glad att spelet flyter någorlunda ok med 60fps.

Men för 6000 kr... Skulle du personligen acceptera en low end processor för det priset för att kunna spela 1080' med 60fps, med allt på low och flaskhalsa lite ändå?

Det tror jag inte. Inte 2023...

4060(Ti) är ett budgetkort oavsett vad prislappen säger. Extra mycket denna omgång när typ hela serien är förskjuten ett steg upp så detta bör egentligen varit typ ett 4050Ti.

Läs specifikationerna på korten istället för prislappen

Det är troligen dåligt värde och inte bra budget men det är Nvidias budgetkort. Kom ihåg att det de säljer som 4080 egentligen är deras mainstream krets och går för närmare 15k.

Som tur är finns det ju två andra tillverkare nu så kanske händer något på marknaden kommande år. Intel är ju redan lika stora som AMD på grafikkort.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Arc A770 16gb ser bättre och bättre ut för var dag.
En pris sänkning från 349$ till 299$ och dom är med och slåss ordentligt mot de nya korten också.
Kanske lite väl optimistiskt kanske.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Undra hur lång tid det tar innan 8GB slopas helt? Tycker det är löjligt hur man kan fortfarande sätta 8GB på korten när fler o fler spel börjar äta på 10 eller mer. Ett bra exempel är resident evil 4 remake.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Undra hur lång tid det tar innan 8GB slopas helt? Tycker det är löjligt hur man kan fortfarande sätta 8GB på korten när fler o fler spel börjar äta på 10 eller mer. Ett bra exempel är resident evil 4 remake.

RE4 remake verkar fungera hyggligt på ett 4GB kort också, eller? Jag har inte provat det själv, och det kanske finns andra ställen i spelet där det inte fungerar.

https://www.youtube.com/watch?v=b29czGtyor8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

RE4 remake verkar fungera hyggligt på ett 4GB kort också, eller? Jag har inte provat det själv, och det kanske finns andra ställen i spelet där det inte fungerar.

https://www.youtube.com/watch?v=b29czGtyor8

Om man kör på fattiga settings då kanske ja? Men mitt vanliga 3080 på 10 kvävdes av vram brist när jag ställde in på hyfsat höga detaljer. Prestandan var fortfarande där men brist på minnet. Ja jag såg videon. Hos mig lyckades jag nå över 14GB vram. De jag menar är att framtiden börjar närma sig. Det är väl dags o tänka annorlunda, eller har jag fel

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Verkar vara klenare än 3060ti på pappret? Eller läser jag fel?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Verkar vara klenare än 3060ti på pappret? Eller läser jag fel?

Utöver MHz så såg den mycket klenare ut ja. Helt sanslöst haha

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Om man kör på fattiga settings då kanske ja? Men mitt vanliga 3080 på 10 kvävdes av vram brist när jag ställde in på hyfsat höga detaljer. Prestandan var fortfarande där men brist på minnet. Ja jag såg videon. Hos mig lyckades jag nå över 14GB vram. De jag menar är att framtiden börjar närma sig. Det är väl dags o tänka annorlunda, eller har jag fel

Nej, det tycker jag inte du har. Men tidsramen kanske inte är riktigt så snabb. Om 4GB räcker idag kanske 8GB räcker ett tag framöver menar jag.

Om detta nu är ett 1080p kort vi pratar om, i många spel är det ju ingen skillnad på Ultra och medium texturer i den upplösningen. Satt och kikade hogwarts i 1440p och se om jag kunde se någon skilnad på ultra och high texturer, och jag lyckades inte. Screenshotade till slut och jämförde, och det är svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

...
Ett ytterligare argument är att om du väljer att du måste spela spel som drar mer än 8GB VRAM så får du också betala för det och titta på dyrare kort. Skulle gissa att ca 99% av alla tillgängliga PC-spel klarar sig fint med 8GB VRAM och gör dem inte det så är det bara att skruva på grafikinställningarna.
...

Skrivet av Fysman:

Absolut bara att sänka inställningar håller med, x060/x600 med 8Gb kommer bli renodlade 1080p medium-kort.
...

Skrivet av BergEr:

Alla dessa kort har redan problem pga för dålig rasterprestanda för spelen där 8GB vram behövs. Detta är kort för att spela csgo, dota2, lol, fortnite osv

RT finns knappt i några spel och detta kort skulle inte hantera RT bra även om de slängde på 100GB VRAM.

Ja kan ses så men vad är hysterin med att ha högt VRAM när själva GPUn inte räcker till ändå? Känns som att VRAM är allt folk kollar på idag, som när Elgiganten osv sålde datorer beroende på hur stor hårddisken var eller vilken GHz processorn hade.

Budgetkorten får gärna spara in lite på mängden ram för att få ner priserna.

Tänket att vi måste köpa dyra kort för att få mer minne är fel. Det är som att köpa en tallrik med potatis och köttbullar, och när du frågar om du kan få en extra potatis på tallriken säger de i kassan att "nej, då måste du köpa oxfilén, där kan du få extra potatis".

Raytracing är beräkningskrävande och kräver dyrare hårdvara ju mer du lägger på, sant, men även enklare raytracing går att göra med de flesta kort. Det kräver en bit VRAM även då. Det finns ingen anledning till varför man inte ska kunna maxa inställningarna i 1080p på ett kort tänkt för 1080p, även med enkel raytracing, minnet på de korten ska dimensioneras så det räcker till.

Minne är inte särskilt dyrt, inte att konstruera korten heller. Nvidia själva har gett exemplet med samma krets:
RTX 3060 8 GB 128-bitars buss. Kostar från ca 3900:- på Amazon.
RTX 3060 12 GB 192-bitars buss. Kostar från ca 4000:- på Amazon.

Oj vad dyrt det blev med 50% mer minne och bredare minnesbuss!!

Det är sant att cachen ökar, vi får väl se hur det presterar, men narrativet att du måste köpa dyr oxfilé för att få en extra billig potatis på din tallrik är fel och en konstruerad marknadssegmentering från Nvidia, som vill få oss att tro och acceptera en sån koppling. Eftersom de vill sälja dyrare kort och tjäna mer pengar. Inte svårt att förstå, inget vi ska behöva acceptera eller gå på.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Söderbäck:

För 8 år sedan - 2015 köpte jag ett AMD R9 390 med 8gig vram för 3200 spänn ;).

Ajdå. Kan bli problematiskt med så lite VRAM i Hogwarts Legacy på Ultra i 1440p.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Tror de räknar rätt hårt med "direkt storage" med en sådan här produkt.

Var det förresten inte AMD som gnällde över att det var för lite VRAM på grafikkort oach att man minst behöver 16 GB idag. Såg rykten om att deras motsvarighet till detta kort också bara har 8 GB...

RDNA2 är ironiskt nog mer relevant än RDNA3.

Permalänk
Medlem

Alldeles för lite minne. Finns redan spel som knappt ens fungerar på 8GB för högsta grafik. Jag antar att AMD kommer sälja fler budgetkort med högre VRAM än NVIDIA.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hjemrdeil:

Alldeles för lite minne. Finns redan spel som knappt ens fungerar på 8GB för högsta grafik. Jag antar att AMD kommer sälja fler budgetkort med högre VRAM än NVIDIA.

Vilka och vilken upplösning och med/utan RT?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Alldeles för lite minne. Finns redan spel som knappt ens fungerar på 8GB för högsta grafik. Jag antar att AMD kommer sälja fler budgetkort med högre VRAM än NVIDIA.

Om bara AMD kommer med kort med mer Vram är ju detta påstående självuppfylande. Räcker att dom säljer ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Vilka och vilken upplösning och med/utan RT?

Icarus på 4K och högsta inställningar. Testade med NVIDIAs GeForce Now med 3080 och det räckte knappt till för 40 FPS och konstant FPS stuttering. Går knappt ens att starta spelet om man inte har 8GB VRAM, för 720-1080p. Ingen RT.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hjemrdeil:

Icarus på 4K och högsta inställningar. Testade med NVIDIAs GeForce Now med 3080 och det räckte knappt till för 40 FPS och konstant FPS stuttering. Går knappt ens att starta spelet om man inte har 8GB VRAM, för 720-1080p. Ingen RT.

Permalänk
Medlem

Jag såg videon du länkade.

Överlag var det väl okej genomsnitts FPS.
Men om man ser grafen så ser man att det är rätt stora variationer.
Även när man ser videon så var det vissa stutters (ryck?) som märktes väldigt tydligt.
Men misstänker att man märker av ryckigheten mer om man spelar själv, jämfört med att se på video.

Verkar väl hyfsat spelbart överlag om man inte är för känslig.
Men ändå att någorlunda ofta få under 40 FPS någon sekund här och där (ibland under 20 FPS) sänker ändå helhetsintrycket en del.

Verkar inte vara något för den kräsne med den prestandan som uppvisades i videon.
Men för den som bara är glad för att få bättre kvalitet än Kalle Ankas Jul inspelat på VHS med bättre flyt än en Power point presentation så är det rena himmelriket.

Så beror lite på vilken gamer man är.

Men om detta nu var Maximum Graphics så kanske man kan sänka lite inställningar för att få en jämnare upplevelse.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GuessWho:

Jag såg videon du länkade.

Överlag var det väl okej genomsnitts FPS.
Men om man ser grafen så ser man att det är rätt stora variationer.
Även när man ser videon så var det vissa stutters (ryck?) som märktes väldigt tydligt.
Men misstänker att man märker av ryckigheten mer om man spelar själv, jämfört med att se på video.

Verkar väl hyfsat spelbart överlag om man inte är för känslig.
Men ändå att någorlunda ofta få under 40 FPS någon sekund här och där (ibland under 20 FPS) sänker ändå helhetsintrycket en del.

Verkar inte vara något för den kräsne med den prestandan som uppvisades i videon.
Men för den som bara är glad för att få bättre kvalitet än Kalle Ankas Jul inspelat på VHS med bättre flyt än en Power point presentation så är det rena himmelriket.

Så beror lite på vilken gamer man är.

Men om detta nu var Maximum Graphics så kanske man kan sänka lite inställningar för att få en jämnare upplevelse.

Personen visar inställningarna i början av varje chapter.
Många recensioner på steam (mest negativa) nämner dålig prestanda.