Problem med Telia router och gäst-wifi

Permalänk

Problem med Telia router och gäst-wifi

Jag har en router från Telia som krånglar. Fick den för ca två månader sedan så Telia skulle uppgradera hastigheten till 250 mbit och den gamla routern bara var 100mbit.
Det är en "Telia WiFi router F@st 5370e" (Sagemcom)

Plötsligt idag slutade gäst-wifi funka. Tänkte bara höra om det är fler som plötsligt fått detta problem?

När ingen kunde ansluta till gäst-wifi kollade jag i routern och noterade förvånande att det var avstängt. Efter att jag satt på det så syns gäst-wifi hos enheterna men ingen som ansluter får ip-nr eller anslutning till internet.

Efter mycket micklande utan framgång noterar jag att routern har fått en ny mjukvaru-version sen jag fick den (skrev ner det när jag fick den för man är ju alltid lite paranoid mot deras uppdateringar... undrar varför...)

Vid leverans hade den Software Version SG4T1E000630C, GUI Version 4.120.0
Nu har den Software Version SG4T1E100180C, GUI Version 5.85.3

Tydligen har dom pillat sönder nåt när dom tryckt ut uppdateringen. Fixar det sig inte får man väl ringa på tisdag och höra med dom, men som sagt, vill kolla om fler råkat ut för detta?

Permalänk
Medlem

Har de ens den finessen? Hur som helst så har de valt att ta bort funktionen, inte så mycket att göra åt det.

Permalänk
Medlem

Har samma problem, mitt gästnätverk försvann iom uppdateringen. Fått igång det igen, det syns men anslutna enheter får inget IP. Varit i kontakt med Telia support och de hänvisar nu till sin app Telia Smart Control för konfigurering av routern inkl gästnätverk m.m. Tyvärr får jag felmeddelande i appen att routern redan är konfigurerad vilket iofs stämmer, den är ju konfigurerad. Kanske funkar om man fabriksåterställer den men inget jag testat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatrimVidz:

Jag har en router från Telia som krånglar. Fick den för ca två månader sedan så Telia skulle uppgradera hastigheten till 250 mbit och den gamla routern bara var 100mbit.
Det är en "Telia WiFi router F@st 5370e" (Sagemcom)

Plötsligt idag slutade gäst-wifi funka. Tänkte bara höra om det är fler som plötsligt fått detta problem?

När ingen kunde ansluta till gäst-wifi kollade jag i routern och noterade förvånande att det var avstängt. Efter att jag satt på det så syns gäst-wifi hos enheterna men ingen som ansluter får ip-nr eller anslutning till internet.

Efter mycket micklande utan framgång noterar jag att routern har fått en ny mjukvaru-version sen jag fick den (skrev ner det när jag fick den för man är ju alltid lite paranoid mot deras uppdateringar... undrar varför...)

Vid leverans hade den Software Version SG4T1E000630C, GUI Version 4.120.0
Nu har den Software Version SG4T1E100180C, GUI Version 5.85.3

Tydligen har dom pillat sönder nåt när dom tryckt ut uppdateringen. Fixar det sig inte får man väl ringa på tisdag och höra med dom, men som sagt, vill kolla om fler råkat ut för detta?

Har en god vän som kontaktade mig för en vecka sedan och berättade samma sak, hans gästnät med Teliarouter hade försvunnit. Dessutom så upplevde han problem med Airplay från vissa enheter.
Dessa problem behöver ju inte vara relaterade, men han verkar ha fått Airplay att fungera under dagen.

Vet ni om Telia kanske släppt en ny uppdatering igen senaste dagarna?

Jag vet att när vi satte upp det för något år sedan så var det lite meck att få till gästnät, detta kanske har förändrats iochmed den nya uppdateringen?

Permalänk
Skrivet av reverend benny:

Jag vet att när vi satte upp det för något år sedan så var det lite meck att få till gästnät, detta kanske har förändrats iochmed den nya uppdateringen?

Inställningar för gästnätverket är/var buggade på så sätt att det saknas en knapp för att ta sig till dom inställningarna.
Skriv in denna länk manuellt för att komma dit: http://192.168.1.1/0.1/gui/#/wifi/2.4GHz/guest/basic

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatrimVidz:

Inställningar för gästnätverket är/var buggade på så sätt att det saknas en knapp för att ta sig till dom inställningarna.
Skriv in denna länk manuellt för att komma dit: http://192.168.1.1/0.1/gui/#/wifi/2.4GHz/guest/basic

Tack.
Så ingen förändring iochmed nya uppdateringar?
Försöker förstå varför saker spunkat ur helt plötsligt, om det är relaterat till uppdateringar.

Permalänk
Skrivet av reverend benny:

Tack.
Så ingen förändring iochmed nya uppdateringar?
Försöker förstå varför saker spunkat ur helt plötsligt, om det är relaterat till uppdateringar.

Jag är övertygad om att alla problem är kopplade till att det kommit en uppdatering av routern.

Jag ringde och pratade med Telia idag. Mycket trevlig och kunnig person som jag fick tag på.
Tyvärr lyckades vi inte på något sätt få ordning på gäst-wifi funktionen. Vi pratade säkert en timme med varandra, testade olika saker, han kopplade upp sig mot routern via Telias egna system och kollade och ändrade på olika grejer, men i slutändan fick vi det inte att fungera.

Han hade inget sätt att backa versionen i routern tyvärr. (Det gick på den gamla Thomson-routern).

Han skulle kolla runt och höra av sig imorgon. Jag har inga större förhoppningar på någon lösning.
Antar att det är till att vänta på en ny uppdatering av mjukvaran, vilket ju kan ta några månader...

Permalänk
Skrivet av MatrimVidz:

Han skulle kolla runt och höra av sig imorgon. Jag har inga större förhoppningar på någon lösning.
Antar att det är till att vänta på en ny uppdatering av mjukvaran, vilket ju kan ta några månader...

Fick du någon mer information dagen efter? Har samma problem jag också.

Permalänk

Japp, Telia hörde av sig dagen efter, som de lovat !
Denna gång fick jag tala med en annan person (verkade mer insatt i detta).
Han bekräftade att felet nu är känt av Telia, och att det berodde på just en uppdatering som skickats ut till alla routrar av detta märke. Utvecklings-teamet jobbar på en lösning, men det kan ta allt från en månad till flera månader innan en uppdatering kommer.

Så, ingen lösning nu, men det känns ändå lite bra att de noterat felet och eskalerat frågan, och det på sikt kan lösa sig.

Permalänk
Medlem

Bumpar den här tråden. Jag hade samma problem med gäst-wifi i början av maj som rapporterats tidigare i tråden. Men de senaste dagarna har routern krånglat med råge. Vägrat koppla upp enheter på wifi (inte bara gäst-wifi), laggat, mm. Startade om den men samma strul kom tillbaka efter ett par timmar...
Jag har
Hardware Version Fast5370e-01
Software Version SG4T1E100180C
GUI Version 5.85.3

Nån som vet vilka mjukvaru/GUI versioner som är de senaste? Det sägs att en fabriksåterställning ska göra att den hämtar hem de senaste men om jag redan har dem känns det onödigt...

Permalänk

Jag har samma:
Hardware Version Fast5370e-01
Software Version SG4T1E100180C
GUI Version 5.85.3

Permalänk

Men enbart problem med gäst-wifi.

Permalänk

Stäng av gäst wifi sålänge och sätt upp t.ex 2.4ghz nätet för gäster eller nått istället med ett lösenord du ger dem alla som ska få ansluta.

2.4 wifi har tillräcklig bandbredd för att kunna göra allt en ev gäst behöver göra på det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Har inga Problem med min Telia router men så har jag stängt av Wifi och kör med Unifi AP.
Har en på vardera våningsplan som sitter i taket och därmed full Wifi i hela kåken.
Det är lite jobb att dra kabel och installera men väl värt besväret tycker jag.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

TRÖTTSAMT att Telia låser ner allt så jävligt i sin router.
Det går inte längre att separera 2.4GHz och 5GHz med olika SSID, det måste vara samma.
Så nu när det inte längre heller fungerar med ett separat gästnät så har jag flera äldre prylar som inte kan ansluta till wifi längre. Jag har lite kina-prylar (dammsugare, kameror etc) som jag vill köra separat, och de klarar inte av 5GHz så jag tyckte det var smidigt att köra dom via gästnätet på 2.4GHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Stäng av gäst wifi sålänge och sätt upp t.ex 2.4ghz nätet för gäster eller nått istället med ett lösenord du ger dem alla som ska få ansluta.

2.4 wifi har tillräcklig bandbredd för att kunna göra allt en ev gäst behöver göra på det.

Det är ett alternativ. Men nackdelen är väl hur mycket man litar på gästen då den då också kommer åt alla andra enheter på det interna nätet och vad händer om lösenordet kommer på avvägar? Osäker på hur det ser ut på Telia, men gästnät brukar väl som standard inte kunna komma åt andra enheter på samma näst och ligga i en annan IP-range?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Naki:

Det är ett alternativ. Men nackdelen är väl hur mycket man litar på gästen då den då också kommer åt alla andra enheter på det interna nätet och vad händer om lösenordet kommer på avvägar? Osäker på hur det ser ut på Telia, men gästnät brukar väl som standard inte kunna komma åt andra enheter på samma näst och ligga i en annan IP-range?

Kan ni i routern isolera det iom VLAN?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Stäng av gäst wifi sålänge och sätt upp t.ex 2.4ghz nätet för gäster eller nått istället med ett lösenord du ger dem alla som ska få ansluta.

2.4 wifi har tillräcklig bandbredd för att kunna göra allt en ev gäst behöver göra på det.

Det blir i så fall inget gästnät i normal mening utan bara tillgång till det vanliga lanet, ett gästnät brukar innebära att dess klienter endast når internet, inte lanet eller andra enheter anslutna till gästnätet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangepangebange:

TRÖTTSAMT att Telia låser ner allt så jävligt i sin router.
Det går inte längre att separera 2.4GHz och 5GHz med olika SSID, det måste vara samma.
Så nu när det inte längre heller fungerar med ett separat gästnät så har jag flera äldre prylar som inte kan ansluta till wifi längre. Jag har lite kina-prylar (dammsugare, kameror etc) som jag vill köra separat, och de klarar inte av 5GHz så jag tyckte det var smidigt att köra dom via gästnätet på 2.4GHz.

Försvann det nyligen alltså? Hjälpte föräldrarna att sätta upp det förut och listade då i efterhand ut att man behövde slå av band steering (även om det är en funktion som bara är relevant om man har dem på samma räknade jag bara med att den inte gjorde något om man körde separata SSID:n) för att alternativet att separera de olika frekvenserna på olika SSID:n skulle dyka upp. Inställningsmöjligheterna kändes redan så extremt basic, så det är nästan imponerande att de lyckats skala bort ännu mer.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q