Xbox-chefen Phil Spencer självkritisk efter Redfall-flopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Finns det inte en enda person på Swec som jobbar med spel som kan förklara?

Jag menar, _ALLA_ som på något sätt har varit involverade i produktionen av detta spel måste ju ha sett indikationer på att det inte var en 10/10-poängare dom höll på att bygga?
Det tog ju inte mer än någon dag för spelarna att förstå skicket, hur kan man då ha jobbat år med det utan att förstå problemen?

Ändå fortsätter hypemaskinen parallellt med uppenbart tillfixade trailers etc.

Här har vi två superfestliga saker:
https://www.reddit.com/r/gaming/comments/135mw0s/a_chimney_in...
https://www.reddit.com/r/gaming/comments/1364196/so_you_wonde...

Personen som har gjort det som visas i den andra länken bör aldrig jobba med spel igen.

Svårt att vara den personen som på morgonmötet efter ett speltest säger "Jag vet att ni arbetat skithårt med modeller, effekter, spelmekanik, texturer, musik, ljudeffekter, narrativ, story, localisering, utveckling, marketing, analytics, men spelet är ju inte roligt att spela.".

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

När ska Phil spencer kvalitetskontrollera Microsoft store och Xbox appen kan man ju undra, Ja tycker spelet följer Phils kvalitetsexempel rakt av. Den mannen har snackat skit så länge jag kommer ihåg.

Permalänk
Skrivet av m1ntos:

Svårt att vara den personen som på morgonmötet efter ett speltest säger "Jag vet att ni arbetat skithårt med modeller, effekter, spelmekanik, texturer, musik, ljudeffekter, narrativ, story, localisering, utveckling, marketing, analytics, men spel är ju inte roligt att spela.".

"spelet"

Men gällande spelet varför lät Microsoft detta släppas om det nu var så dåligt? Större spelproject har ju avbrutits för att de spelen inte gick igenom kvalitetskontrollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Hur mycket i spelet utförs av spelmotorerna numera och hur mycket återstår att göra för programmerarna? Jag misstänker att spelmotorerna gör alldeles för mycket och det som är kvar att göra lämnas åt folk som saknar hantverket att faktiskt programmera.

Mycket görs av spelmotorn helt korrekt. Enkelt sagt kan man säga att allt beteende (läs logik) sker i någon form av programmering (textbaserad eller visuell). I mångt och mycket är det stora delar av budget som går åt till asset creation, det vill säga skapande av modeller och allt annat visuellt. Självklart kommer mer därtill. Något förenklat kan man säga att koncentrationen av kod är i spelmekaniken och sedan i själva spelmotorn som hanterar assets (modeller, ljud, etc).

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Finns det inte en enda person på Swec som jobbar med spel som kan förklara?

Jag menar, _ALLA_ som på något sätt har varit involverade i produktionen av detta spel måste ju ha sett indikationer på att det inte var en 10/10-poängare dom höll på att bygga?
Det tog ju inte mer än någon dag för spelarna att förstå skicket, hur kan man då ha jobbat år med det utan att förstå problemen?

Ändå fortsätter hypemaskinen parallellt med uppenbart tillfixade trailers etc.

Här har vi två superfestliga saker:
https://www.reddit.com/r/gaming/comments/135mw0s/a_chimney_in...
https://www.reddit.com/r/gaming/comments/1364196/so_you_wonde...

Personen som har gjort det som visas i den andra länken bör aldrig jobba med spel igen.

Sen är det ju situationen att detta är ett spel med problem också och då kommer det granskas vid fotknölarna och då ser man sånt här. De som alltid hoppar på hattågen kommer givetvis sitta och leta efter såna här saker helt enkelt...Men om de gjort samma sak i spel som är universellt älskade vet vi ju att de utan tvekan hittat liknande saker även där... Så det blir ju lite hyckleri enligt mig. Men de vill ju inte kasta skit på de spelen för då får de ju själva skit, så de väljer du lågt hängande frukt. Är ju någon slags grupprunk som dyker upp varje gång ett spel har problem.

Det jag försöker säga är att sånt här finns ju i alla spel, alla produkter runt oss i allmänhet. Du väntar dig ju inte att en mobil ska vara vacker utan sitt yttre hölje, och en bil vet ju alla är inte speciellt vacker utan sin kaross. Spel är inte annorlunda.

Beroende på spel läggs fokus på olika saker, finns ju lägen där det läggs mindre tid och pengar på rekvisita för spelarna väntas inte direkt ha tid att stå och detaljgranska sånt. Medan i andra lite det raka motsatsen och där är spelet överöst med detaljer. Nu vet jag inget om detta spel. Det kanske är ett långsamt spel där rekvisitan, likt bilderna du visar, borde ges mer kärlek. Då är det ju inte bra förstås.

Men viss objektivitet kanske är på sin plats...tänk på att i ditt favoritspel kommer du hitta sånt här i också om du lägger några timmar på att granska fogarna... Så det är ju lömskt att säga saker som "Personen som har gjort det som visas i den andra länken bör aldrig jobba med spel igen.". Du kanske tvingas säga samma sak om utvecklare till dina favoritspel, du är bara lyckligt ovetandes om liknande saker i de spelen.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Synd att han inte märkte spelet var skit utom dagen efter att det släpptes. Kan hända den bästa 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Phil på jobb:
VI SKA OAVSETT VAD NI SÄGER SLÄPPA SPELET DEN HÄR DAGEN - JAG SKITER I OM VI HALVERAT TIDEN NI FICK TILL PROJEKTET! JOBBA ÖVERTID DÅ FÖR HELVETE!!!!! CRRUUUUUUNCH!!!!!!

Phil på social media:
Jag är så besviken på mig själv, om vi bara kunnat.... om det bara.... jag önskar.... :'(

Lösningen:
Gör spel istället för att underbudgetera tid konstant för att nå något obskyrt mål som investerare vill ha.
Så som man gjort under alla andra år innan det blev en superbusiness och kvaliteten sjönk rakt ned samtidigt som chefers löner spikade rakt upp

Precis. Blir så ofantligt trött på den där bullshitsyndafloden som ofelbart kommer från ledningen vid lanseringar av icke färdiga spel. Det är bara genomskinligt och pinsamt.

Lustigt i sammanhanget är att det vore än mer graverande om Spencers och andra i hans ställnings uttalanden faktiskt stämde. Vore jag så usel på att förutse skeenden i mitt jobb hade jag fått sparken ganska snart, eller åtminstone skyfflats undan till någon hörna där min inkompetens inte kunde göra nämnvärd skada.

Ville man visa att det fanns någon substans i uttalandena bör man ge Spencer och hans gelikar i andra spelhus valet att degraderas till något enklare jobb, säg vaktmästare eller nåt, eller säga upp sig, när de klantar till det på det här viset.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Finns det inte en enda person på Swec som jobbar med spel som kan förklara?

Jag menar, _ALLA_ som på något sätt har varit involverade i produktionen av detta spel måste ju ha sett indikationer på att det inte var en 10/10-poängare dom höll på att bygga?
Det tog ju inte mer än någon dag för spelarna att förstå skicket, hur kan man då ha jobbat år med det utan att förstå problemen?

Ändå fortsätter hypemaskinen parallellt med uppenbart tillfixade trailers etc.

Här har vi två superfestliga saker:
https://www.reddit.com/r/gaming/comments/135mw0s/a_chimney_in...
https://www.reddit.com/r/gaming/comments/1364196/so_you_wonde...

Personen som har gjort det som visas i den andra länken bör aldrig jobba med spel igen.

Konspirationsteori: hypa loss för glatta livet, håll käften om bristerna, generera förbokningar, casha in oavsett produktens kvalitet på släppdatum.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Efter att ha spelat det i några timmar så får det en 6 av 10 i betyg. Ett OK spel men det saknar flera väsentliga saker som bara ska finnas i ett toppspelare. Spara funktion t.ex. jo en del av oss jobbar har skola eller behöver göra nå't annat. Då vill jag inte behöva smyga mig igenom i 20 minuter till, som ett exempel. Välja karaktär och utseende med olika förmågor och skillz borde vara standard 2023. Så jag måste välja en karaktär som jag inte kan relatera till eller identifiera mig med enbart för att karaktären har de förmågor jag vill ha i spelet. Nej, jag pallar inte med feminism. Mitt liv, mitt val. Det är inte bara jag som är trött på att få det nedkört i halsen hela tiden.

Permalänk
Medlem

Fick spelet med mitt 4080 köp. Jag skäms utav att ha det i mitt library. Så länge jag har 0.0h played är det nog lugnt. (ironi)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Visst har de det. Helt klart. Men att tro att enskilda personer ska kunna göra vilka beslut som helst är ju töntigt.

I något skede måste ju ett release date komma och jag antar det baseras på hur utvecklarna presenterar åt sina chefer när de kan ha produkten färdig.

”Hur många har varit överambitiösa på när skoluppgifter skall påbörjas och den skickad on minuter och före deadline?”

Jag har aldrig hört talas om en utvecklare som sagt "Fan, jag är inte klar men vi skickar det ändå", däremot vet jag med 100% säkerhet högre beslutsfattare (Läs - Även högsta hönset) som sannolikt sagt något i stil med "Vi måste ha ut produkt N innan 31 Mars för annars hamnar det i fel kvartal, släpp den oavsett"

I slutändan får Phil Spencer lön för att ta på sig det ansvaret - Misslyckas man så är det hans problem/ansvar oavsett om han kunde göra något åt det eller inte.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av segafreaktwo:

Glad man börjat skippa köpa nysläppta spel.
Håller mig till Valheim

Valheim har ju inte ens släppts än!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem

För en som jobbat 14år som projektledare inom mjukvaruutveckling och detta är inget ovanligt tyvärr.
Skulden ligger väldigt sällan på en person då det ofta finns en lång kjedja med information och beslut som ska tas. Jag vågar säga att det är sällan utvecklarnas fel, om de får bestämma så hade spelet inte släppts förrän det varit perfekt = aldrig .

Skämt och sido så tror jag det varit som vanligt, man har jobbat för brett efter en vision med för otydlig prioritet och otydlig spec av krav och avgränsningar. Har sett det på så många ställen jag kommit in, ibland pga projektledare som inte är tekniska nog eller som inte vågar sätta krav på beställare att prioritera och avgränsa(MVP) scopet.

Så istället för att beställaren redan från början fått prioritera hårt mellan kraven (backlogen) så blir allt är lika viktigt och ska göras innan release, med erfarenhet så kan man oftast räkna med dubblerad tid från det man estimerat.
Resultatet bli att man jobbar för brett med låt säga 90% av scope som blir 60% klart till deadline = buggigt istället för att 50% av scope är 100% klart med riktigt bra kvalite.
Det är nu tidsaspekten kommer in eftersom deadline är nådd och ledningen pushar på för att något måste komma ut. Så man börjar försent prioritera scopet och stressar för att dölja oklara features och snabbfixa buggar. Så blir det en sån här tråkig release där scopet ändå inte blir mer än 50% men det är dessutom bara 70% klart.

Visste ett spel med mindre features som släpps är ju alltid tråkigt men om det man får är skitbra och håller en hög kvalite så tror jag nog att det är mycket mer förlåtande speciellt som man har en bra stomme att stå på och kan släppa nya features kontinuerligt efter releasen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Valheim har ju inte ens släppts än!

Hellre beta testare för dem. Sjukt hur bra Valheim är jämfört spel som släpps.

För mkt som släpps ofärdigt idag och efter Cyberflopp så har jag slutat förboka och köpa spel vid release.
Hoppas folk börjar inse det.

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Du tror på allvar att Spencer har så mycket makt över studiorna? Stor del av studiorna är ju självständiga enligt Microsoft och studiorna.
Redfall har potential om det hade slipats en tid till

Edit: hur mycket tror medlemmar på Sweclockers och social medier i allmänhet att investerare har att säga till om hur aktiebolag sköts?
Om man ser på kommentarer är det som att Gunnar 85 med några aktier här och där kan styra alla bolag han är investerare i.

Sanningen är han kan styra i stort sett 0.
Investerare kan inte styra ett av världens största bolag, skulle de göra det skulle det gå käpp rätt åt helvete, för de har absolut inte kompetens och kunskap för de

Det handlar väl mer om att styrelsen bryr sig mer om att göra sina investerare nöjda än sina kunder. Det är rätt tydligt genomgående i spelbranschen och har varit under flera år.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Sötast
Skrivet av SuperSverker:

Jag har aldrig hört talas om en utvecklare som sagt "Fan, jag är inte klar men vi skickar det ändå", däremot vet jag med 100% säkerhet högre beslutsfattare (Läs - Även högsta hönset) som sannolikt sagt något i stil med "Vi måste ha ut produkt N innan 31 Mars för annars hamnar det i fel kvartal, släpp den oavsett"

I slutändan får Phil Spencer lön för att ta på sig det ansvaret - Misslyckas man så är det hans problem/ansvar oavsett om han kunde göra något åt det eller inte.

Exakt detta.

Hur kan det annars komma sig att det släpps nya Indie-spel år efter år efter år som kvalitativt är 10 gånger bättre än ett AAA-spel när man har 0.000001% av budgeten och 0.1 - 1% av personalen?

By gamers, storytellers and artists for gamers.

Skrivet av Mizccc:

Det handlar väl mer om att styrelsen bryr sig mer om att göra sina investerare nöjda än sina kunder. Det är rätt tydligt genomgående i spelbranschen och har varit under flera år.

Tack!

By large corporations for the investors for the next quarterly report.

Permalänk
Medlem
Skrivet av segafreaktwo:

Hellre beta testare för dem. Sjukt hur bra Valheim är jämfört spel som släpps.

För mkt som släpps ofärdigt idag och efter Cyberflopp så har jag slutat förboka och köpa spel vid release.
Hoppas folk börjar inse det.

Ja jag håller helt med om att Valheim är ett grymt bra spel, även om jag inte är ett fan av "early access". Det känns mest som en ursäkt för att få släppa ett ofärdigt spel som ingen kan kritisera.

Nu för tiden så väntar jag ofta med att köpa nya spel tills något år efter release. Då kan man passa på när det är någon trevlig rea och spelet är oftast helt klart samt bättre optimerat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Exakt detta.

Hur kan det annars komma sig att det släpps nya Indie-spel år efter år efter år som kvalitativt är 10 gånger bättre än ett AAA-spel när man har 0.000001% av budgeten och 0.1 - 1% av personalen?

By gamers, storytellers and artists for gamers.

Tack!

By large corporations for the investors for the next quarterly report.

Det är absolut en bra poäng, men tror ju inte att det bara handlar om vem som bestämmer när det är "klart" ("klart nog"?), utan även att de "bättre" förutsättningarna som du nämner inte enbart är fördelaktiga för hur lyckat projektet blir.
Man ökar ju inte nödvändigtvis kvaliteten genom att slänga in en enorm massa personal i ett mycket större projekt, som förmodligen är klart mer komplext och svårare att öht lyckas ro iland, och ännu svårare att behålla något slags fokus i.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Lite OT men vad har du för problem med Jedi Survivor? Jag tycker det funkar fint, förutom "traversal stutter" då och då.

Jedi Survivor har en del fps drops och stutter tex i öppna världen eller runt Cantinan osv. Dock så flyter det ju på rätt bra så länge man är inne i en dungeon etc.

Det jag stört mig på mest är alla crashes, var nästan ospelbart i närheten Pilgrim’s Sanctuary eller i öppna världen på Jedha, fick slå av RT då gick det att spela klart den planeten.

Tror att alla som äger spelet och spelat det förstår att det inte "funkar fint" direkt. Nu sitter ju vi två på rätt snabba datorer och det går väl bättre för oss, men vi är ju knappt 1% av spelarna i det fallet.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem

Många trasiga AAA-releaser sista tiden. Vad är det som händer?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Samma dag som internet kom i stor skala så minskade kvaliten på spelen. (det går att fixa efteråt)
Samma dag som internet kom i stor skala till bilar så kom mjukvaruproblemen. (det går att fixa efteråt billigt bilen behöver inte längre komma in till verkstan för uppdatering)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Ja jösses, glad att man inte intresserar sig i AAA industrins sk spel nunför tiden.
När nått blir bra tar man det som en bonus. Men dom här drakarna kan många ibte producera ett skit som intresserar mig.
Det är indie scenen som håller upp gaming idag

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elixx:

Jedi Survivor har en del fps drops och stutter tex i öppna världen eller runt Cantinan osv. Dock så flyter det ju på rätt bra så länge man är inne i en dungeon etc.

Det jag stört mig på mest är alla crashes, var nästan ospelbart i närheten Pilgrim’s Sanctuary eller i öppna världen på Jedha, fick slå av RT då gick det att spela klart den planeten.

Tror att alla som äger spelet och spelat det förstår att det inte "funkar fint" direkt. Nu sitter ju vi två på rätt snabba datorer och det går väl bättre för oss, men vi är ju knappt 1% av spelarna i det fallet.

Fps dropsen beror ju iofs på stutter så bara det försvinner lär det flyta på.

Personligen kör jag inte med RT just för att patchen fixade prestandan för icke-RT. Sen har jag läst att det inte gör speciellt mycket ändå? Har egentligen bara haft en krasch och jag läste att det kunde bero på att spelet är känsligt för VRAM OC så jag stängde av och körde om sekvensen utan ny krasch.

Jo, det är ju iofs sant att andra kan ha det värre så sett.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Fps dropsen beror ju iofs på stutter så bara det försvinner lär det flyta på.

Personligen kör jag inte med RT just för att patchen fixade prestandan för icke-RT. Sen har jag läst att det inte gör speciellt mycket ändå? Har egentligen bara haft en krasch och jag läste att det kunde bero på att spelet är känsligt för VRAM OC så jag stängde av och körde om sekvensen utan ny krasch.

Jo, det är ju iofs sant att andra kan ha det värre så sett.

RT gör jätte mycket. Pröva ha den avstängd sen sätt på den och gå ur menyn, så ser du hur den loadar in RT framför ögonen. Klart skillnad.

Kör även o-clockat annat vågar man ju inte med dessa komponenter.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem

Hur sjutton någon kunde tro att detta var ett spel redo för släpp förvånar mig. Från min egen tid i spelet (någon timme) så är intrycket att det är ett spel släppt i tidig early access, inte i närheten av att vara ett AAA-spel som man tar $70 för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Den mannen har snackat skit så länge jag kommer ihåg.

Håller verkligen inte med. Phil räddade i stort Xbox från att gå i graven efter de visade XBONE på E3 2013.

Tycker dock att det känns som att han har tappat pulsen på sina utvecklare och vad spelare vill ha. Xbox behöver verkligen sina egna exklusiva titlar men klarar verkligen inte av att prestera på den fronten.

Skrivet av BrottOchStraff:

Många trasiga AAA-releaser sista tiden. Vad är det som händer?

Är du säker på att du inte bara ser allt genom nostalgifilter? Har det inte alltid varit så? Elden Ring släpptes med helt horribel prestanda på PC och vart Game of the Year. Total Warhammer 3 var buggigt som bara den. Sen fanns det massor av meeh spel som B4B, R6 Extraction och Saint Row mm. Alla år har sina spel som är väldigt bra i grunden men är usla portar eller/och fyllt med buggar. Eller spel som man tänker ska bli "nästa stora spelserie" men som är meeh i grunden eller i utförandet med dålig prestanda.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av aki04:

Synd att han inte märkte spelet var skit utom dagen efter att det släpptes. Kan hända den bästa 👍

🤣

Skrivet av kaput:

Konspirationsteori: hypa loss för glatta livet, håll käften om bristerna, generera förbokningar, casha in oavsett produktens kvalitet på släppdatum.

Men det e ju standard….😶

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Håller verkligen inte med. Phil räddade i stort Xbox från att gå i graven efter de visade XBONE på E3 2013.

Tycker dock att det känns som att han har tappat pulsen på sina utvecklare och vad spelare vill ha. Xbox behöver verkligen sina egna exklusiva titlar men klarar verkligen inte av att prestera på den fronten.

Är du säker på att du inte bara ser allt genom nostalgifilter? Har det inte alltid varit så? Elden Ring släpptes med helt horribel prestanda på PC och vart Game of the Year. Total Warhammer 3 var buggigt som bara den. Sen fanns det massor av meeh spel som B4B, R6 Extraction och Saint Row mm. Alla år har sina spel som är väldigt bra i grunden men är usla portar eller/och fyllt med buggar. Eller spel som man tänker ska bli "nästa stora spelserie" men som är meeh i grunden eller i utförandet med dålig prestanda.

Du har rätt. Ju mer PC och konsol integrerats desto sämre utfall för PC skulle jag säga. Trenden har pågått i 20 års tid.

Skitportar har man haft länge. Tänka sig att det är 15 år sedan GTA IV släpptes till PC. Det sög duktigt.

Problemet är väl att genrerna som gör sig bäst på PC peakade för längesen, säg RTS, FPS, MOBA och Action-RPGs.

Kvar är liksom spelen som släpps till alla plattformar och de optimeras till konsolerna. Varit så här länge.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elixx:

RT gör jätte mycket. Pröva ha den avstängd sen sätt på den och gå ur menyn, så ser du hur den loadar in RT framför ögonen. Klart skillnad.

Kör även o-clockat annat vågar man ju inte med dessa komponenter.

Ålrajt Ska testa det.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Sjukaste jag sett på länge, under 1000 samtidiga spelare en vecka efter release (som peak för dygnet)

Sämsta jag sett, kanske någonsin