Permalänk
Medlem

Flexibelt jobb - finns det?

Är less på det här förlegade "sitt av dina 8 timmar"-tänket som så många företag använder idag, efter pandemin så är det så oerhört mer påtagligt att det går att jobba annorlunda men arbetsgivarna håller så fast vid sina 40 timmar i veckan-regler.

Vad finns där då för alternativa jobb som erbjuder större möjlighet att bestämma över sin egna tid och som samtidigt inte kräver fysisk närvaro 5 dagar i veckan men som ändå betalar 40k+/mån i lön, finns dom?

Känner helt enkelt att livet har mer att ge än att bara ruttna bort på ett kontor hela dagarna..

Edit: Jobbar alltså med IT-Support/Onsite i dagsläget. Funderat på att skola om mig till programmerare då jag tror det uppfyller en del av kraven jag har.

Permalänk
Inaktiv

Du vill alltså arbeta mindre än 40 timmar i veckan? Eget företag och jobba som konsult kanske beroende på vad du är bra på (Lite svårt att svara på din fråga när vi inte vet vad du har för erfarenhet).

Permalänk
Medlem

Det finns "massvis" med jobb som har förtroendeavtal som säkert också erbjuder att vara stationerad i hemmet. Det betyder ju inte att du inte behöver jobba utan att du har frihet under ansvar att leverera resultat under vilka timmar du helst vill på dygnet. Men det är ju ändock ganska ofta man är beroende av kollegor för att kunna leverera resultat i majoriteten av uppgifter, har möten osv som förbinder dig till kontorstider, så det är i praktiken inte så super stor skillnad. Det är bra för småbarnsföräldrar som behöver komma iväg för att hämta på skola/dagis och sedan kan fortsätta hemma ett par timmar eller så.

tillägg - försök istället hitta ett jobb i en bransch som engagerar dig så du slipper jobbångesten - det brukar också resultera i bättre resultat och i förlängningen lön

Permalänk
Medlem

Alla jobb jag haft har varit “heltid på pappret” men det varit uttalat att ingen bryr sig hur mycket du jobbar så länge man utför det man skall (och lite därtill). För vissa som är långsammare så innebär det att de jobbat 50 timmar i veckan för att hinna med resten av gruppen och för andra har det blivit mindre. Arbetsgivaren bryr sig helt enkelt inte ifall du gör dina uppgifter snabbt eller långsamt så länge leveransen är densamma.

Nuvarande arbetsplats som anställd konsult följer upp vad man sysslar med ifall man inte levererar de intäkter man bör, så länge man når sina mål är det ingen som gräver i det. Har kollegor som åker utomlands i 3-4 veckor och arbetar därifrån utan att informera någon alls medan andra som inte bidrar så mycket som de borde måste redovisa vilka projekt de arbetar med osv.

Permalänk
Medlem

Att starta eget låter som en bra ide här. Kopplingen mellan taget ansvar, betalning du erhåller och utfört arbete blir supertydlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Är less på det här förlegade "sitt av dina 8 timmar"-tänket som så många företag använder idag, efter pandemin så är det så oerhört mer påtagligt att det går att jobba annorlunda men arbetsgivarna håller så fast vid sina 40 timmar i veckan-regler.

Vad finns där då för alternativa jobb som erbjuder större möjlighet att bestämma över sin egna tid och som samtidigt inte kräver fysisk närvaro 5 dagar i veckan men som ändå betalar 40k+/mån i lön, finns dom?

Känner helt enkelt att livet har mer att ge än att bara ruttna bort på ett kontor hela dagarna..

Edit: Jobbar alltså med IT-Support/Onsite i dagsläget. Funderat på att skola om mig till programmerare då jag tror det uppfyller en del av kraven jag har.

Starta eget känns väl som det givna svaret, om inte annat så märker du snabbt varför arbetsgivare "håller så fast" vid sina 40 timmar i veckan.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Jobbar med samma sak som OP, och som andra säger, att starta eget är den bästa vägen.
Dock så beror det såklart på hur lång erfarenhet du har, och hur mycket du har på ditt CV.

Anna Leijon har denna underbara guide om att starta eget, som hjälpt mig ofantligt mycket:
https://annaleijon.se/frilansarguiden-hur-du-blir-frilansare....

Med alla konsultmäklare som finns idag är det förvånansvärt enkelt att köra eget. Bara att man har koll på bokföringen, men det går att leja ut för en ganska billig penning om man inte vill lära sig och göra det själv.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Hedersmedlem

De senaste 10+ åren har jag jobbat utan andra krav än att jobbet blir gjort. Sedan finns det kanske önskemål att förhålla sig till. Länge har jag jobbat med utveckling i en agil miljö där vi i teamen hävdat att co-location är den rätta vägen. (Sitta tillsammans) Då kan man ju inte välja att sitta fem dagar per vecka hemma.

Många typer av jobb kommer aldrig gå tillbaka till 40h på jobbet i veckan, bland annat inom utveckling. Vi kommer ha en hybridmodell. Samtidigt kan man fråga sig vem man optimerar för när man jobbar hemma. Jag har en stark tro på små team som jobbar tillsammans. Det funkar bättre när man ses på samma ställe. Så när jag väljer att stanna hemma så optimerar jag mitt eget arbete framför samarbetet i teamet. Vill man hävda att man tror på ett agilt arbetssätt med agila utvecklingsteam så ska man inte optimera för eget arbete. Allt utgår ifrån teamet.

Man kan också fundera på hur utvärdering går till i denna hybridmiljö. Om din personliga utvärdering utgår ifrån vad du får gjort. (Vi fokuserar på vad som kommer ut, inte hur många timmar du jobbar och när.) Hur kan du och din chef, men även andra personer i företaget se vad du presterar om du sitter hemma 100% av tiden? Jag säger inte att detta är omöjligt, men det ställer lite andra krav på dig som individ än vad man kanske är van vid. Hur håller du kontakten? Hur visar du dig? För jag antar att du förväntar dig en löneutveckling också?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

IT utan tvekan. Vissa är inne kanske 2 dagar i veckan bara. Vissa jobbar bara 6 timmar fast de ska jobba 8 timmar egentligen men kommer ändå undan med det, så ja!

Visa signatur

Ryzen 5 5800X3D
Palit RTX 4090 Gamerock OC
32 GB Corsair lpx 3600mhz
Sabrent Rocket Q 2TB M.2, Kingston A2000 2TB, Kingston A400 1TB SSD, Kingston A400 1TB SSD, Segate 8TB HDD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kokkojambo:

Jobbar med samma sak som OP, och som andra säger, att starta eget är den bästa vägen.
Dock så beror det såklart på hur lång erfarenhet du har, och hur mycket du har på ditt CV.

Anna Leijon har denna underbara guide om att starta eget, som hjälpt mig ofantligt mycket:
https://annaleijon.se/frilansarguiden-hur-du-blir-frilansare....

Med alla konsultmäklare som finns idag är det förvånansvärt enkelt att köra eget. Bara att man har koll på bokföringen, men det går att leja ut för en ganska billig penning om man inte vill lära sig och göra det själv.

Jag förstår tanken med att bli egen och styra mer av sitt arbete själv. Samtidigt så vet jag inte om denna typen av konsult är rätt väg för det. För jag antar att ni pratar om en konsult som säljer sin tid. Du kanske visserligen kan komma undan med att bara jobba 30h per vecka, men du kan ju inte heller ta betalt för mer om du följer avtalet. Du är också helt i händerna på hur kunden vill ha det. Vill kunden ha dig på kontoret så är det där du kommer vara. Visst kan man hoppa av uppdraget, men gör det några gånger och du kommer ha ett tämligen oattraktivt CV och svårt med bra referenser.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag letar efter samma sak, verkar svårt att hitta. Har två önskemål:

1) Man får sina uppgifter för säg en vecka, eller en månad. Sen hur/när/var dom blir lösta är irrelevant så länge dom är färdiga on time.
2) Skulle även vilja konsulta i kortare uppdrag, det verkar väldigt svårt. Tänker mig uppdrag 1-3 månader. Dom flesta "konsulter" jag känner jobbar ju som bemanning, dom sitter 12+ månader på samma ställe. Skillnaden mot en anställd är hur dom tar ut sin lön.

Skrivet av kokkojambo:

Med alla konsultmäklare som finns idag är det förvånansvärt enkelt att köra eget.

Jag har kontinuerlig kontakt med 3 olika konsultmäklare sedan 2018. Ingen har kunnat leverera på punkt (2) ovan. 99% av alla förfrågningar jag får är på _minst_ 6 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag förstår tanken med att bli egen och styra mer av sitt arbete själv. Samtidigt så vet jag inte om denna typen av konsult är rätt väg för det. För jag antar att ni pratar om en konsult som säljer sin tid. Du kanske visserligen kan komma undan med att bara jobba 30h per vecka, men du kan ju inte heller ta betalt för mer om du följer avtalet. Du är också helt i händerna på hur kunden vill ha det. Vill kunden ha dig på kontoret så är det där du kommer vara. Visst kan man hoppa av uppdraget, men gör det några gånger och du kommer ha ett tämligen oattraktivt CV och svårt med bra referenser.

Det är precis sådant där som får mig att tveka på att driva eget inom nuvarande bransch när jag idag på nuvarande konsultbolag har byggt system och en bas av återkommande kunder där jag inte behöver sälja mig per timme förutom när jag vill ha den typen av uppdrag. Det har såklart tagit ett antal år så skulle jag börja driva eget så måste jag börja med att sälja mig per timme för att få en lön och sen lägga extra tid på att bygga sådana system och ragga andra typer av kunder.

Hade jag velat sitta stor del på plats hos kund i 40h i veckan hade det såklart varit okej och jag hade tjänat bättre än idag. Men skall jag jobba så som jag gör idag är det inte direkt värt det ekonomiskt när man tar betalt per timme (även om timtaxan är hög i min bransch) eftersom de flesta vill ha en på plats större del av den tiden man är kontrakterad vilket innebär att jag dragit ned på fakturerad tid istället. Kan säkert bli värt det på sikt när alla system är byggda och jag hittat kunder som köper tjänsten men det hade garanterat blivit många år med väldigt hårt arbete innan jag kommit dit.

Som du säger så är att bli egen inget som magiskt gör att man får massa flexibilitet då kunderna ofta ställer höga krav ifall man tar betalt per timme.

Skrivet av BasseBaba:

Jag letar efter samma sak, verkar svårt att hitta. Har två önskemål:

1) Man får sina uppgifter för säg en vecka, eller en månad. Sen hur/när/var dom blir lösta är irrelevant så länge dom är färdiga on time.
2) Skulle även vilja konsulta i kortare uppdrag, det verkar väldigt svårt. Tänker mig uppdrag 1-3 månader. Dom flesta "konsulter" jag känner jobbar ju som bemanning, dom sitter 12+ månader på samma ställe. Skillnaden mot en anställd är hur dom tar ut sin lön.

Skulle säga att 1) går lite emot att få flexibilitet, att ha ägandeskap över ett område är sådant som enkelt gör att man får styra sin egna tid. Du vill helt enkelt vara den som delegerar uppgifterna åt dig själv och signalerar utåt vilka deadlines som gäller för dem snarare än att någon annan gör det. Det görs såklart i samråd med andra intressenter så det blir en bra leverans på helheten men är du experten på ditt område så får man ofta mer flexibilitet.

2) låter som du skall sälja något som en tjänst istället för tid, paketerar man saker som en tjänst kan man få mycket bättre betalt per timme ifall man är snabb.

Permalänk
Medlem

Det är ju ingen omöjlighet. Som utvecklare är det inte helt ovanligt men det har inte blivit enklare efter pandemin är min erfarenhet. Många vill ha en tillbaka till kontoret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Skulle säga att 1) går lite emot att få flexibilitet, att ha ägandeskap över ett område är sådant som enkelt gör att man får styra sin egna tid. Du vill helt enkelt vara den som delegerar uppgifterna åt dig själv och signalerar utåt vilka deadlines som gäller för dem snarare än att någon annan gör det. Det görs såklart i samråd med andra intressenter så det blir en bra leverans på helheten men är du experten på ditt område så får man ofta mer flexibilitet.

2) låter som du skall sälja något som en tjänst istället för tid, paketerar man saker som en tjänst kan man få mycket bättre betalt per timme ifall man är snabb.

Jag har ett rätt bra ägandeskap över mina grejor, men jag har samtidigt problemet att man förväntas lösa "skit som kommer in rullande". Mao, även om jag är klar med mitt schemalagda shit idag 14.00 så kan jag inte ta helg, för om nått skit börjar brinna 15.00 som är relaterat till nånting jag (anses) har att göra med så förväntas jag finnas där för att lösa det.

2) Ja, utan problem. Det svåra är bara att lyckas sälja in det.

Drömmen vore att leva 90-talet. Hade en polare som direkt efter gymnasiet startade egen "IT-Firma (TM)". Det han gjorde var att kränga två saker: "Allmän IT-support, typ fixa skrivare" & "Underhåll av hemsidor". Han tog ut horribla fastpriser per månad som innefattade nån kort arbetstid, allt som drog över fakturerades 1500:- + moms (dvs mer än vad man med enkelhet tar ut idag, 20 år senare).
Han drog in en lön som motsvarade 40-60 timmar i veckan på att jobba 20 timmar på sin höjd. Good shit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag har ett rätt bra ägandeskap över mina grejor, men jag har samtidigt problemet att man förväntas lösa "skit som kommer in rullande". Mao, även om jag är klar med mitt schemalagda shit idag 14.00 så kan jag inte ta helg, för om nått skit börjar brinna 15.00 som är relaterat till nånting jag (anses) har att göra med så förväntas jag finnas där för att lösa det.

2) Ja, utan problem. Det svåra är bara att lyckas sälja in det.

Drömmen vore att leva 90-talet. Hade en polare som direkt efter gymnasiet startade egen "IT-Firma (TM)". Det han gjorde var att kränga två saker: "Allmän IT-support, typ fixa skrivare" & "Underhåll av hemsidor". Han tog ut horribla fastpriser per månad som innefattade nån kort arbetstid, allt som drog över fakturerades 1500:- + moms (dvs mer än vad man med enkelhet tar ut idag, 20 år senare).
Han drog in en lön som motsvarade 40-60 timmar i veckan på att jobba 20 timmar på sin höjd. Good shit.

Skulle säga att flexibelt schema är raka motsatsen till vad du vill ha om du vill kunna “ta helg” tidigt och inte vara tillgänglig, ju flexiblare schemat är desto mer måste brukar man behöva anpassa sig för att få arbetet gjort och vara tillgänglig när det behövs. Jag arbetar t.ex. ofta under helgen, gör saker över jul-/nyårshelgerna varje år, kan aldrig logga ut helt ens på semestern osv. Så är det för alla jag känner där det är “sköta arbetet” som är viktigt och inte timmarna, fördelen är att man kan jobba mindre om man vill under stora delar av tiden men helt plötsligt ringer telefonen 19 på en fredag med något som t.ex. blivit fel i en tidigare leverans och måste bli klart innan måndag. Minns en gång när jag stod vid en köksbänk i skidkläder i en timme på min semester på väg ut i skidbacken och fixade till lite beräkningar och rapporter som inte blivit helt rätt på grund av att kunden levererat fel parametrar. Inte får jag något extra betalt för det heller utan det är flexibiliteten som är betalningen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Skulle säga att flexibelt schema är raka motsatsen till vad du vill ha om du vill kunna “ta helg” tidigt och inte vara tillgänglig, ju flexiblare schemat är desto mer måste brukar man behöva anpassa sig för att få arbetet gjort och vara tillgänglig när det behövs. Jag arbetar t.ex. ofta under helgen, gör saker över jul-/nyårshelgerna varje år, kan aldrig logga ut helt ens på semestern osv. Så är det för alla jag känner där det är “sköta arbetet” som är viktigt och inte timmarna, fördelen är att man kan jobba mindre om man vill under stora delar av tiden men helt plötsligt ringer telefonen 19 på en fredag med något som t.ex. blivit fel i en tidigare leverans och måste bli klart innan måndag. Minns en gång när jag stod vid en köksbänk i skidkläder i en timme på min semester på väg ut i skidbacken och fixade till lite beräkningar och rapporter som inte blivit helt rätt på grund av att kunden levererat fel parametrar. Inte får jag något extra betalt för det heller utan det är flexibiliteten som är betalningen.

Det varierar nog väldigt mellan olika företag. Jag jobbar väldigt sällan på helgen eller utanför "normala kontorstider", när det sker handlar det antingen om något jag vill få klart oftast för att det är något kul, eller så känner jag att jag kanske jobbat lite för lite under veckan, men flex har jag. Hemifrån börjar jag ofta jobba vid sju för det är liksom inget att vänta på när jag väl är vaken, medan det är väldigt sällan jag är inne på kontoret, de två dagar vi måste, innan klockan åtta, ofta blir det efter nio. När jag jobbar hemifrån blir det generellt mer arbetstid per dag, börjar tidigt, tar kort lunch och brukar sluta någonstans runt fem. På kontorsdagar brukar jag lägga av efter fyra någon gång. För mig är det ungefär samma tid nedlagd per dag, inklusive att ta mig till jobbet, ut på lunch och så, men arbetstidsmässigt blir det sådär 6,5 timmar på kontoret och 9-10 timmar hemma.

Och behöver jag göra något privat på dagtid så är det i allmänhet inga problem, vissa möten ses ju som väldigt viktiga och det kan gnällas om man missar dem förstås, men de ligger i allmänhet mellan 9 och 15 i alla fall, och jag kan ju "vara med" på mötet via telefonen även om jag råkar vara på Ica eller i tvättstugan eller så liksom. På större möten funkar det bra, men typ möten med mitt team eller där man faktiskt förväntas bidra något är det ju bra om man kör via datorn förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det varierar nog väldigt mellan olika företag. Jag jobbar väldigt sällan på helgen eller utanför "normala kontorstider", när det sker handlar det antingen om något jag vill få klart oftast för att det är något kul, eller så känner jag att jag kanske jobbat lite för lite under veckan, men flex har jag. Hemifrån börjar jag ofta jobba vid sju för det är liksom inget att vänta på när jag väl är vaken, medan det är väldigt sällan jag är inne på kontoret, de två dagar vi måste, innan klockan åtta, ofta blir det efter nio. När jag jobbar hemifrån blir det generellt mer arbetstid per dag, börjar tidigt, tar kort lunch och brukar sluta någonstans runt fem. På kontorsdagar brukar jag lägga av efter fyra någon gång. För mig är det ungefär samma tid nedlagd per dag, inklusive att ta mig till jobbet, ut på lunch och så, men arbetstidsmässigt blir det sådär 6,5 timmar på kontoret och 9-10 timmar hemma.

Och behöver jag göra något privat på dagtid så är det i allmänhet inga problem, vissa möten ses ju som väldigt viktiga och det kan gnällas om man missar dem förstås, men de ligger i allmänhet mellan 9 och 15 i alla fall, och jag kan ju "vara med" på mötet via telefonen även om jag råkar vara på Ica eller i tvättstugan eller så liksom. På större möten funkar det bra, men typ möten med mitt team eller där man faktiskt förväntas bidra något är det ju bra om man kör via datorn förstås.

Ja men det där låter ändå som du jobbar heltidstimmar med flextid och inte få bestämma helt själv ifall man bara vill jobba en timme idag som jag pratar om. TS verkar ju vilja att arbetsgivaren skall vara okej med att jobba färre timmar än heltid trots att man får heltidslön vilket är vad jag pratar om, då är min uppfattning om att det brukar krävas att man är flexibel åt andra hållet när det krävs för att få gjort det man måste.

Känner ingen där arbetsgivaren inte förväntar sig att man löser arbetet fullständigt i tid (även om det kräver helgarbete) samtidigt som de skiter i om man jobbar 20, 30 eller 40 timmar i veckan i genomsnitt. Är väl också ganska naturligt, om man arbetat 20 timmar en vecka och inte ser till att leverera ett riktigt bra resultat är det klart att de kan börja knorra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Ja men det där låter ändå som du jobbar heltidstimmar med flextid och inte få bestämma helt själv ifall man bara vill jobba en timme idag som jag pratar om. TS verkar ju vilja att arbetsgivaren skall vara okej med att jobba färre timmar än heltid trots att man får heltidslön vilket är vad jag pratar om, då är min uppfattning om att det brukar krävas att man är flexibel åt andra hållet när det krävs för att få gjort det man måste.

Känner ingen där arbetsgivaren inte förväntar sig att man löser arbetet fullständigt i tid (även om det kräver helgarbete) samtidigt som de skiter i om man jobbar 20, 30 eller 40 timmar i veckan i genomsnitt. Är väl också ganska naturligt, om man arbetat 20 timmar en vecka och inte ser till att leverera ett riktigt bra resultat är det klart att de kan börja knorra.

Jo det är klart. Men ett sådant jobb är ju oftast inte ett jobb utan ett uppdrag som konsult/frilansare eller liknande. Det är få "jobb" alltså anställningar, som helt har vad som brukar kallas fötroendearbetstid. Samtidigt är det ju så att så länge jag gör vad som förväntas av mig, och ingen klagar på att jag missar viktiga möten eller liknande, så spelar det ingen roll när eller var jag arbetar eller egentligen hur mycket heller, även om det rent formellt handlar om en arbetsvecka på 40 (eller ~38,5) timmar med 50% på kontoret. Men utveckling är ju oftast inte något man gör helt enskilt utan man jobbar i team, hjälper varandra eller åtminstone synkar ofta med resten av teamet, så i praktiken är det ju svårt att sitta och jobba bara nattetid exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo det är klart. Men ett sådant jobb är ju oftast inte ett jobb utan ett uppdrag som konsult/frilansare eller liknande. Det är få "jobb" alltså anställningar, som helt har vad som brukar kallas fötroendearbetstid. Samtidigt är det ju så att så länge jag gör vad som förväntas av mig, och ingen klagar på att jag missar viktiga möten eller liknande, så spelar det ingen roll när eller var jag arbetar eller egentligen hur mycket heller, även om det rent formellt handlar om en arbetsvecka på 40 (eller ~38,5) timmar med 50% på kontoret. Men utveckling är ju oftast inte något man gör helt enskilt utan man jobbar i team, hjälper varandra eller åtminstone synkar ofta med resten av teamet, så i praktiken är det ju svårt att sitta och jobba bara nattetid exempelvis.

Ja det är inte många anställningar som har det på pappret men alla mina tjänster jag haft efter studierna har varit så i praktiken och jag känner väldigt många som har samma situation. De flesta verkar vara relativt uttalade också, saker som ”jag struntar i när, var eller hur mycket ni arbetar så länge ni fortsätter leverera som ni gör” har yttrats uppifrån. Och det gäller mestadels anställningar och inte konsultroller, man inser helt enkelt att om man har högpresterande individer så är det ofta bättre att inte lägga sig i för mycket så länge leveranserna är bra. Det är ju en förmån i sig och gör att man inte bara tävlar med högre lön hela tiden. Såklart är det inte normen om vi kollar på alla kontorstjänster men skulle säga att det är långt ifrån ovanligt även om det säkert är mer vanligt i vissa branscher och roller än andra.

Min poäng var att en förutsättning för att få sådan möjlighet brukar vara att arbetet sköts exemplariskt, om man då skjuter på deadlines eller inte gör leveransmottagaren helt nöjd för ofta så kommer någon börja undra vad man gör med sina dagar. Så att säga nej till att lösa ett problem som behöver lösas även om det uppkommer 16 på en fredag hade inte varit kompatibelt med sådan flexibilitet på de arbetsplatser jag varit på iaf. Har en sådan kollega just nu som inte levererat vad som förväntats och denna har fått börja redovisa löpande vilka projekt den arbetar i och hur mycket tid den lägger på olika saker osv.

Permalänk
Medlem

Är nog att starta eget eller ta upp ett yrke med provisionsbaserad inkomst, säljare/mäklare?

Permalänk
Medlem

Mitt jobb är väl ungefär så. Så länge jag gör det jag behöver göra inom rimlig tid så kan jag göra det vart jag vill, när jag vill.
Ett problem är dock att jag även tar emot samtal från kunder och det sker kring 9-15.00. Men det kan vara från 0 till 7 samtal på en dag. Väldigt varierande.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

De flesta arbetsgivare för personer med "vanliga löner" är nöjda om man fakturerar 40h i veckan för 1500kr/h alla "arbetsdagar" i året. Det är bara att vraka och välja vad man vill ha.

Men så fort man börjar bete sig som en junior och vill ha allt serverat på ett silverfat och dessutom fakturera mindre timmar ut till kanske lägre pris, så får man problem och får anpassa sig efter vad arbetsgivaren vill för dumheter .

Något populärt är blad arbetsgivare idag att säga att vi är skitnöjda med din faktureringen och vad dina kunder tycker, men vi tycker att du förutom ha 100% fakturering till kund ska sitta som en slags barnvakt åt juniorerna så de också presterar bättre.
Och då bruka seniorer lämna skuttan och starta eget. Detta med att arbetsgivare kör att man ska hjälpa juniorerna mer är skitvanligt och det är ett argument de kör att man mer ska åka till olika kontor.

Det låter rätt korkat annars att åka till ett visst kontor och ha sämre förutsättningar att få ens jobb utfört än hemma, men när man är på kontoret så kanske finns det någon där som vill ha hjälp av en.. Vilket knappast innebär att ens egen uppgift blir bättre utförd..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Mitt jobb är väl ungefär så. Så länge jag gör det jag behöver göra inom rimlig tid så kan jag göra det vart jag vill, när jag vill.
Ett problem är dock att jag även tar emot samtal från kunder och det sker kring 9-15.00. Men det kan vara från 0 till 7 samtal på en dag. Väldigt varierande.

Det låter väl typ som drömmen. Får man fråga vad du jobbar med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Det låter väl typ som drömmen. Får man fråga vad du jobbar med?

Typ innesäljare men även logistik. Men jag är ensam i Sverige och jobbar åt ett företag i Finland. Sköter all försäljning till Sverige. Nästan bara företagskunder.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Detta med att arbetsgivare kör att man ska hjälpa juniorerna mer är skitvanligt och det är ett argument de kör att man mer ska åka till olika kontor.

Det är väl rätt så normalt att de mer seniora förväntas dela med sig av sin kunskap till de juniora medarbetarna?

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Det är väl rätt så normalt att de mer seniora förväntas dela med sig av sin kunskap till de juniora medarbetarna?

Problemet heter 100% fakturering och åka många timmar till ett ställe för att hjälpa folk och man får enbart tidrapportera på ens egna projekt där man ska ha 100% fakturering.
Det gör att de som är duktiga säger, skit i företaget jag startar eget och tar dessa pengar åt mig själv.
Om man kostar en kund runt 60 000kr i veckan exklusive moms så förväntar de sig att de får en som är riktigt duktig och lägger ner väldigt mycket tid åt dem. Men ska denna personen samtidigt hålla på och hjälpa en massa andra som inte har ett skit med denna kund att göra, så blir arbetsbördan att få en nöjd kund för denna kostnad betydligt högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Problemet heter 100% fakturering och åka många timmar till ett ställe för att hjälpa folk och man får enbart tidrapportera på ens egna projekt där man ska ha 100% faktuering.

Det känns inte som en speciellt bra arbetsplats att inleda sin yrkeskarriär på.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Det känns inte som en speciellt bra arbetsplats att inleda sin yrkeskarriär på.

Man inleder inte så. Det blir så efter man har jobbat ett tag. 100% faktureringen är vad som gäller oavsett.
Sedan vill företag att man ska göra en massa saker som ej är faktueringsbara och de får man baka in i de andra jobben, man ska jobba så bra, så det finns marginal för detta och kunden inte märker att man egentligen gjorde något helt annat under en viss tid. -Som att hjälpa en junior med en helt annan kund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Är less på det här förlegade "sitt av dina 8 timmar"-tänket som så många företag använder idag, efter pandemin så är det så oerhört mer påtagligt att det går att jobba annorlunda men arbetsgivarna håller så fast vid sina 40 timmar i veckan-regler.

Vad finns där då för alternativa jobb som erbjuder större möjlighet att bestämma över sin egna tid och som samtidigt inte kräver fysisk närvaro 5 dagar i veckan men som ändå betalar 40k+/mån i lön, finns dom?

Känner helt enkelt att livet har mer att ge än att bara ruttna bort på ett kontor hela dagarna..

Edit: Jobbar alltså med IT-Support/Onsite i dagsläget. Funderat på att skola om mig till programmerare då jag tror det uppfyller en del av kraven jag har.

Jag jobbar som utvecklare. Har 37.5 timmars arbetsvecka varav 6 timmar om dagen helst ska fördelas mellan 9-15, men det är flexibelt om man kommunicerar med chef och sitt team.

Vi har en dag i månaden obligatorisk på kontoret, annars jobbar de flesta helt på distans.

Permalänk
Skrivet av zaibuf:

Jag jobbar som utvecklare. Har 37.5 timmars arbetsvecka varav 6 timmar om dagen helst ska fördelas mellan 9-15, men det är flexibelt om man kommunicerar med chef och sitt team.

Vi har en dag i månaden obligatorisk på kontoret, annars jobbar de flesta helt på distans.

Så det borde vara och så jag hoppas det kommer bli.
Idag upplever jag för mycket skitsnack om kring distansarbete. Där cheferna är lite som diktator, där de ej går säga emot. Som folk som jobbar hemma frivilligt är mer deprimerade osv. Som om det skulle gå göra på en hel grupp utan ta hänsyn till individens behov.
Det är ju lite logisk att personer som lägger 4h resa till och från jobbet och har ett liv utanför jobbet, har det tufft att få tiderna att räcka. Dessa personer ska ej jämföras med folk som bor ett stenkast ifrån jobbet och inte har något liv utanför jobbet och vill träffa folk och umgås där.