Permalänk
Medlem

bästa bas för liten bil

Hej jag har en kompis som ska skaffa lite upgraderingar till sin eppa. Men han kan inte komma fram till vad han ska köppa. Hans bil är riktigt liten så det kan inte ta upp så mycket platts. Hoppas att någon här har kan rekomendera något.

Tack i förväg. Mvh Theo

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

Biltema har div mindre basenheter som kanske skulle funka. Relativt lågt pris också.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk

Vad är det för bil?
Eller kanske mer intressant, vad är det för stereo i den nu?

Om det är en ”original”stereo får ni börja med att se över vilka möjligheter som finns att koppla in en sub.

Säkerställ också att originalljudet orkar med att möta upp en sub någotsånär åtminstone. Om inte, räkna lite pengar på det med.

Ni missade nog precis BRLs Elmia-rea (eller om det är någon dag kvar), men det kommer nya erbjudanden regelbundet.

Dessutom svämmar både blocket och marketplace över av bilstereoprylar, och eftersom sakerna är tunga och skrymmande skickar man helst inte - vilket samtidigt sollar bort en hel del ”scams” eftersom man får göra upp på plats istället.

Stäm av ovan, sätt en budget och återkom 😊

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Vad är det för bil?
Eller kanske mer intressant, vad är det för stereo i den nu?

Om det är en ”original”stereo får ni börja med att se över vilka möjligheter som finns att koppla in en sub.

Säkerställ också att originalljudet orkar med att möta upp en sub någotsånär åtminstone. Om inte, räkna lite pengar på det med.

Ni missade nog precis BRLs Elmia-rea (eller om det är någon dag kvar), men det kommer nya erbjudanden regelbundet.

Dessutom svämmar både blocket och marketplace över av bilstereoprylar, och eftersom sakerna är tunga och skrymmande skickar man helst inte - vilket samtidigt sollar bort en hel del ”scams” eftersom man får göra upp på plats istället.

Stäm av ovan, sätt en budget och återkom 😊

Hej tack för svaret.

Han har en budget på 1k men 500+ är inte så farligt. Enligt han går det att sätta in det i systemet. Skulle du ha några förslag eller iallafall riktlinjer på vad man skulle kunna skaffa. Lite svårt att få utt måtten men tänk typ två sätten och lite lite plats bakom.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk

Ok, det är väldigt lite budget, men ok - pengaträden har ju vissnat lite på senare tid kan man väl säga 😂

Hur som helst, första rådet är såklart att köpa begagnat - man dubblar eller till och med tripplar värdet per krona. Det är dock svårt att ha koll på marknaden åt någon annan, men följ gärna blocket/marketplace så kan man ju komma med inputs kring det ni hittar.

Ok, förstår ju att ni vill ha något konkret också. Tyvärr får jag inte ihop något hur jag än vrider på det med tänkt budget. Även om vi letar mindre element, slutsteg osv så klättrar det långt över.

Därför får ni tips på bästa vettiga lösningar så lågt ner i pris ni kan komma samt med bra tillgänglighet: Phoenix Gold från Jula. Oroa er inte, PG har hängt med i tusen år. Det är ett ”märkes-märke” med flera serier i olika nivåer. På Jula säljer de dels prisvärda midbasar, men även en aktiv 12” sub. Det är inget monster, men för 2,200kr får man baslåda med inbyggt slutsteg, allt kablage och en manual. Dessutom finns som sagt fler element att uppgradera bilens original med om så önskas i samma serie. Grymt vettigt för den som inte vill strössla pengar.

En enkel 12” spelar högre än man bör lira längre tider. Det ni inte kommer åt är det där ”spela för grannarna/parkeringen”… då behöver ni värre prylar.

https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/billj...

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Tack så jättemycket för svar.

https://www.blocket.se/annons/skaraborg/12_baslada_/107623484

https://www.facebook.com/marketplace/item/1379722069494747/

Detta var det jag hittade nära mej. Har ingen aning om något är bra så.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk

Blocket-lådan är exakt den jag länkade till. Kom ihåg att kolla så du får med kablage, alt räkna med att köpa till det. Finns billiga kit, men det blir några hundra ändå.

Gas-lådan på Marketplace skulle jag välja bort. Det är en lösning som i första hand används där en stor låda inte får plats, men det blir en kompromiss tyvärr.

Jag hade inte bangat på Blocket-lådan, men kolla så den funkar innan köp.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Blocket-lådan är exakt den jag länkade till. Kom ihåg att kolla så du får med kablage, alt räkna med att köpa till det. Finns billiga kit, men det blir några hundra ändå.

Gas-lådan på Marketplace skulle jag välja bort. Det är en lösning som i första hand används där en stor låda inte får plats, men det blir en kompromiss tyvärr.

Jag hade inte bangat på Blocket-lådan, men kolla så den funkar innan köp.

Ok får kolla med han som ska ha den.

Riktigt tack för hjälpen.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se