7800x3d-system som kraschar innan BIOS

Permalänk

7800x3d-system som kraschar innan BIOS

Relevanta specs:

  • 7800x3d

  • Gigabyte vision 3070

  • ASUS ROG B650-a

  • Corsair HX850 Platinum

  • Lian-Li Galahad 360 AIO-Kylare

Problemställning:
Jag köpte nyligen den nya 7800x3d tillsammans med moderkort och RAM-minnen. Systemet har aldrig bootat till BIOS, utan det kraschar redan innan dess. Alla fläktar och ljus går igång, inklusive fläkten på PSU:n. PSU:n fungerade fläckfritt med en Ryzen 5 3600 på ett ASUS b450-plus.

Video på felet:

https://streamable.com/bnp5ws

Detta har jag testat:
Jag har testat att dra ur alla kopplingar förutom ström till moderkortet och CPU och stöter på exakt samma problem. Det tyder på problem med moderkort, CPU, eller PSU. Jag har testat två moderkort av samma modell och två CPU:er av samma modell, men problemet kvarstår.

Utöver detta känns vidare tester irrelevanta, men jag har även:

  • Återställt CMOS

  • Testat båda RAM-stickorna enskilt i alla slots

  • Uppdaterat till senaste BIOS

  • Testat PSU:n på både single och multi-rail

Min misstanke:
Jag tror att systemet triggar OCP på PSU:n, men jag vet inte vad jag kan göra åt saken annat än att köpa en ny PSU, alternativt att reklamera den. En HX850 Platinum borde kunna hantera det.

Har ni stött på något liknande? Har ni några förslag?

lade till video
Permalänk
Medlem

Börjar med något enkelt, har du monterat distanserna bakom moderkortet?

Permalänk
Skrivet av Schwalan:

Börjar med något enkelt, har du monterat distanserna bakom moderkortet?

Tack för svaret! Ja, jag har monterat alla standoffs och dubbelkollat så att de inte är fel-alignade. Jag borde kanske också testa att montera ihop det utanför caset, bara för att utesluta.

Permalänk
Medlem

Om det beter sig likadant trots att su har kopplat ur det mesta skulle jag testa med ett annat nätagg, som du verkar vara inne på.

Om du har ett gammalt nätagg kvar kan det ju vara en idé att testa med det alt. Låna av någon. Det borde boota utan problem med både 650w/750w.

Permalänk
Medlem

Kan börja med att skriva att jag inte har någon lösning på ditt problem. MEN jag hade själv problem med att få igång min dator i förrgår. Den vägrade post:a, har datorn i signaturen och efter att ha checkat minnet så lyste en varnings-LED rött för CPU. Av okänd anledning så vägrade också BIOS-flashback funktionen fungera pga felaktig USB-disk (visade det sig senare).

Eftersom jag hade en deadline dagen efter och 45 minuter tills Inets butik stängde så fick jag slänga mig i bilen och pressa 160 km/h för att hinna dit, köpa nytt moderkort och processor och sen hem igen och fortsätta försöka. Turligt nog så lyckades jag hitta ett annat USB-minne och efter lite krångel även med det (man måste tydligen sätta disken som MBR via diskpart, det räcker inte att formattera den i FAT32) så lyckades jag flasha om BIOS. Så idag fick jag vackert bila dit igen och returnera oöppnade lådor med CPU och moderkort. Dock inte i samma hastighet den här gången

Värt att notera är att jag kör med Curve Optimizer och en undervolt på 16. Denna setting har varit helt stabil sedan releasedagen och jag ser egentligen ingen orsak till varför det skulle sluta fungera helt plötsligt. Tyvärr hjälper väl detta inte dig eftersom du inte fått igång systemet över huvud taget, men kanske någon annan får samma problem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Asus ROG Strix B650E-F | Kingston Fury DDR5 6000 MHz 64GB | Noctua NH-D15 | Asus RTX 4080 16 GB TUF Gaming | be quiet! Dark Power 12 1000W | be quiet! Dark Base 700 | 3x Western Digital M.2 SN850X 2TB | Samsung 870 QVO 2TB | Creative Sound Blaster X-Fi | Acer Predator XB323QKNV 32" | 2x Acer XB271HU 27" | Mionix Naos 7000 | Corsair Gaming K70 Rapidfire MX Speed | Sennheiser GAME One

Permalänk
Skrivet av Schwalan:

Om det beter sig likadant trots att su har kopplat ur det mesta skulle jag testa med ett annat nätagg, som du verkar vara inne på.

Om du har ett gammalt nätagg kvar kan det ju vara en idé att testa med det alt. Låna av någon. Det borde boota utan problem med både 650w/750w.

Tack för sanity check, jag testar ett annat nätagg och fortsätter därifrån.

Permalänk
Medlem

Vad är det för minnen du använder? Står dom med i QVL listan? Kan ju vara så att dom inte är kompatibla.
Edit: Såg nu videon. Ser ut som den inte hinner längre än BOOT på QLED. Känns ju som ett strömfel.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk

Nu har jag testat med en polares AX750 (använde självklart de medföljande kablarna), och det gjorde ingen skillnad. Det gick snarare sämre då casefläktarna och ljusen inte gick igång, annars kraschar den på exakt samma sätt. Detta får mig att tro att min psu bara är underdimensionerad, men jag tycker att 850w borde vara tillräckligt. Det jag skulle kunna göra som nästa steg är att köpa en mer kraftfull psu och testa den. Om det funkar behåller jag den och om det inte funkar så är jag tillbaka på ruta ett.

Någon som har något annat jag kan testa?

Permalänk
Medlem

Ser inte att du redan provat följande.
Koppla bort ditt 3070 och kör men den GPU som är inbyggd i din CPU. Då tar det ju mindre ström.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Skrivet av maweric:

Ser inte att du redan provat följande.
Koppla bort ditt 3070 och kör men den GPU som är inbyggd i din CPU. Då tar det ju mindre ström.

Det har jag redan testat, utan framgång. Det gör också saken ännu underligare. Hur kan bara CPU och moderkort spika så högt att datorn kraschar? Om det är det som händer då dvs

Permalänk
Medlem
Skrivet av GåsTämjaren:

Det har jag redan testat, utan framgång. Det gör också saken ännu underligare. Hur kan bara CPU och moderkort spika så högt att datorn kraschar? Om det är det som händer då dvs

Då gissar jag att det är något annat än PSU. Förutsatt att de två nätagg du testat verkligen fungerar på andra system, vilket du ju skriver. Dock har jag inte kunnat se videon då den inte verkar gå att se längre.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vad säger Debug-LED på moderkortet och visar den eventuell felkod?
Så i botten är det bara CPU och MB du inte bytt?
Pröva montera allt utanför chassit och leta böjda stift på CPU/MB

Permalänk
Skrivet av maweric:

Då gissar jag att det är något annat än PSU. Förutsatt att de två nätagg du testat verkligen fungerar på andra system, vilket du ju skriver. Dock har jag inte kunnat se videon då den inte verkar gå att se längre.

Här är videon igen.

Skrivet av tcntad:

Vad säger Debug-LED på moderkortet och visar den eventuell felkod?
Så i botten är det bara CPU och MB du inte bytt?
Pröva montera allt utanför chassit och leta böjda stift på CPU/MB

Jag har testat två moderkort (samma modell) och två cpuer (samma modell), med samma resultat. Som du säger skulle jag kunna testa att montera utanför chassit bara för att ha det gjort. RAM-lampan lyser tills det kraschar, men jag har som sagt testat med båda stickorna enskilt i varje slot och även utan RAM öht.

Permalänk
Medlem

Men, vilket skumt problem.

Jag antar att du har provat med att INTE koppla in några USB enheter? Eller något annat externt för den delen. (förutom display)

Typ, koppla bara in 24-pin moderkort och 8 pin CPU Aux i moderkort + bildskärm.

Mvh

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem

När du uppdaterar BIOS, då antar jag att du använder dig av flashback-funktionen?
Vad är beteendet på denna LED?
Blinkar den konstant till den slocknar eller blinkar den 3 gånger för att sedan övergå i ett fast sken?
Om den går över i ett fast sken så är USB-stickan mest troligt felpreppad.
Stickan måste ha formatet MBR samt en partition formaterad till FAT/FAT32, eller så är BIOS-filen antingen inte uppackad eller felnamnad.

För övrigt, när det kommer till videon, koppla ur allt utom strömmen till moderkorte (24pin och 8pin).
Koppla bort allt till frontpanelen/USB-portar etc och se om du får ett annat resultat.
Koppla även bort strömmförsörjningen till vattenkylaren men låt den vara monterad.

Permalänk
Skrivet av Viita:

När du uppdaterar BIOS, då antar jag att du använder dig av flashback-funktionen?
Vad är beteendet på denna LED?
Blinkar den konstant till den slocknar eller blinkar den 3 gånger för att sedan övergå i ett fast sken?
Om den går över i ett fast sken så är USB-stickan mest troligt felpreppad.
Stickan måste ha formatet MBR samt en partition formaterad till FAT/FAT32, eller så är BIOS-filen antingen inte uppackad eller felnamnad.

För övrigt, när det kommer till videon, koppla ur allt utom strömmen till moderkorte (24pin och 8pin).
Koppla bort allt till frontpanelen/USB-portar etc och se om du får ett annat resultat.
Koppla även bort strömmförsörjningen till vattenkylaren men låt den vara monterad.

Yes, jag använder flashback och den blinkar tills den slocknar. Jag har testat att koppla ur allt förutom 24pin och 8+4 till cpun och det ger samma resultat som i videon.

Skrivet av Persikan:

Men, vilket skumt problem.

Jag antar att du har provat med att INTE koppla in några USB enheter? Eller något annat externt för den delen. (förutom display)

Typ, koppla bara in 24-pin moderkort och 8 pin CPU Aux i moderkort + bildskärm.

Mvh

Ja, verkligen! Precis, även alla usb-enheter var urkopplade.

citerade persikan
Permalänk
Medlem

Bara en tanke: Jag vet sen tidigare att AMD prollar och bios kan ta en stund att prata ihop sig vid första boot. Har du låtit systemet stå en stund?

Permalänk
Skrivet av Roger75:

Bara en tanke: Jag vet sen tidigare att AMD prollar och bios kan ta en stund att prata ihop sig vid första boot. Har du låtit systemet stå en stund?

Har läst detsamma, men för min del kommer jag aldrig dit utan datorn kraschar efter bara några sekunder.

Permalänk
Medlem

Har du provat starta moderkortet utanför datorlådan?, tex placerat den på lådan som moderkortet kom i?
Om inte, prova.
Fungerar det då så har du någon oönskad kontakt någonstans mellan moderkort och datorlåda.

Vad är det för RAM-minnen? Dom är väl iklickade ordentligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GåsTämjaren:

Relevanta specs:

  • 7800x3d

  • Gigabyte vision 3070

  • ASUS ROG B650-a

  • Corsair HX850 Platinum

  • Lian-Li Galahad 360 AIO-Kylare

Problemställning:
Jag köpte nyligen den nya 7800x3d tillsammans med moderkort och RAM-minnen. Systemet har aldrig bootat till BIOS, utan det kraschar redan innan dess. Alla fläktar och ljus går igång, inklusive fläkten på PSU:n. PSU:n fungerade fläckfritt med en Ryzen 5 3600 på ett ASUS b450-plus.

Video på felet:
https://streamable.com/bnp5ws

Detta har jag testat:
Jag har testat att dra ur alla kopplingar förutom ström till moderkortet och CPU och stöter på exakt samma problem. Det tyder på problem med moderkort, CPU, eller PSU. Jag har testat två moderkort av samma modell och två CPU:er av samma modell, men problemet kvarstår.

Utöver detta känns vidare tester irrelevanta, men jag har även:

  • Återställt CMOS

  • Testat båda RAM-stickorna enskilt i alla slots

  • Uppdaterat till senaste BIOS

  • Testat PSU:n på både single och multi-rail

Min misstanke:
Jag tror att systemet triggar OCP på PSU:n, men jag vet inte vad jag kan göra åt saken annat än att köpa en ny PSU, alternativt att reklamera den. En HX850 Platinum borde kunna hantera det.

Har ni stött på något liknande? Har ni några förslag?

Fick du ordning på datorn eller? Min första tanke är vad du har för minnen? Är dom med på moderkortet lista för godkända minnen?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Spontant så skulle jag gissa på att moderkortet inte gillar din ram.
Har du kollat QVL-listan från moderkortstillverkaren?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Skrivet av Viita:

Har du provat starta moderkortet utanför datorlådan?, tex placerat den på lådan som moderkortet kom i?
Om inte, prova.
Fungerar det då så har du någon oönskad kontakt någonstans mellan moderkort och datorlåda.

Vad är det för RAM-minnen? Dom är väl iklickade ordentligt?

Det verkar som att jag blir så illa tvungen att testa montera utanför chassit. Minnesmodulerna är korrekt insatta.

Skrivet av norrby89:

Fick du ordning på datorn eller? Min första tanke är vad du har för minnen? Är dom med på moderkortet lista för godkända minnen?

Jag kör 2x16GB Corsair Vengeance 6000MHz CL36 (cmh32gx5m2d6000z36k). De verkar inte vara validerade med mitt moderkort, men minnen med samma frekvens, spänning, och timing är. Eftersom samma fel uppstår utan minnen, att datorn kraschar utan att skrika på mig, så borde det inte vara minnena som är problemet, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GåsTämjaren:

Här är videon igen.

Med tanke på att RGB på moderkortet verkar lysa så levererar PSU fortfarande någon ström.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GåsTämjaren:

Yes, jag använder flashback och den blinkar tills den slocknar. Jag har testat att koppla ur allt förutom 24pin och 8+4 till cpun och det ger samma resultat som i videon.

Vilken version av BIOS ligger på stickan?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Håller helt klart med om logiken med minnena.

Något att även kontrollera, även om det kan verka ologiskt.
Kontrollera att CPU:kylaren är monterad som den ska så problemet inte beror på något så dumt som att "överhettning" detekteras och att det sedan är en sådan skyddskrets slår ifrån strömmen.
Jag har ingen aning om hur snabbt en sådan CPU går upp i temperatur från uppstart.
Tänker på följande artikel: https://www.sweclockers.com/nyhet/36228-ryzen-7000x3d-process...

Du skriver även "Att datorn inte skriker", har du en PC-speaker inkopplad på moderkortet? annars kan den inte skrika...

Permalänk
Skrivet av maweric:

Med tanke på att RGB på moderkortet verkar lysa så levererar PSU fortfarande någon ström.

Skrivet av maweric:

Vilken version av BIOS ligger på stickan?

Min farhåga är att systemet triggar overcurrent protection på PSUn eller något liknande. Jag har testat med den version av BIOS som kom vid leverans (oidentifierad version) samt 1409, 1413, och 1601.

Permalänk
Skrivet av Viita:

Håller helt klart med om logiken med minnena.

Något att även kontrollera, även om det kan verka ologiskt.
Kontrollera att CPU:kylaren är monterad som den ska så problemet inte beror på något så dumt som att "överhettning" detekteras och att det sedan är en sådan skyddskrets slår ifrån strömmen.
Jag har ingen aning om hur snabbt en sådan CPU går upp i temperatur från uppstart.
Tänker på följande artikel: https://www.sweclockers.com/nyhet/36228-ryzen-7000x3d-process...

Du skriver även "Att datorn inte skriker", har du en PC-speaker inkopplad på moderkortet? annars kan den inte skrika...

Det är också en tanke, men mycket svårt att testa. Det är samma monteringssystem som på AM4 och jag har monterat om min kylare säkert 5 ggr.

Hehe menade att skrika på mig i en bildlig mening, inte bokstavlig Alltså att den inte visar att någonting är fel, vare sig genom att outputta något till skärmen eller att RAM-dioden lyser argt på moderkortet, utan exakt samma fel med en tyst krasch uppstår.

Permalänk
Medlem

Det jag skulle göra är att montera bort kylaren och del av fästanordningen så att det går att garantera att den verkligen har kontakt med CPU:n, sedan skulle jag prova starta upp systemet och hålla i kylaren på plats med handen så den inte glider iväg.
Är det fortfarande samma problem då så skulle jag titta närmare på minnena.

Permalänk

Här verkar vara ett liknande problem som löstes med att rensa cmos och endast köra med 1 ramsticka. Kanske värt att prova iallafall 🙂

https://youtu.be/j1BiCoQdUTg

Permalänk
Medlem

Cpu överhettar inte sådär fort, inte ens utan kylare.

Nånting är kortis, antingen en ren strömförsörjning eller någon signal.

Att led (rgb) lyser ett tag efter avstängning är normalt då kondingarna är uppladdade.