7800x3d-system som kraschar innan BIOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av GåsTämjaren:

Relevanta specs:

  • 7800x3d

  • Gigabyte vision 3070

  • ASUS ROG B650-a

  • Corsair HX850 Platinum

  • Lian-Li Galahad 360 AIO-Kylare

Problemställning:
Jag köpte nyligen den nya 7800x3d tillsammans med moderkort och RAM-minnen. Systemet har aldrig bootat till BIOS, utan det kraschar redan innan dess. Alla fläktar och ljus går igång, inklusive fläkten på PSU:n. PSU:n fungerade fläckfritt med en Ryzen 5 3600 på ett ASUS b450-plus.

Video på felet:
https://streamable.com/bnp5ws

Detta har jag testat:
Jag har testat att dra ur alla kopplingar förutom ström till moderkortet och CPU och stöter på exakt samma problem. Det tyder på problem med moderkort, CPU, eller PSU. Jag har testat två moderkort av samma modell och två CPU:er av samma modell, men problemet kvarstår.

Utöver detta känns vidare tester irrelevanta, men jag har även:

  • Återställt CMOS

  • Testat båda RAM-stickorna enskilt i alla slots

  • Uppdaterat till senaste BIOS

  • Testat PSU:n på både single och multi-rail

Min misstanke:
Jag tror att systemet triggar OCP på PSU:n, men jag vet inte vad jag kan göra åt saken annat än att köpa en ny PSU, alternativt att reklamera den. En HX850 Platinum borde kunna hantera det.

Har ni stött på något liknande? Har ni några förslag?

Välkommen till Sweclockers!

Bor du i Stockholm?

Jag kan komma förbi med lite saker och testutrustning jag har liggande och se vad som är fel.

Bara som en idiotfråga, har du kopplat in båda 4+8 pin power-kablarna för CPU uppe till vänster på moderkortet? Finns system som vägrar starta om inte båda är i.

Eftersom det är DDR5, har du väntat länge nog för att systemet ska starta, flera minuter till och med?
Carey Holzman tar upp det i en video, vet tyvärr inte exakt vilken, antagligen i flera. Hans mantra är att man alltid har för bråttom

Även JayzTwoCents och Paul's Hardware har bra inlägg på att bygga ihop datorer.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

@Maximo
Det är min åsikt också, dvs, att CPU inte bör kunna överhetta så fort, men jag kan inte bortse från det faktum att AMD går in och begränsar spänningen i uppdaterade AGESA-versioner som en effekt av skador mellan CPU och sockel...

@OldComputer
TS har inte skrivit det rakt ut, men i videon som @GåsTämjaren länkade så slår systemet ifrån automatiskt under tiden som systemet som jag tolkar det utför POST på RAM.
Eftersom TS även skriver att denne misstänker att det är frågan om OCP som triggar automatisk avstänging, så kan jag bara utgå ifrån att det förblir avstängt och att det inte är frågan om någon automatiskt återuppstartande Boot-loop.

Själv ser jag egentligen bara två möjliga felorsaker kvar.
Defekt/inkompatibelt RAM eller något är felmonterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

@Maximo
Det är min åsikt också, dvs, att CPU inte bör kunna överhetta så fort, men jag kan inte bortse från det faktum att AMD går in och begränsar spänningen i uppdaterade AGESA-versioner som en effekt av skador mellan CPU och sockel...

Det är vid direkta fel dom skadorna uppstår. Är det helkortis i cpun kan den säkert överhetta sådär fort men inte under några normala omständigheter. Fel på kylningen kan med stor säkerhet uteslutas.

Permalänk

Tack för alla svar! Jag har inte haft tid att "breadboarda" än. Det känns dock som att om det var någon kortslutning vid kontakt med chassit att det borde krascha direkt.

Jag är fortfarande inne på nätagget, men jag får kanske höra av mig webhallen eller Corsair med mina tankar och se vad de tror.

Skrivet av OldComputer:

Välkommen till Sweclockers!

Bor du i Stockholm?

Jag kan komma förbi med lite saker och testutrustning jag har liggande och se vad som är fel.

Bara som en idiotfråga, har du kopplat in båda 4+8 pin power-kablarna för CPU uppe till vänster på moderkortet? Finns system som vägrar starta om inte båda är i.

Eftersom det är DDR5, har du väntat länge nog för att systemet ska starta, flera minuter till och med?
Carey Holzman tar upp det i en video, vet tyvärr inte exakt vilken, antagligen i flera. Hans mantra är att man alltid har för bråttom

Även JayzTwoCents och Paul's Hardware har bra inlägg på att bygga ihop datorer.

Bor i Uppsala, tyvärr. Men tack så mycket för erbjudandet. Både 8+4 pin är inkopplade, yes. Kraschar efter bara några sekunder och går inte in i en boot-loop.

Permalänk
Medlem

Skrev i början av tråden men fick aldrig något svar, men provar igen:
Är minnet med i moderkortets kompatibilitetslista (QVL List)?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av GåsTämjaren:

Det verkar som att jag blir så illa tvungen att testa montera utanför chassit. Minnesmodulerna är korrekt insatta.

Jag kör 2x16GB Corsair Vengeance 6000MHz CL36 (cmh32gx5m2d6000z36k). De verkar inte vara validerade med mitt moderkort, men minnen med samma frekvens, spänning, och timing är. Eftersom samma fel uppstår utan minnen, att datorn kraschar utan att skrika på mig, så borde det inte vara minnena som är problemet, eller?

Skrivet av mrnez:

Skrev i början av tråden men fick aldrig något svar, men provar igen:
Är minnet med i moderkortets kompatibilitetslista (QVL List)?

Trådskaparen skriver här ovan att minnena inte finns i moderkortets QVL lista

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Trådskaparen skriver här ovan att minnena inte finns i moderkortets QVL lista

My bad! Missat det. Tack. 😛

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk

Här kommer en liten uppdatering.

Jag kontaktade Corsair och förklarade mitt problem. Deras första svar var att jag skulle reklamera, så det gjorde jag. Det löste såklart inte problemet så nu har jag öppnat ett ärende med AMD och så får vi se vad de säger.

För den som räknar har jag nu reklamerat moderkortet, CPUn, och PSUn