Silverstone satsar på vriden layout med färskt chassi

Permalänk
Melding Plague

Silverstone satsar på vriden layout med färskt chassi

Med 90 grader vriden montering och lutande grafikkort sticker Silverstones färska jättechassi Alta F2 ut från mängden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ge oss ett FT02 Mini tack

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Vriden design?

Det är bara att skicka grejorna med PostNord...

Permalänk
Medlem

Min hjärna förstår inte vad jag tittar på, nog för tidigt på morgonen.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel med priset, är chassit gjort med platinium eller?

Permalänk
Medlem

Tappade ansiktet när jag såg priset

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Ge oss ett FT02 Mini tack

Hehe mitt FT02 står här ännu och kör hårt. 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av k4rst3n:

Min hjärna förstår inte vad jag tittar på, nog för tidigt på morgonen.

Ja, det här kommer kräva några koppar kaffe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Hehe mitt FT02 står här ännu och kör hårt. 👍

Snyggaste chassit ever 👍

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag är förvirrad. För vem och varför gjordes detta chassi. Vem kommer betala det priset... för att vadå, ha en annorlunda layout på komponenterna?

Men det visar väl kanske bara att jag inte är kunden de satsat på.

Visa signatur

Databurk: Den lilla vita

Permalänk
Medlem

Hmm ja det där priset måste väl vara taget ut luften?
Det är ett stort flexibelt chassi tveklöst men ser inget som motiverar det priset.
Hoppas det bara är en vild gissning!

Men som jag skrev i andra (nu obsoleta) tråden:

Personligen tycker jag det är jättekul det kommer något modernt i FT02:s fotspår men ska erkänna att för egen del finns det för många nackdelar och små irritationsmoment för att det ska vara intressant för köp:
- 3x180mm fläktar i botten innebär i praktiken ett för stort chassi för min del. (261mm (B) x 576mm (H) x 658mm (L))
(jag tycker nog layouten med 2x180mm i tex Alta F1 och FT05 hade mer allround-potential)
- Följdeffekt: interiören verkar bestå av rätt mycket luft. Borde kunnat nyttjas bättre.
- De snea hårddiskburarna i fronten irriterar skiten ur mig rent estetiskt. (går rimligen att plocka bort men ändå)
- Den snea ramen i toppen irriterar också skiten ur mig.
- Fattar inte varför horisontella monteringen måste ha grafikkortet i sned 11 graders lutning? Ser ut som kortet håller på att ramla ner?
- Inte speciellt snygg design och för mycket glas - jag är gammaldags och vill ha aluminium
- Priset???

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Hehe mitt FT02 står här ännu och kör hårt. 👍

Skrivet av RVX:

Snyggaste chassit ever 👍

Jag faller in i ledet, Silverstone har alltid övertygat med sin alternativa approach med sin portfölj. Kör själv ett en TJ08-E, redan där 2006 gavs det utrymme och flexibilitet att anpassa utefter behov utan ingrepp i själva stommen (se bara till att byta 180mm fläkten SST-AP181 -> SST-AP183, för PWM-styrning, ni har kanske samma i FT02?).

Just den Postmord-inpirerade designen ser jag begränsad framgång med och kostnadsbilden kan enbart ut mitt perspektiv förklaras med att den skeppas jorden runt tills dess att tillräckligt många transportskador uppkommit.

Just the right amount!

Silverstone, gärna vrickad design men med ett sobert skando-inspirerat yttre.

Permalänk
Medlem

Tänk att beställa ett sånt här chassi.
Sen kör Postnord på det.
När det kommer fram är allting rakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Tänk att beställa ett sånt här chassi.
Sen kör Postnord på det.
När det kommer fram är allting rakt.

Det är därför man betalar 13 000Kr för ett chassi.

Permalänk
Medlem

Men...ok? Intressant.

Dom har vridit så att moderkortets alla anslutningar är i toppen. Ser inga problem med det.
Men, om du vill ha grafikkortet i horisontelt läge, då kommer ju skärmsladden att sticka ut på sidan av chassit.

Det känns ju inte så flott. Estetiskt sett hade jag inte klarat av det i varje fall

Permalänk
Medlem

Jag gillar det, men sneda monteringarna inuti kunde dom ha skippat, känns som att någon bara var tvungen att göra narr av ett koncept som faktiskt skulle funka. Alla sladdar uppåt samt PSU och GPU som har utblås uppåt är kanon. Luften behöver liksom aldrig svänga då, men jag skulle vilja vet mer om turbokammaren i botten.

Priset på 13K är dock helt vansinnigt, ta bort en nolla, så kanske det skulle bli ett köp.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazok:

Men...ok? Intressant.

Dom har vridit så att moderkortets alla anslutningar är i toppen. Ser inga problem med det.
Men, om du vill ha grafikkortet i horisontelt läge, då kommer ju skärmsladden att sticka ut på sidan av chassit.

Det känns ju inte så flott. Estetiskt sett hade jag inte klarat av det i varje fall

Nä skärmsladden kommer sticka ut i toppen under täckplåten eller bak på på chassit.

Permalänk
Medlem

Gillar tanken men vette fan vad man ska tycka om utförandet, körde själv ett raven rv02 ett tag och var helnöjd!

Men detta och priset? Vad hände där liksom.. Sen är fronten allt annat än tilltalande tyvärr.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Har ett Silverstone chassi med moderkortet upp-och-ner vilket jag gillar skarpt. Lucid LD01

Tyckte detta såg riktigt fränt ut och tror jag kommer köra med en ohyggligt stor dator nästa bygge för jag ser en framtid där LAN datorn är en dator likt Steam Deck eller ROG Ally, multiplayer-lir har aldrig varit speciellt krävande och i dom fallen så finns ju cloud gaming. Vill även ha vattenkylning vilket inte är jätte LAN vänligt ändå och då vill man gärna ha platsen för att göra dragningen snygg och inte allt för komplex.

Men priset, jisses, det fattas mycket features och ögon godis designmässigt för att det ska kännas relevant. Men kanske att dom släpper en mer budget variant i framtiden?

Permalänk
Medlem

Påminner om nått campingbord med utfällbara ben som var här för ett tag sen.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

JAAAA SOM JAG LÄNGTAT
Visst, det vridna grafikkortet kan man skippa men det känns som en return to form? Kanske snart ett Raven eller Fortress!?

Edit*
Jag såg priset.

Suck.

F.ö verkar det vara förbannat svårt att hitta ÅF för Silverstone i Sverige?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Hade det inte varit ännu bättre att montera grafikkortet vertikalt horisontellt, i takt med att allt fler grafikkort har kylare med genomströmning? Kanske är just det här chassit för litet, men som princip. Hoppas på en liknande layout från en tillverkare med rimliga priser

Permalänk
Medlem

Haha 13000?!
Hur fasen tänker Silverstone där.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oyes:

Hade det inte varit ännu bättre att montera grafikkortet vertikalt, i takt med att allt fler grafikkort har kylare med genomströmning? Kanske är just det här chassit för litet, men som princip. Hoppas på en liknande layout från en tillverkare med rimliga priser

Men det går ju att montera grafikkortet vertikalt
Det finns till och med två layouter för det: (utöver den tredje horisontella layouten)

Normalt vertikalt

Vertikalt mot sidopanelen

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Men det går ju att montera grafikkortet vertikalt
Det finns till och med två layouter för det: (utöver den tredje horisontella layouten)

Normalt vertikalt
https://www.silverstonetek.com/upload/images/point/alta-f2/alta-f2-5-3.jpg
Vertikalt mot sidopanelen
https://www.silverstonetek.com/upload/images/point/alta-f2/alta-f2-5-2.jpg

Förlåt, så att det blåser vertikalt menade jag! Så att det ligger horisontellt med bredsidan nedåt, och blåser uppåt. Geometri är svårt

Permalänk
Medlem

Ska man bara tolerera vobbel på GPU fläktarna eller?