Permalänk
Medlem

Signalen är väl att i närmaste likna vid tortyr... Tur att de kör så sällan så man slipper höra eländet.

Som barn var man dock glad i glassen, smidigt med utkörning. Gissade att utbudet för glass på 90-talet var rätt begränsat i vanliga butiker (minns GB-glass med 3-färger ungefär)

Permalänk
Medlem

I somras tänkte jag att jag skulle uppleva lite nostalgi-glassar från uppväxten på landet 80-90 tal, Så gick och köpte en låda klassiker för över 280:- spänn, brukar inte handla av dom men en gång kan ju inte skada, eller?

Kan ju inte säga att jag var nöjd... Kommer inte ihåg att det var såhär sunkigt, dom får nog behålla sin "glass" framöver.

Permalänk
Medlem

Jag säger alltid - nästa gång köper jag INTE Hemglass, smakar konstigt och kemikalisk, men det blir alltid så att jag störtar ur huset och köper ändå...

lite för att jag ibland blir lat och gillar att man kan bara gå ur dörren och köpa nåt man inte behöver...

...och lite för att jag älskar deras Pizza (Tonys) den enda pizza som inte ger mig sura uppstöt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Köpte en glassmaskin som fixar 1-1,5l glass per sats. mycket billigare än köpglass och går snabbt att få ihop 4-5l till frysen. Glasspinnar till barnen görs lika enkelt, vill man lyxa det till gör man ett enkelt chokladöverdrag så har man en magnum-kopia.

Hej,
Vad är det för en maskin? Enkel att rengöra efteråt?

Permalänk
Medlem

Länge sen man köpte säkert 2 år sedan för att prova tyvärr var det ingen höjdare, lite glass till ett för högt pris.

Tycker det är ett under att hemglass fortfarande går runt, i mina hoods är det inget som köper glass kanske 2 ggr på 10 veckor är det någon som köper.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Förr i tiden kan man förstå att det fanns ett behov.
Men i dag när det finns affärer överallt som säljer glass.
Hemglass är dessutom dyr.

Varför köper du?

Får man önska att alternativet ”jag har barn…” läggs till? 😁
Så ja jag köper ibland kanske 2-3gånger per år pga barnen så gärna vill ha hade inte köpt annars. Men håller med vad som sagts att det är dyrt och upplevelsen är ganska meh.. dock är hon som kör glassbilen väldigt trevlig så inte bara skit ska hemglass ha.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Av en enkel anledning: Sundborn Punsch. Påminner om barndomens glada dagar och smakar gudomligt.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

Köper/byter kolsyrepatroner från glassbilen! Perfekt när jag inte bodde bredvid Kjell&Co eller Webhallen.

Permalänk
Hedersmedlem

Kör de inte regelbundna turer längre? Såg glassbilen stanna här någon enstaka gång förra året och sen har jag hört den några gånger i området. När man var liten kunde man räkna med att den kom torsdag kväll varannan vecka eller vad det nu var.

Gick ut när den var här och blev chockad över priserna en påse strutar som kostade 70-80 kostar ju nu 200+. Vill minnas att jag köpte en påse hollywood men tror den försvunnit så kan ha varit något annat. Men det var inte detsamma som när man var liten.

Permalänk
Medlem

Det var längesedan. Varken utbud eller priser lockar mig att köpa något därifrån. Senaste jag köpte var när de hade Turkisk peppar-glassen. Den gillade jag skarpt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

Flyttade från Stockholm till södra Småland, mitt i skogen i princip, för 1,5 år sedan. I Stockholm hörde man ju glassbilen konstant, men trodde fan inte den skulle följa med ner hit. Har dock hört den en handfull ggr när jag varit ute på gården, och kan faktiskt förstå att man handlar när man har över milen till närmsta lilla mataffär, i alla fall när man har barn.

Har lite svårt att förstå ekonomin i att rulla runt miltals på landsvägar dock. Dom kan ju inte göra många kronor vinst när dom högst kan sälja till ett eller två hus vid stoppen. Visst finns det ju kluster av hus här och där, så ibland kanske dom säljer lite mera, men det kan inte bli mkt vinst med soppapriserna, hålla igång frysen, lön, bilunderhåll osv.

Permalänk
Medlem

Finns bara en enda anledning till att det köps hemglass i vårt hushåll.

Barnen..

En varm sommardag och glassbilen åker förbi och plingar så är det svårt att motivera ett nej

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

För att barnen vill. Det fanns glass på ica när jag var barn också men jag ville ändå köpa från glassbilen.

Permalänk
Avstängd

Jag har inte handlat där sedan jag var liten. Men hör tutandet varje vecka så jag kollade utbudet online, och det är väldigt dyrt. Och jag antar att det är som förr, att glassen inte är samma kvalitet som GB eller så? Sen hade de en del anda märken nu, bland annat GB, men de var ju ett par snäpp dyrare igen.

Permalänk
Medlem

Minns inte att de var så himla dyra, när man var barn. Gillade Marängcup då minns jag, kollade nu, finns tydligen än, 89:-/750ml.
Nej, säger jag till det priset.

Nöjer med med Icas billiga magnumkopior och strutar.
Lyxar till det med en låda med GB sandwich nån gång om det är extrapis, eller en låda snickersglass om jag egentligen är godissugen, men inte vill låtsas om att jag äter godis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag har inte handlat där sedan jag var liten. Men hör tutandet varje vecka så jag kollade utbudet online, och det är väldigt dyrt. Och jag antar att det är som förr, att glassen inte är samma kvalitet som GB eller så? Sen hade de en del anda märken nu, bland annat GB, men de var ju ett par snäpp dyrare igen.

Deras egna är ganska skit nu skulle jag säga men det duger varma dagar.

Vi köper främst 1L byttor från andra märken som säljs via Hemglass och de (2020-2022) har varit väldigt bra. Bättre än vad man hittar i frysdisken på många matbutiker.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BananaFace:

Finns bara en enda anledning till att det köps hemglass i vårt hushåll.

Barnen..

En varm sommardag och glassbilen åker förbi och plingar så är det svårt att motivera ett nej

Du får berätta för barnen att signalen betyder att deras glass är slut, ingen idé att gå dit.

Permalänk
Medlem

Man är väl bara desperat som köper deras glass idag? kan förstå en gång i tiden men idag? känns som deras grej gjort sitt för längesen haha.

Permalänk
Medlem

Har nog bara handlat från Hemglass en gång de senaste 16 åren i vart fall, men det är nog främst för att jag inte har koll på när de kommer här i närheten, och alla stopp är för långt ifrån för att höra. Annars hade det nog blivit ett pack Sundborn emellanåt.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
DingDongerMcDongface

När det är halva priset på Pressbyrån, då blir det glassfest. Resterande del av året köps det inga mängder, varken från Hemglassbilen eller vanlig butik

Permalänk
Medlem

Köper glass när jag handlar mat i affär. Fattar inte dealen med glassbilen

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Liksom många andra så är det för barnens skull. La min röst på "Bor på landet utan affär" eftersom det stämmer, 7 km till närmsta affär, och tja det är en upplevelse för barnen även om jag själv stämmer in i kören att utbudet är klent, smaken är inte på topp och priset är för högt.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag köpte glass från glassbilen förra sommaren - innan dess var det väl över 20 år sedan.
Ville göra min unge glad. Mest som en happening.

Men ja - jag kollade inte priserna. Det blev glass för 500 spänn. Det ett dåligt beslut.
Det gör vi inte om på ett bra tag tror jag haha.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Saknar att de lade ned sin egen glasstillverkning, och låter andra göra det åt dem, minns att de hade bra smak då.

Numera finns ju Engelholms glass, 3Vänner osv, ja även Sia och Triumf gör godare än GB, och Sia finns ju delvis på Hemglass.

Men tycker de borde satsa på egen glass, OCH glassbilarna.

Småskämtat att de fick väl precis som Bofors AB (som splittrades mellan SAAB, BAE osv), in chefer o ägare som bara gått handels och tror "satsa på kärnverksamheten" gör att man glömmer att det kanske finns två verksamheter som tillhör "kärnverksamheten"; men de högst upp bara måste banta ned det till en.

Korrigerade meningsuppbyggnad
Permalänk
Medlem

Mest glass för pengarna tror jag är Lidl, nästan allt jag testat där smakar som det ska och lagom prissatt!

Hemglass har jag nog inte köpt detta årtusende

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av BananaFace:

Finns bara en enda anledning till att det köps hemglass i vårt hushåll.

Barnen..

En varm sommardag och glassbilen åker förbi och plingar så är det svårt att motivera ett nej

This.
Hade aldrig köpt glass från Hemglass annars men glassbilen är en upplevelse i sig för de små.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

För att deras sockerfria glass är helt okej.

Testat Alvestaglass himmelsk röra, Chokladbomb eller Gammaldags vanilj?
Eller SIA SaltKaramell?

Sötade med Stevia.

Permalänk
Avstängd

Hmm, har inte ätit på länge då jag försöker undvika socker. Men blir att köpa ett par ggr under sommaren

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Signalen är väl att i närmaste likna vid tortyr... Tur att de kör så sällan så man slipper höra eländet.

Som barn var man dock glad i glassen, smidigt med utkörning. Gissade att utbudet för glass på 90-talet var rätt begränsat i vanliga butiker (minns GB-glass med 3-färger ungefär)

Jag vill också minnas att utbudet i glassbilen på 80talet var bättre än i butik.
Kommer ihåg att man köpte 80pack isglass i olika smaker som gick åt som smör isglass i solsken på sommaren.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata