Intel uppdaterar Core-namnen – prefixet "i" kan stryka på foten

Permalänk

Jag tycker det är dags att byta namn helt.
Man hör ofta säga de har en i7 och sedan viss antal ram, ssd och kanske grafikkort.
Men om denna i7 är av årsmodell 2008 som i7-920 eller en ny 2023 har en liten betydelse.

Jag skulle vilja ha nytt namn helt och hållet som ej går att förväxla med de gamla.

Permalänk
Relik 📜

Något tänker de tydligen ändra i alla fall.
https://twitter.com/Bernard_P/status/1653022115367645190?s=20

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Core i7 2600K var min första och den höll måttet fram tills jag bytte till nuvarande Core i7 8700.

Känns som det var ett hyfsat steg från Core i 7000 till Core i 8000 serien.
Förutom för Celeron och Pentium modeller.
När Intel nu hade fått konkurrens från AMD Ryzen.

Med stationära i7 och i5 modeller nu blivit 6 kärniga. Något som förr varit reserverat för dyra HEDT.
Samtidigt som stationära i3 tagit klivet upp från 2C/4T till 4 kärnor. Det som tidigare var i5.

På mobil sidan kunde en i3 fortfarande vara 2C/4T, men hade nu Turbo frekvenser.
Något som tidigare vanligtvis varit reserverat för i5 och i7 modeller.

För de som föredrar AMD
Så ja Ryzen 1000 serien var ett stort steg upp från de Bulldozer baserade processorer AMD tidigare hade haft.
Men fortfarande efter Intel förutom om man gör jämförelser i stil med en 8 kärnig Ryzen mot en 4 kärnig Intel i Cinebench eller annat som skalar väldigt bra med fler kärnor/trådar.

Annars var det väl framförallt med Ryzen 3000 serien som AMD på riktigt kunde konkurrera med samtida Intel datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

På tal om Super, förvånad att intel inte kallade dom "Super 7" och "Super 9" istället, lika värdelöst det men i alla fall då är ju Nvidia referensen fulländad.

Super 7 får mig att tänka på de bättre Socket 7 moderkorten med 100MHz FSB för att köra AMD K6-2 och K6-3 modeller som sparkade skiten ur Intels Pentium MMX som stannade på 233MHz.

(Intel gick istället vidare till Slot 1 och Pentium 2)

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

”Ultra”är faktisk lite -90 tal och för tankarna till dambindor och tvättmedel…

Intels namnschema är sedan länge helt utom denna värld..
På något sätt så är det ändå fascinerande att ett företag som måste ha i det närmaste obegränsade resurser till marknadsföring kan tycka att det är bra som det är.
Tänk er att det finns massor med folk som jobbar med detta hos dem och faktisk uppbär lön…

Tror fan jag ska kolla om de inte söker folk på den avdelningen. De verkar ju ganska överseende med undermåliga prestationer

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

”Ultra”är faktisk lite -90 tal och för tankarna till dambindor och tvättmedel…

Det har inte hindrat Apple...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

På tal om Super, förvånad att intel inte kallade dom "Super 7" och "Super 9" istället, lika värdelöst det men i alla fall då är ju Nvidia referensen fulländad.

Hade varit roligt om de använde "Super 7". En socket som AMD använde flitigt ett tag. https://en.wikipedia.org/wiki/Super_Socket_7

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Core i5 760 var min första, hösten 2010, ville köra OSX (som MacOS hette då) och en fyrkärnig Imac med SSD och bluraybrännare kostade fläsk (och då fick man ändå ha brännaren externt och Imacen saknade USB3) - köpte budget-pc-komponenter istället och fick bättre prestanda för mycket (mycket) lägre pris.
Moderkort med USB3 för ca 900kr, 4-kärnig cpu 1500kr, liten SSD 1000kr, osv. P55-kortet klarade ju i7, men det var först som begagnad jag köpte en i7 870 som jag hade länge.

Sedan uppgraderade jag till i7 2600K. Har några gånger tänkt uppgradera vidare, men vinsten i prestanda har inte känts motivera priset för en uppgradering.

Jag har egentligen tyckt att namnsättningen varit rätt ok, lätt att välja bort i3, fundera på i5 och sedan välja i7. i9 har jag däremot inte riktigt grävt ner mig i.

Namn som "ultra" är ju helt koko. Visst, om de säljer en i7 14800K Ultra edition, och den har någon fördel mot vanliga i7 14800K, fine, men..."ultra", det har min dammsugare som epitet.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Pirum:

Core i5 760 var min första, hösten 2010, ville köra OSX (som MacOS hette då) och en fyrkärnig Imac med SSD och bluraybrännare kostade fläsk (och då fick man ändå ha brännaren externt och Imacen saknade USB3) - köpte budget-pc-komponenter istället och fick bättre prestanda för mycket (mycket) lägre pris.
Moderkort med USB3 för ca 900kr, 4-kärnig cpu 1500kr, liten SSD 1000kr, osv. P55-kortet klarade ju i7, men det var först som begagnad jag köpte en i7 870 som jag hade länge.

Sedan uppgraderade jag till i7 2600K. Har några gånger tänkt uppgradera vidare, men vinsten i prestanda har inte känts motivera priset för en uppgradering.

Jag har egentligen tyckt att namnsättningen varit rätt ok, lätt att välja bort i3, fundera på i5 och sedan välja i7. i9 har jag däremot inte riktigt grävt ner mig i.

Namn som "ultra" är ju helt koko. Visst, om de säljer en i7 14800K Ultra edition, och den har någon fördel mot vanliga i7 14800K, fine, men..."ultra", det har min dammsugare som epitet.

i3, i5, i7, i9, xeon mm är lätt att följa men….allt som följer där efter är det värre med.
Ett av bekymmerna är att det finns en enorm mängd produkter som skiljer enormt lite i prestanda på cpu sidan. En aning söndersegmenterad kan man säga. Allt för att hitta så många prispunkter antagligen. Det hade inte behövts 100 modeller att binna kislet efter.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Hade varit roligt om de använde "Super 7". En socket som AMD använde flitigt ett tag. https://en.wikipedia.org/wiki/Super_Socket_7

Mjo har pressat min SS7 rigg till 672Mhz (kan inte gå högre med nuvarande mobo).

Lite granna hatar Socket 7 och Super Socket 7, spenderat för många år med utdaterade datorer back in the day på den sockeln.

Men ja en ursäkt till att inte kalla nåt för "Super", för SS7 var i bland "Super" buggigt XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Mjo har pressat min SS7 rigg till 672Mhz (kan inte gå högre med nuvarande mobo).
https://youtu.be/A_OAFrsyC9o

Lite granna hatar Socket 7 och Super Socket 7, spenderat för många år med utdaterade datorer back in the day på den sockeln.

Men ja en ursäkt till att inte kalla nåt för "Super", för SS7 var i bland "Super" buggigt XD

Och jag älskade Super 7:an.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Vetifan om jag kan köpa Intel-processor om den ska heta Ultra.

Permalänk
Medlem

Min första i-processor var en i7-860. Har den kvar än idag som server. Funkar utmärkt.

Permalänk
Medlem

Mera japanska TV-spelsprefix i processornamn tack. Intel Liquid Ultra Solid Max 9.

Permalänk
Sötast

ja istället för 3 5 7 9 så kan de sätta upp en enkel wiki sida där det står base>super>mega>duper>ultra>extreme för att man ska veta vilken som är bäst.

fast glöm inte

base extreme>mega core>duper basic>extreme off

ultra marknadsföring

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

- Kan jag få en ”intel super duper mega ultra” tack

Nu när tick/tock inte gäller längre så kanske dom kan köra en super/ultra var 18de månad istället. (Det var här du läste det först)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det en inte har i ingenjörskapacietet får en patcha i marknadsföringsavdelningen.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör