Det här med att återställa HDD till fabrikskapacitet... ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Luminous:

Och Gparted är bara en gnome/GTK+ frontend för parted?

Nja, Gparted går att köra utan nått vanligt operativsystem i botten så det kan komma åt lagringsenheterna utan de spärrar som ett vanligt os kan innebära.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nja, Gparted går att köra utan nått vanligt operativsystem i botten så det kan komma åt lagringsenheterna utan de spärrar som ett vanligt os kan innebära.

Ja sant att om man har en dedikerad installation på sticka eller skiva så är det ju inte så mycket som använder diskarna.
Jag har kört gparted många ggr, jag kan rekommendera ddrescue och photorec ifall någon disk verkar sjunga på sista versen.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Hmm, det växer. Min WD test disk gav mig först några GB, sedan efter lite tjafs med Gparted och DD lyckades jag åstadkomma 746GB. Det tar sig, sedan är ju frågan hur jag kommer upp i ca 2,700 GB?

Skall testa samma med en annan disk

Varför försöker du inte skriva över hela disken med zero på en gång istället?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

@Karaff
Har du gjort det själv någon gång? Du förstår att den typen av överskrivning skall inte vara nödvändig? Den tar dessutom dagar att göra, bereonde på om den känner av hela diskytan eller ej och kör fullt ut på alla sektorer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

@Karaff
Har du gjort det själv någon gång? Du förstår att den typen av överskrivning skall inte vara nödvändig? Den tar dessutom dagar att göra, bereonde på om den känner av hela diskytan eller ej och kör fullt ut på alla sektorer.

Jag gör det på alla nya diskar, gärna både zero och random, sen läser jag av dem med DD också, gör det även på alla beg diskar jag fått tag i där jag inte vet vad som lagrats innan och jag vill veta att den är helt ren. Har även använt flitigt på diskar med krångel för att utesluta vissa fel, det brukar hjälpa till att visa på om disken håller på att rasa..

I vissa fall är det bra att skriva ända till slutet då vissa filsystem lagrar data även i slutet på disken.

En ren DD som bara skriver läser inte av resultatet.

Sen, vad spelar det för roll om det tar en stund, du har ju en hel hög med diskar du inte fått ordning på trotts massa pill, kanske går fortare att bara göra en full DD direkt?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

@Karaff
Har du gjort det själv någon gång? Du förstår att den typen av överskrivning skall inte vara nödvändig? Den tar dessutom dagar att göra, bereonde på om den känner av hela diskytan eller ej och kör fullt ut på alla sektorer.

Du har hållit på flera dagar redan, prova det och låt den vara ett tag bara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Du har hållit på flera dagar redan, prova det och låt den vara ett tag bara?

Word.

Inte mycket jag gått bet på med så enkla grejor som Windows diskpart och FreeBSD dd, gpart, smartctrl, cam control etc.

Behövs oftast inte mer än så!

Edit: att säga att man provat allt innan man gjort minst en full DD write och read på en disk är lite som att knuffa in bilen på verkstad för att den inte startar utan att åtminstone slängt i några liter bränsle och laddat batteriet.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Dagar tar det inte - en gammal WD-Green 2TB kanske läser med genomsnitt 110 MB/s ( startar vid ca 140 MB/s vid perferiläsning och slutar vid ca 70 MB/s nära centrum)[1], och 2 TB tar då ca 18200 sekunder eller lite över 5 timmar att skriva igenom - skall man läsa disken igen så är det drygt 5 timmar ytterligare då det i flesta fallen är ungefär samma hastighet vid läsning som skrivning.

tar det mycket lägre tid vid skrivning och senare läsning och man ser skriv/lästakten mycket lägre än förväntat så är disken förmodligen problematisk

man kan göra speed-test med disks (i ubuntu-menyerna, gnome-disks om man startar på kommandorad) och är det stora hack upp och ned i fart vid 100MB/1000 MB-sampelblock) och inte en jämn sakta avtagande i fart när den kommer allt närmare centrum läs/skrivhastighet så har disken ofta problem.

- detta under förutsättning kör direkt med SATA till moderkortet, med en USB3 USB/SATA-adapter/diskdocka - envisas du med 2.0 USB adapter så är det 3 ggr mer tid samt att dessa i de flesta fallen inte klarar diskar över 2TB (pga. USB2-adaptrar ofta stöder bara 32-bits LBA och inte 48-bits LBA)

[1] En 2 år gammal 10 TB-disk disk ligger idag runt 220 MB/s och toppar kring 270 MB/s, dagens typ 14 - 22 TB diskar ligger över 300 MB/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Dagar tar det inte - en gammal WD-Green 2TB kanske läser med genomsnitt 110 MB/s ( startar vid ca 140 MB/s vid perferiläsning och slutar vid ca 70 MB/s nära centrum)[1], och 2 TB tar då ca 18200 sekunder eller lite över 5 timmar att skriva igenom - skall man läsa disken igen så är det drygt 5 timmar ytterligare då det i flesta fallen är ungefär samma hastighet vid läsning som skrivning.

tar det mycket lägre tid vid skrivning och senare läsning och man ser skriv/lästakten mycket lägre än förväntat så är disken förmodligen problematisk

man kan göra speed-test med disks (i ubuntu-menyerna, gnome-disks om man startar på kommandorad) och är det stora hack upp och ned i fart vid 100MB/1000 MB-sampelblock) och inte en jämn sakta avtagande i fart när den kommer allt närmare centrum läs/skrivhastighet så har disken ofta problem.

- detta under förutsättning kör direkt med SATA till moderkortet, med en USB3 USB/SATA-adapter/diskdocka - envisas du med 2.0 USB adapter så är det 3 ggr mer tid samt att dessa i de flesta fallen inte klarar diskar över 2TB (pga. USB2-adaptrar ofta stöder bara 32-bits LBA och inte 48-bits LBA)

[1] En 2 år gammal 10 TB-disk disk ligger idag runt 220 MB/s och toppar kring 270 MB/s, dagens typ 14 - 22 TB diskar ligger över 300 MB/s.

Jag känner mig manad att tillägga att ovan endast är maxhastigheter. Behandlas många små filer är det fullt normalt att hastigheten störtdyker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Jag känner mig manat att tillägga att ovan endast är maxhastigheter. Behandlas många små filer är det fullt normalt att hastigheten störtdyker.

Vid en DD bör du dock få ut nära maxhastighet om disken är frisk, iom att det beter sig som en enda lång skrivning över hela disken.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

som redan skrivet att använda 'dd' på raw-device som /dev/sdc så skriver den från LBA 0 och räknar upp sekventiellt LBA-nummermsässigt tills det tar stopp där disken tar slut.

Det ger inga stora läsarmröreler eller någon metadata som behöver sökas/uppdateras utan det skriver linjärt sekventiellt hela tiden med maximal fart.

Enstaka stora armrörelse kan förekomma under förloppet men är mer beroende av diskens firmware och att det är någon 'house-keeping' som behöver göras.

Däremot om man hör att disken gör en massa armrörelse och skriv och läsfarten droppar kraftigt så tyder det på omläsningar och omskrivningar ett antal gången och eventuell reallokering av sektorer som inte kan skrivas och då är inte disken att anses som riktigt frisk längre - särskilt om man också ser att SMART-värden (värde 5 och 196(dec) avseende reallokerade sektorer ökar medans om man hade värden högre än 0 på 197 och 198 (dec) så bör dessa vara nollställda efter en full skrivning med '0'

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

som redan skrivet att använda 'dd' på raw-device som /dev/sdc så skriver den från LBA 0 och räknar upp sekventiellt LBA-nummermsässigt tills det tar stopp där disken tar slut.

Det ger inga stora läsarmröreler eller någon metadata som behöver sökas/uppdateras utan det skriver linjärt sekventiellt hela tiden med maximal fart.

Enstaka stora armrörelse kan förekomma under förloppet men är mer beroende av diskens firmware och att det är någon 'house-keeping' som behöver göras.

Däremot om man hör att disken gör en massa armrörelse och skriv och läsfarten droppar kraftigt så tyder det på omläsningar och omskrivningar ett antal gången och eventuell reallokering av sektorer som inte kan skrivas och då är inte disken att anses som riktigt frisk längre - särskilt om man också ser att SMART-värden (värde 5 och 196(dec) avseende reallokerade sektorer ökar medans om man hade värden högre än 0 på 197 och 198 (dec) så bör dessa vara nollställda efter en full skrivning med '0'

Jepp.

Har gjort precis så för att felsöka en gammal WD blue 500G som jag fick av en bekant, men som betedde sig väldigt..... mysko.

Kom fram till att någon punkterat packningen mot locket i sidan och att det kom in skräp i disken och fick den att blir konstigare och konstigare, inte helt uppenbart till en början men att göra DD write / reads och kolla smartdata fick mig att misstänka fysiskt fel.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Vive la liberté!

Hur ser det up om du kollar upp om det ställts in någon HPA?
https://en.wikipedia.org/wiki/Host_protected_area

Permalänk
Medlem

Grabbar, inte glömt, har bara inte haft tid. Tro inte att jag är otacksam för era tips. Nya tag om någon dag...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har nu riggat en debian (nåja, TrueNAS Scale) på en dator som har stöd för hotswap så jag kan börja DD:a diskarna i shell.

Disken ifråga blir sdd, vilket används nedan.

Hur ändrar man detta så det kör hela disken oavsett storlek?

sudo dd if=/dev/zero of=/dev/sdd bs=1048576 count=1024

Vilket värde skall man använda istället för "bs"

Blir nog såhär:

dd if=/dev/zero of=/dev/sdd

Hittade lite nyttigt här:
https://linuxopsys.com/topics/linux-dd-command-with-examples
https://www.maketecheasier.com/use-dd-command-linux/

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Har nu riggat en debian (nåja, TrueNAS Scale) på en dator som har stöd för hotswap så jag kan börja DD:a diskarna i shell.

Hur ändrar man detta så det kör hela disken oavsett storlek?

sudo dd if=/dev/zero of=/dev/sdi bs=1048576 count=1024

Vilket värde skall man använda istället för "bs"

Hittade lite nyttigt här: https://linuxopsys.com/topics/linux-dd-command-with-examples

Man kan använda enhetssuffix för bs, så det kommandot är samma sak som:

sudo if=/dev/zero of=/dev/sdi bs=1M count=1024

D.v.s. kopiera 1024 st. 1MB-block från /dev/zero till den angivna disken. Så du kan behålla bs som det är och bara ändra count till diskens storlek i MiB.

Permalänk
Medlem

Första försöket gick ju bra

admin@truenas[~]$ sudo dd if=/dev/zero of=/dev/sdd dd: writing to '/dev/sdd': No space left on device 5284785+0 records in 5284784+0 records out 2705809408 bytes (2.7 GB, 2.5 GiB) copied, 63.9035 s, 42.3 MB/s

Testar

sudo dd if=/dev/zero of=/dev/sdd bs=1M count=1024

PS Note to self. "1M" skall vara med stort M och inget annat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Finns tydligen något som heter sgdisk som kan kanske åstadkomma något.

I varje fall verkar kommandot tillförlitligt... kanske

sgdisk --zap-all /dev/sdd


ZAP!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Finns tydligen något som heter sgdisk som kan kanske åstadkomma något.

I varje fall verkar kommandot tillförlitligt... kanske

sgdisk --zap-all /dev/sdd


ZAP!

sgdisk är främst ett verktyg för att manipulera GPT-partitionstabeller, så tveksamt att det är till någon större hjälp här. --zap-all skriver bara över MBR/GTP-datan på disken, vilket du väl lär ha gjort flera gånger om redan. Men det skadar väl inte att försöka antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Har nu riggat en debian (nåja, TrueNAS Scale) på en dator som har stöd för hotswap så jag kan börja DD:a diskarna i shell.

Disken ifråga blir sdd, vilket används nedan.

Hur ändrar man detta så det kör hela disken oavsett storlek?

sudo dd if=/dev/zero of=/dev/sdd bs=1048576 count=1024

Vilket värde skall man använda istället för "bs"

Blir nog såhär:

dd if=/dev/zero of=/dev/sdd

Hittade lite nyttigt här:
https://linuxopsys.com/topics/linux-dd-command-with-examples
https://www.maketecheasier.com/use-dd-command-linux/

Du behöver varken ange bs eller count, datorn skriver tills disken tar slut om du inte anger count. Läs manualen till dd.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Du behöver varken ange bs eller count, datorn skriver tills disken tar slut om du inte anger count. Läs manualen till dd.

https://en.wikipedia.org/wiki/Dd_(Unix) eller https://www.gnu.org/software/coreutils/manual/html_node/dd-in...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt varför du länkar sidor som talar om hur DD fungerar till mig, jag vet hur det fungerar.

Jag ville bara påpeka att det inte behövs anges varken bs eller count för att det skall fungera, BS kan man labba med för maximal prestanda beroende på operation, men count kan normalt sett utlämnas. Jag brukar ange status=progress

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Jag ville bara påpeka att det inte behövs anges varken bs eller count för att det skall fungera, BS kan man labba med för maximal prestanda beroende på operation, men count kan normalt sett utlämnas. Jag brukar ange status=progress

Fast hur ska dd kunna veta hur mycket som ska skrivas när storleken på diskarna är fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Jag förstår inte riktigt varför du länkar sidor som talar om hur DD fungerar till mig, jag vet hur det fungerar.

Jag ville bara påpeka att det inte behövs anges varken bs eller count för att det skall fungera, BS kan man labba med för maximal prestanda beroende på operation, men count kan normalt sett utlämnas. Jag brukar ange status=progress

Jag förstår det... och jag ville bara visa att jag kan läsa, och har bryt mig om att slå upp saker, även om "linux" är svårbegripligt ibland.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Fast hur ska dd kunna veta hur mycket som ska skrivas när storleken på diskarna är fel?

Ramlar in i det hela tiden. Enklaste exemplet är de TB diskar som rapporterar 2.5GB. DD skriver null på 2.5GB och är så nöjd och glad så. Precis som den inte fattar att något är fel, men intelligensen är väl begränsad.

Jag får väl fråga ChatGPT...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kör du en DD och låter den skriva tills disken tar stopp så är det ju bevisat att det inte är filsystem eller data på diskytan som är bekymret utan någon konfiguration i disken i sig själv.

Tycker du fick några bra tips i tråden att följa.

Vad säger t ex en full smartavläsning gällande fabrikskapacitet och tillgänglig kapacitet?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Fast hur ska dd kunna veta hur mycket som ska skrivas när storleken på diskarna är fel?

Det är irrelevant, låter du DD skriva tills det tar stopp så kommer det ta stopp på precis samma ställe om du försöker tvinga DD att skriva en större datamängd.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Kör du en DD och låter den skriva tills disken tar stopp så är det ju bevisat att det inte är filsystem eller data på diskytan som är bekymret utan någon konfiguration i disken i sig själv.

Tycker du fick några bra tips i tråden att följa.

Vad säger t ex en full smartavläsning gällande fabrikskapacitet och tillgänglig kapacitet?

Har kopplat in en Seagate Constellation ES som skall ha en kapacitet på 4TB.

Blev SDC av någon anledning, efter omstart av servern.

Citat:

sudo smartctl -i /dev/sdc

=== START OF INFORMATION SECTION === Model Family: Seagate Constellation ES.3 Device Model: ST4000NM0033-9ZM170 Serial Number: S1Z2TQ6Q LU WWN Device Id: 5 000c50 08cf1b99c Firmware Version: SN06 User Capacity: 6,467,444,736 bytes [6.46 GB] Sector Size: 512 bytes logical/physical Rotation Rate: 7200 rpm Form Factor: 3.5 inches Device is: In smartctl database [for details use: -P show] ATA Version is: ACS-2 (minor revision not indicated) SATA Version is: SATA 3.0, 6.0 Gb/s (current: 6.0 Gb/s) Local Time is: Sat Apr 29 18:39:27 2023 CEST SMART support is: Available - device has SMART capability. SMART support is: Enabled

Körde ett till kommando för mer detaljer, lite långt resultat

Citat:

sudo hdparm -I /dev/sdc

/dev/sdc: ATA device, with non-removable media Model Number: ST4000NM0033-9ZM170 Serial Number: S1Z2TQ6Q Firmware Revision: SN06 Transport: Serial, SATA Rev 3.0 Standards: Supported: 9 8 7 6 5 Likely used: 9 Configuration: Logical max current cylinders 12531 12531 heads 16 16 sectors/track 63 63 -- CHS current addressable sectors: 12631248 LBA user addressable sectors: 12631728 LBA48 user addressable sectors: 12631728 Logical Sector size: 512 bytes Physical Sector size: 512 bytes Logical Sector-0 offset: 0 bytes device size with M = 1024*1024: 6167 MBytes device size with M = 1000*1000: 6467 MBytes (6 GB) cache/buffer size = unknown Form Factor: 3.5 inch Nominal Media Rotation Rate: 7200 Capabilities: LBA, IORDY(can be disabled) Queue depth: 32 Standby timer values: spec'd by Standard, no device specific minimum R/W multiple sector transfer: Max = 16 Current = 16 Recommended acoustic management value: 254, current value: 0 DMA: mdma0 mdma1 mdma2 udma0 udma1 udma2 udma3 udma4 udma5 *udma6 Cycle time: min=120ns recommended=120ns PIO: pio0 pio1 pio2 pio3 pio4 Cycle time: no flow control=120ns IORDY flow control=120ns Commands/features: Enabled Supported: * SMART feature set Security Mode feature set * Power Management feature set * Write cache * Look-ahead * Host Protected Area feature set * WRITE_BUFFER command * READ_BUFFER command * DOWNLOAD_MICROCODE Power-Up In Standby feature set * SET_FEATURES required to spinup after power up SET_MAX security extension * 48-bit Address feature set * Mandatory FLUSH_CACHE * FLUSH_CACHE_EXT * SMART error logging * SMART self-test * General Purpose Logging feature set * WRITE_{DMA|MULTIPLE}_FUA_EXT * 64-bit World wide name * IDLE_IMMEDIATE with UNLOAD Write-Read-Verify feature set * WRITE_UNCORRECTABLE_EXT command * {READ,WRITE}_DMA_EXT_GPL commands * Segmented DOWNLOAD_MICROCODE * unknown 119[6] * unknown 119[7] * Gen1 signaling speed (1.5Gb/s) * Gen2 signaling speed (3.0Gb/s) * Gen3 signaling speed (6.0Gb/s) * Native Command Queueing (NCQ) * Phy event counters * Idle-Unload when NCQ is active * READ_LOG_DMA_EXT equivalent to READ_LOG_EXT * DMA Setup Auto-Activate optimization Device-initiated interface power management * Software settings preservation unknown 78[7] * SMART Command Transport (SCT) feature set * SCT Write Same (AC2) * SCT Error Recovery Control (AC3) * SCT Features Control (AC4) * SCT Data Tables (AC5) unknown 206[7] unknown 206[12] (vendor specific) unknown 206[14] (vendor specific) Security: Master password revision code = 65534 supported not enabled not locked not frozen not expired: security count supported: enhanced erase 456min for SECURITY ERASE UNIT. 456min for ENHANCED SECURITY ERASE UNIT. Logical Unit WWN Device Identifier: 5000c5008cf1b99c NAA : 5 IEEE OUI : 000c50 Unique ID : 08cf1b99c Checksum: correct

Dold text

Har börjat köra nollor på den.

Citat:

sudo dd if=/dev/zero of=/dev/sdc bs=1M status=progress

Men det gav ett ganska snabbt resultat

6273630208 bytes (6.3 GB, 5.8 GiB) copied, 9 s, 697 MB/s dd: error writing '/dev/sdc': No space left on device 6168+0 records in 6167+0 records out 6467444736 bytes (6.5 GB, 6.0 GiB) copied, 60.2725 s, 107 MB/s

Så testar med zap

Citat:

sudo sgdisk --zap-all /dev/sdc

Vilket gav

Warning: Partition table header claims that the size of partition table entries is 0 bytes, but this program supports only 128-byte entries. Adjusting accordingly, but partition table may be garbage. Warning: Partition table header claims that the size of partition table entries is 0 bytes, but this program supports only 128-byte entries. Adjusting accordingly, but partition table may be garbage. Creating new GPT entries in memory. GPT data structures destroyed! You may now partition the disk using fdisk or other utilities.

Jag gissar på att den disken är körd.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Intressant, måste fundera lite...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Vive la liberté!
Skrivet av Homdax:

Har kopplat in en Seagate Constellation ES som skall ha en kapacitet på 4TB.

Blev SDC av någon anledning, efter omstart av servern.

=== START OF INFORMATION SECTION === Model Family: Seagate Constellation ES.3 Device Model: ST4000NM0033-9ZM170 Serial Number: S1Z2TQ6Q LU WWN Device Id: 5 000c50 08cf1b99c Firmware Version: SN06 User Capacity: 6,467,444,736 bytes [6.46 GB] Sector Size: 512 bytes logical/physical Rotation Rate: 7200 rpm Form Factor: 3.5 inches Device is: In smartctl database [for details use: -P show] ATA Version is: ACS-2 (minor revision not indicated) SATA Version is: SATA 3.0, 6.0 Gb/s (current: 6.0 Gb/s) Local Time is: Sat Apr 29 18:39:27 2023 CEST SMART support is: Available - device has SMART capability. SMART support is: Enabled

Körde ett till kommando för mer detaljer, lite långt resultat

/dev/sdc: ATA device, with non-removable media Model Number: ST4000NM0033-9ZM170 Serial Number: S1Z2TQ6Q Firmware Revision: SN06 Transport: Serial, SATA Rev 3.0 Standards: Supported: 9 8 7 6 5 Likely used: 9 Configuration: Logical max current cylinders 12531 12531 heads 16 16 sectors/track 63 63 -- CHS current addressable sectors: 12631248 LBA user addressable sectors: 12631728 LBA48 user addressable sectors: 12631728 Logical Sector size: 512 bytes Physical Sector size: 512 bytes Logical Sector-0 offset: 0 bytes device size with M = 1024*1024: 6167 MBytes device size with M = 1000*1000: 6467 MBytes (6 GB) cache/buffer size = unknown Form Factor: 3.5 inch Nominal Media Rotation Rate: 7200 Capabilities: LBA, IORDY(can be disabled) Queue depth: 32 Standby timer values: spec'd by Standard, no device specific minimum R/W multiple sector transfer: Max = 16 Current = 16 Recommended acoustic management value: 254, current value: 0 DMA: mdma0 mdma1 mdma2 udma0 udma1 udma2 udma3 udma4 udma5 *udma6 Cycle time: min=120ns recommended=120ns PIO: pio0 pio1 pio2 pio3 pio4 Cycle time: no flow control=120ns IORDY flow control=120ns Commands/features: Enabled Supported: * SMART feature set Security Mode feature set * Power Management feature set * Write cache * Look-ahead * Host Protected Area feature set * WRITE_BUFFER command * READ_BUFFER command * DOWNLOAD_MICROCODE Power-Up In Standby feature set * SET_FEATURES required to spinup after power up SET_MAX security extension * 48-bit Address feature set * Mandatory FLUSH_CACHE * FLUSH_CACHE_EXT * SMART error logging * SMART self-test * General Purpose Logging feature set * WRITE_{DMA|MULTIPLE}_FUA_EXT * 64-bit World wide name * IDLE_IMMEDIATE with UNLOAD Write-Read-Verify feature set * WRITE_UNCORRECTABLE_EXT command * {READ,WRITE}_DMA_EXT_GPL commands * Segmented DOWNLOAD_MICROCODE * unknown 119[6] * unknown 119[7] * Gen1 signaling speed (1.5Gb/s) * Gen2 signaling speed (3.0Gb/s) * Gen3 signaling speed (6.0Gb/s) * Native Command Queueing (NCQ) * Phy event counters * Idle-Unload when NCQ is active * READ_LOG_DMA_EXT equivalent to READ_LOG_EXT * DMA Setup Auto-Activate optimization Device-initiated interface power management * Software settings preservation unknown 78[7] * SMART Command Transport (SCT) feature set * SCT Write Same (AC2) * SCT Error Recovery Control (AC3) * SCT Features Control (AC4) * SCT Data Tables (AC5) unknown 206[7] unknown 206[12] (vendor specific) unknown 206[14] (vendor specific) Security: Master password revision code = 65534 supported not enabled not locked not frozen not expired: security count supported: enhanced erase 456min for SECURITY ERASE UNIT. 456min for ENHANCED SECURITY ERASE UNIT. Logical Unit WWN Device Identifier: 5000c5008cf1b99c NAA : 5 IEEE OUI : 000c50 Unique ID : 08cf1b99c Checksum: correct

Dold text

Har börjat köra nollor på den.

Men det gav ett ganska snabbt resultat

6273630208 bytes (6.3 GB, 5.8 GiB) copied, 9 s, 697 MB/s dd: error writing '/dev/sdc': No space left on device 6168+0 records in 6167+0 records out 6467444736 bytes (6.5 GB, 6.0 GiB) copied, 60.2725 s, 107 MB/s

Så testar med zap

Vilket gav

Warning: Partition table header claims that the size of partition table entries is 0 bytes, but this program supports only 128-byte entries. Adjusting accordingly, but partition table may be garbage. Warning: Partition table header claims that the size of partition table entries is 0 bytes, but this program supports only 128-byte entries. Adjusting accordingly, but partition table may be garbage. Creating new GPT entries in memory. GPT data structures destroyed! You may now partition the disk using fdisk or other utilities.

Jag gissar på att den disken är körd.

Vad får du om du kör

hdparm -N /dev/sdc

på den disken?
Se även länk för mer info om hur man kolla om det ställts in en HPA och eller en DCO för diskarna.
https://superuser.com/a/642765