Hur tänker ni kring begagnat bilköp med dagens priser?

Permalänk
Medlem

Hur tänker ni kring begagnat bilköp med dagens priser?

https://www.kvd.se/artiklar/livet-med-bil/begagnade-bilar-dyr...
https://www.vibilagare.se/nyheter/begagnade-bilar-blir-allt-d...

Jag är lite sugen på en "ny" bil och märkte av detta fenomenet när jag började kolla utan att egentligen ha läst på något om det. Vid 2019 skulle jag börja studera så då sålde jag av min Audi A6 -13 för 165k. Den var bra utrustad med sport skinnstolar, S-Line, automat, GPS, Rohana fälgar för 30k och 12K mil på mätaren.

Nu när jag letade så ville jag ha samma bil igen och tänkte att den säkerligen rasat i pris nu 4 år senare. Till min förvåning så är den billigaste på blocket med automat och 12k på mätaren idag 169K - och då har den egentligen ingen utrustning alls.

Man är ju inte särskilt sugen på att få en rejäl downgrade i utrustning och betala mer än vad man sålde för 4 år tidigare. Så jag började kolla på andra märken och märkte att priserna var lika galna där.

Så hur tänker ni övriga kring bilköp i dessa tider? Min nuvarande bil köpte jag enbart för att ha som studentbil och börjar bli riktigt risig - vågar knappt ta den längre sträckor. Ska besiktas på tisdag och kommer knappast gå igenom. Känns nästan som det vettigaste är att renovera skrothögen - och puffa på ett tag till. Frågan är bara hur länge dessa priser kommer hålla i sig? Vill inte köra runt i den flera år till. Nu har man ändå ett välbetalt jobb och är inte längre student.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Är i samma tankar som du, och har också sett priser på begagnade bilar (eller bilar generellt) skjutit i höjden. Man får ju ingenting speciellt längre för rätt mycket pengar.

Om du inte måste ha bilen nu skulle jag vänta till hösten och se hur landet ligger när räntan slår igenom för fler och fler. Men måste du ha en bil just nu så är det väl inget annat att göra.

Men mina tankar är nu att jag kommer köpa det jag har råd till. Och om en kul bil för lite mer pengar är inom den budgeten så köper jag det jag vill ha utan att tänka för mycket. Är ju så himla trist att åka i nått man inte trivs med.

Permalänk
Medlem

Med tanke på vad priserna är för nya bilar, vilket är tämligen högt kan man väl tycka, för att inte tala om privatleasing.

Detta skulle jag tro har ganska stor effekt på begagnatmarknaden, är det för dyrt med nytt är begagnat mer attraktivt.
Para ihop med att det under ett par år var väldigt långa ledtider på nya fordon.

Sätt en budget över vad du är villig att betala och se vad du får för det.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Sätt en budget över vad du är villig att betala och se vad du får för det.

Precis så!

Man får väl tänka lite som med grafikkort. Tråkigt att priserna har gått upp men man får utgå från sin ekonomi och behov och köpa utifrån det. Att gräma sig över att det var billigare för 4 år sedan hjälper föga

Permalänk
Medlem

Jag tycker det gått ner något sen något år sen det är helt sinnes folk köper en nyare volvo med över 20k mil på mätarna för en kvartsmiljon idag. När jag köpte min första bil gav jag jag 138k det var 10 över år sen. Den var Var då en 8 år bmw 330 E90 Msport med 10.300 mil via firman. Gick nyligen begagnat för över 80k.

Skulle jag köpa något nyare idag hade nog blivit Hyundai även om volvo givetvis är en trevlig bil

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Å den annan sida så får man ju riktig bra betalt för våra begagnade bilar just nu.

Jag fick nästan nypris i inbyte för min 4.5 år gamla bil (5.5 år gammal modell) och blev jätteförvånat över detta. Det verkar som bensindrivna bilar har exploderat i pris och värde av nån orsak.

Bytte in till El-bil som var demokörd i ca 2.5 år med ett miltal på 1000, och El-bilar har rasat ner i pris efter dom tog bort skatteförmånerna för privata elbilsköpare, så på nåt sett är det ganska förmånligt att köpa begagnat elbil just nu. Så jag fick nästan ny elbil till bottenpris och topp pris för min bensinbil. (Jag är fortfarande förbryllat över detta).

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

När jag köpte min första bil gav jag jag 138k det var 10 över år sen. Den var Var då en 8 år bmw 330 E90 Msport med 10.300 mil via firman. Gick nyligen begagnat för över 80k.

Skulle jag köpa något nyare idag hade nog blivit Hyundai även om volvo givetvis är en trevlig bil

Helvete vad dyrt!

Cirka 1997 fick du ge 35-40 000 kronor för en tioårig 323.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Helvete vad dyrt!

Cirka 1997 fick du ge 35-40 000 kronor för en tioårig 323.

jo det har blivit dyrt farsan köpte sin volvo s60 2003 för 14 år sedan då gav 60 k då hade den gått 16000mil jag äger bilen idag snart gått 30 k idag får man runt 20k om den är nybessad

Men nu när lånefesten är slut blir det nog en del nedgång på bilpriserna som tur är

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Vi köpte en Mazda 2 helt ny 2018 för under 100k, den kom precis ur bonus Malus förra året (skatten är nu 360kr) och vi kommer nog behålla den tills den är slut.

Billig i drift, drar lite och billig service. Platsmässigt är det bara jag och min sambo men man kan packa i oväntat mycket.
Den har även kamkedja så förhoppningsvis håller den motorns livslängd, har inte hittat några förtida problem vid googling...

Den har idag gått 9000 problemfria mil, servar en gång om året hos Mazda för 1500kr till 3000kr beroende på typ av service (eftersom den är under garantitid, om några år får vi se var vi servar).

Förra året byttes bromsbelägg fram, dom kostade några hundra extra. Det är trumma bak så den sliter mest fram vid inbromsning.
Har ännu inte behövt byta ut däcken.

Bensinare på 90hk, drar cirka 0.5-0.6, Svintrist bil visst men stabil och väldigt ekonomisk...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Jag tycker det gått ner något sen något år sen det är helt sinnes folk köper en nyare volvo med över 20k mil på mätarna för en kvartsmiljon idag. När jag köpte min första bil gav jag jag 138k det var 10 över år sen. Den var Var då en 8 år bmw 330 E90 Msport med 10.300 mil via firman. Gick nyligen begagnat för över 80k.

Skulle jag köpa något nyare idag hade nog blivit Hyundai även om volvo givetvis är en trevlig bil

Ursäkta lite OT: Som ägare av en Volvo V60 D3 - 2020 kan jag bara avråda från skräpet. Dyrt och massor av problem trots att bilen endast gått 6k mil.